Permalänk
Medlem

Minecraft - Laggar?

Sitter just nu på Q6600 @ 3.0ghz, 6870 CF, 8gb ram (1066mhz(?)), SSD systemdisk 60gb och 1tb lagring.

Bytte nyss upp mig med 4gb mer ram, ett till 6870 och en ssd. Innan fick jag inte så här mycket fpsdrop.

Är det något strul med CF-inställningar? Hur vet jag ens om CF fungerar? Ser f.ö. inte temperaturer eller klock/hastigheter i ati-overdrive på det 2:a kortet.

Förstår inte hur ett simpelt (men stort) spel som minecraft kan lagga.

Permalänk

Minecraft laggar alltid när det laddar ny terräng. Alla världar är unika och genereras slumpvist men inte på en gång. Rör man sig mot horisonten genereras ny terräng vilket kan slöa ner datorn en hel del. Sedan är det fortfarande i alpha-stadiet och många har rapporterat om minnesläckor. Terrängen påverkar dock alla. Eller menar du att det laggar hela tiden även långt efter att ny terräng har genererats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Eller menar du att det laggar hela tiden även långt efter att ny terräng har genererats?

Självfallet.

Det är klart att det laggar när terrängen bildas, men när den är "klar" så att säga, då laggar det fortfarande.

Permalänk

Provat detta?
How to reduce minecraft lag 100% ! - Minecraft Forums
Möjligt att Minecraft inte flyter bra på flerkärniga processorer och du har fyra stycken om jag tolkat det rätt.

Permalänk
Medlem

Det är ett program skrivet i java. Körs genom en mjukvarumaskin. Man kan inte jämföra det med exempelvis q2-engine även om grafiken är ungefär på samma nivå. Dessutom är det alpha.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Skrivet av onekind:

Sitter just nu på Q6600 @ 3.0ghz, 6870 CF, 8gb ram (1066mhz(?)), SSD systemdisk 60gb och 1tb lagring.

Bytte nyss upp mig med 4gb mer ram, ett till 6870 och en ssd. Innan fick jag inte så här mycket fpsdrop.

Är det något strul med CF-inställningar? Hur vet jag ens om CF fungerar? Ser f.ö. inte temperaturer eller klock/hastigheter i ati-overdrive på det 2:a kortet.

Förstår inte hur ett simpelt (men stort) spel som minecraft kan lagga.

Jag har problem med Minecraft på min dator. När spelet startar och är ingång så går core 4 upp på max. Sedan forstätter den med CPU andvändningen på 50-60%(jag har Windows 7).
Datorn har: Intel core i5, 8GB RAM, 3,60 GHz och 64-bits opreativsystem.
Datorn går som på högvarv när jag sätter igång det. När det är igång har jag 60-70 FPS. Har du eller någon annan någon aning om varför den går på högvarv?

Permalänk
Medlem

Lite lustigt "Minecraft laggar"

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Kolla så du har 64bits Java. Byte från 32bits, och slap lagg och ram krashar.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010