Tiggare/Dragspel's människor som har iPhone 4? Ok..nu börjar den bittra historian.

Permalänk
Medlem

Tiggare/Dragspel's människor som har iPhone 4? Ok..nu börjar den bittra historian.

Jag vet inte varför jag skriver detta, men kanske för att skriva av mig bara - hur som helst, så vill jag ändå förmedla:
Jag är inte ett dugg avundsjuk på deras iPhone 4 - så det behöver ni inte skriva

Hur som helst, jag är nog inte ensam om detta.
Jag har flera gånger, sett tiggare i göteborg, som "låtsas" att dom är krigsskadade och ska ha pengar för att ta sig till sitt hemland..men varför skulle inte sverige kunna behandla dom?

Jo, det kan dom.
Jag såg vid ett annat tillfälle, samma dag, att en av samma "ras" som tiggaren, spelade dragspel - i emo trappan från Central station till Nordstan i Göteborg, om ni vet vart jag menar..

Och idag, såg jag även SAMMA tiggare som skulle ha pengar till sin hemresa, och han som spelade dragspel för inte så länge sen, stå vid arkaden i göteborg, med en iPhone 4?

Ok, detta är inget problem tycker ni säkert..men för mig är det det.
Att dom ljuger att dom behöver pengar för X när dom i själva verket köper en sprillans ny mobil telefon som kommer att kosta låååångt över 7000 kr med abonemang, det är helt absurt.

Jag börjar tro att dessa tiggare styrs av olika gäng, men kommer dom verkligen ha råd med sånna dyra prylar om dom styrs av olika "ledare"?

Ni kan ju passa på att kolla på :
http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

https://www.flashback.org/t898922

-
Själv tror jag inte på att dessa individer gör detta för att "överleva".
Jag menar, sverige är ett bra land när det gäller socialt nätverksskydd i form av socialstjänst osv.
Och att försörja och ge bidrag åt invånvarna som behöver det, det tror jag inte är något problem.

Något som jag lärt mig:
Ser jag en tiggare kommer jag antagligen köpa mat till den, det beror dock på mitt humör också.
Ser jag att någon är lite halv lurig som dessa 2 fikusar som har varsin iPhone 4 och antagligen massa andra saker hemma, som vi vanligtvis Tjänar till oss hederligt genom att slita och SKATTA på våra saker, så tänker jag inte ge minsta kronan till dom.

Nu säger jag inte att tiggare borde gå och dö rakt utav, men jag hoppas ni förstår mig.

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk

Uhm, ja, det stämmer, tiggare jobbar antingen för organiserad brottslighet eller så kommer de bara att köpa sprit/andra droger för pengarna du ger dem.

"äkta" tiggeri, exempelvis tiggeri efter mat, är antagligen extremt ovanligt i Sverige.

Ge aldrig pengar till tiggare, det är djupt oetiskt och fel. Inte minst för att du stödjer tiggarnas appeal to emotion, som i sig är omoraliskt från deras sida (min inbillning säger mig att de som verkligen behöver hjälp inte är de som hittar på historier om sina hungriga barn/whatever, så deras appeal to emotion är bra mycket svagare). Ge istället precis samma mängd pengar till organisationer som hjälper extremt fattiga människor utan bostad/illegala invandrare som behöver hjälp. Eller eventuellt då som du säger, ge dem mat (även om jag inte riktigt skulle rekommendera det heller, ge istället samma mängd pengar som matinköpet kostade till en organisation som har mängdrabatt och kan laga betydligt mycket mer mat för pengarna).

Förövrigt är människor inte uppdelade i olika raser, så att referera till någons "ras" (citattecken eller inte) är bara puckat och får dig att ses som en outbildad rasist. Termen etnicitet kan du dock med fördel använda. Tyvärr används dock termen i offentligheten mest av rasister (även om det är en term som på ett utmärkt sätt speglar det faktum att människor väldigt strikt kan klassificeras inom olika kulturer, och att en människas tillhörighet till en viss kultur ofta innebär en kraftigt förhöjd chans att den personen gör/tar del av en specifik sak som kan knytas till just den kulturen).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Lite irrelevant kanske, men jag har för mig en stor dagstidning gjorde ett reportage för flera år sedan om att många tiggare i Köpenhamn egentligen har både jobb och hem, men att de en bra dag kunde få ihop över 2000 danska som skänktes av givmilda människor.

De låtsades vara i behov av hjälp bara för att få ihop mer stålar än de redan tjänade.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlayphir:

Lite irrelevant kanske, men jag har för mig en stor dagstidning gjorde ett reportage för flera år sedan om att många tiggare i Köpenhamn egentligen har både jobb och hem, men att de en bra dag kunde få ihop över 2000 danska som skänktes av givmilda människor.

De låtsades vara i behov av hjälp bara för att få ihop mer stålar än de redan tjänade.

De jobbade på distans då? Eller kanske bara på helger.

Folk i allmänhet verkar allergiska mot tiggare på samma sätt som de är allergiska mot alla eko-produkter eftersom de allra flesta kostar mer än alternativen. Random-person har en bra poäng: ge till hjälporganisationer i ställer. Folk i allmänhet använder dock sitt rationella tänkande och funderar över Röda Korsets korruption medan de letar efter lägsta priset på iPhone4.

Jag ser folk som sitter med en kaffemugg av papp på en bro i Corks decemberväder och ger dom ibland en slant; till droger eller mat gör mig detsamma; båda sakerna gör dem nog lite gladare för stunden. (De ser inte ut som PCPbärsärkar heller.)

Dock är det kanske nog lite svårare att utnyttja systemet här. Det finns en hel del saker jag inte saknar från Sverige.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Oj, länge sen jag startade tråden och har glömt skriva i den.
Kan väll försöka rentvå mig själv med att jag är absolut ingen rasist eller liknande.
Är dessutom invandrare osv - har inget emot något folkslag

Men när jag skrev citat tecken tänkte jag mera på att det är oftast "Dessa" folk"grupper" som sysslar med sådant.
Ber om ursäkt ifall ni misstolka mig.

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Entusiast

Det där gänget är väl de som bott på Meros Camping ett bra tag. Det har ju varit rätt mycket trassel runt dem. Det handlar alltså om ett gäng romer från Östeuropa och som alla vet har de inte mycket till liv där då rasism och sånt är mer utspritt där än på Flashback. Det stora problemet var väl att de lyckats falla mellan stolarna och de sociala skyddsnäten fungerade inte riktigt som de kanske borde. Har inte hängt med i alla svängar då det har varit en lång och krånglig historia. Det är dock inte så lätt som att det är ett gäng blattar som är här och snyltar på bidrag.

Själv ger jag aldrig pengar till tiggare men gatumusikanter får lite växel nu och då om de är bra. Det är inte så svårt att tjäna nog pengar för att klara sig om man är hyfsad gatumusikant. För övrigt har jag ringt polisen ett par gånger när de står vid Urinröret och blåser folk på pengar med sånadär hitta damen spel. Tiggarna ignorerar jag bara men köper Faktum av de hemlösa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24