Permalänk

Cykeldynamo som mobil laddare

hej!
När jag till sommaren ska ut på min tänkte cykelsemester och kommer behöva ha ständig passning på mobilen kommer den behöva laddas..

Jag undrar då om man kan ta en dynamo skapa likström av denna och ladda mobilen utan att den skadas..

jag har googlat runt lite, hittat vissa gamla trådar där de skapat en, men ingen med en inköpslista eller kopplingsschema.. Så skulle behöva lite hjälp att finna detta eller sammanställa en..

Det är min HTC Desire Z och en transcend MP3 som ska laddas i första taget..

Tack på förhand!
/Kristian

Permalänk
Skrivet av killen2times:

hej!
När jag till sommaren ska ut på min tänkte cykelsemester och kommer behöva ha ständig passning på mobilen kommer den behöva laddas..

Jag undrar då om man kan ta en dynamo skapa likström av denna och ladda mobilen utan att den skadas..

jag har googlat runt lite, hittat vissa gamla trådar där de skapat en, men ingen med en inköpslista eller kopplingsschema.. Så skulle behöva lite hjälp att finna detta eller sammanställa en..

Det är min HTC Desire Z och en transcend MP3 som ska laddas i första taget..

Tack på förhand!
/Kristian

Jag vet inte vad för spänning en dynamo ger ut och om det är växel eller lik.
Men enkelt sagt behöver du en spänningsregulator som ger ut 5v och en glättningskondensator. Ger dynamon ut växelspänning behöver du en graetzbrygga också för att likrikta spänningen.
Kanske nån liten ackumulator också så att du tar vara på all energi dynamon ger ut.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Är ju en lite dyr lösning, men vad du vill ha är ett framhjul med navdynamo(mycket mindre extra belastning på cyklisten) och ett B+M E-Werk

En telefon som inte behöver laddas vareviga dag är en bra idé med på långfärd.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ skulle kunna vara en solcellspanel.

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Jag vet inte vad för spänning en dynamo ger ut och om det är växel eller lik.
Men enkelt sagt behöver du en spänningsregulator som ger ut 5v och en glättningskondensator. Ger dynamon ut växelspänning behöver du en graetzbrygga också för att likrikta spänningen.
Kanske nån liten ackumulator också så att du tar vara på all energi dynamon ger ut.

En dynamo ger spänningen 6V och 3W som mest, det är så klart beroende på vilken dynamo du har..
Det är växelström den producerar..

Skrivet av FlyingFinn:

Är ju en lite dyr lösning, men vad du vill ha är ett framhjul med navdynamo(mycket mindre extra belastning på cyklisten) och ett B+M E-Werk

En telefon som inte behöver laddas vareviga dag är en bra idé med på långfärd.

Den du har på länken verkar väldigt smidig, dock har jag inte navdynamo inte planer på att köpa eller tror jag.. får kolla på det, men helt klart en smart lösning.. Men den bör nog gå att koppla till en vanlig dynamo med..

haha, ja de där med telefon är ju rätt sant.. Planen är dock att använda den som GPS, Men kanske köper en cykelgps, får se vad ekonomin tillåter..

Skrivet av dahlgren:

Ett annat alternativ skulle kunna vara en solcellspanel.

Jo jag har en solcellsladdare, men den är ju helt värdelös, tar timmar att ladda upp och inte mkt batteritid ger den..

Men kanske går att bygga en egen o bättre? :s

Permalänk

BICYCLE DYNAMO POWERED PDA USB CHARGER 6VAC To 5.2VDC - eBay (item 200556629569 end time Dec-29-10 12:56:32 PST)

jag fann precis denna! Finns det inget billigare vis att bygga själv är nog detta vad det kanske får bli!