MacBook Pro 15", hur många stickor sitter i en 4 GB-modell? Vill uppgradera till 8 GB

Permalänk
Medlem

MacBook Pro 15", hur många stickor sitter i en 4 GB-modell? Vill uppgradera till 8 GB

Jag har sökt på forumet här och även Googlat, och det finns ju en hel del relaterade trådar. Jag hittade dock ingen som svarade på exakt det jag undrar.

Jag ska beställa en ny MacBook Pro idag eller imorgon. Jag vet att det kommer en ny reviderad version det närmsta halvåret, men av olika skäl kan jag inte vänta tills dess.

Så, till frågan: Hur mångs slots används i standard-RAM-alternativet på 4 GB? Jag hade nämligen tänkt uppgradera till 8 GB direkt. Detta kostar dock 4000 kr extra om man köper det via Apple store, men som det ser ut, via t.ex. Macoteket endast 2000 kr. Det jag undrar är därmed följande: Sitter det en eller två stickor i från början?

Detta uppgraderingskit:
Macoteket

Är det en eller två stickor?

Om det är två så går ju inte att stoppa in 8 GB via detta kit?

Nu blev det en del, men jag hoppas att ni förstår min fråga.

Jag vill ha 8 GB så billigt som möjligt, och helst via t.ex. Macoteket så att garantin finns kvar på datorn om de sätter in det.

Tack på förhand!

MVH och god jul!

Johan

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på 2x2gb.

Sen så förlorar du ingen garanti om du byter stickorna själv.

Permalänk

Det sitter 2x2Gb i MacBooken och du har länkat 2x2Gb från Macoteket.

Du får byta ram själv utan att bryta garantin.

Permalänk
Medlem

Nu skriver jag från mobilen så kan inte svara så långt, men ok. Om jag köper datorn måste jag alltså ta ur de båda minnena och byta mot 2x4gb. Finns det såna kit, och isf var och vad kostar dem? Blir det kanske 4000 kr då i slutändan iaf? Tack för hjälpen!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

Macoteket

Köp två sånna bara.

Permalänk

I min MBP har jag satt i följande kit: Komplett.se - Crucial DDR3 SO-DIMM 1066MHz 8GB KIT CL7
Funkar utmärkt och påverkar inte garantin.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatoGandalf:

Macoteket

Köp två sånna bara.

Är jag helt ute och cyklar nu eller? Sa du inte att kitet var 2x2GB? Och det finns väl bara 2 slots, inte fyra. Så därför kan man inte köpa två såna kit. Men det 8 GB-kitet där ser bra ut. Fanns dock inte i lager

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha 8 gb till? Låter onödigt, särskilt i en laptop...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av johle:

Är jag helt ute och cyklar nu eller? Sa du inte att kitet var 2x2GB? Och det finns väl bara 2 slots, inte fyra. Så därför kan man inte köpa två såna kit. Men det 8 GB-kitet där ser bra ut. Fanns dock inte i lager

Det jag länkade till var 1x4Gb, köper du två får du alltså 8Gb på två stickor.

EDIT: Nej jävlar, det var det ju inte alls!
EDIT2:
Komplett.se - Crucial DDR3 SO-DIMM 1066MHz 8GB KIT CL7 <- Detta
Eller
Komplett.se - Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1066MHz 4GB <- 2x Detta

Där har du. Dom minnena borde funka om jag inte läst fel på Apples hemsida. Någon annan kanske kan bekräfta att det är SO-DIMM DD3-minnen som går i 1060Mhz han ska ha?

Permalänk
Skrivet av NatoGandalf:

...Någon annan kanske kan bekräfta att det är SO-DIMM DD3-minnen som går i 1060Mhz han ska ha?

204-pinnars, 1066 MHz, DDR3, SO-DIMM ska det vara. Tex. de jag länkade till. Såg också att de var slut i lager hos Komplett, men kolla webbhallen, inet, dustin eller nån annan. Nånstans borde det ju finnas.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av thomas67lundberg:

204-pinnars, 1066 MHz, DDR3, SO-DIMM ska det vara. Tex. de jag länkade till. Såg också att de var slut i lager hos Komplett, men kolla webbhallen, inet, dustin eller nån annan. Nånstans borde det ju finnas.

Komplett.se - Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1066MHz 4GB Dessa finns i lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Vad ska du ha 8 gb till? Låter onödigt, särskilt i en laptop...

Jag håller på med Musikproduktion, sitter på en stationär dator med i7 Quad core och 6 GB ram nu men ska utomlands och plugga, och vill kunna fortsätta med musiken även på resande fot. Spelar inga spel inget så behöver bara en snabb CPU med quad och massvis med RAM. Realtidsrendering av musik är hyffsat krävande om vi säger så... Ska dessutom köra Parallells så då äts mer RAM upp direkt. Blir en i7 på Macen också.

Tack för alla grymma tips och hjälp!

Jag gillar dock webbhallen pga. deras support och hjälpsamhet vid returer så tänkte på dessa. Borde vara likvärdigt, eller?

WEBHALLEN.com - Kingston 8GB DDR3 PC3-8500 1066MHz (SODIMM) (2x4GB / Apple)

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johle:

Jag håller på med Musikproduktion, sitter på en stationär dator med i7 Quad core och 6 GB ram nu men ska utomlands och plugga, och vill kunna fortsätta med musiken även på resande fot. Spelar inga spel inget så behöver bara en snabb CPU med quad och massvis med RAM. Realtidsrendering av musik är hyffsat krävande om vi säger så... Ska dessutom köra Parallells så då äts mer RAM upp direkt. Blir en i7 på Macen också.

Tack för alla grymma tips och hjälp!

Jag gillar dock webbhallen pga. deras support och hjälpsamhet vid returer så tänkte på dessa. Borde vara likvärdigt, eller?

WEBHALLEN.com - Kingston 8GB DDR3 PC3-8500 1066MHz (SODIMM) (2x4GB / Apple)

Fast ingen av processorerna är fyrkärninga i Macbook Pro. De är tvåkärninga med HT som bäst.

Permalänk
Medlem

Ajdå, det där hade jag tänkt på lite tidigare, men inte heller fått något bra svar på Har nämligen bara sett "två kärnor" i apple store när jag konfigurerat datorn. Dock inte tänkt mer på det eftersom min i7 i den stationära har fyra.

Hittade detta:
i5, i7 Demystified: Apple’s New MacBook Pros are NOT Quad-Core | Analysis | The Mac Observer

Det faktum att min CPU slår i taket redan nu i den stationära ibland gör ju detta problem lite jobbigare. Och som jag har förstått det är det "bara" mer cache som skiljer i5 och i7 i detta fall, eftersom båda kör HT. Hm...

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Nästan alla laptops funkar såhär:
Netbook ca: 10'' = 1 Ram minne = Max (oftast) 2gb eftersom det inte finns många 64bitars-netbooks.
Laptops 13-28493'' = 2 Ram stickor = Max 8gb