Mindre personbil med 4-hjulsteknik eller som klarar vinterväglag bättre?

Permalänk
Medlem

Mindre personbil med 4-hjulsteknik eller som klarar vinterväglag bättre?

Till och börja med så är jag totalt ointresserad av bilar för övrigt så jag kan inte ett skit. Är den typen som lämnar in istället för att fixa det lilla själv. Däckbyte och standardunderhåll som att kontrollera olja, fylla på spolarvätska etc. är det enda jag fixar :).

Så därför frågar jag :D.

Är idag ägare av en Mitsubishi Galant Wagon 98:års modell (Automat). Är väldigt nöjd med min bil och den går fint (kostade endast 30.000 kr i fint skick). Men till vintern är det skit. Och att kunna ta sig till jobbet med bil är det som motiverar mig starkt till att byta bil inför nästa vinter.

Min pappa har en Volvo XC70 och satan vilken skillnad det är med den där fyrhjuls-tekniken som driver beroende på bäst vägfäste.
Självklart så är körtekniken oftast den största boven hos folk, men den delen fixar jag. Är ej den som tror att teknik och dubbdäck kör åt mig.

Men så kommer min fråga. Finns det andra mindre bilmodeller (oavsett märke) med liknande teknik för fyrhjulsdrift? Jag skulle nämligen vilja ha en ''sedan'' eller någon typ av kompakt bil med bra lastutrymme som nästa bil. Allt för att underlätta bilkörandet i stan.

Hade jag fortfarande bott ute på landet så hade en Jeep eller SUV varit självklara alternativ men så är det inte i detta fallet :).

Permalänk

En vitara kanske?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Audi A4 kanske kan vara något?

Permalänk
Medlem

Lada Niva?

Helt ärligt alltså.
Extremt bra terrängegenskaper, krångelfri, lättfixad, charmig <- brudarna slänger ***** efter dig.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Audi A4 kanske kan vara något?

En A4 Sedan Quattro såg ju inte helt fel ut. Har du kört en A4 själv eller?

Skrivet av glemmy:

Lada Niva?
http://z.about.com/d/4wheeldrive/1/0/v/U/1/Michur_Pol_92LadaN...

Helt ärligt alltså.
Extremt bra terrängegenskaper, krångelfri, lättfixad, charmig <- brudarna slänger ***** efter dig.

hahaha :). Dock ej den bil jag söker men hade nog varit roligt ändå :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Lada Niva?
http://z.about.com/d/4wheeldrive/1/0/v/U/1/Michur_Pol_92LadaN...

Helt ärligt alltså.
Extremt bra terrängegenskaper, krångelfri, lättfixad, charmig <- brudarna slänger ***** efter dig.

Lada Niva... En riktig dräpare den, ja jävlar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Lada Niva?
http://z.about.com/d/4wheeldrive/1/0/v/U/1/Michur_Pol_92LadaN...

Helt ärligt alltså.
Extremt bra terrängegenskaper, krångelfri, lättfixad, charmig <- brudarna slänger ***** efter dig.

Nej, nej, ja, ja, nej. Varsågod, slipper du ljuga alltför mycket nästa gång.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Nej, nej, ja, ja, nej. Varsågod, slipper du ljuga alltför mycket nästa gång.

Kunde varit värre, kunde varit en jeep

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Golf syncro?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

golf

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

En BMW med x-drift kanske?

Annars är det nog audi quattro som är det bästa alternativet. Det skulle jag satsat på om jag var i din situation.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Kunde varit värre, kunde varit en jeep

Fan vad konstigt, jag kan inte läsa ditt inlägg, något hände med internet. God jul!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

en sådan här.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Nej, nej, ja, ja, nej. Varsågod, slipper du ljuga alltför mycket nästa gång.

Kort hjulbas, litet överhäng, permanent 4-hjulsdrivt med lågväxel och spärrbar diff måste väl ändå vara ett bra recept? Okej kanske fattas spärrfunktion på diff fram och bak.
Läste ett test i nån biltidning för några år sedan och då vann den över alla. Tävlade iofs mot bilar i stil med Audi Allroad, Volvo XC osv
Charmig bil hur som helst.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kort hjulbas, litet överhäng, permanent 4-hjulsdrivt med lågväxel och spärrbar diff måste väl ändå vara ett bra recept? Okej kanske fattas spärrfunktion på diff fram och bak.
Läste ett test i nån biltidning för några år sedan och då vann den över alla. Tävlade iofs mot bilar i stil med Audi Allroad, Volvo XC osv
Charmig bil hur som helst.

Sitt inte här och häng, gå och fira jul med dig istället! Och mot bilar som Allroad och XJ i terräng, ja där vinner nog till och med min mormors rollator.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Köp dig en Subaru Legacy och var nöjd.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

En BMW med x-drift kanske?

BMW är inget jag direkt prioriterar. Hade jag skaffat en hade jag bara fått höra för det på jobbet :).
Där går nämligen namnet BMW under ''Bla*k man's Wagon'' :D.

Skrivet av Loki:

Köp dig en Subaru Legacy och var nöjd.

Både Subaru Legacy och Audi A4 är helt klart de två kandidater som faller i min smak. Frågan är bara hur mycket som skiljer sig mellan priserna.

Pris (både som begagnad eller ny).

Service/Reservdelar.

Skatt och försäkring.

Permalänk
Medlem

Om det är en någorlunda ny XC70 så har den Haldex fyrhjulsdrift. Är det en gammal så har den viskodiff, vilket inte är något att sträva efter. Volkswagenkoncernen brukar köra med Haldex, dock har brukar väl Audi ha torsendiff istället. Fungerar väl det också.

Subaru (som oftast har permanent fyrhjulsdrift*) är förmodligen inte dumt om du vill ha fyrhjulsdrivet. De säljer väl som bäst i Norrland, har bra andrahandsvärde och bland de absolut mest nöjda ägarna. Någon anledning måste det ju finnas. Inte lika fräsigt som Audi förstås, men det beror väl på vad man prioriterar.

* Till skillnad mot "skicka kraften från hjulet som spinner".

Permalänk
Medlem

Subaru, Audi A3/A4 även Audi 80 finns med Quatro, Du kan säkert hitta en Golf också men då är det nog främst diesel och skatten är saftigare mot en bensinare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

brudarna slänger ***** efter dig.

slänger vadå?

Lyckas inte komma på vilket ord du censurerar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Om det är en någorlunda ny XC70 så har den Haldex fyrhjulsdrift. Är det en gammal så har den viskodiff, vilket inte är något att sträva efter. Volkswagenkoncernen brukar köra med Haldex, dock har brukar väl Audi ha torsendiff istället. Fungerar väl det också.

Subaru (som oftast har permanent fyrhjulsdrift*) är förmodligen inte dumt om du vill ha fyrhjulsdrivet. De säljer väl som bäst i Norrland, har bra andrahandsvärde och bland de absolut mest nöjda ägarna. Någon anledning måste det ju finnas. Inte lika fräsigt som Audi förstås, men det beror väl på vad man prioriterar.

* Till skillnad mot "skicka kraften från hjulet som spinner".

VW/Audi/Skoda kör med Haldex på bilar med tvärställd motor (alla VW utom Passat 97-03 (och större)och torsen på bilar med längsmonterad motor (VW passat 97-03, Alla audi utom TT och A3).

Nyare Audi har någon form av uppgraderad version av Torsen, men principen där är mer kraft till bakhjulen mot tidigare 50/50-fördelning.

Äldre Passat än 96 och äldre Golf har nån Visko-lösning som inte är i klass med modernare lösningar.

Ehm.. råd var det också. Audi är aldrig fel, dyra i inköp men väldigt trevliga bilar att köra runt i
Provkör så många modeller du kan innan du bestämmer dig... Och köp inte en bil som är sänkt så den lägger sig som en padda på snön utan kontakt med marken.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Subaru kanske kan vara något?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Subaru kanske kan vara något?

Efter att ha skummat Internet en hel del nu i julhelgen så ser Subaru Legacy ut som det självklara valet. Både med recensioner och kommentarer med en hel del nöjda ägare.

Men som sagt tidigare så är det provkörning som gäller i första hand. Annars är det som att köpa en dyr kostym utan att prova den först.

Permalänk
Medlem

-09 och nyare så ligger Audi's på 60% drivning på bakhjulen..
Sparkar alltid ut baken lite grann innan den sticker iväg åt det håll jag styr.

Skrivet av OSkar000:

VW/Audi/Skoda kör med Haldex på bilar med tvärställd motor (alla VW utom Passat 97-03 (och större)och torsen på bilar med längsmonterad motor (VW passat 97-03, Alla audi utom TT och A3).

Nyare Audi har någon form av uppgraderad version av Torsen, men principen där är mer kraft till bakhjulen mot tidigare 50/50-fördelning.

Äldre Passat än 96 och äldre Golf har nån Visko-lösning som inte är i klass med modernare lösningar.

Ehm.. råd var det också. Audi är aldrig fel, dyra i inköp men väldigt trevliga bilar att köra runt i
Provkör så många modeller du kan innan du bestämmer dig... Och köp inte en bil som är sänkt så den lägger sig som en padda på snön utan kontakt med marken.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl