Japansk teknik öppnar för 24 TB lagring

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusW:

Precis som att saddam aldrig sa att en 40GB-disk är lika snabb som en 1TB-disk.

jag sa inte att han sa det...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

jag sa inte att han sa det...

Vilket jag inte heller har påstått, jag skrev bara vad jag tror poängen med hans inlägg, mao att storleken går framåt mycket snabbare än hastigheten. Är det något i mitt inlägg du inte håller med om? Att någon svarar på ditt inlägg betyder inte nödvändigtvis att man säger emot...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusW:

Vilket jag inte heller har påstått, jag skrev bara vad jag tror poängen med hans inlägg, mao att storleken går framåt mycket snabbare än hastigheten. Är det något i mitt inlägg du inte håller med om? Att någon svarar på ditt inlägg betyder inte nödvändigtvis att man säger emot...

jag tyckte att hans poäng var att hastigheten inte ökade nämnvärt med storleken...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

är jag ensam om att reagera på "kan hela 3,9 terabit per kvadrattum lagras"
att ange tätheten på data i terabit istället för terabyte känns mest udda?

Visst, en bit är en nolla eller etta, dvs en siffra. Men med tanke på att hårddiskstorlek enbart anges i byte, varför ändra på detta nu?
3.9 terabit är cirkus en halv terabyte.

någon som har lust att sätta mig på plats och förklara?

----------
Saddam är död, Paris Hilton gillar dock 1tb diskarna och inser prestandavinsten man får av dem. eeeh.
-----------

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

WOW! Jag tror jag har nått i fickan som inte borde va där.. hahaha

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spajdermän:

Mycket trevlig nyhet, men samtidigt oroas jag för att ju mindre skalan blir (som här med 10 nanometer) desto mer finkänsligare måste allt bli. Ökar det inte risken för fel?

Jo du har helt rätt när du tänker så långt. Många gör inte det. Smart snubbe.

Faktum är att redan idag blir det massor av fel på diskarna, de flesta korrigeras on-the-fly. 30% av ytan på en disk idag, går åt till felkorrigeringskoder. Men ändå blir det massor av fel, och det värsta är att en del fel inte ens märks! T.ex. ghost writes - disken rapporterar att allt blev korrekt nedskrivet - men så blev det inte alls. Datat finns inte på din disk, även om hårdvaran säger att det är så!

Detta som du funderat på, är ett reellt och stort problem redan idag med våra små 2TB diskar.

Och våra filsystem är inte bättre, de är riktigt dåliga på att upptäcka fel trots alla checksumme beräkningar. Och hårdvaruraid kort är kanske ännu sämre på att upptäcka såna här fel. Det finns forskning som visar att filsystemen XFS, JFS, ReiserFS, NTFS, etc - inte kan korrigera såna här fel, eller ens upptäcka att det blivit fel. Det finns även motsvarande forskning för hårdvaruraid. Vi måste ha en ny modern lösning.

Men nu har vi ju det nya filsystemet ZFS som faktiskt är designat för att upptäcka såna här fel, och forskning visar att ZFS verkar mycket säkrare än andra alternativ. Och det är gratis och du behöver inga raidkort eller annan hårdvara.

Här finns mer läsning för den som vill fördjupa sig i dessa problem du funderat på:
A Conversation with Jeff Bonwick and Bill Moore - ACM Queue

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

jag tyckte att hans poäng var att hastigheten inte ökade nämnvärt med storleken...

Detta är min poäng. Eller rättare sagt, det är Adam Leventhals poäng. Han säger att diskarna ökar mycket snabbt i storlek, men de blir långsamt snabbare. Förr eller senare så borde skillnaden vara oerhört stor, dvs diskarna är oerhört stora, samtidigt som de är oerhört långsamma. Mao, kan det ta mycket lång tid att göra rebuild på en stor långsam hårddisk. Kanske ett par månader.
Triple-Parity RAID and Beyond - ACM Queue

Vad är botemedlet? Han menar att man måste köra raid-6 eller mer. När en raid gör rebuild i 2 månader, så stressas de andra diskarna och de kan börja krascha. Sysadmins berättar att detta händer ofta. Speciellt om man köpt samma diskmodell och samma batch. Därför blandar en del sysadmins diskar utav olika märken för att inte många ska börja krascha samtidigt som man rebuildar.

Raid-6 räcker inte i framtiden. Vi behöver mera redundanta diskar, typ, raid-7 eller raid-8 (som inte existerar som begrepp). Han kallar det raidz3 och det finns redan nu i ZFS (som fokuserar på datasäkerhet i första hand, och prestanda i andra hand)

Permalänk
Medlem

1 000 gånger snabbare hårddiskar med laser - IDG.se

Läste något liknande i en tidning i veckan. Hoppas att det stämmer och inte tar alldeles för lång tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

är jag ensam om att reagera på "kan hela 3,9 terabit per kvadrattum lagras"
att ange tätheten på data i terabit istället för terabyte känns mest udda?

Visst, en bit är en nolla eller etta, dvs en siffra. Men med tanke på att hårddiskstorlek enbart anges i byte, varför ändra på detta nu?
3.9 terabit är cirkus en halv terabyte.

någon som har lust att sätta mig på plats och förklara?

Jag skulle gissa på att det beror på att diskarna faktiskt lagrar bit för bit? En byte kan ju trots all vara utspridd på hela 8 kvadrattum. ( Om den lagrats så defragmenterat som möjligt )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdermän:

Du menar endast. Ordet utgår från räknetalet en.

Du menar Spider-man. Ordet utgår från engelska spider.

Sluta märka ord helt enkelt.

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Jag skulle gissa på att det beror på att diskarna faktiskt lagrar bit för bit? En byte kan ju trots all vara utspridd på hela 8 kvadrattum. ( Om den lagrats så defragmenterat som möjligt )

självklart är jag med på att din gissning låter "trolig", det jag syftade på var dock snarare att man (läs jag) inte är så intresserad av hur stor del av en massa filer man får plats med, eller hur fan jag ska förklara det.

spelar ju mindre roll att det kan vara olika byte's utspridda, det intressanta ligger ju i hur många man får plats med? eller?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Orici:

Nice! Undra när detta släpps? 2-4 år?

2013 borde dom komma om lagringen stiger med det dubbla per år

Om det skulle finnas en hårddisk på 24TB idag så skolle priset vara 9600kr om man tar billigaste GB/kr som finns idag

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

24TB är inte ens nödvändigt att använda i privatbruk? (har svårt att fylla 1TB hårddisk ...)
Eller har jag fel? Någon som har ett enormt film arkiv kanske? xD

Visa signatur

Jag kan hoppa från alla höjder,
Men landa är en annan sak ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BryngeL95:

24TB är inte ens nödvändigt att använda i privatbruk? (har svårt att fylla 1TB hårddisk ...)
Eller har jag fel? Någon som har ett enormt film arkiv kanske? xD

Semesterbilder/filmer tar stor plats förstår du!

Tänk också på att denna lagringstyp troligtvis ej kommer vara speciellt anpassad efter en Svensson plånbok.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BryngeL95:

24TB är inte ens nödvändigt att använda i privatbruk? (har svårt att fylla 1TB hårddisk ...)
Eller har jag fel? Någon som har ett enormt film arkiv kanske? xD

Tja jag har 130 GB foton och jag fotar inte så där jättemycket. Hade jag haft tid hade det blivit mycket mer. Hade jag haft en nyare kamera hade det också blivit mycket mer.
Sen har jag en mapp med lite filmredigeringsprojekt. Vi snackar 10 minuters klipp i HD kvalité och kanske ett klipp i månaden och den mappen är 60 GB så leker man med HD-film försvinner hårddiskar snabbt som bara den.
Gäller ju även om man har många filmer som man vill rippa över till datorn då det är mycket smidigare att ha ett digitalt arkiv.
Inte för jag har några större planer på att skaffa enorm lagring ändå. Sitter ju "bara" på 750 GB hårddisk i datorn för filer. Nästa dator hade jag tänkt dubbla det med en RAID10 istället för bara RAID1.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av BryngeL95:

24TB är inte ens nödvändigt att använda i privatbruk? (har svårt att fylla 1TB hårddisk ...)
Eller har jag fel? Någon som har ett enormt film arkiv kanske? xD

Du måste även tänka på att grejer bli större, nu finns 1080p som tar en viss mängd utrymme om några år kommer tex 2000p som är ännu större, spelen har jag märkt att tar mer och mer utrymme

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av jooelhoglund:

2013 borde dom komma om lagringen stiger med det dubbla per år

Men lagringen stiger inte så snabbt. Snarare dubblas det var 18-24 månad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swahnroger:

Men lagringen stiger inte så snabbt. Snarare dubblas det var 18-24 månad.

Du måste tänka på att du just beskrivit en exponentiell tillväxt. Och det finns inte mycket som slår exponentiella tillväxter när vi pratar hastighet.

Mao, exponentiell tillväxt stiger extremt snabbt. Mycket snabbare än du kan tänka dig.

Permalänk
Medlem

Fult att folk fortfarande tänker "fett onödigt, man kommer aldrig använda så mycket utrymme!"

Jag kommer ihåg när jag var 10 bast och fick en dator med 20 gb, det var helt otroligt och alla tyckte att det var "fett onödigt stor hårddisk" Sen igen när jag fick en dator på 80 gb, sen igen när jag köpte min 500 gb hårddisk ..

Tänk på hur mycket ett spel tar upp idag, 4-10 gb st jämfört mot år 2000 (150-700 mb ungefär)

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Fult att folk fortfarande tänker "fett onödigt, man kommer aldrig använda så mycket utrymme!"

Jag kommer ihåg när jag var 10 bast och fick en dator med 20 gb, det var helt otroligt och alla tyckte att det var "fett onödigt stor hårddisk" Sen igen när jag fick en dator på 80 gb, sen igen när jag köpte min 500 gb hårddisk ..

Tänk på hur mycket ett spel tar upp idag, 4-10 gb st jämfört mot år 2000 (150-700 mb ungefär)

Precis! Bakåtsträvande gnällspikar göre sig icke besvär.

24 TB lagringsutrymme är extremt imponerande! Jag personligen har ingen nytta av det, i dagsläget, men när de kommer ut på marknaden så kommer förutsättningarna utan tvekan vara annorlunda.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av BryngeL95:

24TB är inte ens nödvändigt att använda i privatbruk? (har svårt att fylla 1TB hårddisk ...)
Eller har jag fel? Någon som har ett enormt film arkiv kanske? xD

"640K ought to be enough for anybody."

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av BryngeL95:

24TB är inte ens nödvändigt att använda i privatbruk? (har svårt att fylla 1TB hårddisk ...)
Eller har jag fel? Någon som har ett enormt film arkiv kanske? xD

Det sa min kompis när han hade en 540mb HD sin IBM.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Vart köper man dem ? Mina 5tb är fulllllllla!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

är jag ensam om att reagera på "kan hela 3,9 terabit per kvadrattum lagras"
att ange tätheten på data i terabit istället för terabyte känns mest udda?

Visst, en bit är en nolla eller etta, dvs en siffra. Men med tanke på att hårddiskstorlek enbart anges i byte, varför ändra på detta nu?
3.9 terabit är cirkus en halv terabyte.

någon som har lust att sätta mig på plats och förklara?

Därför att vi talar om fysik, inte mjukvara. Du kan mäta lagringstäthet i teletubbiesavsnitt per hektar om du vill, men bit per kvadrattum eller ännu hellre, per kvadratcentimeter är det normala sättet. "Byte" är ju bara en vanesak och eftersom dagens datorer är 32- eller 64-bitars och även dokument många gånger lagras i 16-bitars unicode så har "byte" lite förlorat sin mening.

Hårddiskar har inga naturliga begränsningar baserade på basen två, så även kibi-prefixen är fel att använda (något som vi diskuterat här på forumet för nästan alla HDD-nyheter). Bäst vore om tillverkarna höll sig till tiopotenser och SI-enheter, vilket alltså blir ungefär 6 * 10^11 bits per cm². Då blir språket helt universellt.

Men när HDD-tillverkarna säger mega/giga/tera menar de faktiskt de riktiga SI-enheterna, inte kibi-prefixen.

Skrivet av Jearom:

"640K ought to be enough for anybody."

...har inte Bill Gates sagt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av Jearom:

"640K ought to be enough for anybody."

Skrivet av MBY:

...har inte Bill Gates sagt.

Säger... Bill Gates.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swahnroger:

Säger... Bill Gates.

Nej, det är en vandringssägen.
Did Bill Gates really say 640K ought to be enough for anybody?
Hexmaster's Factoids: 640 kB
Hexmasters Faktoider: 640 kB (svenska)

Om hundra år kommer säkert citatet leva kvar som "1024 kärnor borde räcka för vem som helst", attributerad till Bill Gates eller någon på t.ex. Intel. Sådana här citat tenderar att aldrig dö ut, men modifieras i takt med att folk glömmer sin historia.

Tumregeln är, finns det ett citat som tillägnas en stor person har denne sannolikt inte alls sagt så.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Nej, det är en vandringssägen.

Det är ju precis som jag sa. Det är Bill Gates själv som förnekar att han har sagt nåt så dumt. Inte precis bevis som skulle hålla i domstol.
Allvarligt talat så är det mycket möjligt att Bill Gates aldrig sa det. Om han gjorde det så refererade han till dåtiden, inte framtiden. Han kan ju också ha glömt bort att han faktiskt sa så.

Poängen med citatet är väl snarst att någon har sagt detta, någon gång. Och andemeningen i citatet lever kvar när folk spyr ut saker som att vi inte behöver en 24 TB hårddisk.
Vissa är väldigt historielösa och det skulle inte skada om dom tänkte med huvudet innan dom skrev sina inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swahnroger:

Det är ju precis som jag sa. Det är Bill Gates själv som förnekar att han har sagt nåt så dumt. Inte precis bevis som skulle hålla i domstol.
Allvarligt talat så är det mycket möjligt att Bill Gates aldrig sa det. Om han gjorde det så refererade han till dåtiden, inte framtiden. Han kan ju också ha glömt bort att han faktiskt sa så.

Poängen med citatet är väl snarst att någon har sagt detta, någon gång. Och andemeningen i citatet lever kvar när folk spyr ut saker som att vi inte behöver en 24 TB hårddisk.
Vissa är väldigt historielösa och det skulle inte skada om dom tänkte med huvudet innan dom skrev sina inlägg.

Din hypotes är inte falsifierbar och därmed inte bärkraftig. Någon måste inte alls ha sagt detta vid något tillfälle, utan det handlar om att någon helt enkelt hittat på det och hittat på källan. Bill Gates har inte bevisbördan och vem som sagt vad är ett föremål för historieforskning och därmed vetenskaplig metod, inte juridisk. Den som påstår att Gates sagt detta har alltså bevisbördan. Så enkelt är det.

(Det som verkligen inte skulle hålla i en domstol är påståendet att Bill Gates skulle ha sagt så. Vi har ingen källa, men ett förnekande)

Citatet är inte heller speciellt plausibelt då 640k-gränsen var ett hårdvarubekymmer, inte MS fel, som dessutom bara drabbade PCn. Det fanns gott om andra system som medgav större minnen redan tidigare, speciellt mini- och stordatorer.

Det klokaste är alltid att avskriva denna typ av citat som bluff tills motsatsen bevisas. Speciellt kändiscitaten som är extra dumma ("de kan väl äta kakor?", "allting är redan uppfunnet", "allting är relativt", "behövs endast fem datorer i världen", "man tager vad man haver", "det mesta av vår import kommer från utlandet", etc) kan man gott se det som falskt om ingen kommer med starka belägg.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast

Just citatet om kakor ska tydligen vara sant men tillskrivet fel person. Det var någon annan dam i adeln som yttrade det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Nja, men det har tillskrivits andra än Antoinette: The Straight Dope: Did Marie Antoinette really say "let them eat cake"?
Hexmasters Faktoider: Marie Antoinette
Så statusen är det samma som vanligt: det kan inte beläggas. Antagligen därför att det inte är sant.

(Hypotesen "det är sant" är inte falsifierbar, men däremot verifierbar. Då, på vanligt kunskapsfilosofiskt manér, bör man betrakta det som osant tills motsatsen bevisats.)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."