Nvidia Geforce i 200 datorer med Intel Sandy Bridge

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce i 200 datorer med Intel Sandy Bridge

Trots att Intels kommande processorer i familjen Sandy Bridge ger grafik "på köpet" kan Nvidia räkna in över 200 datormodeller som lanseras med Geforce under skalet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på typ av laptop Men ja det är väl viktigt ^^

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Nvidia har en klar fördel med optimus eftersom AMD inte har hunnit lansera sin version av automatisk grafikväxling. Det ska komma till 6000-serien, men Nvidia har förmodligen haft längre tid på sig att fixa buggarna.

Permalänk
Medlem

Klart grafikkortet är viktigt i en bärbar, HD blir ju allt vanligare och där dom svagare cpuerna inte håller måttet så måste gpun fixa biffen.

Permalänk

Kul för Nvidia! Med tanke på att Sandy Bridge integrerade grafik kommer prestera som HD5450 ( 12EU ) är det inte konstigt att många väljer Nvidia i sina OEM datorer.

Undrar ändå om detta är en krympande marknad för Nvidia som det har pratats om innan? Som det ser ut nu klarar sig Nvidia bra trots att Intel och AMD har egna bra lösningar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kul för Nvidia! Med tanke på att Sandy Bridge integrerade grafik kommer prestera som HD5450 ( 12EU ) är det inte konstigt att många väljer Nvidia i sina OEM datorer.

Undrar ändå om detta är en krympande marknad för Nvidia som det har pratats om innan? Som det ser ut nu klarar sig Nvidia bra trots att Intel och AMD har egna bra lösningar.

Nu har dock AMD andra kort också, samt att 6000-serien lär prestera ännu bättre såklart.

På längre sikt tror jag att det är åt det hållet vi går, men en viss marknad kommer nog alltid att finnas kvar för de personer och företag som behöver mer prestanda.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha ja. Kommer OEM tillverkarna tillåta AMD grafikkort i sina datorer kan man ju undra eller det blir enbart Nvidia exclusive.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

200 modeller - det säger mig inte så mycket. Vad står det i proportion till?
Hur många modeller kommer att ha enbart Sandy Bridge grafik och hur många modeller kan tänkas ha grafik från AMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kul för Nvidia! Med tanke på att Sandy Bridge integrerade grafik kommer prestera som HD5450 ( 12EU ) är det inte konstigt att många väljer Nvidia i sina OEM datorer.

Undrar ändå om detta är en krympande marknad för Nvidia som det har pratats om innan? Som det ser ut nu klarar sig Nvidia bra trots att Intel och AMD har egna bra lösningar.

Jag ser det snarare som att nVIDIA kommer att ligga i många OME system vilket är nog en växande marknad.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

200 modeller - det säger mig inte så mycket. Vad står det i proportion till?
Hur många modeller kommer att ha enbart Sandy Bridge grafik och hur många modeller kan tänkas ha grafik från AMD?

Håller med. Utgår från att nvidia släpper denna information endast i syfte att få datortillverkare att "tro" att de behöver nvidias kort.

Då menar jag självklart inte i alla prissegment, sandy bridge duger nog inte till de mer gamer-inriktade bärbara datorerna, men i nivån casual gamer som lirar halvkrävande spel med medelinställningar tror jag att sandy bridge kommer vara allt man behöver.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut för AMDs bärbara plattformar? Dom kommer ju med cpu+gpu system snart men i övrigt då?

Permalänk

Apple då? Kanske är ett tecken på att ryktena om att Macbook och Macbook Pro <13" enbart kommer använda Sandy Bridges inbyggda GPU stämmer.

Permalänk
Medlem

Tur för Nvidia att Intel bara stöder DX 10.1 med Sandy Bridge version 1.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Tur för Nvidia att Intel bara stöder DX 10.1 med Sandy Bridge version 1.

Tur för dej att jag inte är moderator

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fesen:

Klart grafikkortet är viktigt i en bärbar, HD blir ju allt vanligare och där dom svagare cpuerna inte håller måttet så måste gpun fixa biffen.

Min Core 2 CULV CPU med Intel HD4500 klarar av 1080p. Du lär ha svårt att hitta en dator som är snabbare än en Atom som inte klarar av att spela upp HD. Nu kommer ju nästa generations integrerade grafik att prestera som diskreta grafikkort i 500 kr klassen är det ju sagt så då finns det ju ingen anledning i världen att slänga in ett extra grafikkort bara för något så enkelt som HD-film.

Jag är inte förvånad över att de säljer massa grafikkort nu. Det lär ju ta ett tag innan det sjunker in att integrerad grafik är tillräckligt bra för de flesta.

Bara jag som tyckte det var kul att Nvidia sålt grafikkort till både Alienware och Dell?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Bara jag som tyckte det var kul att Nvidia sålt grafikkort till både Alienware och Dell?

Hehe som att sälja grafikkort till Apple och Macbook Typ?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMO KOTOR:

Apple då? Kanske är ett tecken på att ryktena om att Macbook och Macbook Pro <13" enbart kommer använda Sandy Bridges inbyggda GPU stämmer.

Eller så betyder det bara att de inte bestämt sig än, blir väl ett tag till nästa generations Macbooks, särskilt med tanke på nya Air-modellerna som släpptes precis

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

skulle säga att storlek, cpu-prestanda, batteritid och en högupplöst skärm är viktigare. iaf om man ska ha den till jobb. spela kan man göra på sin stationära.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Nvidia har en klar fördel med optimus eftersom AMD inte har hunnit lansera sin version av automatisk grafikväxling. Det ska komma till 6000-serien, men Nvidia har förmodligen haft längre tid på sig att fixa buggarna.

Jag hade en Asus med dubbla radeon-kort i, som det växlades
emellan beroende på om adaptern satt i eller inte.

Vet dock inte hur vanligt det var på andra datorer... :-\

Undrar som andra här hur många modeller det finns totalt, om Nvidia har "över 200" modeller...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

En varm strömslukande ineffektiv gpu krets från nvidia i en bärbar? Nej tack. All förståelse för dem som kör nvidia i en stationär, men i en bärbar, knappast.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

En varm strömslukande ineffektiv gpu krets från nvidia i en bärbar? Nej tack. All förståelse för dem som kör nvidia i en stationär, men i en bärbar, knappast.

Sant. Känns som om Sandy Bridge kommer räcka och bli över, som flera sagt, vill amn spela, spela på din staionära

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

För mig som faktiskt använder laptop till att spela på spelar grafiken mycket stor roll

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk

Tycker frågeställning är konstig. Självklart är grafikprestandan viktig. Ingen hade accepterat grafikprestanda från 1990 ens i laptopen.
Men jag har inget behov av att kunna köra 3 bluray filmer parallelt. Det är alltså viktigt att prestandan är tillräckligt bra och det tror jag sandybridge uppfyller för min del.

Permalänk
Medlem

Nån som kan förklara nvidias märkning på något snabbt och enkelt sätt? Fattar inget när jag tittar lite på notebookcheck och listan...

Tycker det står gf200ish överallt

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W