Asus utrustar Radeon HD 6870 med DirectCu

Permalänk
Melding Plague

Asus utrustar Radeon HD 6870 med DirectCu

Komponenttillverkaren Asus kryddar AMD Radeon HD 6870 med den specialdesignade kylaren DirectCu och passar samtidigt på att höja klockfrekvenserna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

DirectCu gör bara att man blir förvirrad (ordet).

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Cu står ju för koppar så man får väll anta att de stoppat in en kylare helt gjord i koppar

EDIT Hade tydligen bara delvis rätt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Avstängd

Polarens 5770 har DirectCU, det är inget vidare eftersom det låter en hel del.

Edit: Hela kylaren är inte gjort av koppar, skulle bli alltför tung och dyr annars.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Direct-biten står för att heat-pipsen har direktkontakt med GPUn (eller iaf heatspreadern).

Asus 6850 DirectCU har fått lysande recensioner.. Se ex SPCR (bibeln för silent computing) som även länkar till annorstädes.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Polarens 5770 har DirectCU, det är inget vidare eftersom det låter en hel del.

Edit: Hela kylaren är inte gjort av koppar, skulle bli alltför tung och dyr annars.

Jag har också 5770 DirectCu och kan hålla med om att den låter väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

6850 DirectCu

Jag har asus 6850 DirectCu.
Tystare än mitt H50 med scythe fläktar i allafall.

Har hittills inte kommit upp i mer än 73 grader vid spelande (då är enda utblåset från R3 chassit ett H50 i PnP).

C

mitt första ex var uselt, men det var bara att promenera till alina o byta det.

Permalänk
Medlem

Det är bara ytan som har kontakt med gpun som är koppar, möjligtvis någon detalj till. Antagligen menar de direkt kontakt(direct) med koppar(cu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

Jag har asus 6850 DirectCu.
Tystare än mitt H50 med scythe fläktar i allafall.

Har hittills inte kommit upp i mer än 73 grader vid spelande (då är enda utblåset från R3 chassit ett H50 i PnP).

...

Hade tänkt att köpa ett ASUS 6870 till min nya burk, en bidragande orsak är möjligheten att klocka det. Har också läst att DirectCu kylarna fått bra kritik på ASUS övriga kort och borde ge lite extra utrymme för klockning.

Referenskortet trycker ju i alla fall ut luften utanför chassit men kyler antagligen sämre vilket ger ett högre varv på grafikkortsfläkten?

DirectCu korten kyler ju bättre men lämnar den varma luften kvar i chassit för chassi-fläktarna att ta hand om?

Vilken av dessa både lösningar är att föredra, speciellt om man tänkte klocka upp kortet en smula?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _gede_:

Hade tänkt att köpa ett ASUS 6870 till min nya burk, en bidragande orsak är möjligheten att klocka det. Har också läst att DirectCu kylarna fått bra kritik på ASUS övriga kort och borde ge lite extra utrymme för klockning.

Referenskortet trycker ju i alla fall ut luften utanför chassit men kyler antagligen sämre vilket ger ett högre varv på grafikkortsfläkten?

DirectCu korten kyler ju bättre men lämnar den varma luften kvar i chassit för chassi-fläktarna att ta hand om?

Vilken av dessa både lösningar är att föredra, speciellt om man tänkte klocka upp kortet en smula?

Har du ett chassi med någorlunda bra luftflöde så gå defenetivt för asus kortet, har du dåligt luftflöde. Så skulle iallafall jag ta ref kylaren.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av TraxMate:

Jag har också 5770 DirectCu och kan hålla med om att den låter väldigt mycket.

Ni förväxlar DirectCu med CUcore. 5770 finns bara som CUcore och det är en helt annan kylare: ASUSTeK Computer Inc.

DirectCu är en antydan på designen av kylaren som har värmeledningsrör i koppar som har direktkontakt med grafikprocessorn.

Permalänk
Medlem

Så jag som vill ha referenskylaren kan få problem att få tag i de då de är dags att beställa i januari?
Jag har ju redan ett kort och vill ha ett till som ser likadant ut!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2