Permalänk
Medlem

Muminspråket estniska

Tyckte den här annonsen var lite rolig:
Lediga jobb - Süsteemiadministraator (Linux) Jobb i Tallinn, Stockholm - TeliaSonera
Trodde det var på skämt först, skrattade lite för mig själv när jag läste
"Süsteemiadministraator (Linux)"

Bara för att tråden ska få lite diskussionsvärde, har ni fler exempel på när det blir tokigt av att låneord anpassas till ett språk?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Om du förstod finska skulle du garvböla av några ord inom estniska, helt sjukt ibland

Till exempel, lihapallid betyder köttbullar och det är väldigt likt "lihapallit" vilket betyder "köttballar".

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Ordet "julmust" betyder "grymhet" på estniska.
Ni känner kanske till avfallsföretaget SITA. "Sita" betyder "skit" på estniska.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

"etolv månader" på estniska utalas cock taste good fins ett klipp på tuben. YouTube - How to say 12 months in Estonian

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Ordet "julmust" betyder "grymhet" på estniska.
Ni känner kanske till avfallsföretaget SITA. "Sita" betyder "skit" på estniska.

Fast det stavas, Sitt på estniska, kan böjas till sitta.

Förstår inte alls det roliga i "Süsteemiadministraator"...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

Fast det stavas, Sitt på estniska, kan böjas till sitta.

Förstår inte alls det roliga i "Süsteemiadministraator"...

Det är roligt av samma orsak som smorgasbord.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Tyckte den här annonsen var lite rolig:
Lediga jobb - Süsteemiadministraator (Linux) Jobb i Tallinn, Stockholm - TeliaSonera
Trodde det var på skämt först, skrattade lite för mig själv när jag läste
"Süsteemiadministraator (Linux)"

Bara för att tråden ska få lite diskussionsvärde, har ni fler exempel på när det blir tokigt av att låneord anpassas till ett språk?

Dålig bild:P: man har klistrat in samma tjej i en och samma bild.:P Trodde det skulle vara 2 olika personer!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

"etolv månader" på estniska utalas cock taste good fins ett klipp på tuben. YouTube - How to say 12 months in Estonian

Sa just till min farsa att säga "kaks-teist kuud", det tog typ 5 minuter för honom att fatta vad det låter som.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit