Permalänk
Medlem

Akvarium i vattenflaska

hej.

jag använder en vattenflaska vid datorn som jag fyller på regelbundet varje dag och den är av plast.
jag har ett problem med denna, den luktar akvarium...

varför och hur kan jag avverka detta problem?

jag har hört att aluminiumflaskor ska funka utan att lukta och dem är miljövänliga också. (källa?)

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad jag ska svara på din fråga, men jag måste ta och gratulera till en fullkomligt irrelevant rubrik!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

testat tömma och skölja ur den innan du fyller på?
heh, byt ut den mot en i glas.

Skrivet av Martiis:

Vet inte riktigt vad jag ska svara på din fråga, men jag måste ta och gratulera till en fullkomligt irrelevant rubrik!

tyckte den var rätt relevant när man väl läst första raderna?

Permalänk
Medlem

Det som luktar är bl.a. bakterier och sånt.

Du kan "fördröja" akvarielukten ett tag genom att skölja flaskhalsen invändigt och utvändigt med riktigt varmt vatten, men någongång kommer du få byta flaska ändå.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

testat tömma och skölja ur den innan du fyller på?
heh, byt ut den mot en i glas.

tyckte den var rätt relevant när man väl läst första raderna?

Jo kanske det, men när man BARA läst topic så låter det som personen eftersöker / vill stoppa ner en fisk i en flaska och undrar hur bra det skulle funka

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

tack för svaren

jag ber om ursäkt för vilseledande rubrik.

är det ingen som vet om aluminium funkar lika/bättre än glasflaska?

Permalänk

eftersom den inte är av guld och säkert inte värd över 50kr så är det väl bara att köpa en ny ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Vill först bara göra en helt värdelös poäng:

Ett ordentligt välskött akvarium luktar typ inte alls!

Nu är jag långt ifrån någon kemist och detta tar jag helt ifrån mitt väldigt dåliga minne så jag kan ha mycket fel i det jag tänker skriva nu...

>>>> START PÅ VILDA SPEKULATIONER <<<<
Jag gissar på att akvarielukt motsvarar svavel eller ammoniak (de två saker som kan dofta illa ifrån ett akvarum (kanske nitrit/nitrat också kan lukta...)).

När det gäller glas emot plast så borde det inte göra så stor skillnad annat än att glaset har nog en bättre tendens att hålla sig ren då den finns färre och mindre porer i glas än i plast...

Metall däremot kan ha den roliga egenskapen att de i vissa fall binder svavel och ammoniak, (om de inte är luftburna utan fastbundna med metallen så doftar det ju inte). I så fall så borde ju metall kunna ha en fördel när det gäller att hålla doften borta...

>>>> SLUT PÅ VILDA SPEKULATIONER <<<<

I slutändan så funderar jag bara på varför du inte slänger flaskan... ^^

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Är väl bara att diska den väl?
Har kört med en påfyllbar pet-flaska någon månad innan och diskade den då och då.

Fast numera köper jag bara nya istället, lathet I guess

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Skrivet av Tagert:

Är väl bara att diska den väl?
Har kört med en påfyllbar pet-flaska någon månad innan och diskade den då och då.

Fast numera köper jag bara nya istället, lathet I guess

Ur miljösynpunkt kan det faktiskt vara bättre att slänga den och köpa en ny flaska. Läste en utredning där plastmuggar var att föredra före keramikmuggar i kafeterian då diskmedlet som användes hade en större påverkan på miljön än plasten så länge plastmuggarna hamnar i plaståtervinningen.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.