Microsoft Windows för ARM om två år

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Windows för ARM om två år

Mjukvarujätten Microsoft har siktet inställt på portabla plattformar i allmänhet och surfplattor i synnerhet, åtminstone om man får tro de senaste rapporterna från branschkännare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur många år efter Apple ligger egentligen MS nu?
Typ 10?

Permalänk

Tror Nvidia mår riktigt bra nu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det är synd att det i dagsläget är så knepig interaktion med allehanda touchverktyg, när tankekraft styr dem är jag redo.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av olofd:

Hur många år efter Apple ligger egentligen MS nu?
Typ 10?

Hur menar du? Efter i vad?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av olofd:

Hur många år efter Apple ligger egentligen MS nu?
Typ 10?

Snarare typ minus fyra.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Windows phone 7 kör väl på ARM redan idag?

Jaja, då blir väl försprånget för Android och liknande ännu större. Det är bra att Microsoft får fortsatt konkurrens. Själv har jag kört Linux på ARM i ett par års tid (på min Linksys NSLU2) och den var ju gammal redan när jag köpte den. Linux är också väldigt modulärt så jag ser egentligen inte någon anledning varför tillverkarna hellre skulle vilja lägga in Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Windows phone 7 kör väl på ARM redan idag?

Jaja, då blir väl försprånget för Android och liknande ännu större. Det är bra att Microsoft får fortsatt konkurrens. Själv har jag kört Linux på ARM i ett par års tid (på min Linksys NSLU2) och den var ju gammal redan när jag köpte den. Linux är också väldigt modulärt så jag ser egentligen inte någon anledning varför tillverkarna hellre skulle vilja lägga in Windows.

För att folk köper saker som använder Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Linux är också väldigt modulärt så jag ser egentligen inte någon anledning varför tillverkarna hellre skulle vilja lägga in Windows.

Det är väl just det som Microsoft inser. Det går inte längre att krampaktigt hålla fast vid Wintel och tro att Atom CPU ska rädda dem ifrån invasionen av ARM baserade lösningar.

Att Microsoft försöker skapa ett mer modulärt OS är förståeligt, särskilt med tanke på de enorma resurser som gått åt för att nå halvvägs, dvs Windows 2008. Utvecklingskostnaderna har blivit för höga, och det tar för mycket tid och resurser för att utveckla nuvarande produkter.

I det här fallet är aktieanalytikerna inte dumma: trots stadiga enorma vinster krävs det något mer för att trygga framtiden.

Permalänk
Medlem

Undra om det kommer att gå att patcha min Kinalaptop som är ARM-baserad

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av MROO:

Undra om det kommer att gå att patcha min Kinalaptop som är ARM-baserad

Om det nu stämmer att Windows kommer släppa till ARM så kommer det nog vara ganska många hackers som portar till sådana enheten (om det inte går direkt från start vill säga).

Det går ju att installera andra operativsystem på dem så jag tror det kommer.

Nackdelen är ju dock att de laptopsen är riktigt dassiga sett till specarna. Lite RAM, långsamma CPUer osv.

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt poängen med att använda Windows om man köper en ARM-enhet. Kör då hellre med något effektivare, och man förlorar ju inget för det kan ju inte köra x86 programmen till Windows i vilket fall.

Permalänk
Skrivet av Kazutoyo:

Ser inte riktigt poängen med att använda Windows om man köper en ARM-enhet. Kör då hellre med något effektivare, och man förlorar ju inget för det kan ju inte köra x86 programmen till Windows i vilket fall.

Tänker samma sak själv. Största fördelen med Windows idag är att där finns så många program och spel till Windows men när de flyttar över till ARM så kommer ju inte x86 binaries fungera längre vilket betyder att Windows kommer ligga bakom Linux och Unix baserade operativsystem som har funnits på ARM platformen länge och redan har en utbredd användarkrets och därav ett också ett stort utbud av mjukvara.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olofd:

Hur många år efter Apple ligger egentligen MS nu?
Typ 10?

Jo det är nog sant, Microsofts OS är fel gjort redan från grunden, jämfört med OSX och Linux. Men det vägrar fortfarande att börja om från början och rätta till problemen. Istället försöker de med kosmetika, det är som att sminka en gris.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Tänker samma sak själv. Största fördelen med Windows idag är att där finns så många program och spel till Windows men när de flyttar över till ARM så kommer ju inte x86 binaries fungera längre vilket betyder att Windows kommer ligga bakom Linux och Unix baserade operativsystem som har funnits på ARM platformen länge och redan har en utbredd användarkrets och därav ett också ett stort utbud av mjukvara.

Om de skriver om deras egna bibliotek till ARM-plattformen så kanske det inte blir alldeles för svårt att kompilera binärer till flera "Windows-arkitekturer"? Detta kommer ju iofs bara gälla Windows egna bibliotek .NET är ju hyffsat stort och kommer antagligen att kunna användas på ett eventuellt ARM-Windows.

Jag tror inte att MS marknadsför ARM-versionen att som samma operativsystem då detta skulle orsaka stor förvirring hos den breda massan (folk som inte förstår att det är skillnad mellan olika CPU-arkitekturer).

Skrivet av Scirocco:

Jo det är nog sant, Microsofts OS är fel gjort redan från grunden, jämfört med OSX och Linux. Men det vägrar fortfarande att börja om från början och rätta till problemen. Istället försöker de med kosmetika, det är som att sminka en gris.

De vill ju inte skriva om operativsystemet så att de förlorar kompatibiliteten med tidigare versionen då företagsanvändare ofta använder program som är till äldre versioner av operativsystemet. Fast med tanke på hur "långt" ReactOS har kommit så tror jag säkert att det går att skriva om större delar utan att mista kompatibilitet. Annars är ju alltid virtualisering ett alternativ i framtiden då våra processorer blir allt kraftfullare.

För övrigt, skulle ni kunna specifiera på vilka sätt Windows är efter Linux och OSX? Säkerhetsmodellen har ju blivit omtänkt i senare versioner av Windows och liknar ju mer linuxhållet nu än innan så där har de ju kommit ikapp.

Någon som har koll på någon ARM-konkurrenter förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Ser inte riktigt poängen med att använda Windows om man köper en ARM-enhet. Kör då hellre med något effektivare, och man förlorar ju inget för det kan ju inte köra x86 programmen till Windows i vilket fall.

Med Windows kommer fler produkter, kommersiellt stöd vilket i förlängningen kan innebära att x86 inte blir den enda gångbara plattformen vilket bara är bra! Konkurrens gynnar oss konsumenter!
(Jag gillar för övrigt inte riktigt x86 plattformen samt Intels position)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Många nog inkörda på windows sedan de fick 95 på jobbet. Nu ska man ha en mobil dator istället och tycker det är fruktansvärt att lära sig något nytt. "-Var är start-knappen?", frågar man sig smått förbannat när han vill öppna sitt älskade msword.

Ärligt talat så vore nog en linux dist. med en exakt kopia av windows GUI en bra idé. Förstå vad många elders som skulle kunna använda linux då.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert. Men modulärt är i stort sätt det sätt som förespråkats länge i akademiska diskussioner. Icke modulärt har enligt mig varit Windows akilleshäl, att så myclet ändras i operativet vid diverse installationer har många ggr gjort opertivet till slut segare eller obrukbart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Murer:

De vill ju inte skriva om operativsystemet så att de förlorar kompatibiliteten med tidigare versionen då företagsanvändare ofta använder program som är till äldre versioner av operativsystemet...

För övrigt, skulle ni kunna specifiera på vilka sätt Windows är efter Linux och OSX? Säkerhetsmodellen har ju blivit omtänkt i senare versioner av Windows och liknar ju mer linuxhållet nu än innan så där har de ju kommit ikapp.

Det beror naturligtvis på vilken nivå av operativsystemet du avser med "skriva om". Om vi börjar med kärnan så har Microsoft ett flera år långt pågående arbete med att sortera ut kärnans lager. Windows 2008 Core är ett exempel på att Microsoft gjort framsteg, men det är ganska mycket arbete kvar innan Microsoft verkligen kan presentera en minimal modulär kärna. I övrigt har operativsystemet växt i storlek, och fast utrymme inte är dyrt och ett problem, ökar naturligtvis risken för buggar ju mer kod som krävs för att göra samma sak.

Jag kan inte uttala mig om OSX, men visst finns det områden där Windows ligger efter. Om vi nu ändå är inne på ämnet CPU arkitekturer, så är t ex skillnaden att Linux har stöd för över 20, medan Windows har stöd för två (x86 och x86_64). Windows saknar också ett modernt filsystem. Personligen föredrar jag alla dagar Linux säkerhetsmodell framför Windows, men den frågan orsakar ofta häftiga åsikter. Fast det är kanske inte det den här tråden egentligen handlar om.

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Det beror naturligtvis på vilken nivå av operativsystemet du avser med "skriva om". Om vi börjar med kärnan så har Microsoft ett flera år långt pågående arbete med att sortera ut kärnans lager. Windows 2008 Core är ett exempel på att Microsoft gjort framsteg, men det är ganska mycket arbete kvar innan Microsoft verkligen kan presentera en minimal modulär kärna. I övrigt har operativsystemet växt i storlek, och fast utrymme inte är dyrt och ett problem, ökar naturligtvis risken för buggar ju mer kod som krävs för att göra samma sak.

Jag kan inte uttala mig om OSX, men visst finns det områden där Windows ligger efter. Om vi nu ändå är inne på ämnet CPU arkitekturer, så är t ex skillnaden att Linux har stöd för över 20, medan Windows har stöd för två (x86 och x86_64). Windows saknar också ett modernt filsystem. Personligen föredrar jag alla dagar Linux säkerhetsmodell framför Windows, men den frågan orsakar ofta häftiga åsikter. Fast det är kanske inte det den här tråden egentligen handlar om.

OS X är byggt med FreeBSD i grunden, så helt klart ett riktigt bra system i grunden. Personligen så gillar jag FreeBSD skarpt.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

OS X är byggt med FreeBSD i grunden, så helt klart ett riktigt bra system i grunden. Personligen så gillar jag FreeBSD skarpt.

Jag använder i begränsad utsträckning BSD och ger det plus över Linux på några områden, men eftersom jag inte använder just OSX föredrar jag att inte prata om "vad jag inte vet", i meningen egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det beror naturligtvis på vilken nivå av operativsystemet du avser med "skriva om". Om vi börjar med kärnan så har Microsoft ett flera år långt pågående arbete med att sortera ut kärnans lager. Windows 2008 Core är ett exempel på att Microsoft gjort framsteg, men det är ganska mycket arbete kvar innan Microsoft verkligen kan presentera en minimal modulär kärna. I övrigt har operativsystemet växt i storlek, och fast utrymme inte är dyrt och ett problem, ökar naturligtvis risken för buggar ju mer kod som krävs för att göra samma sak.

Jag kan inte uttala mig om OSX, men visst finns det områden där Windows ligger efter. Om vi nu ändå är inne på ämnet CPU arkitekturer, så är t ex skillnaden att Linux har stöd för över 20, medan Windows har stöd för två (x86 och x86_64). Windows saknar också ett modernt filsystem. Personligen föredrar jag alla dagar Linux säkerhetsmodell framför Windows, men den frågan orsakar ofta häftiga åsikter. Fast det är kanske inte det den här tråden egentligen handlar om.

Windows har väl stött alpa, itanium osv också förut. Microsoft bygger efter behov, nej Microsoft kommer inte bygga något som du kan köra i din brödrost då det ej finns efterfrågan på det.

Men steget är inte SÅ långt när windows embedded i lägsta versionen idag körs på ARM och har stöd för .net osv. Dock saknas hela WIN32 API.

Hade varit ett ypperligt tillfälle att porta över och skapa ett nytt operativsystem där man ÄNTLIGEN kan släppa bakåtkompabiliteten och köra en businnes version som ska helst vara samma i 20+ år så alla hundratals miljoner kunder och nerlagda pengar står sig.

Annars går det bygga rätt roliga produkter kring windows embedded såsom settop boxes osv. med litet footprint. Alla behöver inte allt i windows. Det är som att *ix skulle levereras med allt installerat och allt stöd påslaget i kärnan.

Finns ju även realtidskärnor för både x86 och arm redan idag så steget är nog inte så tokstort som vi tror.

Filsystemet är ett sorgebarn dock, men gör sitt jobb om vi ser till den stora massan även om jag personligen hade sett zfs port som tillval.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av allban:

Windows har väl stött alpa, itanium osv också förut. Microsoft bygger efter behov, nej Microsoft kommer inte bygga något som du kan köra i din brödrost då det ej finns efterfrågan på det.

Efterfråga är en produkt av vår konstgjorda behovsbas, så kommer det en liten klämkäck brödrost med windows embedded som visar grafik på en display så ska du se att det kommer finnas behov också

I övrigt kan det väl ändå inte vara så märkvärdigt att Microsoft letar nya affärsområden. Märkligare är hur man kan uttala sig om OS:ets effektivitet innan den ens finns.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Efterfråga är en produkt av vår konstgjorda behovsbas, så kommer det en liten klämkäck brödrost med windows embedded som visar grafik på en display så ska du se att det kommer finnas behov också

I övrigt kan det väl ändå inte vara så märkvärdigt att Microsoft letar nya affärsområden. Märkligare är hur man kan uttala sig om OS:ets effektivitet innan den ens finns.

"Tyvärr barn, det blir inget rostbröd idag.. toastern har fått BSOD!"

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Windows (NT) har alltid varit kompatibelt med helt olika arkitekturer. Man har väl ganska nyligt haft stöd för bland annat Itanium, Mips, Alpha osv.? Att kompilera windowskärnan för ARM känns inte vidare svårt då. Fastän de strök stöded för t.ex. Alpha efter NT4, så misstänker jag att man hela tiden försökt underhålla varianter för andra plattformar, just för att något sånt här läge ska dyka upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olofd:

Hur många år efter Apple ligger egentligen MS nu?
Typ 10?

Räknat på vilket sätt?

Det är OS X som ligger efter, skulle jag vilja påstå.

För övrigt ser jag fram emot Windows på ARM, helt klart. Enbart positivt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Räknat på vilket sätt?

Det är OS X som ligger efter, skulle jag vilja påstå.

För övrigt ser jag fram emot Windows på ARM, helt klart. Enbart positivt.

På vilket sätt ligger OS X efter? Utveckla gärna.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av allban:

Windows har väl stött alpa, itanium osv också förut.

Ifall vi går riktigt långt tillbaka i Microsoft tid tror jag t o m att stödet var än bredare. Jag skulle kanske förtydligat det med "för närvarande". Naturligtvis är det inte bara ett Microsoft beslut som begränsat Windows kompatibilitet för olika CPU arkitekturer. Intels "samarbete" med Microsoft har i mycket gått ut på att försäkra sig om att x86 förblir en de facto standard för industrin.

Permalänk

Om det ska hålla lika dålig kvalitet som dagens Windows på PC, dvs. om det ska vara endast en slags portning av vanliga Windows till ARM plattformen, så vill jag helst slippa det.

Som tur är så finns det flera alternativa operativsystem att välja mellan för just ARM plattformen, men valet är då i regel upp till tillverkaren av den specifika enheten än upp till användaren själv. Men det är bättre än att vara låst i stort sett till Microsoft som på PC plattformen.

Jag ser en dyster tid för Microsoft de kommande åren med tanke på de senaste fem årens utveckling. Då tänker jag givetvis på introduktionen av iPhone, iOS, tillkomsten av Android, införandet av hela det här "app store" konceptet och tänkandet bakom det som flera andra företag och inte bara Apple har följt upp.

App store konceptet erbjuder en mycket mer kundnära distribution av applikationer, inte bara för Apples iPhone utan numera även för vanliga Mac datorer (Mac App Store). Det är också en slags "social" företeelse i likhet med den vi sett med Facebook, vänner och bekanta tipsar varandra om roliga och intressanta applikationer. Intresset för applikationer har nog aldrig varit så högt, någonsin, oavsett plattform. Förutom att det pratas mycket mer om det så tror jag att en viktig bidragande faktor är att det är så enkelt att hitta, köpa, ladda ner och installera applikationer med "app store" konceptet. Många användare har sagt att de har spenderat mer pengar på applikationer än vad de egentligen föreställt sig.

Företag som Nokia och Microsoft har också försökt att hänga på det här tåget. Men de har gång på gång misslyckats i något avseende. Nokia är riktigt tjurskalliga som envist vill hävda sig med sitt Symbian operativsystem och Ovi Store. Men alla siffror visar på att de pissar mot vinden. Hur många olika Symbian system har de haft hittills egentligen? Jag har tappat räkningen, och då har jag ändå använt Symbian från första början innan jag bytte.

Liksom Nokia så har även Microsoft haft det svårt för att etablera sig i den här nya världen som har uppkommit. De har haft minst en misslyckad lansering av vad som skulle vara deras "app store". De har också haft minst en stor lansering av Windows Mobile som skulle vara mer upp till dato för att kunna mäta sig med konkurrensen från i första hand iOS och sedan Android.

Nu har de samlat sina krafter igen och tänker väl säkert "tredje gången gillt" för att lansera "Windows Phone" och vad som ska komma att bli deras nya "app store" koncept. Men de flesta av de program som de erbjuder är spel, det finns väldigt få nyttoprogram som är värda att nämna. Både deras utvecklare och publik verkar vara mest intresserade av spel av olika slag. Det är nog en av de saker som än så länge avhåller företagskunder från att välja Windows Phone före iOS, Android och Black Berry.

Nu har de alltså planer på att portera Windows till ARM plattformen. För att de vill slippa komma på efterkälken? Jag skulle nog säga att de redan är på efterkälken. Jag har svårt att se hur de ska lyckas ta täten. Konkurrensen är så hård idag, vi lever inte i gamla x86 eran längre.

Man kan lugnt konstatera att vi idag lever i en ny tid, en ny era. Gamla giganter försvinner sakta men säkert, nya tar deras plats. Jag menar inte att Microsoft eller Intel för den delen ska försvinna helt, men de kommer att få det väldigt tufft en lång tid framöver. Det gäller därför att man ställer om och det snabbt om man inte vill bli omsprungen.

Jag menar titta bara på Intel, Corsiar och OCZ vars reklam jag ser blinka här till höger på min skärm just nu. Ingen av dessa företag har tillverkat hårddiskar tidigare. Med introduktionen av SSD har de alla gått in i en helt ny marknad. Gamla hårddiskjätten och i dagsläget den äldsta tillverkaren av hårddiskar WD har agerat ganska snabbt (i jämförelse med Seagate) genom att köpa upp SiliconSystems. Därmed har de kunnat erbjuda SSD produkter, långt före rivalen Seagate och kunnat säkra sin position som världens största tillverkare av hårddiskar.

Jag hoppas verkligen att Microsoft inte ska begå samma misstag som på PC plattformen, för här har de chansen nu att börja om på en ny kula och göra allting rätt. Som det låter på artikeln så kommer de att göra en total renovering av Windows från grunden och inte en enklare portering. Då kan det hända att vi får ett riktigt bra och välfungerande Windows, i alla fall på ARM plattformen. Med tiden så kanske de tar sin erfarenhet från ARM och bygger ett ordentlig Windows även för x86. De måste verkligen skärpa sig om de vill ha en del av kakan.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111