Google köper 60 000 datorer för testning av Chrome OS

Permalänk
Medlem

Om Google lyckas med ett enkelt, användbart men ändå kraftfullt OS så kommer det knäcka det mesta. Iphone och Ipad är många ggr för krångliga att komma igång med för den stora skaran.

Permalänk
Medlem

Tänkte på samma sak! Gamla generationen macbook är en av de snyggaste laptop:arna enligt mig.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Precis, för de gör ju inte backuper eller liknande...

Sen är det nog större chans att din hårddisk kraschar än att deras servrar blir hackade ska du se. Har personligen aldrig blivit av med något molnbaserat, men har däremot förlorat massvis på vanliga hårddiskar.

Är ändå skeptisk mot idén att lägga alla mina filer i handen på någon annan. Ifall något skulle hända är det ju svårt att beskriva förtvivlan

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Jag är ganska så skeptisk emot det hela, att bara kunna vara inne på en webbläsare UTAN att kunna göra en lilla minsta egna sak, skulle jag inte klara av.

Däremot är det ett super om man inte har så mycket som är hemligt, då man kan skicka upp det på webben, MEN då ska man ju se till att ingenting personligt kommer in i dessa dokument eller vad det nu är.
Det som även känns skrämmande är ju att du BARA kan vara inne på datorn med en internetuppkoppling, om du skulle behöva göra något, vi säger förbereda att skriva ett mail som du ska skicka sen när du kommer hem, verkar ju inte så bra..

Som många andra säger, att skicka upp allting, bilder, dokument and you name it, på en internet server, känns väldigt svårt. Eftersom ifall att du skulle behöva komma åt ett dokument då du inte har internetuppkoppling, och eftersom att 3g kostar pengar så kanske du inte har det så går det ju helt enkelt inte.

Disklöst kör väldigt många med idag, eftersom man kan ju köpa spelen på webben ( tex steam ) så behövs det ju helt enkelt inte. Men om du har en MP3 spelare och har en dröse med skivor som du skulle vilja ha på MP3 spelaren så går det helt enkelt inte.

Jag har en dator som jag använder när jag sover ( lyssnar på spotify ) men även den används till annat innan och efter att man har sovit.

DÄREMOT så tycker jag att det kan vara en smart sak i framtiden, om dom kommer fram till olika sätt, tex ett webbbaserat spotify (just spotify och inget annat, jag vet att det finns såna program redan som streamar musiken i en webbläsare)

Att ge upp servrarna helt, hemma hos sig, skulle inte alls vara bra för min del, jag vill inte att mina saker ska komma upp på internet och helt ärligt så har man ju ingen aning om vad som händer med dina filer, även fast dom säger att dom är krypterade osv osv så kanske dom inte står emot en attack från Kina (eftersom dom har gjort det förut med en massa hemsidor och företag) eller så kanske dom själva går igenom allting, och använder det till olika saker. Reklam kanske?

Men som någon annan har kommenterat om att ifall man drar ut nätverkskabeln så är man inte ansluten till internet och kan hålla på sina filer. Om du krypterar dom själv så är sannolikheten att du blir hackad ganska så liten. Vem vill gå på en person när man kan drabba flera 100 000 ? tex genom att hacka google. Det går ju alltid att hacka, även hur mycket säkerhetsfinesser som finns. INGET är ju säkert nog.

Jag skulle inte vilja skicka upp bilder på tex att man har en födelsedagsfest med familjen osv på en server som kanske även är personliga..

En fördel med det hela är ju att du kan komma åt filerna vart fan du än är någonstans utan att bära med dig din egna dator, alltså genom att gå n på en annan chrome dator, men även genom att gå till webbläsaren.

Valfriheten blir ganska så liten, tex om du personligen inte gillar chrome som webbläsare (men kanske deras OS) så vill man kanske installera sin egen webbläsare.
Som tex i Microsoft, som jag blev häpen över, att dom måste ge användaren möjligheten att välja webbläsare när denne köper ett nytt OS från dom nu. Egentligen är det ju ganska så klart att Microsoft vill pumpa in sitt egna webbläsarprogram, men nu måste dom ge möjligheten att erbjuda andra webbläsare. Det tycker jag är enormt konstigt. Eftersom att du kan ju tanka ner vilken webbläsare du vill sen.

Åter igen Kina, dom har sina universitet där vissa är seriösa hackare,
Det var ju inte så jätte länge sedan det var ett universitet som hackade ett stort företag (kommer inte ihåg vilket). Dom kan, om dom vill, hacka sig in i Google lätt! Det krävs bara tid och pengar, men om det är nödvändigt så lär det hända.

Det är min tolkning/uppfattning av vad jag såg i det 5 minuter långa klippet!

/ Dogrun2

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk angående framtiden och molntjänst lagring. Vad försöker dessa stora företag att göra?
Försöker de fasa ut hårdiskar och lagra allt på deras serverar?
I så fall planerar de att ta kontroll över allt. Då kan de stänga ute er om ni inte följer deras regler.
Tillgång till er data på våra serverar förbudet lol access denied bla bla.
Jag litar inte på dessa stora företag som försöker ta makt över folk. Google har förut blivit anklagat föratt de har brutit mot folks privacy. Litar inte på de.
Jag hörde från någon att regeringar försöker ta kontroll överallt och klassa allt som terrorist.

Permalänk
Medlem

Inget inbyggt 3/4g-modem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel2000:

Jag är skeptisk angående framtiden och molntjänst lagring. Vad försöker dessa stora företag att göra?
Försöker de fasa ut hårdiskar och lagra allt på deras serverar?
I så fall planerar de att ta kontroll över allt. Då kan de stänga ute er om ni inte följer deras regler.
Tillgång till er data på våra serverar förbudet lol access denied bla bla.
Jag litar inte på dessa stora företag som försöker ta makt över folk. Google har förut blivit anklagat föratt de har brutit mot folks privacy. Litar inte på de.
Jag hörde från någon att regeringar försöker ta kontroll överallt och klassa allt som terrorist.

JO men exakt det är precis så det kommer att hända tillslut. Om ingen har någonting på sina datorer kan dom ta kontroll på exakt vad som helst vad dom nu skulle vilja det.

Skrivet av Chigurh:

Inget inbyggt 3/4g-modem?

Jo ett 3G modem, som även det verkar konstigt när 4 G redan är här..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dogrun2:

JO men exakt det är precis så det kommer att hända tillslut. Om ingen har någonting på sina datorer kan dom ta kontroll på exakt vad som helst vad dom nu skulle vilja det.

Jo ett 3G modem, som även det verkar konstigt när 4 G redan är här..

Att 4 G redan är här är ju en definitionsfråga. Det finns i centrala delar av de tre största städerna och då är inte hela centrala delarna täckta. Telias surfzoner med Wlan har nog bättre täckning än det så det lär dröja ett år eller två innan det är användbart till annat än reklam.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogrun2:

JO men exakt det är precis så det kommer att hända tillslut. Om ingen har någonting på sina datorer kan dom ta kontroll på exakt vad som helst vad dom nu skulle vilja det.

Jo ett 3G modem, som även det verkar konstigt när 4 G redan är här..

Det är väl inte så stort i usa, eller?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Att 4 G redan är här är ju en definitionsfråga. Det finns i centrala delar av de tre största städerna och då är inte hela centrala delarna täckta. Telias surfzoner med Wlan har nog bättre täckning än det så det lär dröja ett år eller två innan det är användbart till annat än reklam.

Skrivet av anton:

Det är väl inte så stort i usa, eller?

Okej fel av ming, jag vet inte så mycket om 4G, men det finns iaf 3G i datorerna sa han på videon.

Permalänk

Är det bara för folk som bor i USA som får vara med i testerna av deras os? läser här; So if you live in the United States, are at least 18 years old, and would like to be considered for our small Pilot program, please fill this out.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Är det bara för folk som bor i USA som får vara med i testerna av deras os? läser här; So if you live in the United States, are at least 18 years old, and would like to be considered for our small Pilot program, please fill this out.

Så jag har förstått det ja. Eftersom att dom skriver det, men om du vill så kan du ju skriva in dig ändå å se vad som händer

Permalänk

Japp, testade att anmäla nu, får se om man får något svar!

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981