Fredagspanelen 3: Grafikkortsspecial

Permalänk
Medlem

Klart bästa panelen hittills. Emil har hittat en riktigt bra flow framför kameran och jag gillar att det var lite högre teknisk nivå på snacket den här gången från er båda, det är sweclockers och vi skall ha så pass bra kolla att lite tekniska förkortningar inte skall vara ett problem för oss. Jonas, no offense men tänk på att inte rynka pannan så mycket, tänk inte så mycket på kameran heller. Man märker när du blir mer engagerad och tappar tanken på kameran och då flyter det på bättre även för dig.

Det skulle vara intressant i testet av laptops med iaf några test på hur mycket all bloatware segar ner burken. Starttid till win med skeppad installation och en ren burk. Prestandatester likaså med den i orginalsetuo och med ren installation. Rätt hård diss på nVidia och när det är berättigat så är det bra att ni står för ert oberoende, hoppas det inte påverkar er relation allt för negativt i framtiden bara (nVidia verkar ju tyvärr ha ett trackrecord på att vara lite stingsliga)

7/10 från mig!

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Någon annan en jag som sitter och funderar lite över moderkortet på väggen utan kylning? fredags panelen ftw!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Riktigt bra! Ni blir bättre och bättre på detta.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Skulle det inte vara bättre att ha kvar all skit som dem skickar med de bärbara datorerna? Kraschar skiten eller får ett dåligt resultat pga dessa skit program så får den göra det. Är otroligt trött på att sitta i timmar för att få en ny laptop att ens starta under 5 minuter. Alternativet är ju att köpa ett OS separat då man inte får med skivor till tex Windows 7. De skivor man kan bränna ut innehåller ju all skit ändå (3st DVD skivor på min senaste Win7 HP!)

Nej, Visa vad datorerna går för rätt upp ur lådan så kanske företagen ändrar sej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManBearPig:

Någon annan en jag som sitter och funderar lite över moderkortet på väggen utan kylning? fredags panelen ftw!

Om du har kollat på julkalendern så vet du att den väggen kallas "Wall of FAIL" så jag antar att moderkortet är trasigt...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

So darn right Jonas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Lite väl mycket beröm för AMD kort, speciellt med tanke på att prestandan lixom uteblev.
Dock förtjänt beröm, AMD har lyckats bra med sin 6xxx serie och fixat mycket som har varit dåligt. men lite för mycket.

Undrar dock hur det kommer att bli med openCL fysik, är det på gång till nvidia? ,, och är det på gång till AMD ?? (jaja, dom visade nån demonstration för ett år sen, sedan hände inte ett jota.)

Ett test jag skulle vilja se framöver, är ett 3D-test.
Testa de olika varianterna, kanske slänga med 3D på blu-ray också för jämnförelse.

ps.. kan man köra "FAVORIT" i vattenkylningen?

Permalänk
Medlem

Trevlig nivå ni börjar nå nu på fredagspanelerna. Mycket underhållande! Plus för dagens extra längd.

Hmm, lite mer feedback:
Kanon med ett bra intro!
Men efter det så känns bildkvalitén som att den inte når förväntad klass. Det är ju en "bra" kamera ni har, men de dedikerade filmkamerorna är ett skämt i min mening. Inte sett en enda som faktiskt är bra. 57k Canon räcker inte.
Vad jag menar är att för att hjälpa eran kamera så kan ni fixa lite videolampor och belysa hela scenen med ett flertal separata videolampor för att hjälpa dynamiken. Det kan hända att kameran boostar iso också om det är vanliga lysrör som körs i taket, det kan bli lite för mörkt och då blir dynamiken onödigt lidande. Med riktiga lampor kan scenen bli ljusare och kameran kommer leverera bättre bild utöver snyggare ljussättning. Annars en vanlig Canon EOS, 550D och uppåt hade gjort ett bättre jobb i samma ljus som nu.

Jag gnäller inte på lappar som många gör direkt, men en liten idé är att sätta stora lappar i huvudhöjd med samtalspartnern, väldigt nära, men utanför bild så verkar det som ni tittar som vanligt på partnern medan ni uppdaterar minnet på tänkt innehåll.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

Tyckte det var mest en "Bashnight" av nVidia, trots allt ligger de ju bra mycket före "de andra", det var lite väl mycket skitkastande pånVidia, blev man månne lite barnskolesura på att kungarna inte svarade på mailet, pinsamt tycker jag!

Visa signatur

Gigabyte X79-UD5 X79, CPU Core i7-3820 s2011 3.6 GHz 10MB, Corsair 16GB (4-KIT) DDR3 Vengeance XMP 1,3 1,5V, HD2TB Seagate SATA 6Gb/s 64MB ST2000DM001, SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force 3 Series INET Corsair Cooling Hydr H100 CPU, GK PCIe EVGA GF GTX 680 2GBx2, LK SB X-Fi Titanium PCIe Fatal1ty PRO, Cooler Master HAF X ATX fulltower, PSU Corsair AX 850W Nätdel modular 80+ GOLD, Scythe Kaze Master Pro 5.25 Fan Controller black,

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt med dessa fredagspaneler! Fortsätt så!

Permalänk
Medlem

Faan vad sköna hrabbar! Gött jobbat å ska bli rjktigt kul att se ett laptoptest snart... är sugen på en ny 13 tummare...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av EoZ:

Trevlig nivå ni börjar nå nu på fredagspanelerna. Mycket underhållande! Plus för dagens extra längd.

Hmm, lite mer feedback:
Kanon med ett bra intro!
Men efter det så känns bildkvalitén som att den inte når förväntad klass. Det är ju en "bra" kamera ni har, men de dedikerade filmkamerorna är ett skämt i min mening. Inte sett en enda som faktiskt är bra. 57k Canon räcker inte.
Vad jag menar är att för att hjälpa eran kamera så kan ni fixa lite videolampor och belysa hela scenen med ett flertal separata videolampor för att hjälpa dynamiken. Det kan hända att kameran boostar iso också om det är vanliga lysrör som körs i taket, det kan bli lite för mörkt och då blir dynamiken onödigt lidande. Med riktiga lampor kan scenen bli ljusare och kameran kommer leverera bättre bild utöver snyggare ljussättning. Annars en vanlig Canon EOS, 550D och uppåt hade gjort ett bättre jobb i samma ljus som nu.

Jag gnäller inte på lappar som många gör direkt, men en liten idé är att sätta stora lappar i huvudhöjd med samtalspartnern, väldigt nära, men utanför bild så verkar det som ni tittar som vanligt på partnern medan ni uppdaterar minnet på tänkt innehåll.

Låter mer gnäll än feedback för mig. Youtube och redigeringsprogrammen drar ner på kvalitén speciellt om den är över 10 Min lång. Förstår inte riktigt vad du skulle vilja se mer? Är det alla hårstrån du vill sitta o räkna?

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar fredagspanelerna mer och mer för varje vecka, bra jobbat gubbar!

En rejäl lättnad att höra att ni redan nu lagt lite fokus på den rent oförskämda mängd bloatware laptoptillverkare sondmatar sina maskiner med innan utskick. Ett litet exempel är en Sony Vaio netbook som jag blåste för ett tag sen. Maskinen gick på knäna med sin Atomprocessor i en Vistainstallation, och trots att den inte ens hade en möjlighet till intern optisk läsare så fanns en stor trial av ett bränningsprogram förinstallerat bland allt annat skräp! Man börjar undra om Sony är så självdestruktivt lata att de har samma bloatwareprofil oavsett maskinmodell. Helt otroligt...

Det har nästintill blivit rutin i min bekantskapskrets att alla kommer till mig direkt efter köp av laptop för att få den blåst och ominstallerad. Kul att vara först med att leka med allt nytt, men det säger väl en hel del!

God Jul på er med förresten.

Permalänk
Avstängd

Tummen upp för fredagspanelen!
Jag ser fram emot era laptop tester. Jag har ingen laptop själv, men funderar på att köpa mig en på vårkanten. Angående alla skräpprogram och applikationer som är förinstallerade på dagens laptops så kan jag bara hålla med, vad tänker tillverkarna på egentligen? Att ha en massa skräp som ska starta upp och sluka prestanda och batteritid. Jag har flera kamrater som använder laptops istället för stationära datorer, och det är alltid problem med alla dessa "prova på" program och löjliga gadgets. Det enda alternativet är att installera om operativsystemet för att få en "clean install".
Kan inte Sweclockers göra ett prestandatest på laptopsen innan och efter nyinstallation av operativsystem? Det skulle vara intressant att se hur mycket prestanda och batteritid som man förlorar på allt skit som finns med från början. Jag tror att resultatet kan bli mycket intressant.

Visa signatur

HAF 932. - OCZ Modxstream-Pro 600W. - Asus P5Q Deluxe. - Q9650 @ 4.0 GHz. - Corsair H50. - Kingston hyperX PC8500 4x2 Gb. @ 1068 Mhz. - HD4890 1Gb. Scythe Musashi VGA cooler. - Intel X25-M G2. - Windows 7 64 bit. - Logitech G15, G9x, Z5500. - Samsung T220.

Permalänk
Medlem

Klockrent, dock var visa ord lite svåra å höra då ni hamnade i mun på varandra. GOD JUL på er å

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metalking:

Tyckte det var mest en "Bashnight" av nVidia, trots allt ligger de ju bra mycket före "de andra", det var lite väl mycket skitkastande pånVidia, blev man månne lite barnskolesura på att kungarna inte svarade på mailet, pinsamt tycker jag!

De var rätt neutrala om jag ska vara ärlig..

Permalänk

Låter som att det kommer bli ett farligt priskrig i Stockholm i vinter..
"man kan nästan kasta sten imellan dom"
i övrigt var det 17 riktigt trevliga minuter att se och höra (förutom "blippret" i början då)
God Jul på er me

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Ytterligare en trevlig fredags video.

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

Återigen en grym fredagspanel! Tycker ni framstår som riktigt proffsiga faktiskt. Fortsätt på den vägen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

Skulle det inte vara bättre att ha kvar all skit som dem skickar med de bärbara datorerna? Kraschar skiten eller får ett dåligt resultat pga dessa skit program så får den göra det. Är otroligt trött på att sitta i timmar för att få en ny laptop att ens starta under 5 minuter. Alternativet är ju att köpa ett OS separat då man inte får med skivor till tex Windows 7. De skivor man kan bränna ut innehåller ju all skit ändå (3st DVD skivor på min senaste Win7 HP!)

Nej, Visa vad datorerna går för rätt upp ur lådan så kanske företagen ändrar sej!

Håller med till fullo.
Testa laptoparna som dom levereras, det är trots allt väldigt många som använder dom så.

Att hålla på och avinstallera bloatware, alternativt blåsa datorerna och ge dom en fräsch OS-installation, är som att lägga en massa tid på att "tuna" en bil innan man testar den och sedan säga "Ojojoj vad bra den här bilen var!". :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bleu:

Håller med till fullo.
Testa laptoparna som dom levereras, det är trots allt väldigt många som använder dom så.

Att hålla på och avinstallera bloatware, alternativt blåsa datorerna och ge dom en fräsch OS-installation, är som att lägga en massa tid på att "tuna" en bil innan man testar den och sedan säga "Ojojoj vad bra den här bilen var!". :/

Olika tillverkare har ju olika tilläggsprogram, så man måste nog testa prestandan före och efter en ny OS-installation. Man vill ju veta hur mycket bättre prestanda man får av att göra en nyinstallation av OS. När jag köper en laptop så gör jag en ny installation av OS direkt, även om jag måste köpa en till licens (om man inte får tag i en laptop utan OS).

Visa signatur

HAF 932. - OCZ Modxstream-Pro 600W. - Asus P5Q Deluxe. - Q9650 @ 4.0 GHz. - Corsair H50. - Kingston hyperX PC8500 4x2 Gb. @ 1068 Mhz. - HD4890 1Gb. Scythe Musashi VGA cooler. - Intel X25-M G2. - Windows 7 64 bit. - Logitech G15, G9x, Z5500. - Samsung T220.

Permalänk
Medlem

bästa panelen någonsin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metalking:

Tyckte det var mest en "Bashnight" av nVidia, trots allt ligger de ju bra mycket före "de andra", det var lite väl mycket skitkastande pånVidia, blev man månne lite barnskolesura på att kungarna inte svarade på mailet, pinsamt tycker jag!

De kastade inte skit på nVidia. De gillade nog att nVidia lanserade GTX-5XX serien i samband med AMD's nya kort. Är det skitkastande på nVidia att berömma AMD för deras framsteg när det gäller bl.a. tesselering och prestandaökningar i Crossfire? Förstår inte riktigt vad exakt som var skitkastande. Självklart ska AMD nämnas i större utsträckning när de har lanserat flest kort den senaste tiden, och dessutom gjort det bra.
Snarare pinsamt för dig!

Permalänk

tycker det ska bli roligt med laptop test. var länge sen nu men även att ni ska testa lite mer "spel laptop" i 10k:- klassen som är menat till normal svensson som bara spelar lite och absolut inte på profs nivå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Bra jobbat, Gott nytt år!

Trevlig fredagspanel som vanligt, bra med lite humor emellanåt och inte bara seriöst.

P.S på slutet när ni stoppade inspelningen ramlade jag av stolen av skratt, bara för att det var så spontant.

God jul och ett riktigt Gott Nytt år!:)

Kom ihåg nu alla swec medlemmar Glöm inte Foldingen under julhelgerna...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk

Kanon bra jobb gubbar! Skitkul att se Min flickvän sa en rolig grej "Men herregud nicklas, sitter du och kollar på dom där sweclockers nördarna igen, är det verkligen så bra?" JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA det är det!!! Då blev hon tyst och började diska

Visa signatur

uber3000

Permalänk
Relik 📜

Hej alla, kul att ni uppskattar videon! Vi ber om ursäkt för ljudbuggen, det märktes inte förrens efter renderingen och då var klockan redan alldeles för mycket.

Angående att vi lyfter fram AMD ganska hårt är det absolut ingen baktanke med det. Geforce GTX 570 är ett superintressant kort (faktum är att jag använder ett), dock är det mer eller mindre ett nedskalat GTX 580 vilket vi redan har behandlat i en tidigare panel. Cayman å andra sidan är en helt ny arkitektur (nåja) vilken därför kändes mer intressant att lägga fokus på. Vi väntar nu med spänning på dubbelkort från båda tillverkarna (hoppas, hoppas) samt kanske även en Nvidia-uppföljare till GTX 460, något säkert många håller tummarna för.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med er angående bärbara datorer och de förinstallarade programvarorna. De senaste åren har jag säkert fått åka hem till minst 5 vänner/släktingar och rensat deras helt nya datorer som varit hur sega som helst. För att inte prata om alla vänner som använt återställnings skivan och åter igen fått in trial versioner av allt ifrån virusprogram till office programvara. Vet inte riktigt hur företagen tänker gällande detta. Att man ska sitta och invänta i 5min vid uppstart för att starta upp alla reklam versioner av programvara på sin helt nya dator 2010(snart 2011) känns ju inte direkt smart.
Ser heldre då att de skickar med riktiga licenser för dessa programvaror samt installations skivor som de var förr i tiden.

Återigen väldigt informativ och bra fredagspanel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem

Dem prata om att inet ska konkurera med webhallen i stockholm, då måste dem la ha samma priser överallt eftersom det är samma företag ? Jag bor i göteborg och ska få betala högre pris bara för inet är bäst i göteborg ? Vi har också webhallen, 2st inet affärer, it-power , it-sale, komplett , microstore osv. ska jag få bättre priser också då om inet ska konkurera med priserna i stockholm ? Lite smått funderingar här hehe

Visa signatur

Rätta mig om jag har fel, det har jag inget emot

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kke:

Låter mer gnäll än feedback för mig. Youtube och redigeringsprogrammen drar ner på kvalitén speciellt om den är över 10 Min lång. Förstår inte riktigt vad du skulle vilja se mer? Är det alla hårstrån du vill sitta o räkna?

Då tolkar du mig fel. Jag kanske formulerade mig för dåligt.
Haha nej jag vill inte räkna hårstrån, skärpan räcker, men skärpedjupet är lite långt appropå det.

Min feedback var inriktad för att hjälpa dem till ännu mer proffsig nivå, om intresset finns. Men det duger gott som det är.
Man brukar alltid vilja bli bättre och bättre på allt man gör. Tex fotografer, man kanske börjar med "studio" med sänglampan och A4-papper. Sen om man är intresserad av att alltid göra det bättre, då sitter man tillslut med massa studioprylar.
Typ som sweclockers har gjort med sina bilder vid testerna. Först var det naturligt ljus och lakan. Nu är det softat blixtljus från flera håll och + detaljer som resulterar i bilder i toppklass.
Det är kul att utveckla allt man gör, är det inte så?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23