Permalänk
Medlem

Svälja äggskal - farligt?

Jag och tjejen har ett argument efter att hon svalde ett äggskal på ca. 1 cm om att det kan vara skadligt eller ej. Jag säger att det kan vara skadligt för magen och tarmarna, medans hon säger tvärtom. Jag har hört att kroppen inte kan bryta ner det...stämmer det?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Hedersmedlem

Tror att äggskal är för mjukt för att kunna göra någon skada. Kanterna är ju dessutom inte särskilt vassa.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk

Äggskal innehåller la massa kalcium och sånt? Bör vara bra för skelettet! Men sedan vet jag inte hur bra kroppen hinner bryta ner större bitar. Farligt bör det iaf inte vara. Så länge man inte sätter det i halsen eller äter sjuka mängder (Som med allt).

Permalänk
Hedersmedlem

Helt och hållet ren gissning men jag tror nog inte det är något problem för kroppen att bryta ned.

Permalänk
Medlem

Magsyra tar hand om det mesta. Jag har då aldrig bajsat äggskal.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd

Jag tror det är mer korkat än farligt att svälja äggskal.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag tror det är mer korkat än farligt att svälja äggskal.

Det bör vara mer korkat desto farligare det är, inte tvärt om.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Skrivet av Lappa:

Magsyra tar hand om det mesta. Jag har då aldrig bajsat äggskal.

Käka massa majs vet ja

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Bra fråga, om magen nu tar hand om skalet men 1cm ska inte vara någon större fara finns ju många som fått i sig både det ena och det andra däribland glas och då tar man fram huskurerna ala sparris å filmjölk för att täcka upp ev problem eller hur det är.

Permalänk
Medlem

när jag var liten så åt jag gärna äggskal och det var aldrig några problem;)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Varför inte testa och sedan utvärdera? Är det farligt lär ni få direktfeedback gissningsvis?

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

dom här överlevnads experterna käkar alltid äggskalet med sina råa ägg dom käkar eftersom dom även får viktiga saker såsom kalcium via det. äggskal är inget att oroa sig över. finns säkert vassare saker att oroa sig över, chips kanske?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

dom här överlevnads experterna käkar alltid äggskalet med sina råa ägg dom käkar eftersom dom även får viktiga saker såsom kalcium via det. äggskal är inget att oroa sig över. finns säkert vassare saker att oroa sig över, chips kanske?

Var ju en nisse på tv för många år sen som käkade porslin och skulle käka upp ett flygplan

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Var ju en nisse på tv för många år sen som käkade porslin och skulle käka upp ett flygplan

ja men han var väll lite...speciell på mer än ett sätt. nåja magen tål nog mer än man tror. kanske TOM tarmarna/mag säcken känner att det gör ont om tex en spik kommer ned och försöker vända till den så den glider ut/igenom lättare?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Äggskal löses upp av syror, vinäger, magsyra etc. Så det är lugnt. Gratulera istället till ett extratillskott av kalcium.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att vi gjorde ett experiment i skolan där vi la ett ägg i en skål med vatten och ättika. Skalet löstes upp efter nån dag och det blev väldigt gäggigt.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

antagligen inte farligare än det chipet dom satt in i mig som skulle ut den "naturliga vägen", ca. 20x4mm.
(mätning av magsyra, fastsatt i matstrupen med vakuum, faller av av sig själv efter ca 10 dagar)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rankko:

Det bör vara mer korkat desto farligare det är, inte tvärt om.

Detta är ett av många undantag.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

På lågstadiet (om jag inte minns fel) lärde jag mig att äggskal är värre än glas att svälja.
Äggskalets porer kan genom gnidning mot magsäcken slipa ett hål, jämfört med glas som bara sätter sig i värsta fall.
Men det låter ju helt orimligt när jag tänker på det.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hjälpsam

På lågstadiet var det en tjej som sa att ögonen kunde fastna om tittade i kors, var nog inte sant det heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

På lågstadiet var det en tjej som sa att ögonen kunde fastna om tittade i kors, var nog inte sant det heller.

Ha ha ha Korren...:D Så jävla taskig kommentar har jag inte sätt på länge här på Swec.:P Snacka om att du kan ge den mest känslokalla människa dåligt samvete med den frasen alltså...:P LOL...:D Ungefär som att du tittar allvarligt på en uteliggare och säger med len stämma:
-"Oroa Dig inte, snart är det midsommar:)".

glemmy försökte ju bara förklara sin tankegång och du *stendizzar* honom med den kommentaren...:P

Ja herregud vad ska man säga...:D

edit: kunde inte låta bli och skratta åt en så tragkomisk kommentar. Därav alla smileysar men jag gillade den inte :/ vilket jag hopps framgick av ironin i det av mig ovan anförda...

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!