Google rullar ut Chrome 8

Permalänk
Entusiast

Ehm jaha... jag installerade åttan när jag fick reda på det här med gpu-accelereringen. Sen dess har jag inte gjort nån uppdatering så vitt jag vet. Men nu så har jag tydligen version 9.0.597.0?

Permalänk
Medlem

Hur får man den där gmail-ikonen uppe i högra hörnet som man ser på bilden som SC visade?

Visa signatur

SSD Corsair Force Series F120 CPU Intel Core i5 2500K @ 3,3GHz Mob ASUS P8P67 PRO REV B3
CPU Kylare Zalman CNPS-9900 MAX Ram Corsair Vengeance 4x4GB @ 1600MHz
GPU ASUS GeForce GTX 660ti 2048MB Chassi Fractal Design ARC PSU Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nictim:

Hur får man den där gmail-ikonen uppe i högra hörnet som man ser på bilden som SC visade?

Jag hittade Gmail plugin här: https://chrome.google.com/extensions/detail/mihcahmgecmbnbcch...

Hittat RSS tillägget också här: https://chrome.google.com/extensions/detail/nlbjncdgjeocebhnm...

Men vad är det som visas till vänster om Gmail plugin?
Ännu en RSS läsare? Om så är fallet, lika bra som i Firefox?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Kan inte ni på SweC göra ett webläsar-test med dom stora webläsarna? Skriva lite om vad som skiljer dom åt och framförallt testa snabbhet och stabilitet.

Skulle vara intressant att läsa då alla påstår att just sin läsare är snabbast / bäst osv

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Vad han menar är att han kan se första sidan innan han ser sista. Sidorna verkar laddas hem per request.

Precis som alltid, mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trexpsy:

Du är inte elak på något vis, bara väldigt dryg.
Jag hoppas du, precis som de andra förstår vad jag menar

Nu har jag fått kaffe och mat, så nu är jag lite snällare

btw, någon som vet om chrome går att installera på valfri plats? Känns inte speciellt lyckat att ha ett program under document and settings som har internetåtkomst..

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kralloballo:

Kan inte ni på SweC göra ett webläsar-test med dom stora webläsarna? Skriva lite om vad som skiljer dom åt och framförallt testa snabbhet och stabilitet.

Skulle vara intressant att läsa då alla påstår att just sin läsare är snabbast / bäst osv

Är väldigt svårt att säga att en läsare är "bäst" då smaken är som baken.
Sitter själv på Firefox för alla plugins som finns, någon som alla dom andra saknar.

Permalänk
Medlem

Okej, snabb är den men 10 processer igång och Google samlar säkert in en massa extra statistik om ens surfvanor?

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

mjo version 9 beta är fin, stör mig på inbyggda pdf, värdelös i jämförelse, tex kan man inte skriva åäö om man ska skriva in formulär.

den är snabb, och man slipper plugin förutom flashblock, t.ex bokmärken som sparas i ens gmail konto synkroniseras lätt. (firefox går detta ju också men då måste man ju dra ner plugin)

störigaste är att den inte sparar flikar när man stänger ner som firefox, kanske går det att ställa in! Men det är ju trevligt med original inställningar som firefox har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

störigaste är att den inte sparar flikar när man stänger ner som firefox, kanske går det att ställa in! Men det är ju trevligt med original inställningar som firefox har.

Chrome sparar ju flikarna man hade öppna, men det startar dom inte direkt.

Permalänk
Medlem

så svårt var det ju inte...

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anti1oop:

Okej, snabb är den men 10 processer igång och Google samlar säkert in en massa extra statistik om ens surfvanor?

Ja, fast enligt Google så går det att kryssa bort under Settings.

Däremot vet jag inte hur mycket det hjälper när många sidor har Google AdSense samt Analytics. Så Google får den informationen ändå om man inte blockerar allt som har med Google att göra (vilket går med exempelvis Internet Explorer och Firefox).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ehm jaha... jag installerade åttan när jag fick reda på det här med gpu-accelereringen. Sen dess har jag inte gjort nån uppdatering så vitt jag vet. Men nu så har jag tydligen version 9.0.597.0?

Du använder dev-channel. Dessutom, GPU-accelerering fungerar mycket dåligt just nu så om du uppdaterade tack vare det så kan du känna dig blåst Firefox och framför allt IE9 har riktig GPU-accelerering. IE9 är bäst på den biten just nu med Firefox som god tvåa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kralloballo:

Kan inte ni på SweC göra ett webläsar-test med dom stora webläsarna? Skriva lite om vad som skiljer dom åt och framförallt testa snabbhet och stabilitet.

Skulle vara intressant att läsa då alla påstår att just sin läsare är snabbast / bäst osv

En viktig sak med att man ska trivas med sin webbläsare med, allt handlar inte om att vara snabbast, skulle aldrig byta bort Firefox, då jag kan den bäst ! !

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av swahnroger:

Precis som alltid, mao.

Inte länge sedan man (och fortfarande gör) laddade hem hela PEDOFILEN innan den gick att öppna, beror lite på vilka tillägg webbläsaren har installerade. Firefox samt IE laddar fortfarande hem hela filen om det inte finns inbyggda plugin.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Opera 11 kommer att äta upp Chrome levande

Skrivet av skog1s:

En viktig sak med att man ska trivas med sin webbläsare med, allt handlar inte om att vara snabbast, skulle aldrig byta bort Firefox, då jag kan den bäst ! !

När du resonerar på det sättet så kan man ju verkligen fråga sig varför du någonsin bytte bort Internet Explorer..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anti1oop:

Okej, snabb är den men 10 processer igång och Google samlar säkert in en massa extra statistik om ens surfvanor?

Men din okunskap lyser ju igenom. Hur påverkas du av antalet processer? Det behöver inte vara mer krävande för det. Overhead per process är försumbart med dagens datorer. Chrome kör varje tabb i en egen sandlåda därav minst en process per flik.

Är du paranoid och inte vill att Google ska se dig bör du koppla ur nätverkssladden.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

När du resonerar på det sättet så kan man ju verkligen fråga sig varför du någonsin bytte bort Internet Explorer..

Tror inte du läste igenom helt noga.

"En viktig sak med att man ska trivas med sin webbläsare med"

Antagligen trivdes han inte med IE, vilket jag inte heller gör pga alla plugins som IE saknar.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Ni som vill ha det senaste kan kolla här
10st updates bara igår, och de har gjort det så bra att man inte kan updatera det via programmet utan man måste installera det på nytt för varje updatering XD Men de är uppe i version 10

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

om dom fortsätter så här kommer dom vara uppe i version 20 snart och då blir det bara löjligt...

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Tror inte du läste igenom helt noga.

"En viktig sak med att man ska trivas med sin webbläsare med"

Antagligen trivdes han inte med IE, vilket jag inte heller gör pga alla plugins som IE saknar.

Helt rätt uppfattat Tozzi ! ! !

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk använder adobe reader.

Sumantra pdf, bästa PDF läsaren jag haft, slimmat startar på fåtal sekunder.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fattar inte varför folk använder adobe reader.

Sumantra pdf, bästa PDF läsaren jag haft, slimmat startar på fåtal sekunder.

För adobe har mer funktionallitet, startar under 1sec och rendrerar pfder snabbare?
Tycker Sumatra känns segt och stelt mot adobe, men mindre är det.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

ändå najs när jag kan läsa busstabellerna utan pdf program (tummen upp)

Permalänk
Medlem

Mhe, deras inbyggda PDF-Läsare går inte hur man sparade PDF-Filen Så den förstörde min hemsida.

När jag sparar en PDF-Fil så sparar jag den så den anpassar sig efter fönstrets storlek. Chromes kör maxxat

Permalänk
Medlem

Ändå lite roligt när chrome ska vara litet och lätt, och sedan implementerar de en PDF-läsare i webläsaren. Okej om google hade gjort en extern och lätt PDF-läsare så skulle det inte bloatat chrome + givit oss andra möjligheten att använda den.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT