Permalänk
Medlem

Har fått inkassokrav

Hej! Ingen aning om det blir rätt forumsdel detta, men gör ett försök.

Drar historien kort. Jag är medlem i en bostadsrättförening, och har bommat att betala en hyra/avgift i tid, klantigt helt enkelt. Fick en betalningspåminnelse, och jag betalade omgående. Har nu varit bortrest över helgen och kom hem idag. I brevlådan i dag upptäckte jag att det låg ett inkassokrav nu, som hade kommit i fredags. Blir iskall i hela kroppen, jag som alltid skött ekonomin bra tidigare.

På inkassokravet står det följande:

Citat:

Vi har fått i uppdrag att hos Er inkassera nedanstående förfallna belopp, jämte ränta och inkassokostnad.

Är kapitalbeloppet betalt när Ni erhåller detta krav kommer Ni inom kort erhålla avi på resterande kostnader enligt 5 § inkassolagen samt ränta.

Ränta tillkommer på kapitalbeloppet tills detta är betalt.

Senast inom 10 dagar från inkassokravets utskriftsdatum emotser vi betalning eller att Ni kontaktar oss för ev. uppgörelse, i annat fall kan rättsliga åtgärder i form av ansökan om avhysning/betalningssföreläggande komma att inges mot Er.

Har ni invändningar mot kravet skall dessa ske till oss, senast dag för betalning enligt specifikation.

Det fetstilta undrar dumma jag lite över vad som egentligen menas. Behöver jag betala inkassokravet med ränta och allt nu ändå, och sen återbetalar dem mig i efterhand eller vad? I sådana fall, är inte det lite märkligt när jag betalade direkt efter betalningspåminnelsen (samma dag)? Eller menas det att jag helt kan bortse från detta krav? Något måste ju gått snett ändå, för det är väl inte meningen att om man är normalt sen (läs: 1 betalningspåminnelse) med en inbetalning behöva blanda sig in med inkassobolag direkt?

Sista frågan, kommer detta leda till en "prick i protokollet", trots att det är ett misstag, vilket jag anser att det måste vara?

Ja, jag kommer ju självklart ringa och fråga dem själv i morgon, men jag kan inte sova ordentligt inatt om jag inte får hjälpande svar från swecare först. Har någon mer koll på detta än mig?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra detta.

Jag har svårt att hjälpa dig, men kanske kan du söka information hos kronofogden eller det inkasso bolag det har hamnat hos kanske kan hjälpa dig?

Permalänk

Kommer ihåg att jag hade beställd en grej från internet en gång. Fick aldrig fakturan, utan det kom som betalningspåminnelse och den betalade jag. Några veckor efter det så dök det upp ytterligare en räkning, så jag tog kontakt med företaget jag hade beställt grejen ifrån och de sa att det var fel på det bolaget de hade hyrt för att ta hand om fakturorna, så företaget skulle kolla upp problemet.

Men jag ringde också det bolaget som skickade betalningspåminnelserna och sa att jag hade betalat första som kom. Och jag minns att han som jag pratade med sa att det var inga problem och de skulle annullera sista räkningen.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Det är lungt, det som avses är bara inkassoföretagets avgifter, inte hela beloppet.

Och det ska till mycket mer för att du ska få en prick, inkasso ska lämna över till KF och de ska kräva pengar på dig innan det blir en prick.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Det fetstilta betyder att du kommer få betala ca 150 kr inkasso avgift, faktura avgift samt några kronor i ränta.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sayn:

Hej! Ingen aning om det blir rätt forumsdel detta, men gör ett försök.

Drar historien kort. Jag är medlem i en bostadsrättförening, och har bommat att betala en hyra/avgift i tid, klantigt helt enkelt. Fick en betalningspåminnelse, och jag betalade omgående. Har nu varit bortrest över helgen och kom hem idag. I brevlådan i dag upptäckte jag att det låg ett inkassokrav nu, som hade kommit i fredags. Blir iskall i hela kroppen, jag som alltid skött ekonomin bra tidigare.

På inkassokravet står det följande:

Det fetstilta undrar dumma jag lite över vad som egentligen menas. Behöver jag betala inkassokravet med ränta och allt nu ändå, och sen återbetalar dem mig i efterhand eller vad? I sådana fall, är inte det lite märkligt när jag betalade direkt efter betalningspåminnelsen (samma dag)? Eller menas det att jag helt kan bortse från detta krav? Något måste ju gått snett ändå, för det är väl inte meningen att om man är normalt sen (läs: 1 betalningspåminnelse) med en inbetalning behöva blanda sig in med inkassobolag direkt?

Sista frågan, kommer detta leda till en "prick i protokollet", trots att det är ett misstag, vilket jag anser att det måste vara?

Ja, jag kommer ju självklart ringa och fråga dem själv i morgon, men jag kan inte sova ordentligt inatt om jag inte får hjälpande svar från swecare först. Har någon mer koll på detta än mig?

För att få en prick så krävs mer än inkasso. Du behöver först få ett brev ifrån KF där de skriver att företaget som inte fått betalt har ansök om betalningsföreläggande. Betalar du då företaget som ställer kravet fort så drar de tillbaka kravet från kronofogden och man slipper prick. Nu har du bara kommit till inkasso så det är ingen fara på taket precis som andra redan skrivit.

Har haft lite ärenden med kronofogden så jag har lärt mig detta då utan att behöva få några prickar. Det blir onödigt dyrt och omständigt bara:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Okej, skönt att höra. Men likförbannat måste jag betala de extra avgifterna nu alltså? Och sedan kommer jag få tillbaka kronorna sedan, om jag nu betalat in i rättans tid dvs? Har jag förstått det rätt då?

Ringer upp dem i förmiddag...

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se att du skulle få tillbaka några pengar.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Har pratat med dem nu. Jag måste bara kontakta banken och visa kvittot att jag betalat in när jag fick påminnelsen.

P-NILZ: Jo då, om det visar sig att jag ej gjort mig skyldig till inkassot (och kan bevisa det vilket jag tänker göra enligt vad jag skrev ovan) så skulle jag bortse helt och hållet från inkassokravet. Nu har jag dock betalat in inkassokravet OCKSÅ, bara för att vara på säkra sidan tills jag kan överbevisa. Men detta kunde återbetalas till mig, eller att jag har tillgodo.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

En enklare lösning är att kontakta föreningen, förklara läget för de (att du har betalat på påminnelsen före inkassokravet). Föreningen kommer i sin tur att kontakta inkassobolaget och be de makulera ärendet då det är betalt före krav. För att säkra upp det kan du ringa/maila/faxa till inkassobolaget och bestrida samtliga avgifter. Kontentan är att du inte ska behöva betala nåt till inkassobolaget förutsatt att fakturan är betald innan du har fått kravet.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Jag sitter i precis samma situation men med den lilla detaljen att jag förde in summan i internetbanken dagen då ärendet kom till inkasso och därför kom ju inte summan till Riksbyggen in förrän dagen efter.

Det är rätt sura pengar speciellt när man är student och har mycket annat att betala.

Jag ringde och pratade med dem, men vad jag förstod så kan man inte få någon nåd om inte summan kommit dem tillhanda före den 15:e (det datum som inkassokravet skrevs ut.)

Men skriv gärna och berätta hur det gick, det är av stort intresse!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Skitinternet... jag skrev ett relativt långt inlägg, men sedan kom "sidan kan inte visas" och allt var borta.

Pratade med banken igår på telefon, men fick inte riktigt alla svar jag ville ha, utan jag ska boka och få ett fysiskt möte istället hos mitt lokala bankkontor. En grej som verkar ha krånglat till det hela är att jag gjorde ett bankbyte i mitten av november, och där verkar det inte ha blivit helt friktionsfritt. Hur som helst, jag återkommer när jag rett ut det hela. Påminn mig annars igen om det är av intresse.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Det som är mest intressant är när du betalt. Jag betalade ju som sagt min räkning en dag efter att man enligt RB-Inkasso ska slippa betala inkassoavgiften, vilket var i onsdags.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Det som är intressant är när betalningen finns bokförd på mottagarens konto och inte när du har betalt.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

I ditt fall Dava är jag ganska övertygad om att det är som ovanstående säger tyvärr.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

mmm.. jag var rätt säker på det. Men då fixar det sig nog för dig Sayn, kommer inte pengarna att återbetalas automatiskt när RB-Inkasso fått info av RB om att de fått sina pengar. Så du ska inte behöva anstränga dig så värst mycket.. Du bör kanske ta för vana att inte betala någon räkning före förfallodagen.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10