ladda ner en raid drivrutin vid installation av windows 7 ?

Permalänk
Medlem

ladda ner en raid drivrutin vid installation av windows 7 ?

Hej, skulle pröva för första gången att göra en raid 0, med 2st nya corsair 80 gb på ett window 7 64 bit operativsystem, men jag får bara blå skärm med en massa text på, det står att det inte gick att installera windows, jag vet att jag har gjort rätt med raiden men så läste jag något hära om att ladda ner drivrutiner om man vill köra raid i windows 7,

Var får jag tag i dom,
hur installerar jag dom, sätter jag över dom till en USB och går in i BIOS???

Mycket mycket tacksam för snabba svar nu,

MVH Joakim

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Permalänk
Medlem

men jag förstår inte, tillvärkarens hemsida ??? vilken av dom för moderkortet då eller, har prövat men jag kan då inte hitta något om nå raid drives, har prövat att titta på asus hemsida på rampage 3 formula men jag hittar som sagt inget, varför, har prövat att köra från skivan som kom med moderkortet men så fan heller att det fungerade,

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Föresten, ska man ladda ner till usb installer från usb och sen göra en raid, för nu har jag redan gjort en raid, men den kan man ju radera, men det är i den ordningen som det ska ske eller??

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ja men asså, kolla manualen varuharfö chipset till RAIDen och dra ner drivisarna från tex Intel om du tex. har ichxr-brygga

nu snurrar det i mitt huvud, har kollat manualen flera gånger om, om jag fattar inte det är därför jag skriver hära, vadå ichxr-brygga?? vadå chipset till Raiden?? det står inte ett skit i manualen, det står ju inte ens att man ska ladda ner något, man ska bara göra en Raid och köra säger boken men det fungerar inte i verkligheten,

chipset, är det du menar x58 på moderkortet

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

aa nu ska vi se om jag har gjort rätt, jag har nu sökt på Intel Matrix Storage Manager och gått in på Download Center, sen har jag sökt på mitt operativsystem wnidows 7 64bit,

då får jag upp något som heter så hära
64-bit Intel® RST Driver Files for F6 Install
Intel® Rapid Storage Technology 9.6.0.1014 files for 64-bit OS - used to preinstall RAID driver (F6 during Windows* setup)

Jag laddar då sen alltså ner det till min usb och stoppar in det i datorn, men ska jag göra en Raid 0 först efter jag har installerar det som finns på USBn ???

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Lägg F6-drivarna Win7 64-bir på USB

Du ska först i vanliga BIOS aktivera RAID
Efter omstart, gör ctrl+S, om ja minns rätt, för att komma in i RAID-BIOS, där anger du vilka diskar som skall RAIDas + vilken RAID duskaha.

Boota, Win7 DVD'n, nånstans i början klickar du på USB och drivarna varefter du kommer att se din RAID som en möjlig installationsdisk, partitionera den innan installation, 30-40 GB räcker som systempartition

KLART!

Permalänk
Medlem

Du bör ha en tangentbordskombination vid uppstart (direkt efter vanliga bios) tryck ctrl+c för att konfa raid ex. Så får du skapa en därifrån. Sedan installerar du drivisarna vid windows installationen så att windows hittar disken.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

vi prövar,

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Ja det gick inte häller,

Nu skriver jag hur jag gör från början till slut.

1, Lägg F6-drivarna Win7 64-bit på USB det har jag gjort,
2, aktivera RAID, klart.
3,Vald raid 0 klart
4, omstar, går till bios och botar först cd/dvd med tillhörande moderkorts cd.
5, botar nr 2 usb,
6, omstart.
7,startar från cd/dvd,
welcome to asus motherboard make disc
1intel AHCI/raide driver disk
2marvel 9128ahci driver disk
3 freedos command promp

7 jag väljer alternativ nr 1, där kan man välja om man vill instalera 32 eller 64 programvara, jag väljer 64, och så står det please insert your furmatted floppy to A:/

8, här skiter sig allting, någonting har blivit jävligt fel, vad gör jag för fel bootar jag fel, kan det vara programvaran på USBn, har sprungit mellan datorer i 4 timmar nu och får det inte att fungera, jävla skitt

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Du ska boota Win7 DVD'n, där finns valmöjlighet att ladda in RAID-drivisarna från USB, därefter skaru se din RAID-disk som du väljer att partitionera + installera till

Permalänk
Medlem

alltså, det måste vara fel drivrutiner jag har på usbn det fungerar ju inte jag måste ha fått fel, Intel® Matrix Storage technolog

när jag ska installera windows 7 så ser jag ju raid disken och jag väljer ju den också, så börjar den installera men efter ett tag så blir det blå skärm, jag ser ju själva raid disken och väljer att installera på den men det blir blå skärm när installationen komit till ca 30%

Jag får upp usbn men sakerna på den kan jag inte installera, så det måste vara där felet ligger.

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Asså, tror att Win7 hittar din RAID-disk utan drivisar, Intel bytte namn till Intel Rapid Storage, om nu det hjälper? Ser du RAID-disken borde det räcka, partitionera innan inst..

BSOD har felkoder, Googla på dem, kanske fel på minnene eller DVD'n? Minnestest gör du med Memtest86, finns på UBCD, Googla.

/Magister jookeer

Permalänk
Medlem

Eftersom att diskarna var spritt nya när jag satt in dom i datorn är det därför det kanske inte fungerar, jag har inte gjort något åt dom bara satt in dom.

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har du ens byggt en raid än?
du kan inte bara enabla raid i bios och sedan tro att det är klart.
du måste in i raid-bios dvs andra postskärmen efter bios rabblat en massa fakta om din dator.
Om du bara har enablat raid i bios utan att bygga en raid i raid-bios så kommer det inte fungera.

Permalänk
Medlem

Han ska iofs köra en nolla å dom e enkla/snabba att RAIDa upp i BIOS, men sen skahan oxå dra ner adminprogget för Intel Rapid Storage, men de kan han göra när Win7 e installerat.

Sen ere SSD han meckar me och då vettefan vikka prob han kan springa på, se alla tusentals inlägg från folk me prob me SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Han ska iofs köra en nolla å dom e enkla/snabba att RAIDa upp i BIOS, men sen skahan oxå dra ner adminprogget för Intel Rapid Storage, men de kan han göra när Win7 e installerat.

Sen ere SSD han meckar me och då vettefan vikka prob han kan springa på, se alla tusentals inlägg från folk me prob me SSD.

Lik förbannat måste han ju göra det i raid-bios.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Har du ens byggt en raid än?
du kan inte bara enabla raid i bios och sedan tro att det är klart.
du måste in i raid-bios dvs andra postskärmen efter bios rabblat en massa fakta om din dator.
Om du bara har enablat raid i bios utan att bygga en raid i raid-bios så kommer det inte fungera.

Det är klart jag har gjort en raid i raid-bios, jag har gjort en raid 0, det som då händer är att dom två ssd diskarna slås ihop, samkörs. Datorn hittar raiden som jag har gjort det som är så konstigt är att windows installationen inte fulföljs till 100%,

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Då fåru kolla hur de e me just dina SSD'er i RAID0 på ichxr, Google e din vän.
Ja kör inga SSD'er eftersom ja anser tekniken inte e mogen och inte e pris/prestanda-värdig ännu, däffö har ja ingen erfarenhet av detta.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

hhaah så många kunniga och jag som inte kan ett skit egentligen om datorer, alla råd jag fått och inget fungerade, ska man få något hjort så får man göra det själv. ja jag har löst problemet, sen jag sist skrev mitt inlägg så har jag installerat Windows 7 och satt upp allt som jag vill ha det och ja SSD i raid 0 är snabbt, 2st Corsair Force Series F80 i raid 0, pris 2st 3000kr biligt,

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Hur gjorde du då? Vill veta vilka tips som funkade/inte funkade!

Funkade inte de ja sa om att sätta upp RAIDen då?'
Funkade/funkade inte drivrutinerna?

?

Permalänk
Medlem

Vad jag gjorde var att installera drivarna från moderkortets dvd skiva, men det fungerade inte för mig genom att boota från cd/dvd utan operativsystem,

Jag hade redan en provisorisk hårddisk med mitt operativsystem installerat på i datorn, så vad jag gjorde var att ta bort den disken från datorn och sätta i ssd diskarna och göra en raid 0, sen så installerade jag operativsystemet på raid disken, men det var det som inte gick och det är vad jag har frågat om hära varför det inte går,

Jag höll på att ta bort raiden och göra ny igen, jag prövade på alla vis jag kom på, jag försökte i alla ordningar med uppdateringar som inte gick att läsa mm,

Vad jag vart fundersam över var varför jag i Raid-bios inte kunde välja hårddisk, jag hade då min gamla mekaniska hårddisk med operativsystemet på uttagen ur datorn, det störde mig länge, men så tänkte jag att om man bara har 2st hårddiskar och ska göra en raid 0 så kanske man inte kan välja och så var det nog också, så jag prövade att sätta tillbaka min gamla mekaniska disk som är 8 år gammal och då kunde jag välja i raid-bios vilka diska jag skulle raida, det måste alltså vara fler än 2st om man ska kunna välja.

Men jag startade upp min gamla disk med operativsystemet Windows 7 på och installerade drivers för moderkortet på den disken, nu vet jag inte om bios uppdateringar sparas på hårddisken eller hur det går till, men jag har aldrig uppdaterat biosarna för det hära moderkortet asus rampage 3 formula eftersom att jag inte har haft det länge,

Okey tänkte jag nu vi prövar,
upp med burken i med alla diskarna både mekaniska och ssd, in i bios slå på raid, starta om gå in i raid-bios gör en raid 0 av ssd diskarna, spara starta om, in i bios och väljer starta från cd/dvd, sparar och startar om, sätter i Windows 7 cd och installerar allt felfritt,

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)