Noctua lanserar processorkylaren NH-C14

Permalänk
Skrivet av EoZ:

Troligen kommer den inte säljas utan fläktar. De som följer med är det bästa som finns i min mening, varför duger dom inte för dig?

När Xbit labs. Testade 140 mm fläktar så kom dom inte fram till samma slutsats som dej, men dom kanske har fel....

Citat:
Noctua NF-P14 FLX has no excuse whatsoever. The fan designed by an entire institute of Austrian engineers with quite a few unique technologies should at least be among the leaders in airflow and noise. Unfortunately, we don’t see anything like that, so the verdict is - nothing special.

140 mm Fan Roundup. Page 13 - X-bit labs

Med tanke på att Noctuan kostar 237:- och är sämre än Scythen som kostar 87:- så är det hutlöst dyrt för en inte så bra produkt.:(
Att man får vad man betalar för stämmer verkligen inte här.
Noctua NF-P14 FLX 140mm 1200rpm - Inet.se
Scythe Slip Stream 140mm (1200rpm) - Inet.se

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roserud:

Jag har funderingar på en Noctua NH-D14 men får vänta med att köpa någon tills denna bjässe testats så man ser om den är bättre

Jag kan inte se hur den här skulle kunna vara bättre än NH-D14. Visserligen har den 2 st 14 cm fläktar, men den är trots allt 200 g lättare än D14 (utan fläktar).

Citat:

"This model really closes the gap to good tower coolers while being much lower in height and ensuring better component cooling." Roland Mossig, Noctua CEO.

Jag förhåller mig mycket skeptisk till detta. Det kan inte vara någon värst lyckad idé att blåsa varmluft nedåt mot moderkortet. Tornmodellerna är helt enkelt effektivare på att få ut varmluften ur chassit.
Enda fördelen är att den är 30 - 55 mm lägre än D14.

Permalänk

Spöar den NH-14 blir det ett byta. Vill ha lite mer volym i chassit.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Jag kan inte se hur den här skulle kunna vara bättre än NH-D14. Visserligen har den 2 st 14 cm fläktar, men den är trots allt 200 g lättare än D14 (utan fläktar).

Jag förhåller mig mycket skeptisk till detta. Det kan inte vara någon värst lyckad idé att blåsa varmluft nedåt mot moderkortet. Tornmodellerna är helt enkelt effektivare på att få ut varmluften ur chassit.
Enda fördelen är att den är 30 - 55 mm lägre än D14.

Men om man har en 120/140/2x80 som utblås där bakom CPU-kylarn eller liksom under nätaggregatet då? Borde ju funka ok ändå?

Jag har iaf 3 120mm som utblås i bakkant efter lite fulmoddning och min dator är så extremt kall, grafikkortet toppar 70 och CPU:n 45

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på valet av riktning på fläktarna. Nu blir det ju så att luften sugs upp från botten av CPUn och sedan pushas ut mot chassisidan?

Det måste vara optimalare som jag har nu, att fläktarna blåser direkt mot 120mm fläkten på baksidan av chassit, och de toppmonterade fläktarna drar ut luft så att det blir luftflöde även över moderkortet, cpu-socketen och minnen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Enkelt testat, när swec får tag i fläktarna, testa åt båda hållen med STÄNGT chassi så ser vi vad som är bäst i längden för alla andra chipset och vad cpun mår bäst av. Min överklockning stoppades främst av att antingen SB eller NB blev för varm, cpun klarade sig dock.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Enkelt testat, när swec får tag i fläktarna, testa åt båda hållen med STÄNGT chassi så ser vi vad som är bäst i längden för alla andra chipset och vad cpun mår bäst av. Min överklockning stoppades främst av att antingen SB eller NB blev för varm, cpun klarade sig dock.

SweC testar vad jag vet i ett öppet Antec chassi så tyvärr så kommer nog inte SweC's test visa på just den nackdelen om de inte bestämmer sig för att köra i en "vanlig" låda utan fläkt monterad på sidoplåten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

Eller så låter man fläktarna blåsa mot moderkortet för att på så vis även kyla komponenterna runt CPUn som brukar bli varma.

Smart!

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Ser lite lagom pilligt ut att försöka montera den där på moderkortet speciellt när det ser ut som man ska använda skruvmejsel för att fästa den...

Annars välkomnar jag kylare som kyler mer än bara cpu:n som denna som säkert kyler mosfets och ram också.

Det är ingen skruvmejsel man använder det är en "nyckel" som jag inte kan komma på namnet på just nu xD den syns på bilden där alla brackets å så syns

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad mellan Noctua NH-C12P och Noctua NH-C12P SE14?
ÄR det bara en större fläkt på den senare eller?

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

Eller så låter man fläktarna blåsa mot moderkortet för att på så vis även kyla komponenterna runt CPUn som brukar bli varma.

Låter mindre bra då fläktar i bak/tak få jobba mot och inte alls kan dra ur lika mycket luft ur chassit på ett smidigt sätt. Moderkort och minnen klarar sig i de flesta fallen mycket bra utan att ha en fläkt som blåser ner på dom

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m1n1h0p:

Tror att noctua får sålt sina fläktar för att de är just dyra (folk tror att de är bättre).

Men måste säga att jag tycker zalmans kylare är mycket snyggare, de har väldigt mycket snygga grejer:
http://www.pcgameshardware.com/screenshots/medium/2009/07/Zal...
http://www.modernopc.com/store/images/large/9700led_LRG.jpg

Vem bryr sig om hur en fläkt ser ut, prestanda,pris,ljudnivå,garantiosv men fläktens utseende?

OT
Kylaren verkar riktigt nice:) men gilla kylare som kyls från sidan då det passar bättre med mitt chassi:)

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det börjar bli lite löjligt stora kylare.
Jag tänker mest på gamla raggarbilar med motorn som sticker upp ur motorhuven. ( eller så köra man utan huv / lucka på case. ) http://www.compareyourcarstuff.com/wp-content/uploads/2009/11...

Den är inte större än någon av dom andra tornmodellerna dessutom måste dom vara stora för att kylningen ska bli effektiv, många heatpipes och minst 120mm fläkt måste passa för att det ska passa entusiaster för alla andra så är det bara köpa något annat.

Priset är äckligt men dom tar ju 200+ per fläkt löst så det är rimligt ur den synpunkten annars bra initiativ när det är lägre med tanke på mini-itx som fått lite fäste på marknaden och mindre mATX chassin.

Permalänk
Medlem

Jag har 2 st 120 mm och 1 st 140mm Noctua och de är verkligen inte värda pengarna.

Bra cpu kylare gör de dock

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag och tjuvhåller på min nh u9f trots att det snart är två år sen jag sålde stationära..
Om och när jag väl köper en ny kommer den vara långt ifrån lika frän som de moderna då.. utveckligen går fram och tillbaks, men jag gillar tanken med C-kylarna och moderkortets komponenter

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite löjligt men jag förstår inte varför dom envisas med att använda sig av den vidriga brun/beiga färgen. Det spelar inte jättestor roll, men när det finns mer stilrena fläktar som presterar liknande för samma (eller billigare) pengar hjälper ju färgen knappast. Eller gillar folk färgen??

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skitpeter:

Lite löjligt men jag förstår inte varför dom envisas med att använda sig av den vidriga brun/beiga färgen. Det spelar inte jättestor roll, men när det finns mer stilrena fläktar som presterar liknande för samma (eller billigare) pengar hjälper ju färgen knappast. Eller gillar folk färgen??

Håller med dig. Påminner lite om gamla ventilationsfläktar. Fast samtidigt har de fula färgerna blivit signum för dem då lätt att hitta rätt när man är ute och handlar.

Permalänk

Men det var ju en riktig bamsing till kylare

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det börjar bli lite löjligt stora kylare.
Jag tänker mest på gamla raggarbilar med motorn som sticker upp ur motorhuven. ( eller så köra man utan huv / lucka på case. ) http://www.compareyourcarstuff.com/wp-content/uploads/2009/11...

Off topic.

Det där är förvisso inte motorn utan det är dubbla kompressorer samt insug med spjäll. Men absolut, det är rätt överdrivet och det handlar garanterat om show och inte go (även fast jag är rätt övertygad om att en 6,4-6,6 liters V8 går rätt fint med dubbla stressfläktar).

Och att kalla en Pontiac GTO för en gammal raggarbil.. herrejösses.. En sån där i riktigt fint skick kostar mer än vad en normal medelsvensk tjänar på 2 år

Back to topic

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

När Xbit labs. Testade 140 mm fläktar så kom dom inte fram till samma slutsats som dej, men dom kanske har fel....

Citat:
Noctua NF-P14 FLX has no excuse whatsoever. The fan designed by an entire institute of Austrian engineers with quite a few unique technologies should at least be among the leaders in airflow and noise. Unfortunately, we don’t see anything like that, so the verdict is - nothing special.

140 mm Fan Roundup. Page 13 - X-bit labs

Med tanke på att Noctuan kostar 237:- och är sämre än Scythen som kostar 87:- så är det hutlöst dyrt för en inte så bra produkt.:(
Att man får vad man betalar för stämmer verkligen inte här.
Noctua NF-P14 FLX 140mm 1200rpm - Inet.se
Scythe Slip Stream 140mm (1200rpm) - Inet.se

Beror ju lite på vad de jämför för något.
Vid direkt ljudnivå i förhållande till flyttad luft kan de ju prestera som allt annat på pappret. Men mycket beror på att de inte har någon "insugstratt" som det heter i motorvärlden, det har stor betydelse för ljudet.
Synd att dom inte släpper en riktig 140mm.

Men tickandet finns verkligen inte i Noctuas fläktar, enbart därför jag vill ha dem och gillar dem.
Sjukt nöjd med mina 11 fläktar som snurrar på så fint nu så. Ingen tickar. Alla går på mycket lågt varv, ett lätt skogssus som att fönstret skulle vara lite öppet kan höras. Skärmen låter lika mycket, inte för att den heller låter mycket.

Jag köpte Fractal design 4 st 120 mm, de tickade så mycket att jag fick lämna tillbaka dom. Det var helt oacceptabelt, tickandet överröstade hela datorn.
Köpte Noctua istället, den med flest vingar som ska bygga högre tryck eftersom de skulle sitta på mitt vattenkyl. Den med färre vingar är gjord för chassiventilation. Enda radiatoranpassade andra fläkt jag vet är Scythe Typhoon.
I alla fall, Noctu'orna kyler mer och är tystare, och inget tickande. Värt det dubbla priset.
Nexus fläktar tickar också, men inte lika mycket som Fractal, men fortfarande störande i en "ultratyst" dator i folkmun, då blir tickande mer störande än något annat.
Nästa gång jag ska våga köpa något annat blir det Scythe Slip Stream eller Scythe Typhoon, blir väl till någon foldingburk som jag inte hör när jag sover.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Den var fin, nästan som gjord för att sitta på ett Asus Sabertooth P67 med sin tactical vest som ska ha en kylare som blåser neråt.

Visa signatur

MSI P67A-GD 65 / Intel i5 2500k / Thermalright HR-02 / 8GB 1600 Mhz Corsair Vengeance / Asus GTX 580 Direct CU II / Asus Xonar DX /Corsair F120 / 1 TB samsung F3 / Corsair AX-750 / Antec 1200

Permalänk
Skrivet av aMp:

Förstår mig inte på valet av riktning på fläktarna. Nu blir det ju så att luften sugs upp från botten av CPUn och sedan pushas ut mot chassisidan?

Det måste vara optimalare som jag har nu, att fläktarna blåser direkt mot 120mm fläkten på baksidan av chassit, och de toppmonterade fläktarna drar ut luft så att det blir luftflöde även över moderkortet, cpu-socketen och minnen?

Fläktarna är fäst så att de suger från chassit och blåser mot cpun och moderkortet.
inte tvärt om

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EoZ:

Jag köpte Fractal design 4 st 120 mm, de tickade så mycket att jag fick lämna tillbaka dom. Det var helt oacceptabelt, tickandet överröstade hela datorn.

Fractal Designs fläktar är skräp, helt klart. Än mycket värre är deras 140mm-fläkt, som tickar så mycket att man knappt tror det är möjligt. "Knackar" är en bättre beskrivning i det fallet.

Skrivet av EoZ:

Köpte Noctua istället, den med flest vingar som ska bygga högre tryck eftersom de skulle sitta på mitt vattenkyl. Den med färre vingar är gjord för chassiventilation. Enda radiatoranpassade andra fläkt jag vet är Scythe Typhoon.
I alla fall, Noctu'orna kyler mer och är tystare, och inget tickande. Värt det dubbla priset.
Nexus fläktar tickar också, men inte lika mycket som Fractal, men fortfarande störande i en "ultratyst" dator i folkmun, då blir tickande mer störande än något annat.
Nästa gång jag ska våga köpa något annat blir det Scythe Slip Stream eller Scythe Typhoon, blir väl till någon foldingburk som jag inte hör när jag sover.

Håller inte riktigt med om att Noctua skulle kyla bättre (varken den med högre statiskt tryck eller den som är anpassad för chassiventilation, jag har båda varianterna och är inte imponerad alls), och definitivt inte att det är värt dubbla priset, men de har uppenbarligen bra lager, och en trevlig ljudbild.

Har haft 10+ Nexus 120mm genom åren, men bara en av dem har tickat; den var defekt. Men jag har läst att kvalitén är väldigt varierande nuförtiden. Antar att Nexus snålat in på tillverkningskostnaderna.

Scythe Slip Stream är mina favoriter för närvarande, både 120 och 140mm. De är väldigt effektiva och har en mycket fin ljudbild, förutsatt att man håller ned varvtalet då.

Scythe Gentle Typhoon är mycket trevlig den också, jag använder en sådan på min Noctua NH-U12P. Det är en extremt bra fläkt när man behöver högt statiskt tryck (förhållandet prestanda/ljudnivå är än så länge oslagbart).

On topic så kan säkert Noctua NH-C14 vara en effektiv kylare, men lite skeptisk är jag allt. Särskilt mot "lågprofilläget" - jag misstänker att effektiviteten sjunker rejält när fläkten ska dra luft genom kylaren. Och med fläkten monterad på andra sidan lär det bli försumbar kylning av moderkortskomponenterna, vilket innebär att en standardtornkylare förmodligen är minst lika bra, till en mycket lägre kostnad.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Fractal Designs fläktar är skräp, helt klart. Än mycket värre är deras 140mm-fläkt, som tickar så mycket att man knappt tror det är möjligt. "Knackar" är en bättre beskrivning i det fallet.

Håller inte riktigt med om att Noctua skulle kyla bättre (varken den med högre statiskt tryck eller den som är anpassad för chassiventilation, jag har båda varianterna och är inte imponerad alls), och definitivt inte att det är värt dubbla priset, men de har uppenbarligen bra lager, och en trevlig ljudbild.

Har haft 10+ Nexus 120mm genom åren, men bara en av dem har tickat; den var defekt. Men jag har läst att kvalitén är väldigt varierande nuförtiden. Antar att Nexus snålat in på tillverkningskostnaderna.

Scythe Slip Stream är mina favoriter för närvarande, både 120 och 140mm. De är väldigt effektiva och har en mycket fin ljudbild, förutsatt att man håller ned varvtalet då.

Scythe Gentle Typhoon är mycket trevlig den också, jag använder en sådan på min Noctua NH-U12P. Det är en extremt bra fläkt när man behöver högt statiskt tryck (förhållandet prestanda/ljudnivå är än så länge oslagbart).

On topic så kan säkert Noctua NH-C14 vara en effektiv kylare, men lite skeptisk är jag allt. Särskilt mot "lågprofilläget" - jag misstänker att effektiviteten sjunker rejält när fläkten ska dra luft genom kylaren. Och med fläkten monterad på andra sidan lär det bli försumbar kylning av moderkortskomponenterna, vilket innebär att en standardtornkylare förmodligen är minst lika bra, till en mycket lägre kostnad.

Hehe, då kanske jag fick lite vriden bild av andra billigare fläktar som ska duga. Kan du höra något tickande från Scythe?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

kylaren såg inte så dum ut men priset är ju helgalet.
har själv aldrig testat noctuafläktar på grund av det hutlösa priset men det verkar va fler och fler som gnäller på att dom inte lever upp till hypen.
själv körde jag mycke på zalman förr på grund av priset och nu har jag helt gått över till scythe, riktigt bra fläktar till rimliga priser.
scythe GT 1450 och 1850rpm flyttar bra med luft och har en rysligt trevlig ljudbild

edit:
aldrig varit med om att en fläkt tickar, kan ni förklara fenomenet och vad det beror på?
enda jag kan komma på är visslande fläktkontroller och skramlande papstfläktar.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Det som är mest intressantast för mig är om denna kommer vara bättre än V8.
Har väntat ett bra tag på att köpa en hyffsad och billig kylare för min CPU.

Får väl vänta på tester och se vad som sägs.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att två stycken fläktar fastsatta har någon som helst inverkan på tempen jämfört med att bara ha en.
Kul om någon kunde testa.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Pinsamt att Noctua fortsätter med fläktar utan 4-pin (PWM) kontakter. Detta finns i specen på de allra flesta moderkort sedan läääänge nu. Tacka vet jag Scythe, dom verkar ha fattat det. Givetvis vill man att moderkortet ska kunna kontroller och optimera fläkthastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Fläktarna är fäst så att de suger från chassit och blåser mot cpun och moderkortet.
inte tvärt om

Känns ändå som att det knappast påverkar luftflödet i chassit bättre, snarare sämre än de traditionella tower-varianterna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Mycket vacker pjäs. Vill gärna se en hårdtestning av skönheten. Gillar dualiteten i lågprofil och prestanda orientering.