Permalänk
Medlem

Noctua NH-U12P SE eller NH-D14

Jag tänkte önska mig en processorkylare i julklapp till min i5 750 (chassi fractal r2, mobo sabertooth i55), då jag inte är riktigt nöjd med stockfläktens ljudnivå och kylning. Tänkte dessutom överklocka processorn när jag väl har lärt mig hur man gör och då kan en kvalitetskylare väl komma till pass.

Jag har förstått att Noctuas kylare är populära på forumet och att deras fläktar är starka men tysta. Jag har därför kollat mest på dessa och gillar framförallt dessa två:
Noctua NH-U12P SE2 - Inet.se
Noctua NH-D14, 140mm fläkt - Inet.se

Det som bekymrar mig mest är den extrema storleken på d14. Undrar om denna kan bli något problem i min dator. Det verkar som om man tvingas montera denna med fläkten närmst bakre fläkten på chassiet, för att minnena begränsar utrymmet åt andra hållet; kommer detta ha någon inverkan på kylningseffekten då det blir mer 'pull' än 'push' då jag har utblås där bak. Eller man kanske bör ha insug där istället med dessa kylare? Är något mer jag bör tänka på.

Blev ett hastigt inlägg, hoppas det framgår vad jag undrar över:) Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Ta en Corsair H50 / H70 elelr en Cooler Master hyper 201 plus.

Permalänk
Medlem

Jag har Noctua NH-U12P och den är väldigt bra, monterings anordningen är helt i stål så skiten sitter väldigt hårt och har för mig att Corsairs monterings anordning är av plast men kan ha fel. Jag hade kört på nån av Noctuas grejer för då är det mindre grejer att byta ifall nåt pajar (fläktarna bara).

Visa signatur

Fermi, för dig som inte har element på rummet.

Permalänk
Medlem

Fick min u12p igår och installationen gick smidigt och felfritt, jag kunde bara montera min så flödet gick rakt upp i taket, vilket fungerade mycket bra för mig

Har de 2 st fractalfläktarna som kommer med r3an i taket (1350rpm)

Buntade fast en coolermaster fläkt på hårddiskburen för att styra luften (som kommer från botten) rakt in under kylaren, fungerar bra och ljudlöst

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk

Jag tycker klart och tydligt att du ska ta, eller önska dig Noctua NH-D14.
jag har provat en massa kylare hemma senaste månaden, och ingen har hållit måttet utom denna kylaren till slut. Den utklassade alla till sist med 10 C till närmast kylare som faktiskt var en CM Hyper 212 +.
Har under tiden jag letat sett på olika tester på nätet och där har bla dessa två Noctua kylare du är ute efter möts i tester, och denna NH-14 har utklassat NH-U12P med hästlängder. 100:- är lite pengar när du kommit upp i dessa summor. 650:- för lillebror är alldeles för mycket pengar tycker jag, men annars 750:- storebror som är marknadens bästa tillsammans med Silver Arrow som ser likadan ut, det får väl accepteras.
Jag har mitt inblås så att det blåser IN luft bakifrån så kylaren suger in luft och blåser ut luften ut över minnena. Har satt en fläkt till på slutet så har tre fläktar på den. Har sen tre fläktar i toppen som suger ut varmluften så det löser sig för mig. Vet inte hur din lösning ser ut?
Men NH-14 som luft kylare är det enda valet som jag kan tänka mig i pengar över 500:-

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

D14 är alltså avsevärt bättre, och också betydligt mer prisvärd? Då är det bara monteringsfrågan där D14 är betydligt klumpigare Jag skulle laddat upp en bild, men jag har inget minneskort till digitalkameran Dock så ser det ut ungefär som i Jumdudes chassi, men jag har endast standardfläktarna: en fractal 120mm insug i fronten och en likadan utblåsande där Jumdudes har sin röda. Jag tänkte även installera en 140mm noctua i botten som ska blåsa upp på grafikkortet (når nästan 90 grader när jag rålirar) (btw några synpunkter på den lösningen? ). Vill inte gärna stoppa in fler fläktar om inte nödvändigt, dels för att jag då måste köpa fläktar och dels för att jag inte vill ta bort bitumenplattorna vid fläkthålen och öppna upp för mer ljud att slippa ut.

EDIT: Kom på några frågor till :).
* Läste att Noctua skulle lansera en ny kylare i början av december (hmm...) NH-C14, bör man kanske vänta tills denna kommer?
* Kommer jag kunna montera en D14 i mitt chassi på ett bra sätt, utan att behöva öppna fler fläktplatser? D14 går nog iaf inte att montera så som Jumdudes har gjort med sin U12, på grund av storleken.
* Kommer D14 hänga över minnena så att det inte går att montera minneskylare om detta skulle behövas. Såg nämligen en YouTube-video med en som monterade just NH-D14 och inte fick plats med sin minneskylare och fick såga ner några minneskylflänsar, men jag har ingen aning om hur måtten på hans mobo förhåller sig till mitt, om det finns en standard.

Tackar för de svar jag fått, och jag blir ännu mer tacksam för fler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frozten:

D14 är alltså avsevärt bättre, och också betydligt mer prisvärd? Då är det bara monteringsfrågan där D14 är betydligt klumpigare Jag skulle laddat upp en bild, men jag har inget minneskort till digitalkameran Dock så ser det ut ungefär som i Jumdudes chassi, men jag har endast standardfläktarna: en fractal 120mm insug i fronten och en likadan utblåsande där Jumdudes har sin röda. Jag tänkte även installera en 140mm noctua i botten som ska blåsa upp på grafikkortet (når nästan 90 grader när jag rålirar) (btw några synpunkter på den lösningen? ). Vill inte gärna stoppa in fler fläktar om inte nödvändigt, dels för att jag då måste köpa fläktar och dels för att jag inte vill ta bort bitumenplattorna vid fläkthålen och öppna upp för mer ljud att slippa ut.

Du behöver helt klart en fläkt i botten av chassit eftersom du får det mesta av luftflödet där, pröva ta bort hårddisk-skenorna och sätt handen där, man känner inte mycket luft från fläkten i fronten, jag gör varken det med fractals fläktar eller gentle typhoon 1150. Men jag har en slip stream 140 1200rpm i botten och där får jag mycket luft i från.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk
Hedersmedlem

D14 är en fruktansvärt bra kylare. Har dock inte använt någon av de andra nämnda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumdude:

Du behöver helt klart en fläkt i botten av chassit eftersom du får det mesta av luftflödet där, pröva ta bort hårddisk-skenorna och sätt handen där, man känner inte mycket luft från fläkten i fronten, jag gör varken det med fractals fläktar eller gentle typhoon 1150. Men jag har en slip stream 140 1200rpm i botten och där får jag mycket luft i från.

Du hann visst svara innan jag editade inlägget. En fläkt i botten blir det alltså; har du möjligtvis något svar även på de frågor jag lade till?

Skrivet av widL:

D14 är en fruktansvärt bra kylare. Har dock inte använt någon av de andra nämnda.

Det verkar tydligen inte råda någon oenighet på den punkten Men jag är fortfarande orolig för storleken. Stötte du själv på några problem när du installerade din D14?

Kollade i datorn och tycker det ser lite trångt ut med lite avstånd till minnena. I dagsläget har jag ingen minneskylning, men när (om jag lyckas) jag ska överklocka kanske det behövs, och då kanske det blir problem?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frozten:

Det verkar tydligen inte råda någon oenighet på den punkten Men jag är fortfarande orolig för storleken. Stötte du själv på några problem när du installerade din D14?

Kollade i datorn och tycker det ser lite trångt ut med lite avstånd till minnena. I dagsläget har jag ingen minneskylning, men när (om jag lyckas) jag ska överklocka kanske det behövs, och då kanske det blir problem?

Minnena var inga problem för mig, men jag har inga såna där höga kylflänsar på mina. Däremot blev det väldigt tight till baksidan av grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Minnena var inga problem för mig, men jag har inga såna där höga kylflänsar på mina. Däremot blev det väldigt tight till baksidan av grafikkortet.

Jag har mätt lite och grafikkortet ska nog inte vara i vägen. Men har du monterat din likadant som Jumdude, eller 90 grader vänt? Jag hade tänkt mig såhär (Sett från vänster när man kollar på datorn):
Fractal i chassit, radiator, fläkt, radiator, fläkt
med alla fläktar så att de blåser åt vänster (<--), alltså så att luftflödet blir som föjande:
Ut ur chassit <- radiator <- fläkt <- radiator <- fläkt <-
Kommer denna lösningen fungera? Jag vill helst inte ha det omvända luftflödet för då tvingas jag installera en fläkt i taket.

Sedan på de bilder jag har sett ser det ut som om det finns plats kvar att sätta en fläkt under minnena son blåser upp på dem. Finns där det? (Har monteringskit till en fläktplats där, har ingen aning om det är så på alla moderkort.)

Ursäkta att jag är så tjatig men skulle inte vara så kul om en 740-kronors kylare bjuder på otrevliga överraskningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frozten:

Du hann visst svara innan jag editade inlägget. En fläkt i botten blir det alltså; har du möjligtvis något svar även på de frågor jag lade till?

Det verkar tydligen inte råda någon oenighet på den punkten Men jag är fortfarande orolig för storleken. Stötte du själv på några problem när du installerade din D14?

Kollade i datorn och tycker det ser lite trångt ut med lite avstånd till minnena. I dagsläget har jag ingen minneskylning, men när (om jag lyckas) jag ska överklocka kanske det behövs, och då kanske det blir problem?

Med intel tror jag det ska gå och montera kylaren så du får ett horisontellt luftflöde istället för vertikalt.
Och enligt inet ska d14 passa i r2/r3 både för amd och intel.

Om dina minnen överhettar när du klockar så kan du nog lösa det med en fläkt som jag gjorde vid hårddiskburen, jag tror knappast du kommer få plats med en vanlig minneskylare om du har en d14 monterad horisontellt, tyvärr.

EDIT: Kikade på d14 lite närmare, och den monteras horisontellt för amd också, vilket svarar på din fråga, JA, du kommer kunna montera den så att den suger in luft från höger sida av chassit(hårddiskburen) och fiser ut den där bak (haha vad jag är kul!).

Noctua NH-D14 Review - Overclockers Club

Där har du ett test med d14, u12p och thermalrights true, även bilder som kan hjälpa dig inse storleken av d14 om du utnyttjar min bild av u12p i r3 lådan.

Hur som helst, luftflödet från fronten är nära på obefintligt, det räcker för att kyla hdds men knappast för att förse hela lådan med kall luft, därav bottenfläkten, jag rekommenderar en relativt högvarvigfläkt, faktum är att en t.ex. slip stream 140mm på 1500rpm låter mindre i botten än en 1200rpm i taket. Well.. den låter ju egentligen inte mindre men vi upplever detta, eftersom du måste ta bort en platta med ljuddämpande material och då låter driverse oljud från datorn slippa ut.

Har du fler frågor ska jag göra mitt bästa för att svara på dem!

EDIT2: Jag laddar upp bilden istället

Sett från vänster: Noctua U12P, Noctua NH-D14, Thermalright TRUE
OBS: Glöm ej bort att räkna in en extra 2,5cm för 120mm fläkten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Permalänk

Har en liten fråga ang. D14, kommer inte de monterade fläktarna att blåsa ut luften där bak? För isf så lär ju chassifläkten inte hinna portionera ut all luft som processorfläktarna blåser igenom, vilket leder till att luften kommer cirkulera i lådan istället. Ett alternativ skulle kanske kunna vara att ta bort den bakre chassifläkten och sätta den i taket, samt göra en "vägg" mellan kylaren och hålet för chassifläkten i bak. Påverkar det tempen mkt eller är det inget att bry sig om?

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.