EK Waterblocks CoolStream RAD XT 360 vs XSPC RAD RX 360. Rösta!

Permalänk
Medlem

EK Waterblocks CoolStream RAD XT 360 vs XSPC RAD RX 360. Rösta!

Ta hänsyn till prisskilnaden mellan de olika radiatorerna.

EK XT 360

XSPC RX 360

RÖSTA!

P.S. Skriv gärna också!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk

EKWB 360, den är smalare vilket är bättre i det flesta fall, den presterar bra, den är förhollandevis billig gentemot de flesta 360 rad's som finns och den är snygg

Permalänk
Medlem

skulle du rekomendera någon annan radiator som du tycker är bättre

Permalänk
Skrivet av neom96:

skulle du rekomendera någon annan radiator som du tycker är bättre

XSPC RX är nog de bästa på marknaden, problemet är att man behöver massor av plats för att använda dem.
EKWB's XT serie är riktigt bra för sin storlek, det är därför jag föredrar dem i detta scenario annars så är Phobya G-charger serien bra om kanske lite dåligt ursköljda vid leverans

Permalänk
Medlem

jag har ett haf x så jag tror inte att jag behöver oroamig för plats

Permalänk

Jag har ett HAF X och kör med en G-charger och fick knappt in den, du bör oroa dig.

Permalänk
Avstängd

vet ej något om dom märkerna men jag håller med
smalare radd är bättre
lättare att få bort varmluften

jag är super nöjd med Black ICE GT Stealth 360 radden jag har
den orkar få bort värmen från en i7 950 på 4.4Ghz och 2st superklockade GTX 470 i SLI utan problem.
ca 60 grader på korten vid full load och ca 70 grader på CPUn vid full load (HT ON)
1300rpm på Akasa fläktarna.
det får väl anses som jävligt bra med tanke på prestandan man får ut från datorn

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

vet ej något om dom märkerna men jag håller med
smalare radd är bättre
lättare att få bort varmluften

jag är super nöjd med Black ICE GT Stealth 360 radden jag har
den orkar få bort värmen från en i7 950 på 4.4Ghz och 2st superklockade GTX 470 i SLI utan problem.
ca 60 grader på korten vid full load och ca 70 grader på CPUn vid full load (HT ON)
1300rpm på Akasa fläktarna.
det får väl anses som jävligt bra med tanke på prestandan man får ut från datorn

Ja, det är verkligen imponerande måste man ju säga

Permalänk
Medlem

men borde inte ett ek xt 360 bli bättre???

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asheileon:

Ja, det är verkligen imponerande måste man ju säga

visst fan är det med tanke på vilken volt CPUn och grafikkorten körs i
helt jävla omöjligt att köra den klocken med luftkylning.

du som vattenkyler din CPU
varför kommer du inte högre än sunkiga 3.8ghz?
3.8Ghz spöar ju dom flesta bönner med luftkylning

vad kör du med för radiator och vilka temps får du?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

XSPCn är bättre än EKn, däremot så både kostar den mer och tar upp mer plats, om det är värt det får du avgöra själv. Om du har ett rymligt chassi och massa pengar som ska brännas så kör på XSPCn.

Permalänk
Medlem

xspc:n har möjlighet att gå tystare. Eftersom den har betydligt lägre antal lameller per tum, behöver man inte ha fläktar som skapar ett lika stort tryck, utan som skyfflar luft vid relativt låga varvtal, <1000 rpm. Därför faller min röst på den, tänker själv också använda den till mitt nästa bygge.

Permalänk
Medlem

Tycker OP borde vara lite mer specifik. Vad ska du använda radiatorn till? Bryr du dig om ljudnivå? Syns radiatorn eller inte där du ska sätta den och allt annat du nu kan komma på som du är intresserad av. Den enda ledtråden är att du säger att man ska ta hänsyn till priset. Det känns precis som en "Nvidia VS ATI" tråd när fermi just kom. Man blir ju inte precis otroligt sugen att svara!

XPCSen är ju så klart bättre men dyrare som redan sagts. Hur mycket är du beredd att lägga budgeten på? Vad behöver du snåla på för att få råd med denna, om nu det är fallet. Att snåla på block eller radiator är hugget som stucket. Båda skiljer några få grader vilket faktiskt kan vara mycket.

Alla uppfattar även ljud på olika sätt. Vissa klagar på 1200rpm-Gentle Typhoons och vissa tycker inte att de hörs alls. Vissa ställer datorn under bordet! Det finns gränslösa möjligheter och olika faktorer som spelar roll när man ska bedömma två olika produkter. Vi som sitter här på forumet behöver veta allt relevant för att vi ska kunna ge bästa möjliga råd.

Om radiatorn inte syns och du tror att temperaturen blir tillräckligt låg med konfigurationen du tänkt dig med fläktar, block osv. kan du lika gärna ta det billigare alternativet. Men får du bara plats med en, och det är på gränsen - kör på den bättre och dyrare.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

visst fan är det med tanke på vilken volt CPUn och grafikkorten körs i
helt jävla omöjligt att köra den klocken med luftkylning.

du som vattenkyler din CPU
varför kommer du inte högre än sunkiga 3.8ghz?
3.8Ghz spöar ju dom flesta bönner med luftkylning

vad kör du med för radiator och vilka temps får du?

Det beror på att min CPU är ett väldigt dåligt exemplar skulle jag tippa på, jag kommer upp i 4.0HGz som mest men då måste jag ligga på 1.45V för att få det stabilt får då temps över 80C
Nu kör jag 171x22 1.4V och det är så den just klarar det, 34C - 76C(vissa kärnor).

Skulle vilja satsa på en sprillans 875K men sandy kommer ju snart

Permalänk
Medlem

men om man överclockar så mycket så slits andra delar i processorn väl?

Permalänk
Skrivet av neom96:

men om man överclockar så mycket så slits andra delar i processorn väl?

Menar du i datorn ?

Iså fall ja och nej, RAM-minnet bör man klocka upp om man vill klocka CPU'n och i det flesta fall(i min erfarenhet) är det nödvändigt. Sen om man klockar CPU och VGA kan jag tänka mig(spekulation) att nordbryggan blir ganska varm.

Permalänk
Medlem

Jag kör RX 360 i min rigg och är helnöjd!
visst den är stor men de är de värt!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

MEN SKADAS PROCESSORN IFALL MAN ÖVERCLOCKAR FÖR MYCKET ÄVEN IFALL DEN IMTE BLIR FÖRVARM, MIN POLARE SA ATT minnet i processorn kommer bli helt konstigt efter ett tag. Asså han kan hyfsat om datorer men jag vet inte...

Permalänk
Medlem

asså det jag undrar är ifall man kan klocka max utan att processorn går sönder på längre sikt med luft? För jag vill hällst inte att min nya sandy bridge går sönder för att jag överklockade den förmycket. För så fall så kanske jag ska gå på en silver arrow istället?

Permalänk
Skrivet av neom96:

asså det jag undrar är ifall man kan klocka max utan att processorn går sönder på längre sikt med luft? För jag vill hällst inte att min nya sandy bridge går sönder för att jag överklockade den förmycket. För så fall så kanske jag ska gå på en silver arrow istället?

Höjer man spänningen över stock så förkortas livslängden, sen så spelar det ingen roll om man kör vatten eller luft.

Permalänk
Medlem

borde jag köra vattenkylning??? Jag har ju ett haf x som kyler grafik korten välldigt bra. Jag kommer häller inte försöka övercklocka min processor to the limmit. Men det är riktiga grejor jag vill ha och det jag ser framför mig då är vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av neom96:

borde jag köra vattenkylning??? Jag har ju ett haf x som kyler grafik korten välldigt bra. Jag kommer häller inte försöka övercklocka min processor to the limmit. Men det är riktiga grejor jag vill ha och det jag ser framför mig då är vattenkylning.

Har du råd och VILL ha det ?
Det brukar vara därför man skaffar vatten, sen tror jag inte att det spelar nån roll om jag eller nån annan säger att du inte borde. Vill du så är svaret redan klart.

Permalänk
Medlem

jag är osäker men varför ifall man skiter i ljudet

Permalänk
Medlem

du har ju vattenkylning varför??

Permalänk
Skrivet av neom96:

du har ju vattenkylning varför??

För att jag hade råd och ville ha det.

Permalänk
Medlem

men varför var det bara för att det var dyrt eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

men varför var det bara för att det var dyrt eller?

coolhetsfaktor, epeen, kanske lite för att man har råd, gillar att mecka med hårdvara bättre, kylförmåga (i de flesta fall), tystare (beror på men njo det är det nog) några saker som fick mig att skaffa det.

Permalänk
Hedersmedlem

Vattenkylning är tufft som fan, det är antagligen det som gör att de flesta köper det.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Vattenkylning är tufft som fan, det är antagligen det som gör att de flesta köper det.

Njaa.. Jag skulle gissa på att 80% av alla som lagt upp seriösa gallerier på sina datorer sett vattenkylning som ett roligt projekt, och sedan med dokumentation kan man få väldigt bra respons. Gissar att coolhetsfaktorn bara är något man får på köpet. Dom som vill vara coola köper nog i de flesta fall färdiga vattenkylningspaket, typ H50/60/70/100.

Jag kanske är ute och cyklar, men det är iallafall intrycket jag får från galleriet.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deathdancer:

Njaa.. Jag skulle gissa på att 80% av alla som lagt upp seriösa gallerier på sina datorer sett vattenkylning som ett roligt projekt, och sedan med dokumentation kan man få väldigt bra respons. Gissar att coolhetsfaktorn bara är något man får på köpet. Dom som vill vara coola köper nog i de flesta fall färdiga vattenkylningspaket, typ H50/60/70/100.

Jag kanske är ute och cyklar, men det är iallafall intrycket jag får från galleriet.

Du måste tänka på att vattenkylning inte är billigt. Ett enkelt system med GPU och CPU kostar i runda slängar omkring 4000 kronor, vilket är en massa pengar endast på kylning. Det är dessutom ganska sällan man ser en dator med vattenkylning där bara effektiviteten är satt i fokus. Istället har de flesta med det plexiruta, färgat vatten, färgade slangar osv osv, för att det ser tufft ut.

System som H50 är ju till för att ge fördelarna med vattenkylning utan att få nackdelarna. Och för att folk ska kunna säga att de har vattenkylning, när de bara har H50.

Jag kan dock endast svara för mig själv, men skulle jag köpt vattenkylning (alltså riktig) så skulle jag gjort det till stor del för att det ser fräckt ut, men även för att det ger effektiv kylning till låg ljudnivå.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.