Fallande priser på NAND ger billigare SSD-enheter 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Sure det är skönt att program och spel laddar 10 gånger snabbare, men det HÖJER INTE PRESTANDAN på det viset, köper man en disk för 2-5k så tycker jag att man inte ska ge sig för att köpa 580 SLI, de blir ju plötsligt inte en så stor utgift i det hela, och det höjer prestandan avsevärt mycket bättre, förutsatt att man lagt lagom mycket på resterande komponenter.

Hur många poäng eller FPS mer får man av en SSD?

Va? Det är juh en helt annan uppgradering än processor och grafikkort. Hårddisken har varit flaskhals för datorer i decennier. SSD gör datorn mer jämnlik med övriga kompononter. Självklart höjer inte SSD FPS, men hur ofta sitter du och räknar FPS när datorn startar eller mellan kartor och menyer i spel.

Förra vintern spelade jag Dragon Age, när väl spelet var igång flöt det klanderfritt på min dator. Kan dock påstå att av 100h spelande så gick säkert 4-5h åt till bara väntande i laddskärmar.

- Tid är pengar!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Windows 7 Ultimate 64-Bit

Program Files: (4GB)
Adobe tar (2,5GB)
Resten är drivrutiner, Sony Vegas, Office 2010 och Windows prylar.

Program Files (x86): 95GB)
Black Ops: (8GB)
Adobe (6GB)
Live For Speed (1GB)
Fallout 3 (9GB)
Bad Company 2 (7GB)
NFS Hot Pursuit (8GB)
Steam 18 Spel (54GB)

Ihopräknat blir det 93,5GB så stämmer bra med 95GB

Program Data: (0,5GB)

Users: (1GB)

Windows: (15GB)

Blir totalt: 23GB + 93,5GB = 116GB (Utan Steam: 62GB)

Resultat utan Steam: Ja, skulle få plats med 2 spel till utan problem med en Intel X25-M G2 80GB
Resultat med Steam: Nej, skulle endast få plats med det jag använder på 2st Intel X25-M G2 80GB eller alternativt 1st Intel X25-M G2 160GB

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Hjälpsam

Funderar på att skaffa en SDD.
Windows är ju jädra suget på att lägga mycket grejer på C-disken, man kan iofs själv, ställa om env-variabler, gå in i registret för att ställa om default installationskatalog, flytta userdata, flytta cashe osv.
Men hur funkar det att sätta in sin SDD som en annan disk tex D: och installera Windows på den, föröker då allt att lägga sig på D:?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Funderar på att skaffa en SDD.
Windows är ju jädra suget på att lägga mycket grejer på C-disken, man kan iofs själv, ställa om env-variabler, gå in i registret för att ställa om default installationskatalog, flytta userdata, flytta cashe osv.
Men hur funkar det att sätta in sin SDD som en annan disk tex D: och installera Windows på den, föröker då allt att lägga sig på D:?

Installerar du windows på D: (vilken enligt mig är ganska mekkigt att göra) kommer Program Files osv också ligga på D: (om du inte ändrar). Så detta är ganska meningslöst.

Bättre att ta backup på dina prylar och installera på C: som vanligt. Leta redan upp hur man ändrar standard Program Files-mappen till en annan disk. Cache kan man väl stänga av men userdata är väl typ av data som windows använder sig av mkt = man vill ha den på sin SSD.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Skrivet av mannen99:

I agree, jag använder också mer än 80 GB till mitt system, det kvittar hur jag än försöker, kommer alltid upp i storlek på systemdisken.

En jobbig sak jag märkte av när jag testade att ha ca 100GB system var att om jag skulle packa upp en HD film (RAR arkiv dvs) Så sparades filerna temporärt i systemdisken, Givetvis går det att gå runt detta, men gör man inte det, så är man TVINGAD att ha minst ca 15 gig ledigt på systemdisken bara för att inte få error under uppackning! Lagom irriterande.

Vissa påstår att de är den mest prisvärda uppgraderingen man kan göra, jag håller inte med!

Sure det är skönt att program och spel laddar 10 gånger snabbare, men det HÖJER INTE PRESTANDAN på det viset, köper man en disk för 2-5k så tycker jag att man inte ska ge sig för att köpa 580 SLI, de blir ju plötsligt inte en så stor utgift i det hela, och det höjer prestandan avsevärt mycket bättre, förutsatt att man lagt lagom mycket på resterande komponenter.

Hur många poäng eller FPS mer får man av en SSD?

Ojdå, här fick man inget medhåll. 9 i rad som inte håller med mig. Men då jag själv kör på 160GB SSD utrymme och tycker det är för lite så kanske jag inte ska säga så mycket. Men jag har många kompisar som inte använder allt för mycket utrymme och inte använder Photoshop eller liknande som har samma argument "det är för dyrt". Har väl gått och blivit lite less på det kanske. Om man inte behöver mer än 80GB så är det i alla fall inte särskilt dyrt.

Problemet är väl bara att om 1-2 år när 160GB är nog billigt enligt vad ni tycker just nu så kanske nästa version av Windows kommit, spelen är större, bilder tar större plats (fler Mpixel) osv. så då kanske de flesta på Sweclockers vill ha 300GB och skriver om att de är för dyra.

Det jag menar är väl mest att det kan vara värt att lägga 1500kr på att snabba upp systemet och kanske 1 spel eller en temp mapp för bildredigering. Att rymma allt man jobbar med är svårt och dyrt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Cheewie:

Installerar du windows på D: (vilken enligt mig är ganska mekkigt att göra) kommer Program Files osv också ligga på D: (om du inte ändrar). Så detta är ganska meningslöst.

Bättre att ta backup på dina prylar och installera på C: som vanligt. Leta redan upp hur man ändrar standard Program Files-mappen till en annan disk. Cache kan man väl stänga av men userdata är väl typ av data som windows använder sig av mkt = man vill ha den på sin SSD.

Var rädd för det, konstigt att Windows fortfarande är lite av ett leksaksOS efter alla dessa år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Windows 7 Ultimate 64-Bit

Program Files: (4GB)
Adobe tar (2,5GB)
Resten är drivrutiner, Sony Vegas, Office 2010 och Windows prylar.

Program Files (x86): 95GB)
Black Ops: (8GB)
Adobe (6GB)
Live For Speed (1GB)
Fallout 3 (9GB)
Bad Company 2 (7GB)
NFS Hot Pursuit (8GB)
Steam 18 Spel (54GB)

Ihopräknat blir det 93,5GB så stämmer bra med 95GB

Program Data: (0,5GB)

Users: (1GB)

Windows: (15GB)

Blir totalt: 23GB + 93,5GB = 116GB (Utan Steam: 62GB)

Resultat utan Steam: Ja, skulle få plats med 2 spel till utan problem med en Intel X25-M G2 80GB
Resultat med Steam: Nej, skulle endast få plats med det jag använder på 2st Intel X25-M G2 80GB eller alternativt 1st Intel X25-M G2 160GB

INte för att vara den som är den men Black ops.. Ligger inte de på steam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

INte för att vara den som är den men Black ops.. Ligger inte de på steam?

*host* *ler* *småflinar*

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Nu har man beställt 2x OCZ Vertex 2 120gb, tänkte köra raid. Mest för att alla större diskar är så otroligt dyra.
Resonerar att man inte vill vara utan ssd under julhelgen.. Känns som G3 kommer efter nyår och kommer kosta en 2300kr för 160gb? Eller?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

Snabb fråga, varför finns det inga SSD i 3,5" format? Det känns som att det skulle bli ungefär som 2,5" vs 3,5" med vanliga HDD...

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Hjälpsam

Får använda en adapter;Komplett.se - Akasa SSD & HDD Mounting Kit Svart.
Vilket märke rekomenderas i dag? ser att det finns ett gång diskar på 60GB för drygt 1000kr, Corsair Crucial och Kingston, Jag är inne på Corsair Force 60GB.
Och är det någon ide att skaffa SSD till Vista som saknar TRIM?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Snabb fråga, varför finns det inga SSD i 3,5" format? Det känns som att det skulle bli ungefär som 2,5" vs 3,5" med vanliga HDD...

Pga utav att en 2,5" SSD är ganska tom inuti. Att fylla ut 3,5" vore helt onödigt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaptenperre:

Behöver du 160GB för operativsystem och program? För många räcker det med 60-80GB och då finns det flera bra alternativ under 2000kr.

Skrivet av som99:

vad hela friden skall man med en 60GB systemdisk till? W7 ultimate 64x fullt updaterad smyger lätt över 30GB sträcket, sen swapfile på iallall 10GB så är du uppe 40-50GB utan tvekan, sen alla program man har som photoshop olika SDKs så sticker det iväg snabbt. 60GB har ingen chans som systemdisk om du inte är en slösurfare och då kan du skippa SSD, sen får du tänka på att många vill ha sin systemdisk som dualboot disk eftersom att många som jag använder linux och windows.

Sen kan vi inte tala om att slänga spel på så små diskar, ett spel kan lätt överstiga 10GB... Sen redigerar du photoshop och har stora bilder är det kört, jag sitter själv ocg renderar rätt mycket 3D grafik och det slukar långt över 30GB och kör några dagar.

Prata för dig själv för jag tror att många behöver långt mer utrymme Själv har jag 2st TX hybriddiskar på 500GB i raid0 i väntan på vettiga priser på 500GB SSD.

(min fetstil)

Öhh. Autofail! Sign. kaptenperre sa "för många räcker det...". Du svarade med dig själv som exempel och tyckte att kaptenperre ska "tala för sig själv". Det var han som förde ett generellt resonemang (som dessutom i huvudsak är riktigt), medan du generaliserar utifrån dig själv som exempel. Hur många har exakt din setup, respektive hur många är det som inte har exakt din setup?

160 GB som systempartition/disk kan säkert motiveras ibland, men det tyder på en illa genomtänkt systemarkitektur.

Så, som99: tala för dig själv! Vi är många som inte behöver 160 GB som systemdisk (partition). Det är ingen som hindrar dig för att använda 500 GB som systemdisk heller.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

intel G3 skulle inte den ha halva priset, kanske man får en 256Gb för 2000:-, i feb?

Har inte ett ända spel på min dator (förutom det som följer med win)

men sysslar man med grafik/ rörlig bild så kan jag säga att 120gb är precis på gränsen 160gb skulle vara ok.

Permalänk
Hjälpsam

Jag nöjer mig med Windows och då räcker 60GB mer än väl.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Snabb fråga, varför finns det inga SSD i 3,5" format? Det känns som att det skulle bli ungefär som 2,5" vs 3,5" med vanliga HDD...

Det finns några 3,5", t ex OCZ Vertex 2 men det är förmodligen bara mer luft i den än motsv. 2,5"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SkaBenjo:

Det finns några 3,5", t ex OCZ Vertex 2 men det är förmodligen bara mer luft i den än motsv. 2,5"

Vill minnas att några av de riktigt stora SSD finns i 3,5" för att få plats med alla minneskretsar. Annars satsade väl OCZ på 3,5" för att göra det lättare att uppgradera servrar. Man vill ju inte sitta och pilla med adaptrar om man har en hel serverpark att byta ut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Oj, 20 nm istället för tidigare sagt 25 nm?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

spel laddnings tiderna gör ingen skillnad med SSD, iaf inte black ops eller mw2.
SKulle vara nice att kunna få 200gb för 2000kr iaf

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Vill minnas att några av de riktigt stora SSD finns i 3,5" för att få plats med alla minneskretsar. Annars satsade väl OCZ på 3,5" för att göra det lättare att uppgradera servrar. Man vill ju inte sitta och pilla med adaptrar om man har en hel serverpark att byta ut.

Varför inte köra dubbla kretskort? Typ som revodrive r2 Den extra ytan iom 3.5" borde räcka imo.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fille3002:

Varför inte köra dubbla kretskort? Typ som revodrive r2 Den extra ytan iom 3.5" borde räcka imo.

Tänkte på de där monstrerna som finns med 500 - 1 TB. Det är hyfsat packat i en 2,25" enhet om man inte vill bygga mycket mer på höjden men flashkretsar kan ju bli rätt varma så gissar att man inte vill packa det alltför tätt heller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Tänkte på de där monstrerna som finns med 500 - 1 TB. Det är hyfsat packat i en 2,25" enhet om man inte vill bygga mycket mer på höjden men flashkretsar kan ju bli rätt varma så gissar att man inte vill packa det alltför tätt heller.

mjo, nackdelen är väl framför allt att själva kretsarna kostar. PCB och skalet kostar nästan ingenting jämförelsevis, så det gör väl inte så stor skillnad... Tänkte att det kanske finns äldre, större kretsar som är billigare per gigabyte, men det är nog inte så eftersom mindre tillvärkningsteknik på sikt även ger lägre kostnader...

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."