Långsam youtube på iPad

Permalänk
Medlem

Långsam youtube på iPad

Har problem med youtube på iPad nu. Har haft den i några dagar, och youtube är alltid segt på den.

Youtube funkar utmärkt på min netbook, men det suger på min iPad. Inget fel på mitt hemmanätverk alltså.

Är det så att detta beror på att Apple väljer att inte stödja flash? Dvs att youtubes ickeflash-servers (vad det formatet nu heter) är långsammare än deras flashbaserade?

Jag är riktigt lack på detta. Hade youtube gått snabbare om man köpt en läsplatta från en tillverkare som kan tänka sig att stödja lite olika standarder inkl. flash???

Har kollat på lite forum, och det rekommenderas att man ska byta DNS till Google DNS. Har gjort det, men det löste inte problemet. Hur skulle det kunna lösa upp situationen? Skulle Google DNS slå upp en snabbare youtube-server isåfall?

Hur ska jag fixa detta? Är det såhär för alla? Finns det någon som har snabb youtube-laddning? Min kan hänga i flera minuter... Ladda några sekunders film på en minut typ...

Har mest använt mig av youtube-appen, men har även testat i safari. Testade nyss att logga in på youtube.com/HTML5 i safari, och då laddade det blixtfort. MEN, det kan fortfarande vara så att filmer hänger sig. Vad är grundorsaken till detta problemet??

Permalänk
Medlem

Låter lite underligt. Jag kör med YouTube - Broadcast Yourself. på min iPad och det fungerar gallant.
Testat på flera olika linor, även 3g, och inte upplevt att det tar tid att ladda in klippen.

Permalänk
Medlem

Jaha, det funkar bra för dig...

Hur kan det skilja så? Låter jättekonstigt. Min iPhone är lite på samma sätt. Kan det vara så att hemmanätverket fixar vanlig youtube, men inte mobilvarianten?

iPad:en är bara temporär. Jag ska ge bort den till min mamma i julklapp, men jag vill ju att den funkar bra först!

Om man tittar lite i forum så verkar jag ju inte vara den enda som har detta problemet på iPad. Men jag har inte hittat nån riktig förklaring till grundproblemet. Vad kan det bero på?

Permalänk

Först, Flash är ingen standard.

Sen upplever jag samma problem på min iPad. Jag tror att det beror på att mitt bredband är slött och YouTube-appen per automatik hämtar hem så stor fil som möjligt. Dock har jag inte upplevt att det har hackat

Permalänk
Medlem

kör bredbandskollen o kolla vad du får ut för hastighet. Testa att stänga ned videon o öppna den igen.

Vet inte vad mer du kan göra. För mig fungerar det galant

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

BBKollen ger ner 21,3 Mb/s och upp 0,63 Mb/s. De borde väl räcka

Nåt är galet. Ibland funkar videorna, men oftast hänger de sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahlstrom:

Först, Flash är ingen standard.

Sen upplever jag samma problem på min iPad. Jag tror att det beror på att mitt bredband är slött och YouTube-appen per automatik hämtar hem så stor fil som möjligt. Dock har jag inte upplevt att det har hackat

Nä, visst flash är ingen standard, men det känns väl ändå lite tråkigt att Jobs vendetta med Adobe ställer till det så mycket för användarna? Viktigt att upplysa om dessa problem för kunder som funderar på att handla iPad. Man kan ju tro att alternativen funkar bra...

Varför tror du att det beror på ditt bredband. Det verkar vara jättemånga som har problem med detta? Synd att jag inte visste det innan jag köpte iPad...

Permalänk
Skrivet av MrHertz:

Nä, visst flash är ingen standard, men det känns väl ändå lite tråkigt att Jobs vendetta med Adobe ställer till det så mycket för användarna? Viktigt att upplysa om dessa problem för kunder som funderar på att handla iPad. Man kan ju tro att alternativen funkar bra...

Varför tror du att det beror på ditt bredband. Det verkar vara jättemånga som har problem med detta? Synd att jag inte visste det innan jag köpte iPad...

Att jag misstänker mitt bredband beror på att jag har en 3g-sticka som är allmänt kass (Telenor). Det går att ladda ner filmerna på datorn när jag kör 360p, om jag kör över det tar det något år. Men det är olika kvalitet på 360p och 360p också.
Uppfattningen jag har är att iPaden vill köra ner en så stor fil som möjligt för att göra upplevelsen njutbar.

Om jag inte har helt fel för mig så är filmerna hos YouTube vanliga mp4-filer kodade med h.264. Sen spelas filmen upp i en Flash-spelare. Varför känns det inte som att det spelar någon som helst roll vilken spelare man använder för att se på filmen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrHertz:

Nä, visst flash är ingen standard, men det känns väl ändå lite tråkigt att Jobs vendetta med Adobe ställer till det så mycket för användarna? Viktigt att upplysa om dessa problem för kunder som funderar på att handla iPad. Man kan ju tro att alternativen funkar bra...

Varför tror du att det beror på ditt bredband. Det verkar vara jättemånga som har problem med detta? Synd att jag inte visste det innan jag köpte iPad...

Alternativet (Flash) förkortar batteritiden med 33 % och är också det program som kraschar oftast i OS X, dessutom fungerar det enligt Flash-utvecklare inte alls med touch screen. Jag kan inte se hur det skulle förbättra något för kunderna. Tvärtom, Steve Jobs gör alla internetanvändare en jättetjänst som dödar Flash!

Hur fungerar det att kolla på videor på andra sidor än Youtube?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Alternativet (Flash) förkortar batteritiden med 33 % och är också det program som kraschar oftast i OS X, dessutom fungerar det enligt Flash-utvecklare inte alls med touch screen. Jag kan inte se hur det skulle förbättra något för kunderna. Tvärtom, Steve Jobs gör alla internetanvändare en jättetjänst som dödar Flash!

Hur fungerar det att kolla på videor på andra sidor än Youtube?

Tycker då kunderna ska få bestämma själv om dem vill ha Flash eller inte, inte någon man med svart tröja, blåa jeans och glasögon.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pato:

Tycker då kunderna ska få bestämma själv om dem vill ha Flash eller inte, inte någon man med svart tröja, blåa jeans och glasögon.

Klockren beskrivning på Steve Jobs! Undrar om han föddes med dom kläderna ..

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Har själv också en såndär isatanpryl i form av touch 4g och att youtuba med den lär göra livet i helvetet till semesterort i jämförelse!

BTW, har 100 mbit och youtube fungerar klockrent på alla andra manicker!

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem en längre tid inte just på iPad men från dator till dator och bara på trådlöst. Testa med en annan router om du kan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pato:

Tycker då kunderna ska få bestämma själv om dem vill ha Flash eller inte, inte någon man med svart tröja, blåa jeans och glasögon.

Fast då fallerar ju hela poängen med att "allt bara funkar" om kunderna börjar installera mjukvara som förstör hela upplevelsen. Gillar man inte detta köper man naturligtvis inte en iPad. Det är ju inte direkt så att Steve Jobs åsikt om flash är helt okänd ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Konstigt nog så fungerar det bättre att köra via 3g ibland. Är HTML5 versionen av Youtube lika långsam som appen?

Edit: Kör jailbreakat, ingen skillnad på kvaliten mellan 3g och wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Fast då fallerar ju hela poängen med att "allt bara funkar" om kunderna börjar installera mjukvara som förstör hela upplevelsen. Gillar man inte detta köper man naturligtvis inte en iPad. Det är ju inte direkt så att Steve Jobs åsikt om flash är helt okänd ...

Då är det ändå konsumentens fel, inte Apples. Ser som egentligen inget problem med att låta kunden bestämma, som med Mac OSX, Win OS, Linux, där flash är ett val.
Vad Steve Jobs tycker om flash, det är hans åsikt, tycker han kan låta konsumenterna bilda sin egen uppfattning istället för att lyssna på vad han säger.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Hej!

Ledsen för att jag inte svarat. Har varit bortrest över helgen.

Skrivet av jonasy:

Hur fungerar det att kolla på videor på andra sidor än Youtube?

Kollade vimeo nu, och där flöt det på fint. De filmer som inte krävde flash 10 vill säga

Skrivet av Tyrgrim:

Har själv också en såndär isatanpryl i form av touch 4g och att youtuba med den lär göra livet i helvetet till semesterort i jämförelse!
BTW, har 100 mbit och youtube fungerar klockrent på alla andra manicker!

Jo, visst är det väl så att iPad:en funkar sämre??!

Skrivet av Racka:

Har haft samma problem en längre tid inte just på iPad men från dator till dator och bara på trådlöst. Testa med en annan router om du kan.

Japp, ska testa när jag får tillfälle!

Skrivet av Babianen:

Konstigt nog så fungerar det bättre att köra via 3g ibland. Är HTML5 versionen av Youtube lika långsam som appen?

Ja, det verkar som att den är lika långsam.

Ja, ja, iPad:en är ju till min mamma, så jag får se hur den funkar i deras nätverk.

Kan man sänka bitrate:en förresten? Jag hittar inte det i appen...

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med min padda. Tok seg på youtube. Oavsett om man kör det som app eller i safari.

Permalänk
Medlem

Någon som testat youtube och skyfire?
Det borde ju lösa flash problemet

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H