Minimalt strömavbrott stoppar Toshibas flashminnesfabrik

Permalänk
Medlem

kanske inte är lönsamt i längden med effektförlusten i gigantisk UPS lösning.

Permalänk

Garanterat så vill man bara få upp priserna. Och ni som tror att de skulle förlora på det, hur? De har skrivit exklusivitetsavtal med sina viktiga kunder för många år framöver. Det är inte som vi privatkonsumenter som bara går någon annanstans, man skriver avtal om mängd kretsar över en viss tid, kan inte Toshiba leverera så kan kunden kräva ersättning och om kunden inte köper kretsarna så kan Toshiba kräva dem på ersättning (läs stämma dem).
Sen att små kunder skriver kortare avtal och kan göra avtal med flera tillverkare påverkar inte Toshiba så mycket eftersom de är försumbara i slutändan.

Liknelse är när du binder upp ett abonnemang, du kan inte göra något under bindningstiden om inte leverantören först bryter avtalet. I Sverige har vi bra lagar som skyddar kunder vid försämring av villkor mot privatkund, men företag emellan ser det lite annorlunda ut, även i Sverige.
Men det bästa "abonnemanget" man kan jämföra med är elen, du kan binda elpriset och då inte få fördel om det sjunker, men du är också skyddad mot höjningar. I en bransch där priserna ständigt sjunker vill ju inte kunderna binda priset, men får då ta smällen när det stiger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andnewman:

Garanterat så vill man bara få upp priserna. Och ni som tror att de skulle förlora på det, hur? De har skrivit exklusivitetsavtal med sina viktiga kunder för många år framöver. Det är inte som vi privatkonsumenter som bara går någon annanstans, man skriver avtal om mängd kretsar över en viss tid, kan inte Toshiba leverera så kan kunden kräva ersättning och om kunden inte köper kretsarna så kan Toshiba kräva dem på ersättning (läs stämma dem).
Sen att små kunder skriver kortare avtal och kan göra avtal med flera tillverkare påverkar inte Toshiba så mycket eftersom de är försumbara i slutändan.

Säger inte detta lite emot hela din poäng? Detta gör just att de inte kan leverera, och kunderna bör då ha rätt till ersättning eller att köpa från annan tillverkare.

Permalänk
Medlem

Det här påminner om hur min son kom till, en liten olycka på 0,7sec å så blev det sådana konsekvenser...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tguk:

Det här påminner om hur min son kom till, en liten olycka på 0,7sec å så blev det sådana konsekvenser...

Du får skaffa en fungerande "backup" så slipper du ansvaret nästa gång.;) Eller kanske en UPS (Uninterrupted Pr0n Supplier)?

Fyndig kommentar annars.:cool:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror dock inte att vi "snackar om några fläktar endast". Antagligen är ett ventilation/reningssystem för dessa anläggningar både väldigt komplex och energikrävande.
Sedan så är dieselgeneratorer en sekundär lösning som alternativ strömkälla. Det tar några sekunder för en dieselmotor att dra igång. Mellan avbrott och att dieselgeneratorn kickar igång behövs en annan lösning med stora kondensatorer eller ackumulatorer av något slag och det är väl denna mellandel som inte slagit till på rätt sätt.

Efter lite googlande ser man att ventilationsanläggningen i en halvledarfabrik drar i storleksordningen MW. Vi snackar ett halvt ton bly-ackar för att driva det i en minut och det är alltså bara ventilationen så ja, det är stora prylar det här.

Jag tror dock mer på teorin att något krånglade med UPSen snarare än att den saknas helt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Nej precis, de har säkert mycket bättre är ju trots allt japan vi pratar om.

För övrigt så ligger det säkert mer bakom det hela än att strömen gick 0.07sek, som sagt finns det ju UPS'er som ska hålla igång det hela tills generatorerna har hunnit kicka igång.

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Låter konstigt..

Är det 0.7 eller 0.07sec det rör sig om? löjligt lågt iaf. undra hur stor dippen må ha varit för att inte UPS/Diselgeneratorer inte kickat igång?

Visst de har ju inte svenskt elnät och samma standader som vi så.. tycker det låter lite. känns bara som de produkter som vara under bearbetning skulle vara förstödra. vilket inte kan vara mer än ett par tiotusen?

Permalänk
Medlem

Nu får väll dom stackars japanska ompalompana stenlunga

Permalänk
Medlem

Det får en att inse hur fubar samhället är, pengar är allt. Och här sitter jag och surar över att en ofrivillig omstart av routern på jobbet sabbade kassasystem för en timme på jobbet igår innan jag fick rätsida på problemet.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

Hehe, minnesindustrin är välkänd för sina trixanden för att hålla priserna uppe. En form av maffia/kartell

Permalänk

Jisses små marginaler där.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Hehe, minnesindustrin är välkänd för sina trixanden för att hålla priserna uppe. En form av maffia/kartell

tidsfråga innan dom blir lika stämda som lcd tillverkarna

Visa signatur

OER712

Permalänk
Medlem

Seriöst, ingen kan väl tro att de gjort detta medvetet för att få upp priserna?
Driftstopp som detta är SJUKT kostsamma och de kommer inte få tillbaka de pengarna genom att höja priset.
Visst kan de kompensera lite genom att höja priset men det kommer aldrig kunna täcka detta. Det är ju väldigt korkat att göra något sådär kostsamt bara för att öka priserna. Eftersom priserna faller så snabbt nu hade det ju bara varit att bromsa prisnedgången istället för detta så får de fort mycket bättre marginaler utan att konsumenterna märker så mycket.

På en marknad helt utan konkurrens kanske de hade kanske kunnat kompensera helt genom att höja priset, men nu förlorar de istället ordrar till deras konkurrenter.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Skrivet av Pergius:

exakt samma scenario som att kärnkraftverken i sverige plötsligt "inte fungerar" när det är vinter och strömmen behövs.. Denna omstart Är garanterat ett sätt att höja priserna på marknaden.

Nej, hade det varit fejk hade dom hittat på nåt bättre än "0,7 sekunder".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swahnroger:

Nej, hade det varit fejk hade dom hittat på nåt bättre än "0,7 sekunder".

Ja, de hade hyrt in Magnus Uggla på firmafest och skyllt på 4 sekunder.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tguk:

Det här påminner om hur min son kom till, en liten olycka på 0,7sec å så blev det sådana konsekvenser...

Beroende på hur man tolkar detta så tycker jag antingen synd om dig eller din flickvän... x)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pope:

Haha, dra den om rödluvan med. Dom vill bara få upp priserna.

Haha tänkte på samma sak! ungefär som vattenfall "det har regnat på fel ställe igen vi måste höja! eller nu ska vi göra service på kärnkraftverket när det är 28 minus ute och det regnat på fel ställe!"

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Skrivet av malici0us:

Risken att fabriken skulle blivit kontaminerad under den korta tiden måste väl vara minimal?
Men de vågar väl inte chansa antar jag..

Jag tänkte precis samma sak, helt sjukt. Men japanerna är galna när det gäller teknik. Har en polare som jobbar på Toyota... snacka om kvalitetskontroll of doom! Gäller nog generellt i Asien tror jag.

Permalänk
Medlem

säger ju det, biokemi och cellbiologi är framtiden, inte ett dugg känsliga för damm ^^

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lunaspice:

Jag tänkte precis samma sak, helt sjukt. Men japanerna är galna när det gäller teknik. Har en polare som jobbar på Toyota... snacka om kvalitetskontroll of doom! Gäller nog generellt i Asien tror jag.

Fast det stod ju tydligt i artikeln att det extremt korta strömavbrottet tvingade dem att starta om hela systemet. Det tar en liten stund att starta om en så stor ventilations- och reningsanläggning. Sen är det ju inte säkert att det har smugit sig in något damm men det spelar inte så stor roll eftersom de måste göra allt rätt från början för att kunna garantera kvalitén. Eller skulle du vilja att läkare körde med 5 sekunders regeln med sterila instrument?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

De har förmodligen ett separat styrsystem med rätt många parametrar och sekvenser för att styra ventilation och luftrening. Som flera redan påpekat, så var avbrottet på strömförsörjningen 0.07s, men det räckte förmodligen för att styrsystemet skulle starta om och i det läget läggs med stor sannolikhet alla utgångar från styrsystemet till noll, vilket i sin tur dödar ventilationssystemet. Har ventilationssystemet och reningen stoppat, så betraktar de hallen som kontaminerad, vilket kräver sanering och omstart av ventilation och rening.
Förmodligen är det alltså UPS'en till styrsystemet som fallerat, inte till fläktarna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Eller skulle du vilja att läkare körde med 5 sekunders regeln med sterila instrument?

Va, har dom förlängt 3 sekundersregeln ?

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapy:

Öh varför då? vi snackar fläktar endast, om några diselagg klarar av att agera UPS till några tusen servrar som drar 400w st så fixar dom nog lite fläktar också.

Man har inte diesel aggregat snurrande på tomgång i källaren på en FAB, det är för dyrt. Det är möjligt att det finns FAB:ar med reservkraft till fabriken men det tar ett par minuter att starta och köra upp till full uteffekt. Servrar går att starta upp eller reboota på den tiden, viktiga servrar har UPS mindre viktiga har backup el.

Ett renrum med ett par megawatts ventilations- och fläktsystem är ganska klurigt att ha en UPS till...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Man har inte diesel aggregat snurrande på tomgång i källaren på en FAB, det är för dyrt. Det är möjligt att det finns FAB:ar med reservkraft till fabriken men det tar ett par minuter att starta och köra upp till full uteffekt. Servrar går att starta upp eller reboota på den tiden, viktiga servrar har UPS mindre viktiga har backup el.

Ett renrum med ett par megawatts ventilations- och fläktsystem är ganska klurigt att ha en UPS till...

Nja, jag hade ett jobb på ett läkemedelsföretag, där de hade en diesel med tung axeltrumma som hölls i rörelse av en motor matad via elnätet i vanliga fall. Men om strömmen försvann, så startade en dieselmotor som tog över driften. Trögheten i axeltrumman bibehöll rotationen tills dieseln hann starta. Systemet klarade att bibehålla matning till anläggningen och frekvensen dippar bara från 50Hz till 49,5 under överläggningen. Dessutom har de en full uppsättning dieslar som skall starta om de första dieslarna inte startar. Hela anläggningen kan drivas från dessa dieslar så länge det finns bränsle kvar i tankarna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hehe, många snillen som spekulerar i tråden, många jobbar visst på Toshibafabriken och VET exakt hur det gick till.

Så kul dom kan svenska och hittat ända hit till swec.

Permalänk
Medlem

Lägligt när priserna börjar komma ned på human nivå..... there is something rotten in the state of Japan....

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lunaspice:

Jag tänkte precis samma sak, helt sjukt. Men japanerna är galna när det gäller teknik. Har en polare som jobbar på Toyota... snacka om kvalitetskontroll of doom! Gäller nog generellt i Asien tror jag.

Nej nej! inte Kina!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nja, jag hade ett jobb på ett läkemedelsföretag, där de hade en diesel med tung axeltrumma som hölls i rörelse av en motor matad via elnätet i vanliga fall. Men om strömmen försvann, så startade en dieselmotor som tog över driften. Trögheten i axeltrumman bibehöll rotationen tills dieseln hann starta. Systemet klarade att bibehålla matning till anläggningen och frekvensen dippar bara från 50Hz till 49,5 under överläggningen. Dessutom har de en full uppsättning dieslar som skall starta om de första dieslarna inte startar. Hela anläggningen kan drivas från dessa dieslar så länge det finns bränsle kvar i tankarna.

Hur löste dom problemet med kondens i cylindrarna? Eller snurrade dieseln med hela tiden med ställbar kam?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nja, jag hade ett jobb på ett läkemedelsföretag, där de hade en diesel med tung axeltrumma som hölls i rörelse av en motor matad via elnätet i vanliga fall. Men om strömmen försvann, så startade en dieselmotor som tog över driften. Trögheten i axeltrumman bibehöll rotationen tills dieseln hann starta. Systemet klarade att bibehålla matning till anläggningen och frekvensen dippar bara från 50Hz till 49,5 under överläggningen. Dessutom har de en full uppsättning dieslar som skall starta om de första dieslarna inte startar. Hela anläggningen kan drivas från dessa dieslar så länge det finns bränsle kvar i tankarna.

Kul, jag har varit i ett antal FAB:ar runt om i världen och aldrig sett något dieselagggregat som kan beskrivas som ovan...eller överhuvudtaget. Korea, Japan, Taiwan, Frankrike, Tyskland och England, av uppenabara skäl kan jag inte tala om vilka företag jag varit på, men de är välkända. De i Tyskland kanske hade möjlighet att (ekonomiskt) ha reservkraft i spinnande reserv men hade det inte då deras processer var tillräckligt robusta, några slängda kiselplattor ansåg man sig ha råd med...

Dieselaggregat som jag har första hands erfarenhet på handlar om dieslar i kärnkraftverk...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Hur löste dom problemet med kondens i cylindrarna? Eller snurrade dieseln med hela tiden med ställbar kam?

Dieseln står still när den inte används...och hålls frikopplad elektromagnetiskt, skulle jag gissa.

Förmodligen electromagnetisk-koppling, strömming försvinner, kopplingen mellan dieseln och svänghulet slår till och startar aggregatet resten av svänghjulets energi går åt till att driva generatorn tills dieseln har startat.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)