Hög felfrekvens för SSD-enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

"I vissa fall är RMA-frekvensen uppemot 10 procent, som för WD Caviar Black WD2001FASS"

Satan! Är ju en sådan jag har. Vilket program bör jag använda för att se hur hårddisken mår och om min data där är säker?

Din data är aldrig säker oavsett lagringsmedium, det är därför man ska ha backup på det som är viktigt. Har man det så behöver man inte oroa sig, bara att använda sakerna som vanligt.

Permalänk
Skrivet av aMp:

"I vissa fall är RMA-frekvensen uppemot 10 procent, som för WD Caviar Black WD2001FASS"

Satan! Är ju en sådan jag har. Vilket program bör jag använda för att se hur hårddisken mår och om min data där är säker?

Hdtune

Men man ska fortfarande göra backup de har jag lärt mig av många HDD kracher

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Jag tror att ocz´s dåliga siffror beror en hel del på att man i deras forum nästan uppmanar användarna att byta firmware/optimera mm. En del av siffrorna i denna felstatistik beror nog på felaktigt handhavande. De andra märkerna som har mer plug and play mentalitet slipper en del problem men kanske även en del prestanda.

Jag har i dagsläget inte provat någon sandforce ssd men undrar faktiskt om de upplevs snabbare än intel x25-m? Om man kollar på Nh´s ssd test så är det väl den enda ssdn som presterar utifrån sina specificationer i alla deltest. Man tappar lite prestanda på skrivhastigheten men är det något man märker på en systemdisk? Igentligen är det väl detta test som man bör kolla på vid köp av systemdisk? Min slutsats är att prestanda märkningen på nya ssder är helt oviktig för mig. En ny G3a med upp mot 150-200Mb/s i skriv och ytterligare lite högre i läs prestanda tror jag blir riktigt bra. Och de som köpt små ssder och raidat får känna sig lurade, det är bara i benchmarkprogram som det lönar sig.
.

Permalänk
Medlem

Precis som andra hade jag velat ha lite mer utförliga siffror. Jag har mer eller mindre uteslutande använt IBM/Hitachi sedan sent 90-tal och hitintills har en disk gått sönder, tom min 30GB 75GXP tillverkad i ungern fungerar ännu.

Hur som helst så verkar det som Intel kommer att sälja mer SSD framöver

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Ett inlägg som inte tillförde något till diskussionen har tagits bort.