Permalänk

Bästa ADSL-modemet just nu? (ADSL2+)

Jag har ett Zyxel 660H TriplePlay ursprungligen från Telia (den silvriga modellen, kommer inte ihåg revision just nu), men jag antar att det händer grejer även på ADSL-marknaden - bättre känslighet etc, menar jag.

Någon som har koll på vilket modem som har bäst prestanda i nuläget?

Jag är inte ute efter en massa lull-lull som brandvägg, router, etc - jag är ute efter bästa möjliga modemfunktion. Om det sen innebär att jag får med andra funktioner på köpet gör det inget.

Permalänk
Avstängd

Hur bra kan ett modem bli?

Permalänk

Tja, hur bra mottagning kan en mobiltelefon få? Eller en digital-TV-mottagare?

Eftersom en del tester jag läst gnällt om prestanda med vissa modem, så tycker jag att det är en relevant fråga.

Om inte alla ADSL2+-modem använder sig av samma (signalbehandlings-)chip och har exakt samma kretskortsschema/-layout/-tillverkningsprocess etc så borde det finnas skillnader i hur bra prestanda de ger.

Eftersom ADSL mäter/förhandlar för att komma fram till en hastighet som klaras av borde det kunna ge skillnad även i nettokapaciteten man får.

Andra saker som kan påverkas är huruvida modemet synkar in på en vis hastighet för att sedan tappa länken då den inte klarar av att hålla den.

Permalänk
Vila i frid

ADSL2+ blir inte bättre än de lastgamla och antika prylarna i din lokala telestation.

Permalänk

Du menar alltså att inget ADLS2+ modem fungerar bättre än något annat? Jag trodde att båda ändarna (modem och station) förhandlade fram en vettig hastighet...

Permalänk

Sjukt svårt detta.
Jag har ett Zyxel Triple Play P-660H som modem och Belkin N1 Vision som router.
Av 24/2 hos telia får jag ut ca 15/2, jag bor 100 m ifrån telestationen.

Tänkt att byta modem då jag måste reseta modemet 50ggr per dag?

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem

Re: Bästa ADSL-modemet just nu? (ADSL2+)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av arcticslayer
Jag har ett Zyxel 660H TriplePlay ursprungligen från Telia (den silvriga modellen, kommer inte ihåg revision just nu), men jag antar att det händer grejer även på ADSL-marknaden - bättre känslighet etc, menar jag.

Någon som har koll på vilket modem som har bäst prestanda i nuläget?

Jag är inte ute efter en massa lull-lull som brandvägg, router, etc - jag är ute efter bästa möjliga modemfunktion. Om det sen innebär att jag får med andra funktioner på köpet gör det inget.

det bästa du kan ha som modem är nog en JDSU SmartClass
är inte ett moden utan ett testinstrument men det synkar alltid högre & stabilare än ett vanligt modem, är bara att koppla in router/pc ser man även störningar. vet inte vad det kostar men du frågade vad som va bäst

Visa signatur

10100111001

Permalänk

Re: Re: Bästa ADSL-modemet just nu? (ADSL2+)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZKYNET
det bästa du kan ha som modem är nog en JDSU SmartClass
är inte ett moden utan ett testinstrument men det synkar alltid högre & stabilare än ett vanligt modem, är bara att koppla in router/pc ser man även störningar. vet inte vad det kostar men du frågade vad som va bäst

Hehe, tack för infon.

Nu är jag ute efter ett modem i klassen <2000 kr, så tips med det bivillkoret mottages tacksamt.

Permalänk

För att motivera min fråga om skillnader något:

http://www.zyxel.se/web/support_download_detail.php?sqno=2227...

Punkt 4: ökning av ADSL2+ prestanda med 20 %

Detta via en firmwareuppgradering alltså, jag antar därför att det kan finnas stora skillnader mellan olika modem.

Permalänk
Medlem

Ger mig in i striden jag med.. Jobbar som mättekniker i Telenors fasta nät i Oslo/Akershus, och har sedan tidigare ca 10 år som teletekniker, varav 4 som mättekniker, i Telias fasta nät. Erfarenheten säger att generellt gäller att modem som skickas med operatören är ett stort lotteri. I och med att de har så stort uppköp av modem från sina leverantörer så kan man mycket väl få ett modem som fungerar bra, men man kan lika gärna få ett modem som funkar som en kasse skit. Det som är relevant i sammanhanget är, och det är inte säkert att du kan få fram all information:

I modemet:

Kolla i DSL-infon, Max uppnåelig hastighet och framförallt SNR-värdena(dB) skvallrar en hel del om linjekvaliteten, bitfel och liknande.

I Norge så har Telenor ett krav på att alla linjer skall ligga på 10dB på både uppströmmen och nerströmmen, de övriga operatörerna struntar i detta och kör oftast en konfiguration som kallas 'rate adaptive', vilket innebär att modemet försöker synka på så hög hastighet som möjligt. Telenors variant innebär att man sätter en redan förutbestämd fast hastighet som ligger i paritet med rådande linjekvalitet. Dessa inställningar görs i dslam på station.

I kopparnätet:

Om du kan ta reda på det, försök att få reda på vad kabelarean är på samtliga sträckningar mellan stationen och ditt modem. Nätet i Sverige är generellt sett betydligt bättre än nätet i Norge. Här har vi ofta 0,4mm-par. Och detta är inofficiellt substandard för xDSL. xDSL-hastigheterna baseras på 0,6mm-kabel eller bättre. Vid 0,4-kabel så innebär detta att en linje som kanske fysiskt inte är mer än 2000m, uppfattas som mer än dubbelt så långt för modemet, dvs minst 4000m, gentemot om det hade varit 0,6-kabel. Denna information kan vara svår att komma över. Men om du haffar en teletekniker i området där du bor, så kanske han/hon kan svara på det.

Mängden andra ADSL-förbindelser påverkar ju också. Sen finns det lite andra former av trafik i nätet som kan påverka. En pots, dvs analog telefon, eller ISDN påverkar inte xDSL. Även denna ínfo kanske du kan fiska fram av samme teletekniker.

Min personliga åsikt är att Speedtouch ofta synkar bättre än Zyxel. Men båda dessa två kan nog lätt smällas på fingrarna av dyrare modem som du köper hos nån av de etablerade elektroniknätbutikerna.

Oavsett modem så är det max uppnåelig hastighet och SNR-värden som är relevanta. Och att uppdatera firmware så fort det kommer ut en ny.

Mycket text blev det. Men hoppas det ger lite svar iallafall!

//Hondo

Permalänk
Medlem

Angående JDSU SmartClass-testaren, så tvivlar jag starkt på att denna skulle förhandla effektivare med en dslam än vad ett modem gör. Vi använder många olika testare av märket Argus, och de brukar sällan nå samma hastigheter som kundernas modem gör. Speciellt inte på småoperatörernas dslamar. Där brukar modemen vara ganska så effektivt tweakade mot just deras dslam-konfiguration. En testare är mer generell i sin setup, för att fungera hyfsat mot flera typer av dslamar av olika fabrikat och konfig. osv. Men jag håller med om att det är smidigt att kunna läsa trafikkvalitet i realtid.

Permalänk
Medlem

Jag har bredbandsbolaget's 24/3 adsl
Och med den med följande modem/routern så får jag
17/2 enl bredbanskollen

Nu har jag en Netgear DGN3500 och den ger
21/2 enl bredbandskollen

Så köpa ett nytt modem är nått jag rekomenderar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan k:

Jag har bredbandsbolaget's 24/3 adsl
Och med den med följande modem/routern så får jag
17/2 enl bredbanskollen

Nu har jag en Netgear DGN3500 och den ger
21/2 enl bredbandskollen

Så köpa ett nytt modem är nått jag rekomenderar

Jag undrar hur bra eller bättre dessa modem kan bli. Netgear har tex kommit ut med DGND3300 (dual wireless N) och Linksys med sin WAG320N.

Någon som har haft att göra med dessa?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk

Kastar mig in:
Har under ett par veckors tid haft problem med mitt adsl från bbb. Har fått ett nytt modem, för tredje gången. Kvalitén på dessa grå modem är minst sagt usel. Har tre modem hemma varav ett är helt dött och de andra två synkar in på 1/1 mbit. Betalar för 12-24 mbit. Pga den låga hastigheten har jag idag haft en teletekniker hos mig som kollat upp ett och annat. Enligt hans mätinstument så har jag 18/1 in i huset.
Låter ju klockobello men de grå modemen drar ner detta rejält. Har aldrig haft mer än 12 mbit när det fungerat som bäst. Teleteknikern hade ett Zyxel 660h med sig i väskan som han kopplade in.
Swooosh!! 16 mbit direkt. Så visst finns det bättre modem. Av ngn anledning så fungerade mitt grå modem igen men med en del svaj. Låg mellan 6-12 mbit. En halvtimme senare var jag nere på 0,87 mbit igen. Kontaktade då bbb och ville ha ett nytt modem (nr 4). Fick nu veta att det finns andra modem än de gamla grå från 2005. Att det fanns andra modem hade en annan supportkille på bbb förnekat. Varför?
Finns både Zyxel och Thompson.
Nåväl. Denna supportkillen lovade iaf att jag skulle få ett NYTT modem och inte ett gammalt trasigt.
Hoppas att detta nu funkar annars går jag och köper ett eget, typ zyxel 660 eller ngt
annat bra.
Puh! Mycket att skriva men jag ville dela med mig av mina erfarenheter. Kanske hjälper det någon.

Visa signatur

Core i7 l 6gb DDR3 1600mhz l Gigabyte Radeon 6950 1gb l 150gb WD Velociraptor, 1 tb WD Green l 1020w Chieftech l Msi x58 pro l Antec ninehundred l

Permalänk

kan säga att jag käkat upp 3 zyxel modem typ 1 om året...

och om det är den thomson som jag tror det är skulle jag tvärvägra då den suger pungbella.
Thomson TG 784

har även inbyggd router så du kan inte använda en annan i samma system häller då brandväggarna kommer krocka med varann...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

hoppas det inte blir en Thompa då eftersom jag precis köpt en ny router.

Visa signatur

Core i7 l 6gb DDR3 1600mhz l Gigabyte Radeon 6950 1gb l 150gb WD Velociraptor, 1 tb WD Green l 1020w Chieftech l Msi x58 pro l Antec ninehundred l

Permalänk
Medlem

Har bra erfarenhet av Xavi men Zyxel, Thomson 7xx och 5xx är ju fruktansvärda. Har nu efter femte nya modemet från Tele 2 äntligen fått ett som inte startar om men inte ens denna klarar av hög belastning.
Någon som har erfarenhet av routers med inbyggda modem från t.ex. Netgear eller Linksys? Är mest intresserad av DGND3300 och WAG320N.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

DGN3500 har vunnit några tester och dessutom mot Linksysen dock så tror jag att linksysen är stabilare nu när man kör modemet ett tag så börjar man märka brister, updateringen som kom för 2 månader sen gjorde den stabilare men fortfarande så är den inte riktigt stabil.
ex. när jag för över en större fil från min MacBook Air 802.11n så hänger sig det trådbundna nätet någon minut alltså man kan bara surfa trådlöst just då.

Det bästa är nog och köpa ett enkelt modem utan trådlösa grejer och routrar inbyggt, och i stället köpa en vass router som man vet funkar stabilt. det är ju iofs om man inte har några krav med och ha allt i en och samma burk.

Permalänk

Precis vad jag vill ha, ett enkelt plug n play modem utan lullull.
Vilket ska man välja? Max 500 spänn.

Visa signatur

Core i7 l 6gb DDR3 1600mhz l Gigabyte Radeon 6950 1gb l 150gb WD Velociraptor, 1 tb WD Green l 1020w Chieftech l Msi x58 pro l Antec ninehundred l

Permalänk
Medlem

jag är också ute efter samma sak som talare ovan.
har en dlink dir-655 som vill ha en ny stabil vänn...

Permalänk
Medlem

Försök att gå åver till fiber i stället om det är möjligt.
ADSL bygger på halv duplex, den kan bara föra över åt ett håll åt gången. Med optisk överföring går det att köra i full duplex, du kan både ladda ner och upp i maxfart samtidigt.

Permalänk

Letar även jag efter ett adsl-modem och kikar lite på Netgear DGN2200 Expert - ProductPage
Tror ni det fungerar bra för priset? Vill ha ett så stabilt modem som möjligt under 800kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtreamsingel:

Kastar mig in:
Har under ett par veckors tid haft problem med mitt adsl från bbb. Har fått ett nytt modem, för tredje gången. Kvalitén på dessa grå modem är minst sagt usel. Har tre modem hemma varav ett är helt dött och de andra två synkar in på 1/1 mbit. Betalar för 12-24 mbit. Pga den låga hastigheten har jag idag haft en teletekniker hos mig som kollat upp ett och annat. Enligt hans mätinstument så har jag 18/1 in i huset.
Låter ju klockobello men de grå modemen drar ner detta rejält. Har aldrig haft mer än 12 mbit när det fungerat som bäst. Teleteknikern hade ett Zyxel 660h med sig i väskan som han kopplade in.
Swooosh!! 16 mbit direkt. Så visst finns det bättre modem. Av ngn anledning så fungerade mitt grå modem igen men med en del svaj. Låg mellan 6-12 mbit. En halvtimme senare var jag nere på 0,87 mbit igen. Kontaktade då bbb och ville ha ett nytt modem (nr 4). Fick nu veta att det finns andra modem än de gamla grå från 2005. Att det fanns andra modem hade en annan supportkille på bbb förnekat. Varför?
Finns både Zyxel och Thompson.
Nåväl. Denna supportkillen lovade iaf att jag skulle få ett NYTT modem och inte ett gammalt trasigt.
Hoppas att detta nu funkar annars går jag och köper ett eget, typ zyxel 660 eller ngt
annat bra.
Puh! Mycket att skriva men jag ville dela med mig av mina erfarenheter. Kanske hjälper det någon.

Det verkar som du har ett ADSL 2-modem. De klarar inte mer än 12 mbps.
Om du skaffar ett ADSL 2+ så kan du komma upp i 24 mbps.
Har haft ett zyxel 660H dock inte trippel utan en vanlig. Efter några år så la först routerfunktionen av och körde enbart modemfunktionen sedan innan den också la av. Den behöver stå ganska fritt så att den inte blir för varm så går det nog bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheClocker:

Sjukt svårt detta.
Jag har ett Zyxel Triple Play P-660H som modem och Belkin N1 Vision som router.
Av 24/2 hos telia får jag ut ca 15/2, jag bor 100 m ifrån telestationen.

Tänkt att byta modem då jag måste reseta modemet 50ggr per dag?

Kolla att du har senaste firmvaren. Den har uppdaterats en hel del å 660H-modellen genom åren.

Permalänk
Skrivet av abki:

Försök att gå åver till fiber i stället om det är möjligt.
ADSL bygger på halv duplex, den kan bara föra över åt ett håll åt gången. Med optisk överföring går det att köra i full duplex, du kan både ladda ner och upp i maxfart samtidigt.

ADSL är väl ändå full duplex?
Upp och nedströms kanaler ligger ju på två skilda frekvensband.
Däremot är upp och nedströms kanaler inte symmetriska, därav 24/1 och liknande konfigurationer.

Dessutom är inte fiber nödvändigtvis full duplex.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det verkar som du har ett ADSL 2-modem. De klarar inte mer än 12 mbps.
Om du skaffar ett ADSL 2+ så kan du komma upp i 24 mbps.
Har haft ett zyxel 660H dock inte trippel utan en vanlig. Efter några år så la först routerfunktionen av och körde enbart modemfunktionen sedan innan den också la av. Den behöver stå ganska fritt så att den inte blir för varm så går det nog bra.

Låter som att han har ett Xavi 5222/5252 och det är ett ADSL2+-modem, så det klarar högre hastigheter men det låter som att han har haft fruktansvärd otur med sina exemplar

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det verkar som du har ett ADSL 2-modem. De klarar inte mer än 12 mbps.
Om du skaffar ett ADSL 2+ så kan du komma upp i 24 mbps.
Har haft ett zyxel 660H dock inte trippel utan en vanlig. Efter några år så la först routerfunktionen av och körde enbart modemfunktionen sedan innan den också la av. Den behöver stå ganska fritt så att den inte blir för varm så går det nog bra.

Enligt denna; http://netgear.se/upload/product/dgn2200/dgn2200_ds_18june10.... klarar den av det.

Tjejen fixade en D-Link DSL-320B med en lågbudget router från D-Link som fungerar förvånansvärt bra.

Någon som har koll på om Tele2 kör Annex M?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Kastar mig in i tråden då det verkar finnas kunnigt folk här.

Jag sitter på Virgin Media i Edinburgh och har enorma svårigheter med att nå acceptabla hastigheter. "Upp till 20 Mb" säger abonnemanget. Jag får allt mellan 0.7 och 6.5, men inte mer. Upphastigheten är bara 0.4, så det verkar inte som att de kör Annex M (får ingen synk alls med Annex M). Det är väl dock något jag får leva med.

Min egentliga fråga är varför synkroniseringen sker med G.DMT trots att jag har ställt in modemet (DSL-2640R) på ADSL2+. Vad jag vet är det ju rätt stor skillnad mellan de två. Är det något man kan påpeka för ISPn och förvänta sig resultat?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Trälig bump, men tråden jag ville skapa fanns ju redan.
Vilket ADSL-modem är snabbast i dagsläget?
Fiber är i mina trakter ungefär 2½-3 år bort och mitt Zyxel Prestige P-660H-D1 är rätt slött.. :/

Router och AP har jag redan, är således bara ute efter så hög ADSL-hastighet som möjligt.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Trälig bump, men tråden jag ville skapa fanns ju redan.
Vilket ADSL-modem är snabbast i dagsläget?
Fiber är i mina trakter ungefär 2½-3 år bort och mitt Zyxel Prestige P-660H-D1 är rätt slött.. :/

Router och AP har jag redan, är således bara ute efter så hög ADSL-hastighet som möjligt.

Bättre ADSL modem kommer inte ge dig någon direkt bump i hastighet. Begränsningen i din hastighet ligger primärt i avståndet till närmaste tele station.

Fast sen kan iofs möjligtvis ett gammalt och slitet modem sänka hastigheten. Eller dåliga kablar. Samt defekt ADSL splitter.

EDIT: Om du misstänker nått fel på ditt modem, så kan du alltid prova kontakta din ISP och fråga ifall de kan köra en diagnostik på din uppkoppling.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro