*Chassi tråden ! Vad har ni för chassi ?

Permalänk

*Chassi tråden ! Vad har ni för chassi ?

Tjenare, tänkte att vi kan skriva vad vi har för chassi osv !
säg till om jag ska lägga till något på mallen !

Mall:

Namn:
Pris:
Luftflöde:
Kvalitet
Utseende:
Vikt:
Dammfilter, om ja hur många?:
Möjligheter för kabeldragning:
Ljudnivå:
Rekommenderas :
Övrig information:

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Namn: Nxzt lexa S
Pris: runt 800:-
Bra luftflöde: Någorlunda
Snyggt: Ja, tycker jag iaf
Bra möjligheter för kabeldragning: Ingen vidare plats på baksidan samt små kabel-håll. Men bra för sin prisklass
Låg ljudnivå: Ja
Rekommenderas: Ja
Övrig information: Fläktkontroll, led framsida, medföljer 3x120 och 1x140, plats för radiator i toppen (dubbla 120 platser), håll för extern vattenkylning

Permalänk
Medlem

Namn: Cooler master Haf x
Pris:1500
Bra luftflöde: bästa jag haft för gpu ,nästan lika bra cpu kylning
Snyggt: ful som fan , ser ut som en stridsvagn
Bra möjligheter för kabeldragning: lika bra som obsidan 800D
Låg ljudnivå: isolerar inte ljud så bra men, fläktarna som kommer med är ganska tysta runt, 20db
Rekommenderas : om man ska göra en fet gamerigg så helt klart rekommenderas
Övrig information: enda minuset ja hittar är att den e skitful o väger som typ 20kg med grejjerna i

Permalänk
Proffsmoddare

Namn : Antec Threehundred
Pris: ~500kr
Luftflöde: Jag kör med 2 fläktar i fronten som blåser in, en på sidan som blåser in sedan den bakre och övre blåser ut. Tycker de blir riktigt bra luftflöde.
Kabeldragning: De är väl sisådär, men kapade upp hål med dremel så att de nu finns möjligheter.
Ljudnivån: Kör man dom medföljande fläktarna på Low så tycker jag den är tyst. Men nu har jag bytt ut alla mot Nexus 120mm.
Rekommenderas: Till den som vill ha ett prisvärt, billigt chassi så finns de inget bättre alternativ än detta!
Övrig information: Ja vad mer ska jag skriva? Stilrent och otroligt bra chassi. Väldigt nöjd!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Namn: Antec 902
Pris: 1200kr
Bra luftflöde: Mycket bra! Athlon II X6 överstiger aldrig 39 grader Celsius trots luftkylning. 2 original fläktar i fram och originaklfläkt i bak och i tak.
Snyggt: Mycket vacker skapelse!
Bra möjligheter för kabeldragning: Fullt fungerande! Gott om plats på backsidan! Minus är att ingen plats för kabeldragning finns vid åtta pins kontakten.
Låg ljudnivå: Om man kör alla fläktar på låg hastighet, JA! Annars absolut inte!
Rekommenderas: Rekommenderas starkt
Övrig information: Mycket fin byggkvalitet

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem

Namn: Corsair 800D
Pris: 2500:-
Bra luftflöde: Väldigt bra!
Snyggt: är väll helt ok, men de finns mycke snyggare.
Bra möjligheter för kabeldragning: Blande de bästa möjligheter jag varit med om!
Låg ljudnivå: i standard utförande är de väldigt låg ljudnivå då de sitter låg varvade 140mm fläktar i den.
Rekommenderas : För folk med vattenkylning ABSOLUT! vär luft kylning hade jag letat vidare.
Övrig information: Ett perfekt chassi vör snygg kabeldragning och vattenkylning. kavlitén och passformen på rev.1 är inte så bra som på senare rev.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Namn: Cooler Master Elite 333
Pris: ca 350kr
Bra luftflöde: Helt okej!
Utseende: Tråkigt men ändå stilrent
Bra möjligheter för kabeldragning: Nja, men köp en dremel så löser det sig
Låg ljudnivå: Beror ju på hårdvaran Men chassit i sig sprider inte speciellt mycket vibrationer
Rekommenderas : Bra chassi till budget dator Duger helt klart!
Övrig information: Som sagt, dremel är ett måste om du ska ha en bra kabeldragning!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Hedersmedlem

Jättebra tråd. Kan inte trådskaparen editera in "Dammfilter, om ja hur många?" i frågeställningen?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Namn: Fractal Design Define R2
Pris: 790:-
Bra luftflöde: Hyfsat. Efter att nyligen satt in en fläkt i botten använder jag samtliga platser utom platsen i sidan. Fläkten i botten sänkte tempen på mitt 460 i idle från 38-40 till 33-34. Använder H50 så CPU:n drabbas ju inte speciellt. Har många diskar så luftflödet begränsas mycket i fronten.
Snyggt: Väldigt snyggt, nästan perfekt enligt mig.
Bra möjligheter för kabeldragning: Både och. Har man få komponenter så går det att få till snyggt. Men 4-5 diskar, 5-6 fläktar och 2 grafikkort blir det näst intill omöjligt utan att förstöra luftflödet fullständigt.
Låg ljudnivå: Nja. Har man bara de 2 fläktarna som är inkluderade och behåller isoleringen på resterande fläktplatser är det väldigt bra. Men ju mer fläktar man lägger till och därmed öppnar upp chassit, desto mer ljud slipper ut. Sen beror det ju helt klart mycket på vad man har för kylare på processorn och grafikkortet.
Rekommenderas : Nej. Ersättaren R3 fixar en del problem med R2 och till inte ett knappt högre pris.
Övrig information: Jag kommer byta ut det rätt snart pga att det är för litet för mina behov. Det lutar i dagsläget åt Define XL men jag vill se mer tester och recensioner, framförallt hur pass bra fläkten i toppen klarar att flytta luft.

edit: bild efterfrågades

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Jättebra tråd. Kan inte trådskaparen editera in "Dammfilter, om ja hur många?" i frågeställningen?

kanske lägga till kvalitet också

Permalänk
Skrivet av ozzyone:

kanske lägga till kvalitet också

Jättebra om alla kunde lägga en bild i posten också!
En bild säger mer än tusen ord!

Permalänk
Medlem

Namn: Antec Sonata III
Pris: 1044
Bra luftflöde: Sådär.
Snyggt: Såklart man tycker den är snygg. Stilren i alla fall!
Bra möjligheter för kabeldragning: Nej, faktiskt inte.
Låg ljudnivå: Jo den är relativt tyst.
Rekommenderas : Ett bra budget chassi, med följande 500w 80+ Nätaggregat är ju ett plus. Lite svårt att dra kablarna, mycket trångt.
Övrig information: Snyggt, stilrent chassi. Passar bra för dom som vill ha ett enkelt chassi men som sakt, väldigt trångt i chassit. Till och med jag som har ett fullt-modulärt Nätaggregat, så blir dit riktigt trångt. Tror jag ska byta upp mig till ett Fractal Design R3.

Visa signatur

Asus STRIX Z370-F - 8700k@5.0GHz - H100iv2 - 32GB LPX@3200MHz -GTX 1080Ti - EVGA Supernova 750 G3 - FD Meshify C

Permalänk
Medlem

Byt ut "Snyggt" mot utseende!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Namn: Silverstone Raven RV02
Pris: ~1400 på inet dock säljer dom inte detta chassi längre kanske finns hos komplett eller någon annan handlare
Bra luftflöde: oooojaaa det kan man lungt säga
Kvalitet: Första intrycket jag fick när jag såg bilder på den och dels reviews på youtube så luktade det kvalitet och när jag fick det och började köra in mina grejer i de blev jag kär
Utseende: full tower fast på längden iställer för högt då man vrider moderkortet 90 grader så alla kontakter sitter i "taket" så all varm luft stiger upp och ur chassit istället för att den fastnar runt på all annan elektronik i chassit
Dammfilter, om ja hur många?: 4, 3 till 3x180mm fläktarna i botten och 1 till PSU intaget
Bra möjligheter för kabeldragning: vad jag sett så ja mycke hål och mycke plats i backplaten
Låg ljudnivå: vad jag tycker ja, man kan ställa ner fläktarna på låg varv och då blir chassit mer eller mindre ljudlöst sen finns det ju alltid dom som är extrema
Rekommenderas: jajemän till 100% om man vill ha ett chassi med luftflöd så är det Raven RV02 man ska ha

*edit*

bilder för chassit nu har jag dock inte orkat fixa till kabel dragning till 100% drog precis in min NH-D14 i chassit och ville få dit och köra lite tester så än så länge så ser det fuckat ut men finns ett flertal gallerin med detta chassi här på swec

Bild 1
Bild 2

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Namn: Antec P182
Pris: ca 1300 vid inköp
Bra luftflöde: Ja efter borttagning av extrafilter framför fläktarna.
Kvalitet: Hög
Utseende: Helt ok men gillar inte takfläkten som förstör en stilren design.
Dammfilter, om ja hur många?: Ja 2 st.
Bra möjligheter för kabeldragning: Utmärkta med tillräckligt med tid.
Låg ljudnivå: Ja
Rekommenderas : Ja
Övrig information: Ljuddämpad med Be Quiet plattor och samtliga chassifläktar bytta mot Nexus Real Silent 120 mm som undervoltas till 5.5 - 7V. Alla fläktgaller är bortkapade, även toppens galler.

Namn: Grovt moddad Chieftec av okänd modell med plexi-dörr. Storlek mellan Big och medium tower
Pris: 1100 vid inköp, existerar inte längre.
Bra luftflöde: Undermåligt original men mycket bra efter modd.
Kvalitet: Mycket hög, 1 mm stålplåt som tunnast. Verifierat med skjutmått.
Utseende: Inget vidare men bearbetar detta.
Dammfilter, om ja hur många?: Inga. Egenkonstruerade temporärt.
Bra möjligheter för kabeldragning: Relativt goda pga ytan invändigt men saknar dessvärre bredd bakom moderkortsplåten vilket gör att man måste trä i buntband i överblivna skruvhål innan moderkortet monteras om man vill kunna stänga lådan och använda hålen till kabeldragning. Jag önskar att lådan hade haft samma utrymme som P182 eller liknande moderna lådor vilket är lagom för mig.
Låg ljudnivå: Mycket låg efter modden, den klart lägsta jag upplevt.
Rekommenderas : Nej, har lagt ned otaliga timmar på denna låda för att få den tillräcklig och den med mindre tålamod skulle inte att orka. Har man inte en högkvalitativ låda hemma så råder jag till nyköp.
Övrig information: Kraftigt modifierad med inverterad moderkortsplåt, bottenmonterat nätagg med luftintag, dörr, utskurna fläktgaller och borttagen hårddiskbur. Ljuddämpad och kyls av 2 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Namn: Antec 300
Pris: 500kr
Bra luftflöde: rätt bra
Kvalitet: helt okej
Utseende: rätt fin men tycker R3 har den finaste designen blir en sån i framtiden
Dammfilter, om ja hur många?: 1
Bra möjligheter för kabeldragning: inte så bra
Låg ljudnivå: rätt tyst om man kör fläktarna på low
Rekommenderas : till alla som vill ha ett någorlunda bra chassi för en billig peng
Övrig information:

Permalänk
Medlem

Namn: Antec 902
Pris: ~1200
Bra luftflöde: bra som bara den
Kvalitet: hög
Utseende: god om man står ut med blå leds
Dammfilter, om ja hur många?: 2 i fronten, 1 på sidan
Bra möjligheter för kabeldragning: hyffsade, kunde vart lite smidigare hål. man får bort det värsta böset iaf.
Låg ljudnivå: nja... på max låter den som en lågflygande jumbojet.
Rekommenderas : Absolut. Bra chassi om man vill ha bra flås och är lite döv
Övrig information: trevligt att bygga i. Gediget byggt (väger som en bil) och håller svalt om både datorn och fötterna.

Komplett.se - Antec Nine Hundred Two Midi Tower Svart

Visa signatur

- Raven rv03 - 2500k @ 4,5 - p8p67 deluxe - ax750w - 8gb ram - h50 - ssd+3,5tb hdd -

Permalänk

Namn:Silverstone ft02-wri
Pris:~2k
Bra luftflöde: JA! bästa luftkylningschassit evar!
Kvalitet: Hög
Utseende: Coolt, snyggt fast inte spacigt.
Dammfilter, om ja hur många?: på alla intake fans (4)
Bra möjligheter för kabeldragning: sådär, lite tajt bakom moderkortsplåten
Låg ljudnivå: okej ljudnivå
Rekommenderas : Ja! starkt
Övrig information: coolt, snyggt, häftigt. Men främst ett funktionellt och smart chassi (vänd moderkortsplåt) imo finaste chassit ever!

Permalänk

Namn: Fractal Design Define R3
Pris: 799kr
Bra luftflöde: Måste jag säga, 2 ut i toppen, 2 in i front, samt insug på H70 i baken, fryser lite om vänsterbenet som vilar mot dess utsida när jag sitter vid skrivbordet.
Kvalitet: Ja, väldigt robust o härligt som ett chassi ska vara.
Utseende: Fyrkantigt, svart, perfekt.
Dammfilter, om ja hur många?: 2 på fläktarna i fronten, måste skaffa till baken, men inte fått tag på något schysst
Bra möjligheter för kabeldragning: Helt ok, lite tight är det men funkar.
Låg ljudnivå: Mjaeh, prioriterar luften
Rekommenderas: Gud ja!
Övrig information: Well, skulle inte skada om det varit lite tystare men endå såpass luftigt

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OrbitJ0k3r:

Namn:Silverstone ft02-wri
Pris:~2k
Bra luftflöde: JA! bästa luftkylningschassit evar!
Kvalitet: Hög
Utseende: Coolt, snyggt fast inte spacigt.
Dammfilter, om ja hur många?: på alla intake fans (4)
Bra möjligheter för kabeldragning: sådär, lite tajt bakom moderkortsplåten
Låg ljudnivå: okej ljudnivå
Rekommenderas : Ja! starkt
Övrig information: coolt, snyggt, häftigt. Men främst ett funktionellt och smart chassi (vänd moderkortsplåt) imo finaste chassit ever!

Har du någon uppfattning om hur skillnaden mellan FT02 med och utan glasfönster är när det kommer till ljudnivå?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Namn:Antec 300
Pris:ca 500 Kr
Luftflöde:Sätta man fläkt i fronten så blir det relativt bra
Kvalitet: Helt ok, man får vad man betalar för
Utseende:Stilrent, ingen flashig discokula
Vikt:ca 8 kg ?
Dammfilter, om ja hur många?: två i fronten
Möjligheter för kabeldragning:Mycket dåliga, man får göra egna hål isåfall
Ljudnivå:Ok på lägsta, men antecs tricool fläktarna är inget vidare. Ska byta snart !
Rekommenderas :ja, vill man ha ett billigt chassi som är bra så är det ett klockrent köp !
Övrig information:

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Avstängd

Namn: Fractal design r3
Pris: ~800kr utan extra fläktar, 1300 med alla fläktar.
Luftflöde: Mycket bra.
Kvalitet: Allt är prima utom kabeldragnings gummit.
Utseende: Stilrent och snyggt.
Vikt: 12,5 kg
Dammfilter, om ja hur många?: 4st följer med. kan läggas till.
Möjligheter för kabeldragning: Hyfsat, gillar inte gummit som åker loss hur lätt som helst!
Ljudnivå: Kan det bli bättre?
Rekommenderas : Till alla som inte behöver så jättestort.
Övrig information: Bra luftintag, tyst, hyfsat lätt och stilrent! Bara kabeldragnings gummit som för att den inte får helt full pott.

Permalänk
Medlem

Namn: HAF 922 mini
Pris: ~900-950kr
Luftflöde: mycket bra
Kvalitet: ända jag har att klaga på är plåtarna på sidan (både "fram" och "bak") då de inte vill passa exakt som de vill (fick väl ett måndags ex..), brukar krävas 3 händer för att trycka på alla ställen samtidigt som jag ska trycka in plåtarna, när de väl är på så varken syns eller märks de inte men får bända upp skiten med en skruvmejsel annars får jag icke upp den
Utseende: "gamer" style om man ska kalla de, jag gillar den men de är helt olika!
Vikt: 10.9KG
Dammfilter, om ja hur många?: nope inga :/
Möjligheter för kabeldragning: har du modulärt agg går de fin fint, annars som med mitt TX750 blir de svårt, stuvade förut resternade kablar så gott jag kan bakom plåten (ett par cm utrymme där för de) och resten under alla hårddiskar vilket inte går nu då jag inte får plats pga. bara en tom hdd plats kvar
Ljudnivå: hörs, men inget jag stör mig av, de jag hör är grafikkorts fläktarna. chassi fläktarna hör jag inte.
Rekommenderas : om du gillar denna still av chassi och gärna om man kör corssfire/sli så är de ypperligt bra kylning för de!
Övrig information: jag är helnöjd med de, har de va 2m från mig så jag hör datorn knappt (så länge inte grafik korten varvar upp) kyler bra, stora tysta fläktar.
medföljer 2st 200mm fläktar (en fram en topp) och en 120mm fläkt bak. tyvärr bara LED fläkt på den längst fram inte som de ser ut på bilder dvs.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Überklass:

Har du någon uppfattning om hur skillnaden mellan FT02 med och utan glasfönster är när det kommer till ljudnivå?

Nej. Är den stor? eller egentligen, låter rutan mer än icke-rutan?

Permalänk

Namn: Antec Skeleton
Pris: c:a 1800:-
Luftflöde: Ja, förmodligen med än nåt annat chassi... open-air
Kvalitet: Bra! Mycket medföljande detaljer som förenklar
Utseende: Gilla eller hata
Vikt:c:a 5-6 kg tror jag. Kan vara tyngre.
Dammfilter, om ja hur många?: Nä...
Möjligheter för kabeldragning: Nja... delvis.
Ljudnivå: Ljudlig, men inte hysteriskt ljudlig. Inte nåt metallskramel.
Rekommenderas : Ja, om man vill ha ett chassi med enkel möjlighet att byta komponenter där dammet bara blåser bort från chassit (och ut i rummet...)
Övrig information: OpenAir chassi, med alla för och nackdelar ett sånt har. En detalj som var riktigt dålig var att medföljande kabel för ljudutgång i fronten är så kort att det knappt når fram till kontakten på moderkortet.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Namn: Silverstone raven Rv01
Pris: runt 2000:-
Luftflöde: MYCKET!!! ca 250cfm in.
Kvalitet: Mycket bra, men lite mycket plast
Utseende: "häftig"
Vikt: 15kg tom
Dammfilter, om ja hur många?: alla fläktar
Möjligheter för kabeldragning: Mycket bra
Ljudnivå: Hörs inte
Rekommenderas : Ja, men inte som lan dator
Övrig information: STOR !! Och mycket bra kylning och mycket tyst.

Permalänk

Namn: Xigmatek Utgard
Pris: runt 700kr
Luftflöde: Tillräckligt mycket. 5 fläktar insug och 3 utblås.
Kvalitet: Väldigt bra. "Tool free" typ överallt.
Utseende: Rätt så cleant. Allt svart o fint.
Vikt: Ja du.. halvtung ingen aning faktiskt.
Dammfilter, Dammfilter på alla insug.
Möjligheter för kabeldragning: Smidig, då man kan dra alla kablar på baksidan.
Ljudnivå: Väldigt tyst med fractal design fläktar. Inte jätte tyst med originalfläktarna.
Rekommenderas : Ja. Bra kvalitet och snygg.
Övrig information: Ganska stor men den är snygg och har bra luftflöde och inte så dyr.

Bild nedan:
http://data.fuskbugg.se/dipdip/___datorn.jpg

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Namn: Antec 900
Pris: ~1000 kr
Luftflöde: Riktigt bra! Rejält många fläktplatser. Med chassit kommer fyra tungt flåsande 3-stegs fläktar och det finns plats för ännu en på sidan.
Kvalitet: Hög kvalitetskänsla, men en hel del pillande om man komma åt någonting. För att göra rent fläktarna framtill kräver det att man spenderar någon halvtimma med att ta loss hårddiskhållarna t ex.
Utseende: Blåa lysdioder på fläktarna framtill vilket är mer störande än någonting. HDD-dioden är så kraftig att folk som varit på besök trott att det blixtrade vid datorn. Får man död på lysdioderna är chassit riktigt stilrent.
Vikt: 11.05 kg (8.4 kg helt tom)
Dammfilter, om ja hur många?: Inte ett enda. Gallret fram hindrar en del damm från att komma in i lådan, men man får rengöra då och då.
Möjligheter för kabeldragning: Varken bra eller dålig. Det GÅR att få till en bra kabeldragning, men det är kämpigt och man får klura ut en hel del speciallösningar. Det finns två hål att dra igenom vid sidan om moderkortet, därav helt omöjligt att gömma 4+4 pinnen utan en förlängningssladd. Det är lite plats på baksidan, så man får ta till våld för att få på plåten ifall man gömt någon molex-kontakt där.
Ljudnivå: Den låter en hel del! Det finns så många öppningar i lådan att det inte är speciellt tyst alls. De medföljande fläktarna flyttar en hel del luft, men de låter också därefter. Även på lägsta fläktinställningen är de nog så irriterande. Jag fick byta till tystare fläktar och styra dessa med en fläktkontroller för att komma ned till en acceptabel ljudnivå. Även processorkylare låter en del mer än vad man är van vid då hålet för 200mm fläkten ligger just ovanför. Inget rent skrammel eller så däremot, det som låter är brummandet från fläktarna och hårddiskarna som jobbar.
Rekommenderas: Vill man ha bra kylning och inte bryr sig om ljudnivå eller eventuellt damm är Antec 900 värt det. Är man, som jag, brydd om ljudnivån så är det en helt annan historia. Åtskilliga hundralappar över priset för chassit får man lägga för att byta fläktar, men det går inte att få riktigt tyst på burken hur man än försöker. Lägger man på fläktbytena så är priset inte speciellt attraktivt längre, dessutom så förlorar man ju lysdioderna som är en del av charmen (om än störande).
Övrig information: Jag tycker om detta chassi även om jag inte har varit överdrivet positiv. Det är framförallt av bra kvalitet och man är inte det minsta rädd för att datorn ska brinna upp.

Permalänk

Namn: en gång i tiden ett Cosmos S
Pris: ca 2000kr
Luftflöde: Bra tycker jag själv, men på viss bekostnad av damm
Kvalitet: Bra, håller sig än i dagens värld även om det börjar bli några år
Utseende: Smaksak, men tycker alla Cosmos lådor är bland det snyggaste på marknade
Vikt: ca 15kg ren gissning
Dammfilter: stock 1st i botten och alla 5.25 platser i fronten har "filter" samt för sido fläkten
Möjligheter för kabeldragning: dåliga - ok utan moddning
Ljudnivå: acceptabel men det finns bättre
Rekommenderas: NEJ ! och ja, köp ej om du inte ska modda sönder det
Övrig info: .....nope

Permalänk
Medlem

Namn: Antec Solo
Pris: 1050:-
Luftflöde: Rätt bra med tanke på att fokus låg på låg ljudnivå. Kan köra en CPU på 65W passivt kyld med en processorkylare som ej är anpassad för det. Kanske inget chassi vid användning av flera grafikkort med hög effekt (får i och för sig nog inte plats ändå).
Kvalitet: Hög kvalitet, både vad det gäller material och funktionalitet för låg ljudnivå. Frontpanelen inklusive knappar kan dock kännas lite väl plastig.
Utseende: I min mening ett snyggt och enkelt chassi.
Vikt: Utan komponenter: 9.2kg. Med komponenter: ~15kg.
Dammfilter, om ja hur många?: I fronten för två 92mm (har själv inga installerade där).
Möjligheter för kabeldragning: Inga stora möjligheter men sidoplåten bakom moderkortet går att ta bort och exempelvis ström- och satakablar går att dra där. Dock en aning trångt, även för bara ATX24.
Ljudnivå: Bra av flera anledningar: inget direktljud ifrån fläktar i fronten då de är dolda, tre hårddiskar kan hängas upp i gummiremmar eller fyra hårddiskar som sitter på slädar med större "gummifötter" (som skruvarna går igenom), inga skramlande delar, mattor på insidan av sidoplåtarna (deras inverkan är dock okänd), silikonfötter, samt att det inte finns onödiga fläktplatser som kan läcka ut ljud.
Rekommenderas : Chassit rekommenderas för de som vill ha ett tyst chassi och som ej har tänkt att använda väldigt långa grafikkort (de får inte plats).
Övrig information: Det finns flera saker som kan vara bra att känna till:

  • Ett nätaggregat som är modulärt rekommenderas eftersom chassit sitter i toppen av chassiet (precis ovanför moderkortet) och det kan vara problem att "gömma" undan alla kablar som ej används.

  • Chassit är inte tänkt för riktigt effekthungriga komponenter, finns endast tre fläktplatser i chassit: 120mm bak och två 92mm i fronten. Dessutom är chassit för litet för att det ska finnas plats för långa grafikkort.

  • Som ovan nämnt är chassit en aning trångt, trängre än de flesta miditowers som finns på marknaden. Exempelvis kan moderkort ej vara installerat ifall nätaggregatet ska bytas ut (i alla fall inte med tillhörande processorkylare). Hårddiskar kan vara riktigt bökigt att installera ifall det samtidigt finns grafikkort (eller kort med liknande storlek) installerade.

  • Gummiremmarna som hårddiskarna kan vara upphängda i nöts ut med tiden. Efter lite mer än ett års användning blev de odugliga. All elasticitet försvann ur dem.

  • Flätkfiltret som finns i fronten är detsamam för båda 92mm fläktplatserna. Dammfiltret kan även tas bort.

  • Dioderna som finns i frontpanelen lyser väldigt starkt. Som tur är så är de enkla att koppla ur.

  • Det gick att sätta in tre hårddiskar i gummiremmar eller fyra hårddiskar via slädar som ovan nämnt. Det går även att ha både ock (dock inte allt). Exempelvis bör det inte vara problem att hänga upp en hårddisk i gummiremmar och två hårddiskar via släde (har dock aldrig testat själv).

  • Hårddiskarna är placerade som så att kontakterna pekar bakåt, dvs de är placerade på längden längsd chassit (vilket är anledningen till att långa grafikkort ej får plats). Detta innebär dock ett bra luftflöde via fronten till det, eller de, grafikkort som är installerade.

  • Korta satakablar är att rekommendera då hårddiskarnas kontakter är så nära placerade. Jag använder själv kablar på 20cm vilket fungerar bra.

  • Detta är inget chassi för den som ofta byter ut komponenter (se beskrivna saker ovan).

EDIT: Jag har inga egna bilder på eller i chassit för tillfället.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.