Permalänk
Medlem

Akuthjälp, vad är bäst?

Tja alla sweclockare!
Just nu har jag i min dator 3gb DDR3 minne, 3x1gb @ 1333MHz. Frågar är, är det bättre att köpa en enda 4GB rammodul, än att köpa 2x2Gb, med samma "specifikationer"?
Har nämligen hört rykten om att datorsystemet blir mycket stabilare om man har FÄRRE moduler...? Tänkte nämligen uppgradera lite mer minne, vad är bäst och snabbast?

Permalänk
Medlem

Vad har du för övriga delar?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wdont:

Vad har du för övriga delar?

En i7 920 @ Stock (för tillfället)
Gigabyte moderkort. Ett av de tidigaste i7 korten.
Ett nVidia GTX 295.
3 HDD en DVD brännare.

Permalänk
Medlem

till en i7a är det bäst att ha 3 moduler

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

säger såhär... det bästa är att köpa så stora moduler som möjligt... tripple-channel och dual channel är enligt mig något extremt överskattat... en 4gb modul är bättre än både 2x2gb kit och 3x1gb kit... då man får så pass större möjligheter att uppgradera

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Så, det är lika "stabilt"? Spelar absolut ingen roll eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

säger såhär... det bästa är att köpa så stora moduler som möjligt... tripple-channel och dual channel är enligt mig något extremt överskattat... en 4gb modul är bättre än både 2x2gb kit och 3x1gb kit... då man får så pass större möjligheter att uppgradera

Beror väl lite på vad man ska ha datorn till också?

Känns lite overkill att vilja ha 16gb ram om man bara spelar spel på burken?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Goo5e:

Så, det är lika "stabilt"? Spelar absolut ingen roll eller?

stabilt ja men med singel-channel blir det slöt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

stabilt ja men med singel-channel blir det slöt

Snabbare att 2x2GB då?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrKanin:

Beror väl lite på vad man ska ha datorn till också?

Känns lite overkill att vilja ha 16gb ram om man bara spelar spel på burken?

Jag, men om jag bara spelar och småpillar i photoshop? Och frågan är fortfarande vad som är snabbast? 3x1gb, 2x2gb eller 1x4gb?

Permalänk
Medlem

äre inte bättre att köpa 3x2 så funkar allt som de ska och du får 6gb minne?

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem

i7 kör tripple-channel som redan påpekats så jag skulle köpt med ett sjysst 3x2gb med cl7 eller liknande, men skillnaden är så pass lite att du inte kommer märka ngn skillnad, och ang stabiliteten så är det heller ingen fara, knappast så att du kommer få fler blåskärmar bara för att du kör dual ist för tripple-channel...

OCZ 6GB XMP Edt.Kit (3x2GB) 1600MHz - Inet.se

OCZ 6GB (3x2GB) Gold Tri 1333MHz - Inet.se

ngn av dessa skulle jag köra på, största skillnaden är latency, du väljer själv hur mycket pengar du vill lägga ner

Permalänk
Proffsmoddare

Jag skulle köpa 3x1GB eller 3x2GB. Enligt mina erfarenheter så gör tripplechannel skillnad, även om sist jag testade var på en AM2 för några år sedan när 512MB DDR2 kostade 600kr.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

Jag, men om jag bara spelar och småpillar i photoshop? Och frågan är fortfarande vad som är snabbast? 3x1gb, 2x2gb eller 1x4gb?

Bäst prestanda kommer du få av 3 stickor, 3x 1GB eller 3x 2GB spelar ingen större roll. Att köra färre stickor på ett i7 system klassar jag bara som dumt då ett i7 system har 3 minnes kanaler. Att inte utnyttja alla kanalerna förlorar man bandbredd på.

Ska du uppgradera så är det då 3x 2GB stickor du ska ha. Om du nu inte vill ha mer RAM

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för alla svar! För er som undrade: Det stod mellan 3x2gb och 1x4gb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

i7 kör tripple-channel som redan påpekats så jag skulle köpt med ett sjysst 3x2gb med cl7 eller liknande, men skillnaden är så pass lite att du inte kommer märka ngn skillnad, och ang stabiliteten så är det heller ingen fara, knappast så att du kommer få fler blåskärmar bara för att du kör dual ist för tripple-channel...

OCZ 6GB XMP Edt.Kit (3x2GB) 1600MHz - Inet.se

OCZ 6GB (3x2GB) Gold Tri 1333MHz - Inet.se

ngn av dessa skulle jag köra på, största skillnaden är latency, du väljer själv hur mycket pengar du vill lägga ner

Hahaha, det blir faktiskt ett av dom du föreslog. Dock dom billiga, då jag inte har så mkt pengar :/

Permalänk
Medlem

Ja, då kommer ytterligare en puckad fråga. Är det bra om jag tar dom minnena jag har och sätter i kanal 2 så att säga? Så jag har 6+3GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goo5e:

Ja, då kommer ytterligare en puckad fråga. Är det bra om jag tar dom minnena jag har och sätter i kanal 2 så att säga? Så jag har 6+3GB?

Att kombinera olika stickor från olika tillverkare med olika specs (mhz, latency samt storlek) är aldrig en bra idé, speciellt med stabiliteten i åtanke som du nämnde!

Sälj det du har och spara lite slantar på kittet du köper

Permalänk
Medlem

tänk såhär , 3x2 GB , är en bilväg som är 3 filer bred , och så har du bara 2 bil som ska köra på varje fil , = snabbt och mycket lastutrymme per resa ( 6 bilar )

2x2 GB , 2 bilar som ska ska köra på varje fil , precis som 3x2 , med skillnaden att du har 2 bilar mindre lastutrymme per resa.

1x4 4 bilar som måste dela på en fil , lika mycket lastutrymme som alternativ 2 , dock långsammast. av dessa 3 alternativ.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så ska duallchannel endast ge ca 2% i prestanda ökning. Men det som verkligen ger ett lyft vid fler stickor är att större mängd minne på en sticka segar ner timings och cl. Rätta mig om jag har fel. Så i ditt fall skulle jag personligen rekommendera fler stickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Att kombinera olika stickor från olika tillverkare med olika specs (mhz, latency samt storlek) är aldrig en bra idé, speciellt med stabiliteten i åtanke som du nämnde!

Sälj det du har och spara lite slantar på kittet du köper

Fast man kör mon större i "kanal 1 tripple channel", och dom andra i "kanal 2 trippel channel" (vet inte vad det heter, skriver så för ni ska förstå!) Blir det ostabilt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Vad jag vet så ska duallchannel endast ge ca 2% i prestanda ökning. Men det som verkligen ger ett lyft vid fler stickor är att större mängd minne på en sticka segar ner timings och cl. Rätta mig om jag har fel. Så i ditt fall skulle jag personligen rekommendera fler stickor.

Så, om jag har en typ av minne i ena kanalen, alltså 3 stickor, sedan 3olika i den andra kanalen... hur bra funkar det? Jag får ju 9gb, vilket är ganska mycket mer än 3gb eller 6gb...

Permalänk
Avstängd

Varför vill du föresten köpa nya RAM-pinnar? Räcker minnet inte till? sweclockers har gjort ett test där de sa att 2GB räcker men det är dumsnålt, då borde väl 3GB räcka en liten stund tills du får råd med 3x2GB eller 3x4GB RAM-pinnar.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Det kostar inget extra att testa kombinera 2+1 GB (x3) till totalt 9 GB.
Risken för instabilitet ökar när man kombinerar olika minnen, men det kan mycket väl fungera utmärkt.

Om det skulle bli instabilt, kan du enkelt ta bort 1 GB minnena.

Trix för att bota instabilitet, dvs höja spänning mm överlåter jag till andra...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hjälpsam

Med Photoshop tjänar du på minnesmängd generellt, så mer än 3GB är av intresse.

Som tidigare rekommenderar jag att addera 3x2GB stickor.

Huruvida de fungerar bra med dina gamla kan vi inte veta förrän du provar. Skulle föreslå att du helt enkelt installerar minnena i följande konfiguration räknat från processorn 1GB-2GB-1GB-2GB-1GB-2GB.

Upplever du problem med stabiliteten, plocka ut 1GB stickorna och kör endast 2GB modulerna. Värre än så är det inte.

Oftast går det bra att mixa moduler, men man kan aldrig garantera...

Notera att hastighet och latancy kommer styras av de långsammaste modulerna dock.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Jag skulle köpa 3x1GB eller 3x2GB. Enligt mina erfarenheter så gör tripplechannel skillnad, även om sist jag testade var på en AM2 för några år sedan när 512MB DDR2 kostade 600kr.

Hur testade du triple channel på ett flera år gammalt AM2 om jag får fråga?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Grillmeister:

Hur testade du triple channel på ett flera år gammalt AM2 om jag får fråga?

Det gjorde jag inte. Testade Singelchannel mot dualchannel. Men principen är densamme.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Med Photoshop tjänar du på minnesmängd generellt, så mer än 3GB är av intresse.

Som tidigare rekommenderar jag att addera 3x2GB stickor.

Huruvida de fungerar bra med dina gamla kan vi inte veta förrän du provar. Skulle föreslå att du helt enkelt installerar minnena i följande konfiguration räknat från processorn 1GB-2GB-1GB-2GB-1GB-2GB.

Upplever du problem med stabiliteten, plocka ut 1GB stickorna och kör endast 2GB modulerna. Värre än så är det inte.

Oftast går det bra att mixa moduler, men man kan aldrig garantera...

Notera att hastighet och latancy kommer styras av de långsammaste modulerna dock.

Snackat med både brodern och farsan, och dom har sagt samma sak. Får nog bli att vänta tills jag har råd med "ordentligt" med minne med en gång.