Permalänk
Medlem

Jag blir lite besviken siffrorna ser jättebra ut men när det kommer till testen på den verkliga upplevda prestanden (PCmark vantage) så presterar ju X25-m nästan lika bra. Skulle vara väldigt intressant med 2 st x25-m i raid och se om de presterar bättre än denna enhet i PCmark Vantage. Det verkar ju som att de skalar ok i raid i det testet.

Intel X25 80GB Solid-state Drive - PCMark Vantage Disk Tests - CPUs, Boards & Components by ExtremeTech

Ibland undrar man om sekvenciella skriv/läs prestandan börjar bli ganska oviktig på en ssd?

Det verkar verkligen som om dessa skyhöga prestandasiffror som man läser ut i olika test gör liten skillnad på vanlig användning:
OCZ RevoDrive X2 240GB PCIE SSD Review - OCZ RevoDrive X2 - Real World Tests - Legit Reviews

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Finns redan, och har hunnit överges. Gigabyte lanserade i-RAM 2005. (två år innan Apples iPhone, så i- biten kommer inte därifrån) En SSD som ansluts via S-ATA, och använde sig av vanliga ramstickor. DDR stickor, och tyvärr bara 4 st. Maxgränsen på 1Gb / minnespinne verkar dock påhittad, då jag sett användare med 16GB/enhet. (med andra ord 4st 4GB minnespinnar.) En uppföljare, baserad på DDR2 visades på mässa, men kom aldrig ut i handeln. Problemet med att "disken" vlev tom när man stängde av datorn löstes med ett litet batteri, och ve dig om det blev dåligt... Laddningsbara celler håller ju inte för hur många laddningar som helst, så det var bara en tidsfråga... Och att utrymmet var litet kom man runt med hjälp av raid. Men det blev lite dyrt, och Gigabyte verkar ha ansett att det sålde för dåligt, de har inga annonserade planer på att lansera i-RAM2...

DDRdrive X1 är i princip samma sak som i-RAM, fast, den använder precis som OCZ's Revodrive PCI-E sloten till data överföringen, och får därmed bättre prestanda än i-RAM. Finns inte heller i nyare utformning.

HyperOS HyperDrive är lite mer aktuell. I version 5, som är den senaste, stödjs DDR2, och 8GB / per minnessticka, samt 8'a minnesplatser, för totalt 64GB utrymme.

Fast, om man ska investera sådana summor kan jag ju ifrågasätta varför man inte bara plockar på sig ett server moderkort med gott om minnesplatser, och installerar till HD, för att vid uppstart spegla till en ramdisk. Suspend to ram, ger strömsparläge som inte riktigt, men nära nog motsvarar att ha stängt av datorn, och prestanda på vettigt ramminne i minnesplatser är högre än via någon extern kontroller. Exotiskt som fan är det med, om man vill ha skrytfaktorn. Ett problem bara. Jag är inte så övertygad om att det går att få Microsofts OS att gå med på en sådan tillvaro, men Linux är ju coolt det med.
Om inte det framgått så hamnar alla de här lösningarna enligt min åsikt i hörnet för coola, men inte så väldigt användbara lösningar.
B!

Enheten du talar om som du såg på mässan kom ut, dock endast i Asien - I-Ram 2. Fördelen med det är att Taiwaneserna kopierade den, finns idag runt ~5 olika interface modeller hos Acard ( ACARD Products - IDE/SCSI/SATA RAID Storage Solutions ). Kostar runt 200 dollar. Tyvärr har de ingen sata III modell, så överföringen är fortfarande grymt begränsad. Skulle dock vara intressant att se vad för sorts iops man får över ram för oss som kör lite databaser.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

Drömmer

Lite off topic kanske men... jag tar två sådana här >>> PhotoFast utan ketchup och senap tack

Permalänk

Man får alltså i princip råd med 4st Intel X25-M G2 för det priset och jag är rätt säker på att 4 intel-diskar i raid0 överträffar den prestandan alla dagar i veckan.

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Um. Är inte de flesta integrerade raidkort anslutna till 1-2x PCI-E , och har begränsad kapacitet? Det är ju inte som om man får x antal Sata portar gånger 3Gbit i total hastighet. För att det ska ge önskad prestanda får man alltså offra på så pass mycket pengar att man får ett raidkort som nyttjat 4xPCI-E i alla fall? Inte helt billiga alla gånger, och definitivt ännu en faktor som kan strula.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Underbart att utvecklingen går så fort framåt

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Varför testades den mot Vertex och inte Vertex 2?

Permalänk
Medlem

För att man inte har en Vertex 2 att testa mot? Jag bara gissar, självklart...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Rittzy:

Varför testades den mot Vertex och inte Vertex 2?

Det är tryckfelsnisse som har varit framme, diagrammen uppdaterade

Enheten i testet var en Vertex 2 och inget annat.

Permalänk
Skrivet av swahnroger:

IPhone fick sitt namn från iMac. IMac lanserades 1998...

iPhone fick sitt namn från Cisco...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe Nukem:

iPhone fick sitt namn från Cisco...

iPhonen o allt annat med iNAMN är döpta efter Jonathan Ive (Senior Vice President of Industrial Design) hos apple. så det är ive-phone o ive-mac igentligen ^^ lite off topic dock

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jäkla tjat om var i't kommer från. Jag poängterade att i-RAM inte fått sitt från iPhone efter som 95% av alla har fått för sig att allt med i först är ett försök att kopiera Apples marknadsföring. Kan vi släppa det och ägna oss åt trådens egentliga innehåll?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jäkla tjat om var i't kommer från. Jag poängterade att i-RAM inte fått sitt från iPhone efter som 95% av alla har fått för sig att allt med i först är ett försök att kopiera Apples marknadsföring. Kan vi släppa det och ägna oss åt trådens egentliga innehåll?
B!

Ja men sluta säga saker som inte är sant då!
I-RAM har ju med absolut största sannolikhet kopierat sitt namn från iPhone.

Är det inte det tråden handlar om?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker kortet är skitfult? Varför kan de inte sätta dit ett fräscht aluminiumskal på ett sånt dyrt kort?

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog det å ena sidan ger för lite prestanda jfr med två sandforce-ssd i raid0.
Det vore å andra sidan intressant att se exempel på vad som behövs ur praktisk synvinkel.
Ur företags/professionell synvinkel finns det ju alltid extremer som media konvertering/komprimering, databaser mm som kan dra nytta av enorma mängder diskprestanda men som konsument ....
Vad krävs tex i disk prestanda för att streama full HD film samtidigt som man tankar ett par linux distar via torrent och spelar ett modernt spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är tryckfelsnisse som har varit framme, diagrammen uppdaterade

Enheten i testet var en Vertex 2 och inget annat.

Attans, jag som hade hoppats på att Vertex 2 var bättre, köpte just en.

Btw, ni missade en 2a på Slumpmässig läshastighet.

Permalänk

Då har jag förbeställt ett sånt här, lite skeptisk till skräpsamlaren men har inga SATA kontakter kvar och vill inte dra om kabeljäklarna från ett till kontrollerkort!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anders_w:

Jag tycker nog det å ena sidan ger för lite prestanda jfr med två sandforce-ssd i raid0.
Det vore å andra sidan intressant att se exempel på vad som behövs ur praktisk synvinkel.
Ur företags/professionell synvinkel finns det ju alltid extremer som media konvertering/komprimering, databaser mm som kan dra nytta av enorma mängder diskprestanda men som konsument ....
Vad krävs tex i disk prestanda för att streama full HD film samtidigt som man tankar ett par linux distar via torrent och spelar ett modernt spel?

Ja du det kan man undra! själv så har jag en sata 2 disk som jag tankar ner till, som jag samtidigt flyttar färdiga mappar ifrån till andra diskar och samtidigt så buffrar ps3 media server en film. Fundar på 2 st vanliga diskar i raid 0 och hoppas det räcker så länge i väntan på lägre priser.

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin