Hur fungerar självlåsande kundvagnar?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar självlåsande kundvagnar?

Hej på er!

När jag varit och handlat i ett visst köpcentrum här i Norrköping så har jag alltid lagt märke till en skylt som det står något i stil med "Våra kundvagnar har självlåsande hjul som låses när kundvagnen lämnar köpcentrumets område".

Så min fråga till er är.. Hur fungerar detta!?

Jag skulle kunna tänka mig att det är någon slags GPS, men skulle inte det bli dyrt att ha i varje vagn? och måste inte batterierna laddas på något sätt då?

Trevlig fredagskväll!

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

expedit kundvagnar stöldskydd :: expedit
Jag skulle tipsa på att den låser hjulet om det lyft upp från backen, vilket hindrar viss körning på konstiga vägar. Kanske de även låses vid grusvägar p.g.a stötningar. Obs det är bara min gissning, då jag ej har sett dem i verkligheten.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Vet inte men gissar på ett RFID-chip kopplat till någon typ av låsningsmekanism, liknande larmen i klädbutiker.

Permalänk
Medlem

Vore ju rätt bra att se detta utveckla sig och komma hit jag bor med så slipper man se massa vagnar i ån.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

De ska ligga en slinga runt deras tomt som ger en signal att låsa hjulen.

Lite likt samma funktion att de där självgåendegräsklipparna inte rör sig utanför din gräsmatta.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sett något liknande i alla fall. Vart finns dessa system?

Permalänk

Tror något liknande finns på ICA där jag jobbar...

Skulle köra en vagn ner till källaren, gick inte för ena framhjulet var helt fuckat...
Så jag dumpade den nånstans

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Tack för många intressanta svar. Känns väldigt high-tech för att vara en kundvagn
Detta var iallafall på Hageby Centrum i Norrköping. Deras kundvagnar såg man lite överallt i området innan de införde detta.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »