Nvidia SLI till moderkort för Sandy Bridge

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Det jag menar är att AMD är snålare än t.ex Intel som faktiskt betalar licens avgiften.

Nu var det inte riktigt det vi prata om men iaf det är rätt att ta ut avgifter för sin teknik som används i andras produkter.
Sen så var det Intel som stängde ute nVIDIA ifrån kretstillverkningen (moderkort) vilket kanske fixas i den pågående stämningen mot Intel.

Funkar FireStream för alla kort?

Det är inte Intel som är snåla, de skiter fullständigt i SLI, det är upp till moderkortstillverkarna att betala och i slutändan är det du som konsument som betalar notan iom att moderkorten blir dyrare.

Tja de skjuter ju sig lite i foten genom att göra det krångligare än nödvändigt att använda SLI. Det ligger ju i nvidias intresse att tekniken sprids eftersom det inte direkt medför en merkostnad för dem. Istället väljer de den snåla vägen och tar betalt för tekniken.
Tidigare trassel med nForce för SLI var ju också ett tydligt steg mot att låsa in konsumenter till deras egen hårdvara istället för att välja en enklare öppen väg. Vad jag har hört så var de senare versionerna av nForce ingen höjdare.

FireStream? Det är ju bara vad AMD kallar sina streamprocessorer. Visst finns det en SDK men det är ju självklart att det måste finnas om någon ska kunna använda korten. Det är inte riktigt samma sak som CUDA som är en direkt konkurrent till OpenCL.

AMD och Nvidia har valt två tydligt olika vägar. Nvidia hänger på Sony och Apple och kör sitt eget race med att deras tekniker bara ska fungera med deras egna prylar. AMD har valt det andra hållet med mer öppna standarder. Själv föredrar jag öppna alternativ för jag vill inte måla in mig i ett hörn i onödan. Tror alla som köpte ett PhysX-kort håller med nu när de inte stöds längre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Nvidia vill ha licensavgifter för SLI, AMD vill inte betala.

Med tanke på hur liten grupp användare det är som använder SLI så är det ingen större förlust för AMD.

CrossfireX är f.ö. licensavgiftsfritt.

Är det inte så att Nvidia inte vill ge en licens till AMD eftersom de är ärkefiender?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitamin:

Även jag lever i den världen där dubbla 5970 inte är en optimal lösning

Optimal lösning skrev jag inget om, men om du vill ha maximal prestanda.

Jag gick tillbaka till testet och räknade och de 80% jag skrev stämmer inte alls. Läste förut en review där det stod så som jag faktiskt litade på. Prestandaökningen varierar en hel del per spel, från 20-85% med ett medel på 60 %. Reviewn jag hittade för att räkna var dock gammal och skalningen har blivit en aning bättre sedan den gjordes.
Det är här man finner den högsta möjliga prestandan för spel dock, prisvärt är det då inte skulle jag hävda.

Får se vad 6990 klarar av, 6850 och 6870 är riktigt bra på crossfire, där har ati jobbat på då de till och med vinner i flera tester mot nvidia som ofta haft tronen för bäst skalning.

Det vore fränt med 3-4 6990 i crossfire... men totalt onödigt hehe.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, nuvarande 6xxx korten må skala fint, men jag tvivlar starkt på att samma gäller dubbelmackan 6990. Visst, den kanske blir effektivare på crossfire än 5970, men hur långt det räcker står skrivet i stjärnorna.

Ja, vi får se helt enkelt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Jag skulle nog se det som en av dom större förlusterna för dom, då GTX460,70 och 80 ganska så vanligtvis hittas i SLI riggar. hur många på Swec sitter inte med något av det i SLI`? är nog bara det att AMD inte vill betala avgiften för att få använda det!

Jag kör med INTEL just nu för att jag har möjligheten till att välja mellan SLI och CF på mitt moderkort. har haft det på alla P55 brädor jag har kört och kommer aldrig köpa ett kort som inte ger mig den möjlighete..

Kör jag AMD och inte är nöjd med CF och vill prova SLI måste jag först köpa nytt moderkort och det finns inte så värst många att välja mellan då heller vilket är väldigt synd.

För oss på swecklockers finns ett enkelt hack som tar 2 sek att installera, och vipps kan ditt amd moderkort med crossfirestöd köra SLI perfiket!:)

Kan förstå att amd inte vill betala dyra licenser för att kunderna ska kunna använda konkurrentens grafikkort istället för deras egna. Varför ska de behöva betala för at folk ska använda konkurrentens grafikkort?

Dock hade jag själv önskat att amd betalade avgiften, eller ännu helre att nvidia slutar ha storhetsvansinne och slutar ta dyra, giriga licensavgifter för deras teknik, vilket de själva förlorar på lite antagligen.

Nu finns det ju amd moderkort med sli som moderkortstillverkarna sjävla gjort, de ska vara ganska bra de med har jag hört.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Optimal lösning skrev jag inget om, men om du vill ha maximal prestanda.

Grunda det på något konkret: visa på tester där dubbla 5970 spöar tre 580. (för det är väl det du säger?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det jag menar är att AMD är snålare än t.ex Intel som faktiskt betalar licens avgiften.

Intel betalar inget. nVidia försökte med att vägra SLi om de inte fick licens för QPI så de kunde fortsätta sin chipsettillverkning. De fick ett stort F-U som svar då intel inte bryr sig om vilket grafikkortsmärke som sitter på moderkortet. JHH insåg då det kloka i låta kunden ha möjligheten att köra två geforcekort på intelplattformen.

Skrivet av Orici:

Nu var det inte riktigt det vi prata om men iaf det är rätt att ta ut avgifter för sin teknik som används i andras produkter.

nVidia blockerar crossfire på nVidia chipset. AMD tillåter SLi på AMD chipset, utan att nVidia behöver betala.

nVidia blockerar SLi i drivrutinen om det är fel chipset. AMD tillåter crossfire om det stöds av chipset, utan att ta betalt, dvs alla chipset som inte har aktiv blockering.

AMD tar inte betalt av någon och blockerar inte heller något.
nVidia låser både i chipset och drivrutiner. Är det någon som borde betala så är det nVidia.

Skrivet av Esseboy:

Är det inte så att Nvidia inte vill ge en licens till AMD eftersom de är ärkefiender?

De behöver inte ge AMD någon licens för SLi på AMD chipset. Beslutet är helt upp till nVidia vilka moderkort de vill köra SLi på.
Med deras nuvarande strategi är det i första hand deras egna kunder som sitter med AMD-moderkort och dem själva som blir lidande, men JHH värderar säkerligen skadeglädjen högre över att några få överger AMD CPU till förmån för intelsystem för att kunna köra SLi, än förlusten av möjlig merförsäljning och tappad försäljning till de som väljer AMD grafik bara för att kunna uppgradera till dubbla kort.

Nu förefaller det dessutom ganska lätt att gå runt nVidias artificiella spärrar mot SLi på AMD-moderkort. Frågan är vilken väg nVidia väljer om informationen blir tillräckligt spridd? Tar bort spärrarna eller bygger högre murar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Är det inte så att Nvidia inte vill ge en licens till AMD eftersom de är ärkefiender?

Nej, AMD är inte intresserade av att betala för att Nvidia ska slå på SLI i AMDs kretsar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Fjantiga kommentarer. Hela nyheten är rätt korkad måste jag säga, det var väl allmänt känt att P67 skulle ha just NF200? för att förbättra SLI. Det är egentligen strunt samma vad ni tycker om att SLI och CF funkar hit och dit, P67 har NF200 för att förbättra SLI så nu får ATIanvändare köpa en annan sockel. Sluta förpesta alla trådar ni når att kissa på.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Grunda det på något konkret: visa på tester där dubbla 5970 spöar tre 580. (för det är väl det du säger?)

Clash of the Titans: 3-way SLI GTX 480 test | Schaling | Hardware.Info Nederland
2way sli>cfx
3way cfx>sli

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tja, inte är det nått test som bevisar IceDreads tes iallafall...
5970 i CrossfireX ligger väl i grova slängar sisådär jämsides i prestanda jämfört med 3 stycken 480.
... och 3 stycken 5870 verkar väl minst lika bra som två 5970. (kanske snarare bättre?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Och AMD vs Nvidia lever som vanligt i alla trådar!

Jag kan säga att jag äger ett 5870 inget fel på kortet. Det är dom förbannade eviga skit drivrutinerna som AMD släpper varje månad. Så Nvidia kan jag betala dom extra priset för dom vet hur man gör drivrutiner. Bara se när 480 kom. Nästa drivrutiner höjde prestandard rätt bra.
Jag ser inte så mycket av dom från AMD.

Men såklart ska man få betala för vilka tekniker företag släpper. Nvidia är ägare till Phsyx inte så konstigt att dom vill ha det på konkurenternas grafikkort ska kunna använda deras teknik. Och SLI skalar extremet bättre än AMDs Crossfire. (Undantag 68xx och 69xx Serierna). Och det kan Nvidia ta betalt för.

Permalänk
Medlem

Humps, fel hade jag. Jag har undersökt lite mer, jag tog för givet att man kunde köra med fler än 2 st 5970 men det är tydligen begränsat. Det spelar kanske mindre roll som jag skrev tidigare, inte många som är intresserade av att köra med 4 st 5970 direkt, vilket iofs kan gå för folding, men inte för spel. Jag var ute efter dagens teoretiska maximala prestanda och då borde 5970 gjort sig bra men eftersom crossfire som jag nu förstår det är begränsat till 4 st gpu's så är det inte en möjlighet... tråkigt, det är kul med möjligheter även om ingen förmodligen skulle köpa så många grafikkort.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Kom på en idé. Skulle inte Intel kunna göra ett moderkort med dubbla socket och sedan köra de två processorernas grafikdel i en form av SLI/CF konfig?... Hade varit coolt men onödigt

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Zotamedu:

Det är inte Intel som är snåla, de skiter fullständigt i SLI, det är upp till moderkortstillverkarna att betala och i slutändan är det du som konsument som betalar notan iom att moderkorten blir dyrare.

Licensavgiften för SLI (utgjuten till slutkundspris) är 21 SEK. Det är ungefär en femtedel av vad moderkortstillverkaren betalar i licensavgift till Realtek för AC97.

Citat:

Vad jag har hört så var de senare versionerna av nForce ingen höjdare.

Efter att ha kört 750a, 780a och 980a kallar jag detta ett påstående utan grund, dock håller jag med om att de sista versionerna till LGA775 blev varma om man körde 3/4-way.

Citat:

AMD har valt det andra hållet med mer öppna standarder.

Nej, AMD valde vägen "vi utvecklar ingenting utan hejar bara på andra". AMD har inte utvecklat en enda standard själva, varken för 3D, fysik eller GPGPU (Stream är ju bara en moddad kopia på OpenCL).

AMD's "standarder" (typ HD3D, som inte är AMD alls) fungerar ju lika bra eller bättre på NVidia-hårdvara.

Enda standard AMD har som NVidia avvaktat med är väl DisplayPort, vilket det gröna laget bara har på Quadro-kort. Dock är marknaden för DP så fruktansvärt begränsad att jag tvivlar på att de skulle tjäna igen pengarna på det. Det är dessutom ingen gratis standard även om den är "öppen" och är dessutom inte HDCP-certad.

Skrivet av Esseboy:

Är det inte så att Nvidia inte vill ge en licens till AMD eftersom de är ärkefiender?

NVidia försökte "ge" AMD CUDA, PhysX och SLI som ett helpaket i utbyte mot några av AMDs patent när Intel skulle skicka ut Larrabee, men AMD vägrade vilket gjorde att NVidia började samarbeta med Intel istället.

Skrivet av DimensionDude:

Kom på en idé. Skulle inte Intel kunna göra ett moderkort med dubbla socket och sedan köra de två processorernas grafikdel i en form av SLI/CF konfig?... Hade varit coolt men onödigt

Teoretiskt möjligt men det skulle fullkomligt överlasta bussen mellan processorerna med grafikinformation. Det finns en anledning att CF/SLI är helt separerat från processorns huvudbuss, antingen över den gemensamma PCI-E bussen eller hellre via separat brygga.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

SLI har väl aldrig fungerat med AMDs kretsar (chipset)? Det går att köra SLI med AMD-processorer men bara om moderkortet har Nvidia-chipset (och då fungerar inte Crossfire).

^^ Tror inte du läste hela mitt inlägg..

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

Licensavgiften för SLI (utgjuten till slutkundspris) är 21 SEK. Det är ungefär en femtedel av vad moderkortstillverkaren betalar i licensavgift till Realtek för AC97.

Efter att ha kört 750a, 780a och 980a kallar jag detta ett påstående utan grund, dock håller jag med om att de sista versionerna till LGA775 blev varma om man körde 3/4-way.

Nej, AMD valde vägen "vi utvecklar ingenting utan hejar bara på andra". AMD har inte utvecklat en enda standard själva, varken för 3D, fysik eller GPGPU (Stream är ju bara en moddad kopia på OpenCL).

AMD's "standarder" (typ HD3D, som inte är AMD alls) fungerar ju lika bra eller bättre på NVidia-hårdvara.

Enda standard AMD har som NVidia avvaktat med är väl DisplayPort, vilket det gröna laget bara har på Quadro-kort. Dock är marknaden för DP så fruktansvärt begränsad att jag tvivlar på att de skulle tjäna igen pengarna på det. Det är dessutom ingen gratis standard även om den är "öppen" och är dessutom inte HDCP-certad.

NVidia försökte "ge" AMD CUDA, PhysX och SLI som ett helpaket i utbyte mot några av AMDs patent när Intel skulle skicka ut Larrabee, men AMD vägrade vilket gjorde att NVidia började samarbeta med Intel istället.

Teoretiskt möjligt men det skulle fullkomligt överlasta bussen mellan processorerna med grafikinformation. Det finns en anledning att CF/SLI är helt separerat från processorns huvudbuss, antingen över den gemensamma PCI-E bussen eller hellre via separat brygga.

Jag klarar mig bra utan både CF, SLI och AC97 och hade jag fått välja hade jag gärna sparat de där pengarna för att slippa all skit. Vad är din poäng, för att andra företag tar licenspengar så är det bra att alla gör det? Jag påpekade att det var korkat att gnälla på att det var så ont om SLI-kort när det enbart är Nvidias eget fel som krånglar till det med licensavgifter. Sen vågar jag påstå att det är långt fler som har användning av ett integrerat ljudkort än som har nytta av SLI eller CF för den delen.

Minns att det var mycket gnäll här på SweC för ett par år sedan. De flesta verkade vara rätt eniga om att enda anledningen att köra nForce var om man ville ha SLI. Annars var P45 eller P35 mer prisvärdoch X45 bättre klockare.

Du menar som nVidia har utvecklat PhysX? Deras 3D teknik är inte heller direkt egenutvecklad då den funnits sen 70-talet och har sen dess dykt upp i massa olika tillämpningar från massa olika företag.

Vägrade? Vad handlade det om för patent? Du vinklar det extramt mycket utan att tala om vad det handlar om. Låter ju onekligen som om AMD tyckte att det var en dålig affär så då kan vi väl utgå från att patenten var värda mer än nvidias tekniker. AMD sitter väl tillsammans med Intel på en hel hög patent som Nvidia vill ha för att kunna slå sig in på x86-marknaden. De ligger ju lite risigt till annars i framtiden när integrerad grafik blir lika bra som låg och mellansegmentet och det är ju där pengarna finns. Får väl hoppas för nvidias skull att de lyckas med Tegra för annars kommer det bli svårt ekonomiskt. Fast med sitt kunnande kan de säkert slå sig in på andra områden.

Ja var det inte det som jag sa var bra med AMD? De satsar på att implementera öppna standarder istället för stängda. Det betyder att jag som konsument inte blir låst vid en specifik tillverkare vilket är väldigt trevligt.

DP har sina fördelar men jag vet inte om den kommer slå. Apple kör ju stenhårt på den så det är kanske därför det inte finns nvidiakort till nya Mac Pro? Problemet är väl att det är på tok för många olika standarder för att föra över bild mellan dator och skärm nu. 4 olika kontakter är ju bara löjligt även om vissa av dem är lätta att konvertera mellan. Hade DP haft ljud som HDMI och möjlighet till analog signal för en billig konverter till VGA utöver möjligheten att skicka data i kabeln hade den nog konkurrerat ut allt men nu vet jag inte. Tur att mina Dellskärmar har alla olika kontakter inklusive komponent och komposit.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grynnan:

^^ Tror inte du läste hela mitt inlägg..

Jo, men jag läste fel.
Tror inte Intel hotat Nvidia att stänga av SLI helt på Intel-kretsar om de låter AMD köra SLI (var väl det du skrev?) eftersom ATI-chipset fick inte köra SLI långt innan de hade nått med AMD att göra.
Samma sak med VIA och ULi. Det är Nvidia som vägrar låta SLI fungera på andras kretsar. Enda anledningen att tillåter det på (vissa) Intel-chip är att de själva inte får göra chipset till Intels processorer och har alltså inget annat val, men de tvingar tillverkarna att betala licensavgifter istället.
De skulle säkert sälja fler kort om de slutade med dumheterna.

Zcenicx: Testat att klocka ett S775-system med Nvidia-chipset? Det var ett rent helvete att få det stabilt.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Licensavgiften för SLI (utgjuten till slutkundspris) är 21 SEK. Det är ungefär en femtedel av vad moderkortstillverkaren betalar i licensavgift till Realtek för AC97.

Moderkorten kostar ca 200kr mer med sli-licens....

Citat:

Efter att ha kört 750a, 780a och 980a kallar jag detta ett påstående utan grund, dock håller jag med om att de sista versionerna till LGA775 blev varma om man körde 3/4-way.

Nvidias chipset till amd är gamla..

Citat:

AMD's "standarder" (typ HD3D, som inte är AMD alls) fungerar ju lika bra eller bättre på NVidia-hårdvara.

Ja, eftersom inte amd effektivt blockar nvidia, vilket nvidia gör (det mesta, inklusive sli-stöd på moderkort hade fungerat lika bra på andras produkter, men nvidia har lagt in spärrar självmant mot allt annat än deras egna hårdvara..). Amds kort är faktiskt snabbare än nvidias på beräkningar (likt cuda), ganska mycket också. Dock har amd inte resurser nog att utveckla bra mjukvara för det.

Citat:

NVidia försökte "ge" AMD CUDA, PhysX och SLI som ett helpaket i utbyte mot några av AMDs patent när Intel skulle skicka ut Larrabee, men AMD vägrade vilket gjorde att NVidia började samarbeta med Intel istället.

Nej, nvidia gick ut och sa till press att amd kunde få ta del av physx och så vidare, att det bara hade "gynnat" "deras egna" teknik physx. Detta är dock skitsnack, physx är gratis för speltillverkarna att använda (annars hade de skitit i det), dessutom hjälper nvidia speltillverkarna med att använda det. Detta ENBART för att sälja mer kort. Att de skulle låta amd ta del av det är skitsnack, grejjen med physx är att amd vill sälja mer kort med hjälp av det, det skulle de inte göra om amd stödde det med..

Och dessutom, du tror inte nvidia hade lagt ned miljarders dollar på att utveckla physx och cuda till att fungera så dåligt som möjligt på amds kort? Likt de har gått in för att göra det extremt segt att köra physx på processorer. En processor hade kunnat köra physx runt 10ggr snabbare än vad de gör nu, ifall physx inte var gjort för att fungera så långsamt som möjligt för att få korten att verka bättre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Och dessutom, du tror inte nvidia hade lagt ned miljarders dollar på att utveckla physx och cuda till att fungera så dåligt som möjligt på amds kort? Likt de har gått in för att göra det extremt segt att köra physx på processorer. En processor hade kunnat köra physx runt 10ggr snabbare än vad de gör nu, ifall physx inte var gjort för att fungera så långsamt som möjligt för att få korten att verka bättre..

nVIDIA har inte försämrat PhysX för CPU's, det är bara inte optimerat för att köras på CPU vilket är själklart.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"