LG tar fram IPS-panel på 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhino:

Källa på detta eller är det gissningar?

I fallet utan 3D så skulle varje person få se sin bild i en fjärdedel av tiden, resten skulle vara mörkt (aktiva glas). Menar du seriöst att man inte ser något fel med bilden som är släckt 75% av tiden?

Om något så skulle man väll uppfatta bilden som lite mörkare, du får fortfarande se 60 bilder per sekund som är det som du ska se, och 180st svarta. Redan nu med en 120hz skärm ser ju vartannat öga bilden(aktiva glas).

http://www.labri.fr/perso/knoedel/cmsimple/images/MultiViewer... Där skapar de en liknande teknik fast de använder flera projektorer samtidigt för att få en "högre" frekvens.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Tycker 120Hz precis blivit standard för de bästa spelskärmarna så kommer detta! Fast NEJ! Jag kan inte vänta mer....Slutar med att jag sitter här om 3 år o fortfarande väntar....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Flytet en skärm har om man jämför en CRT/120hzare med en vanlig 60/75hz skärm är som dag och natt för mig. 240 låter ännu mer mums!

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Tycker 120Hz precis blivit standard för de bästa spelskärmarna så kommer detta! Fast NEJ! Jag kan inte vänta mer....Slutar med att jag sitter här om 3 år o fortfarande väntar....

Som sagts i tråden. Den här skärmen har garanterat inte 240 Hz och mycket tveksamt om den ens har 120 Hz.

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning om vad ni själva ens snackar om här ?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Detta med uppdateringsfrekvens på skärmarna är ju nya megapixelracet. Komiskt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Jag måste verkligen hålla med om detta. Filmer i 120hz känns mycket tråkigare! Det var min första reaktion när jag började se en film i 120hz, förutom att det visserligen är en skön känsla att allt flyter.

Att spela i 120hz är en annan sak vilket är riktigt kul, även om jag även här måste säga att jag får en lika bra upplevelse (fast på ett annat sätt) om spelet laggar rätt mycket. Det som är sämst tycker jag är om det varken laggar eller flyter, då det bara är störande.

Då säkerligen många tycker detta bara är flum påminner jag om att detta endast är min åsikt och inget jag säger är fakta

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Om något så skulle man väll uppfatta bilden som lite mörkare, du får fortfarande se 60 bilder per sekund som är det som du ska se, och 180st svarta. Redan nu med en 120hz skärm ser ju vartannat öga bilden(aktiva glas).

http://www.labri.fr/perso/knoedel/cmsimple/images/MultiViewer... Där skapar de en liknande teknik fast de använder flera projektorer samtidigt för att få en "högre" frekvens.

Ja, självklart funkar det så, det är ingen som sagt nåt annat. Men man kan inte dra det hur långt som helst; 10 fps i form av 1 bild i 0.01 sek och svart bild i 0.09 sek gör inte att bilden ser "lite svartare" (eller ens mycket svartare) ut. Man SER det svarta som en separat bild, och det andra kommer vara ett flimmer (som bäst).

Nej, jag vill allt ha källa först.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhino:

Ja, självklart funkar det så, det är ingen som sagt nåt annat. Men man kan inte dra det hur långt som helst; 10 fps i form av 1 bild i 0.01 sek och svart bild i 0.09 sek gör inte att bilden ser "lite svartare" (eller ens mycket svartare) ut. Man SER det svarta som en separat bild, och det andra kommer vara ett flimmer (som bäst).

Nej, jag vill allt ha källa först.

Mjae, ögongen är inte riktigt så känsliga utan det tar ett tag för ett intryck att avlägsna sig (det är bl.a. därför som man i vissa fall inför helt svarta bilder på LCDs jusst för att förstärka känslan av skärpa, många som klagar på ghosting på LCDs missar att det är det faktum att bilden inte släcks mellan varje frame som gör att det ser annorlunda ut och därför att det ser ut som bilden släpar (och det är givetvis oberoende av responstiden)). Jämför bara med en CRT som visar bilden betydligt mer kortvarigt än en LCD där man bara får se 60 av 240 bilder på en sekund.

Sen skulle det visserligen krävas ett kraftigt backlight (dyrt) och som sagts så skulle inte den här skärmen klara av det men rent teoretiskt är det inga problem att göra det - mer än att det är en hel del svårigheter med att få upp en LCD i 240 Hz och förvänta sig att bilden ska ritas om helt mellan varje frame. Det är ganska tveksamt men om vi pratar OLED eller något sådant så är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhino:

Ja, självklart funkar det så, det är ingen som sagt nåt annat. Men man kan inte dra det hur långt som helst; 10 fps i form av 1 bild i 0.01 sek och svart bild i 0.09 sek gör inte att bilden ser "lite svartare" (eller ens mycket svartare) ut. Man SER det svarta som en separat bild, och det andra kommer vara ett flimmer (som bäst).

Nej, jag vill allt ha källa först.

Det finns multi-stereoskopi för upp till 4 personer redan idag, i form utav att man använder en hel rad med projektorer, så som bilden illustrerar. Så om det hade gett en flimrande bild så tror jag inte att folk(företag) hade gått och köpt dem.

Och exakt vad vill du ha källa på? Du sa ju själv att det skulle funka.

Och bilden skulle väll bara vara svart i 3/4 sekund och inte 9/10 som du skriver? eftersom varje person får 60hz var, skärmen ligger på 240hz. 240/60=4. Och om man då visade bilderna i följd(dvs. person etts bild, person tvås bild, person tres bild, person fyras bild, person etts bild, person tvås bild, osv, osv) så skulle det väll inte vara svart i mer än 3 frames åt gången/person. Det vill säga att man kommer ju se lika många bilder per sekund på en 240hz skärm(om man är 4st som använder den med aktivt glas) som man gör på en 60hz skärm, skillnaden ligger väll i att det kommer vara en lite längre period där ögonen inte ser någon bild.