Permalänk
Medlem

Är 2x4 bättre än 4x2GB minne?

Jag undrade bara om det är bättre att sprida ut minnena på fler platser och köra 4x2GB eller samla upp dem på 2x4GB. det känns som om det skulle vara 4x2 som gäller då det finns fler punkter som data kan strömma mellan.. men vad vet jag :S

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Det är det väl på ett sätt, mindre ström krävs för att driva 2 stickor än vad 4st kräver, men prestandamässigt bör de vara lika.

Oftast är dock 4x2 billigare än vad 2x4 är, konstigt nog.

En annan fördel dock är att de med 2x4 kan och har oftast bättre latencies än vad 4gb minnen har, det ska påverka men det märks inte i vardagligt bruk, ända sättet och se skillnad är benchmarks i stort sätt.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

De flesta moderkort brukar ha en begräsning där minnen är mest stabila vid lägre klockfrekvenser om fler än 2st moduler används.

Kör du t.ex. 2x4GB skulle du kunna köra dem i 1600-2000MHz, medan 4x2GB skulle vara mer stabila i 1066-1333MHz.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Den plattform du använder ha ett vist anatal kanaler för minnet, 2 eller 3, så det är fördelaktigt att ha en jämn multippel av antalet kanaler på plattformen. Däremot så är det ofta, som Chamezz sägermer, mer strul med många minnesstickor, då det belastar minneskontrollern och strömmatningen mer och det kan påverkar framförallt överklockning neggativt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TAG9217:

De flesta moderkort brukar ha en begräsning där minnen är mest stabila vid lägre klockfrekvenser om fler än 2st moduler används.

Kör du t.ex. 2x4GB skulle du kunna köra dem i 1600-2000MHz, medan 4x2GB skulle vara mer stabila i 1066-1333MHz.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Gäller framför allt AMD Phenom II vars minneskontroller är specad till 1600MHz på två moduler men 1333MHz på tre moduler.

I nästan alla lägen är det att föredra 2x4GB, särskilt nu när Corsair Vengeance är ute, riktigt nice minnen där. 1600MHz 4GB moduler som kör på 1,5v.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

hmm.. ok, jag hjälper min farsa att plocka ihopp en dator till min lillebror som han ska få i julklapp...
vi ha plockat ihopp än så länge ett p55a-ud3 med 2st 4GB corsair minnen
Gigabyte GA-P55A-UD3 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB (CMX8GX3M2A1600C9) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR3-minnen

det kommer antagligen bli ett gtx460 till detta

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Hjälpsam

Låter som en riktigt trevlig bas, en Corsair 550W och någon trevlig propp 1500-2000kr klassen så har du en riktigt trelig och välbalanserad gamingmaskin... 8GB är lite overkill, men skadar inte direkt

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

2x 4GB är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

8GB är lite overkill, men skadar inte direkt

Läste ett test på tomshardware (tror jag det var?) för ett tag sedan där de jämförde olika minnesmängder. Det var så gott som obefintlig prestandaskillnad mellan 3 och 12 GB i de typer av applikationer som "normalanvändaren" nyttjar.
Nu var testet säkert ett år gammalt, men jag tvivlar på att det är några större skillnader idag.

Overkill skadar ju såklart inte men är man någorlunda ekonomiskt medveten så köper man helt enkelt inte 8 GB "bara för att".

*EDIT: Hittade testet, Do You Really Need More Than 6 GB Of RAM? : Is ?Too Much? Really Just Enough?.

Permalänk
Medlem

Om man har 8GB isf 4GB minne kan man ju använda de extra 4GB för Ramdrive eller ?

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseH2:

Om man har 8GB isf 4GB minne kan man ju använda de extra 4GB för Ramdrive eller ?

Vad hade du tänkt installera på en 4GB RAM-disk?

Permalänk
Hjälpsam

Ser det snarare som att om det finns risk att man vill ha mer än 4GB ram framöver så är det generellt att föredra att ha 2 moduler istället för 4. Och det kan vara svårt att matcha identiska moduler. Även om modellen är kvar är det ofta olika revisioner. För det mesta går det bra att komplettera men inte alltid säkert.

Och vad vet jag, VMWare kanske är något som man tycker om att leka med

Eller lämna plats för ramdrive på överblivet om man kompletterar till 16gb, 12gb ramdrive och 4gb arbetsminne. Nog för att får hyfsade laddtider på aktuellt spel

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI