1a i innerstan för 5000kr/mån värt?

Permalänk
Medlem

1a i innerstan för 5000kr/mån värt?

Hej!

Är en 24 årig helt vanlig svensk, som så många andra vill hitta ett eget boende.

Sedan jag blev dumpad av flickvännen så bor jag för tillfället hemma hos min mamma. Tidigare bodde jag i en stor tvåa i Huddinge med exet.

Men nu ser det ju som sagt annorlunda ut.

Jag vill helst gärna ha eget boende, och jag vill innanför tullarna (sthlm).

Mitt mål är alltså att hitta en 1a innanför tullarna, och den jag tittar på (om jag har räknat rätt på alllt) kommer hamna på runt 5000 kr/mån då är avgiften + lån inräknat i detta.

Jag har ingen handpenning så planen är alltså att låna till denna + lån för bostad, smart? dumt? Jag vet att jag har råd att betala 5000 kr/mån + ha pengar över till annat om jag vill.

Jag jobbar dessvärre bara 55 % just nu men planen är att inom något år börja studera, och under denna tid leva lite fattigt som en student, fast inne i stan, och bara göra saker som jag har råd med, i sig så reser jag inget, men det har jag tänkt göra sen när/om jag studerat klart och fått ett hel tidsjobb.

Nu prioriterar jag eget hem, och då helst en bostadsrätt. Men varför en 1a inne i stan? Tja! Alltid velat bo inne i stan, sen ser jag det som en investering i sig.

Någon som är insatt i detta med köp av lägenhet, som kan komma med förslag hur man ska gå tillväga för att lyckas fixa en bostad smidigt.

Jag tycker det kan vara värt att låna för att få ett drömboende (1a i dagens läge, större i framtiden).

Hur min bild ser ut är alltså följande.

1. Skaffa egen lägenhet inne i stan, för att kunna ställa mig på egna ben och ta hand om endast mig själv.
2. Samtidigt då investerat i ett bostadsköp som kan gynna mig i framtiden (måste tänka positivt).
3. Ha tid för mig själv och mina framtida studier.
4. Nära till pubar/krogar när jag väl går ut med polarna, eller bara slänga ihop hemmafester, kan bli kul i 1or.

Tacksam för svar!

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweman2k:

Jag jobbar dessvärre bara 55 % just nu...

Hur jobbar du 55%? Har du tillsvidareanställning eller visstidsanställning?

Nu vet jag inte hur alla banker ser på detta men när man skall ta ett lån (beroende på hur stort det är) så kan det bli problematiskt ifall man ej har tillsvidareanställning. Detta är för att banken ej kan få en säkerhet om att du fakiskt kan betala tillbaka ditt lån på egen hand.
Det är ej heller klokt att ta lån utan tillsvidareanställning och lite personlig känsla om att man får behålla sin anställning anser jag eftersom det kan bli ett helvete om du inte får tag i ett jobb snabbt som kan ersätta samma inkomster.

Men att ta en lång disskussion med en bankman samt att ha en person med dig som kan spelet är att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Och du ska inte ta blanco lån på handpenningen. För kom igen, har du inte till handpenning kommer du antingen inte ha råd att betala av lånet eller leva på nudlar.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweman2k:

Hej!

Är en 24 årig helt vanlig svensk, som så många andra vill hitta ett eget boende.

Sedan jag blev dumpad av flickvännen så bor jag för tillfället hemma hos min mamma. Tidigare bodde jag i en stor tvåa i Huddinge med exet.

Men nu ser det ju som sagt annorlunda ut.

Jag vill helst gärna ha eget boende, och jag vill innanför tullarna (sthlm).

Mitt mål är alltså att hitta en 1a innanför tullarna, och den jag tittar på (om jag har räknat rätt på alllt) kommer hamna på runt 5000 kr/mån då är avgiften + lån inräknat i detta.

Jag har ingen handpenning så planen är alltså att låna till denna + lån för bostad, smart? dumt? Jag vet att jag har råd att betala 5000 kr/mån + ha pengar över till annat om jag vill.

Jag jobbar dessvärre bara 55 % just nu men planen är att inom något år börja studera, och under denna tid leva lite fattigt som en student, fast inne i stan, och bara göra saker som jag har råd med, i sig så reser jag inget, men det har jag tänkt göra sen när/om jag studerat klart och fått ett hel tidsjobb.

Nu prioriterar jag eget hem, och då helst en bostadsrätt. Men varför en 1a inne i stan? Tja! Alltid velat bo inne i stan, sen ser jag det som en investering i sig.

Någon som är insatt i detta med köp av lägenhet, som kan komma med förslag hur man ska gå tillväga för att lyckas fixa en bostad smidigt.

Jag tycker det kan vara värt att låna för att få ett drömboende (1a i dagens läge, större i framtiden).

Hur min bild ser ut är alltså följande.

1. Skaffa egen lägenhet inne i stan, för att kunna ställa mig på egna ben och ta hand om endast mig själv.
2. Samtidigt då investerat i ett bostadsköp som kan gynna mig i framtiden (måste tänka positivt).
3. Ha tid för mig själv och mina framtida studier.
4. Nära till pubar/krogar när jag väl går ut med polarna, eller bara slänga ihop hemmafester, kan bli kul i 1or.

Tacksam för svar!

Uhm, hur räknar du egentligen? Du jobbar 55%, du kommer inte ha råd att bo i stan.

Du skall ha tur om du hittar något innanför tullarna för 1.2-1.3 mille, då ligger det garanterat långt ut på kungsholmen ner mot essinge eller dylikt. Så om du bara räknar med säg 4% ränta på hela beloppet (otroligt lågt om vi tänker längre perspektiv).

Räknar vi på 1.2 mille (vilket även det är lite av en glädjesiffra) så hamnar vi på 4k bara för lånet (som du visserligen du får dra av på skatten på). Ett blancolån till handpenning lär banken även kräva hyffsad ammortering på, så vi kan kvitta det mot skatten. Med en avgift på 1200 kr hamnar du på 5300 kr. Då har vi inte räknat med hemförsäkring på runt 100 kr i månaden, internet minst 200 osv. Så boendet hamnar med en glädjekalkyl med lägenheter som du kanske får som ligger längst ut fortfarande ca 500 kr över din budget. Banken lär räkna med att du måste klara en ränta kring minst 7% på hela beloppet.

Det är många som jobbar 100% som inte tjänar tillräckligt för att få låna och köpa lägenhet i stan, så du kan drömma om att göra det när du jobbar 55% (om du nu har en normal lön).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr instämma med föregående inlägg. Banken kommer garanterat att kräva 10% insats och att du ska klara uppåt 7-8% i ränta för att du ska få ett lån, precis som Derox säger. Det verkar inte göras några undantag, och det är inte lätt att få lån idag. Har en vän som tjänar ca 30,000kr/mån brutto, fast anställning och utbildad civilingenjör som inte fick låna alls såvida han inte kunde hosta upp 10%. Jobbar du inte ens heltid eller har fast jobb så kommer du inte få ett bostadslån, oavsett hur mycket du vet själv att du klarar den utgiften. Särskilt inte i ett område som är så pass dyrt som innerstaden i Stockholm. Som student kan jag också berätta att 5000kr/mån för boende om du är själv är en ganska tuff utgift såvida du inte jobbar extra parallellt med studierna alt större delen av somrarna.

Om du ska börja plugga så är mitt tips att du försöker få en studentlägenhet eller ett korridorsrum.

Jag förstår dock att du vill bo själv och vet att det kan göra mycket för välmåendet. Tvivlar själv på att jag kommer få banklån för någon lägenhet jag vill bo i när jag är färdig trots hyfsad lön eftersom jag inte kommer att få fast tjänst under de första 3-4 åren av mitt yrkesliv. Då är det ändå ett bristyrke jag är utbildad inom och kommer ha runt en 100000kr i insats att lägga in.

Permalänk
Medlem

Skaffa något billigt, görna hyresrätt, utanför tullarna, satsa pengar på nyttig mat och spara ihop till handpenningen, skaffa mer jobb. Är ditt mål en etta innanför tullarna så får du tänka längre än ditt begär.

Du går ju inte efter en BC det första du gör i en SC-match, eller lånar till den utan insats, duh..

L2Life

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Appapapapa! Den har gått från 10% till 15% så det är ännu drygare nu att köpa lägenhet dvs du får spara lite till för kontantinsatsen.

Permalänk
Avstängd

Du kan också köpa nåt "pissigt" utan för stan (Huddinge tex.) typ i nåt gettho.:P Sen så bor du i den under studietiden (finns med lite tur på blocket för runt 500 000 - 1 000 000 kr) rusta upp den, sälj vidare och på så vis så får du "jobba dig inåt stan". Men egentligen inget jag rekommenderar. MÖJLIGTVIS om man har snälla föräldrar kan de bet. för lgh. under tiden man pluggar men då ska alla hål täckas och alla förutsättningar vara klara...Nej ta du en studentlägenhet och spara (om du kan jobba under tiden du pluggar) så har du med lite tur de 10% som krävs när du pluggat klart?)...

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Du kan också köpa nåt "pissigt" utan för stan (Huddinge tex.) typ i nåt gettho.:P Sen så bor du i den under studietiden (finns med lite tur på blocket för runt 500 000 - 1 000 000 kr) rusta upp den, sälj vidare och på så vis så får du "jobba dig inåt stan". Men egentligen inget jag rekommenderar. MÖJLIGTVIS om man har snälla föräldrar kan de bet. för lgh. under tiden man pluggar men då ska alla hål täckas och alla förutsättningar vara klara...Nej ta du en studentlägenhet och spara (om du kan jobba under tiden du pluggar) så har du med lite tur de 10% som krävs när du pluggat klart?)...

Är ju egentligen inga problem att ha fin lya i stan med lån om man pluggar. Däremot får man ju se till att jobba extra då. Har flera vänner som köpte sina lägenheter mitt i smeten innan de började plugga, för de hade jobbat något år mellan gymnasiet och universitet/högskola, och således fick de lån.

Däremot får man ju inget så stort lån utan att jobba heltid, speciellt inte om man inte har någon kontantinsats. Har man inte heller kontantinsats är det ju i princip omöjligt att klara boendekostnad på under 5k i stan också

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Är ju egentligen inga problem att ha fin lya i stan med lån om man pluggar. Däremot får man ju se till att jobba extra då. Har flera vänner som köpte sina lägenheter mitt i smeten innan de började plugga, för de hade jobbat något år mellan gymnasiet och universitet/högskola, och således fick de lån.

Däremot får man ju inget så stort lån utan att jobba heltid, speciellt inte om man inte har någon kontantinsats. Har man inte heller kontantinsats är det ju i princip omöjligt att klara boendekostnad på under 5k i stan också

Jo hörde om en tjej som - enligt egen utsago - hade varit "modell i utlandet" och som hade sparat alla pengar från det jobbet och köpt en lgh. rätt nära stan för att sen börja plugga...

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag har ett 100% jobb + hade ca 20% att lägga in för i kontantinsats och det var knappt att jag fick låna pengar pga jag inte hade tillsvidaretjänst utan är konsult.

Jag fick lov att låta morsan stå som medlåntagare. Annars skulle de nekat mig.
Så tyvärr måste jag krossa din dröm om en etta innanför tullarna. Jag hade också den tanken först. Men fick nöja mig med en närförort, iofs en tvåa men ändå.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

ja att köpa lägenhet idag är betydligt svårare idag än det var för 3-4 år sen. jag bor i en förort och gjort det i 2 år nu och ska till våre börja kika på den interna bostadskön och se vart jag kan hamna.

en polares polare flyttade till en grymt saggig förort och bodde där i ett halvår för att genom interna kön hitta en scysst 1a i gröndal.

trots din dröm får du nog faktiskt nöja dig med en hyressrätt och har du dålig tid i bostadskön så kommer du nog få en sunkig.

min bror köpte ett hus tidigare i år och han och hans flickvän hade inte handpenning, dom blev tvungna att ingå en deal med den lokalabanken om att allt som hade med bankärenden skulle gå via den banken om dom även skulle få låna till handpenningen. det fick dom först efter flickvännens far som känner ett par på banken fick gå i god för att dom verkligen skulle göra det. och då jobbar båda 2 100% och tjänar ganska så bra samt att huset kostade 800000kr och är 7 mil utanför stan.

så att du skulle få ett lån på ca 1.5 millar när du jobbar 55% och inte har handpenning känns inte riktigt realistiskt. men du kanske tjänar jäkligt bra eller har föräldrar som kan pynta hela summan så blir du skyldiga dom?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

ja att köpa lägenhet idag är betydligt svårare idag än det var för 3-4 år sen. jag bor i en förort och gjort det i 2 år nu och ska till våre börja kika på den interna bostadskön och se vart jag kan hamna.

en polares polare flyttade till en grymt saggig förort och bodde där i ett halvår för att genom interna kön hitta en scysst 1a i gröndal.

trots din dröm får du nog faktiskt nöja dig med en hyressrätt och har du dålig tid i bostadskön så kommer du nog få en sunkig.

min bror köpte ett hus tidigare i år och han och hans flickvän hade inte handpenning, dom blev tvungna att ingå en deal med den lokalabanken om att allt som hade med bankärenden skulle gå via den banken om dom även skulle få låna till handpenningen. det fick dom först efter flickvännens far som känner ett par på banken fick gå i god för att dom verkligen skulle göra det. och då jobbar båda 2 100% och tjänar ganska så bra samt att huset kostade 800000kr och är 7 mil utanför stan.

så att du skulle få ett lån på ca 1.5 millar när du jobbar 55% och inte har handpenning känns inte riktigt realistiskt. men du kanske tjänar jäkligt bra eller har föräldrar som kan pynta hela summan så blir du skyldiga dom?

"Många"/en del som vill ha BR gör ju så att de lever "knapert" avseende bostandard dvs. de väljer en HR med så låg hyra som möjligt för att spara ihop till en BR. Vet ett par - väldigt framgångsrika - som bodde (var lite under knepiga/skumma förhållanden) hos en privat hyresvärd som var alkoholist och inte för och dra till med någon klyscha i detta avseendet, men de betalade en låååg hyra för en sunkig HR och förmodligen gick hyrespengarna till sprit.:P Men billig hyra på 2-3 000 kr delat på 2 inkomster gjorde att de kunde spara undan till kontantinsats för att sen fly fältet och köpa en BR.^^

Men det klart: att hitta en alkoholist som a) har en/flera HR och hyra ut är inte troligt b) att få hyra till en så låg hyra är Otroligt...så de hade flax helt enkelt.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

"Många"/en del som vill ha BR gör ju så att de lever "knapert" avseende bostandard dvs. de väljer en HR med så låg hyra som möjligt för att spara ihop till en BR. Vet ett par - väldigt framgångsrika - som bodde (var lite under knepiga/skumma förhållanden) hos en privat hyresvärd som var alkoholist och inte för och dra till med någon klyscha i detta avseendet, men de betalade en låååg hyra för en sunkig HR och förmodligen gick hyrespengarna till sprit.:P Men billig hyra på 2-3 000 kr delat på 2 inkomster gjorde att de kunde spara undan till kontantinsats för att sen fly fältet och köpa en BR.^^

Men det klart: att hitta en alkoholist som a) har en/flera HR och hyra ut är inte troligt b) att få hyra till en så låg hyra är Otroligt...så de hade flax helt enkelt.:)^^

ja dom hade en jäkla tur, jag bor i en hyresrätt som jag fick relativt snabbt och då fick jag en skön hyra oxå som ligger på 4500kr, visserligen är 1an på 48 kvm samt 2 balkonger men nått ska man ha för att man bor långt ifrån stan (ca 1 mil). har man bra tid i kön kan man hitta lägenheter med ganska låg hyra i hyfsade områden.

dessutom så jobbar han 55% och bör då inte kunna lägga undan till en bostadsrätt, iallafall inte tillräckligt man vill ju leva lite oxå.
att leva på torra nudlar samt värma sig med ett stearin ljus som även fungerar som ljus och underhållning varje kväll(måste ju spara in på elen oxå) är något som dom flesta inte vill.

sen finns det alltid oförutsedda avgifter som man måste räkna med, speciellt om man har bil, fast det kanske man ska undvika om man vill spara undan en del pengar, att ha bil altså.

det man kanske kan göra är att bo ihop med en eller flera polare i en 2a eller 3a? men det är något inte jag skulle vilja då jag verkligen gillar min egentid.

kanske köpa en trisslott lite då och då, plötsligt händer det

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.