Apple Ipad lanseras i Sverige inatt

Permalänk
Melding Plague

Apple Ipad lanseras i Sverige inatt

Mer än ett halvår efter den officiella lanseringen släpps surfplattan Ipad i Sverige.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Lite smålustigt att den lanseras med 3G när telebolagen marknadsför 4G och samtidigt trashtalkar (vacker svengelska va?) 3G.

Men jag må då säga att jag är glad att den äntligen lanserats, det var fanemig på tiden!

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Snart kommer väll Ipad 2...tog lite väl länge för den svenska lanseringen IMO.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det verkade vara en skräppryl till en början också. Skaffade en i somras för att ha som ebokläsare. Gissa om jag blev överraskad. Roligaste prylen jag någonsin köpt. Använder den flera timmar varje dag och har så gjort det senaste halvåret. Surfa i sängen är guld värt. Roliga spel, suverän ebokläsare m.m. Märker inte alls någon dålig prestanda på den, fungerar hur bra som helst och otroligt skoj att använda. Går ju vänta in några bra Android tablets istället nu och jämföra med, men iOS är ett riktigt trevligt operativsystem för tablets. Kräver dock givetvis att man jailbreakar så man får tillgång till de flesta programmen annars är den värdelös. Det är apparna som gör den bra.

Permalänk

Den lär sälja riktigt bra nu i juletider.

Jag gick ur sängen klockan 17:00 i söndags, anledning:

Jag kan inte tänka mig att det inte finns någon, någorlunda teknikintresserad, som inte har användning för en ipad. Visst, finns säkert någon ljusskygg 15-årig 1337-gamer som har en värstingdator en meter från sängen, och därför inte behov av något som inte kan spela Crysis på högsta. Men för oss normala människor så skapar ipaden bara möjligheter. Om det är värt några tusen är en annan femma. Jag använder den mer än min stationära idag, när jag köpte den så var det mer en leksak.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk

Köper hellre en från USA cirka 2k billigare och skrattar gott istället.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk

Skönt, nu kan man köpa den på företaget och dra av momsen. Annars hade jag inte väntat så här länge. Dessutom släpper de väl iPad rev. 2 i USA någon gång i januari.

Permalänk
Medlem

Äntligen får man se lite priser, då vet man hur mycket man sparar på att köpa den utomlands. Skulle gärna se att det finns en USB port på iPad sen, det skulle vara extremt behändigt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Släpps idag, men gick att köpa i Dreamstore på DHW

Permalänk
Medlem

Jag är 100% seriös när jag säger det här: Vad fan gör man med en Ipad?

Detta är extremt ointressant, en jävla plattskärm med en ram? Jaha, nu då? Varför inte lika gärna köpa en LCD Tavla som byter bild av sig själv?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Jag är 100% seriös när jag säger det här: Vad fan gör man med en Ipad?

Detta är extremt ointressant, en jävla plattskärm med en ram? Jaha, nu då? Varför inte lika gärna köpa en LCD Tavla som byter bild av sig själv?

Bra för folk som exempelvis läser mycket böcker. Det är även bra för miljön.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Jag är 100% seriös när jag säger det här: Vad fan gör man med en Ipad?

Detta är extremt ointressant, en jävla plattskärm med en ram? Jaha, nu då? Varför inte lika gärna köpa en LCD Tavla som byter bild av sig själv?

iPad är perfekt att tänka med! In med MindNode och Plaintext så har du nästan allt du behöver
Sen parar man det med Omni*-apparna så har man två bra appar för att göra skisser och diagram och kötta sedan in iWork så har du hela flödet från idé till presentation & rapport.

Dvs. allt som en laptop kan kan iPad vanligtvis göra bättre.

(förutom raw-konvertering och latex)

Permalänk
Medlem

Hade länge planer på att köpa en Ipad, men eftersom de dröjde så otroligt länge med att lansera den i Sverige så köpte jag mig en "ren" läsplatta istället. Kan bara känna mig tacksam för det och för att få uppleva hur pass mycket skönare e-ink skärmarna är att läsa på.
Kanske köper jag mig en Ipad2 när den väl kommer ut, men det känns lite som tåget gått för Ipad1's del.

Dock lär den väl sälja bra ändå och det är ju trevligt att de till slut iallafall lanserar den i Sverige.

Edit : En lättviktig läsplatta med e-ink i Ipads storlek skulle vara riktigt trevligt. Hoppas något sådant dyker upp i framtiden.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Bra för folk som exempelvis läser mycket böcker. Det är även bra för miljön.

Ok, den första meningen kan du väl ha rätt i, men den andra har jag stora frågetecken kring.
Har du nån aning om hur mycket vatten/energi/CO2 det går åt för att tillverka saker som dessa? Elektronik är bland det mest resurskrävande att tillverka!
Böcker däremot är en rätt miljövänlig företeelse i jämförelse, papper går att återvinna och är en del av skogens kretslopp, fler och fler massa/pappersbruk blir självförsörjande på energi, kemikalierna som används cirkulerar till stor del i ett slutet system.

Tillbaks till iPad:en, tycker priserna är smått oförskämda, särskilt för minnet, att ta ca 1000kr för 16Gb minnesuppgradering kan inte uttryckas med ett lämpligare ord, särskilt då man ser att de 32Gb för nästa uppgradering är ungefär lika dyra, eller mycket billigare än de första 16Gb? SSD är ju riktigt billiga i jämförelse.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

och hur många papper tror du det tillverkas per iPad? säkerligen mer än väl då att det väger upp situationen.

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Spännande att Apple inte har uppdaterat sin hemsida än.... De tar alltid ner webbutikennågra timmar för att uppdatera priser och lägga in nya produkter... Jag ställ mig frågande till om det härverkligen är en officiell lansering eller om inte butiker som Elgiganten mfl importerar för sig själva och Apple bara säger "Jaja, okej, sälj på, vi orkar inte bry oss"

Meneh. Ja. Jag är ju nöjd att jag la tassarna på min iPad 3 April för 4500 istället för nu för 5700....

Edit: Nu har de uppdaterat butiken. Ett rktpris på 4695 för den billigaste.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greve_Peter:

Lite smålustigt att den lanseras med 3G när telebolagen marknadsför 4G och samtidigt trashtalkar (vacker svengelska va?) 3G.

Men jag må då säga att jag är glad att den äntligen lanserats, det var fanemig på tiden!

samtidigt kommer ju inte 4G vara ett vettigt alternativ om man vill ha bra täckning. fast hade den haft både 3G o 4G så hade det ju varit trevligt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Bra för folk som exempelvis läser mycket böcker. Det är även bra för miljön.

Nej. Dålig för folk som läser böcker då upplyst skärm tröttar ögonen. Därför är det bättre att skaffa en kindle eller annat mojäng med e-papper.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förmå mig att köpa en iPAD, den fyller inge funktion för mig, jag gillar inte att inte ha ett fysiskt tangentbord men det kan jag kanske leva utan.

Största problemet för mig är nog att jag måste ha en surfplatta som har x86 architektur, kn inte leva med annat om den skall användas av mig, antingen x86 windows eller Linux e ett krav för mig

Jag vill inte ha massor av "appar" utan vill ha full kompatiblitet med det jag använder på en vanlig dator; framförallt så är både J2SE och Java SDK ett krav ör mig!

Men kan förstå varför folk vill ha den

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

går ju alltid att ansluta ett tangetbord om man inte giggar virtuellt

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Lär köpa en 16 GB wifi imorn bara för att ha (mest för att tjejen vill ha en ), har egentligen ingen riktigt användning för den då jag vill kunna köra matlab på mina datorer :p. Får väll ha en via remote desktop eller nått antar jag.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Blev en 16 GB 3G istället, kul o ha antar jag.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Lanserades samtidigt officiellt i thailand, strax över 3k för den billigaste.
Passar ju bra eftersom jag åker imorgon