Thermaltake Toughpower 1350 W certifieras för 80 Plus Silver

Permalänk
Melding Plague

Thermaltake Toughpower 1350 W certifieras för 80 Plus Silver

Thermaltake släpper ett nytt nätaggregat ur den högre skolan med upp till 91 procents verkningsgrad.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Maffigt

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Låter dyrt

Får se dock vad den landar på, kan bli intressant!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

stansatt fläktgaller har en viss lågpriskänsla.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

stansatt fläktgaller har en viss lågpriskänsla.

Instämmer till fullo, riktig b-känsla.

Permalänk
Medlem

Får man gissa på ett riktpris runt 3000 kr?

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk

nejmen ojdå

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Avstängd

Det Stansade fläkt gallret gjorde att det såg lite för B ut tyvärr. annars så är det nog ett trevligt agg!

Permalänk
Medlem

Tycker dom kunde skippat stansade galler och gjort det helt modulärt.

Permalänk
Medlem

tycker inte om TT's saker, dom har aldrig lyckas göra något med kvalite i mina ögon

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

tycker inte om TT's saker, dom har aldrig lyckas göra något med kvalite i mina ögon

+1 på de!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 20kr:

tycker inte om TT's saker, dom har aldrig lyckas göra något med kvalite i mina ögon

Håller med!!

hade ett 650 truepower va mer närmare truecrap

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Skrivet av 20kr:

tycker inte om TT's saker, dom har aldrig lyckas göra något med kvalite i mina ögon

Samma här.
Undrar om dom tänkt igenom sitt nätaggregat i äntligen, jag menar vad ska man ha 1350watt till i äntligen.
1350 watt - 91% = 1228,5 watt

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

Samma här.
Undrar om dom tänkt igenom sitt nätaggregat i äntligen, jag menar vad ska man ha 1350watt till i äntligen.
1350 watt - 91% = 1228,5 watt

?? du har någ missförstått hur ett nätagg funkar,,
nätagget levererar 1350w till komponenterna.
91% av de som tas ut ur väggen som går till komponenterna, alltså drar den 1471,5 w ungefär (huvudräkning lillejulafton) från väggen vid 100% load i bästa fall, dock högst troligt att 91% effektiviteten ligger vid 50-60% load och är kanske bara 88% vid 100& load.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

tycker inte om TT's saker, dom har aldrig lyckas göra något med kvalite i mina ögon

Skrivet av cat_fish_1:

+1 på de!

Skrivet av Catman:

Håller med!!

hade ett 650 truepower va mer närmare truecrap

Skrivet av LightForz:

Samma här.
Undrar om dom tänkt igenom sitt nätaggregat i äntligen, jag menar vad ska man ha 1350watt till i äntligen.
1350 watt - 91% = 1228,5 watt

Nu är det inte TT som gör nätaggen själva även om dom säkerligen kan ha inverkan på kvalitén i övrigt.
TT har blandat och gett när det kommer till nätagg men TP är deras bästa modell och jag har för mig tidigare är tillverkade av CWT dvs samma OEM som bla Corsair har på många modeller dock ska tilläggas att dom inte är identiska utan TTs modeller har vad jag sett snålare komponenter.

Lightfox: Till tri/quad SLI/Crossfire setuper så klart och effektiviteten har inget med antal watt nätagget levererar till komponenterna.

Permalänk
Skrivet av InluZion:

Det Stansade fläkt gallret gjorde att det såg lite för B ut tyvärr. annars så är det nog ett trevligt agg!

Jag är av samma åsikt. Det stansade gallret kan nog orsaka turbulensljud. Det första jag hade gjort vore att klippa bort det stansade gallret och bytt till ett vanligt. Synd att 140mm-fläktgaller är svåra att finna, samt att garantin skulle ryka om man bytte. Beroende på hur det placeras i chassit så kan man säkert köra helt utan galler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

Samma här.
Undrar om dom tänkt igenom sitt nätaggregat i äntligen, jag menar vad ska man ha 1350watt till i äntligen.
1350 watt - 91% = 1228,5 watt

Skolka inte från fysiken!

1350 W (DC, i datorn) / 0.91 (Verkningsgrad) = 1484 W (AC, i väggen)

God jul!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Thermaltake har gjort det igen !, därför jag valde det från hela början

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

?? du har någ missförstått hur ett nätagg funkar,,
nätagget levererar 1350w till komponenterna.
91% av de som tas ut ur väggen som går till komponenterna, alltså drar den 1471,5 w ungefär (huvudräkning lillejulafton) från väggen vid 100% load i bästa fall, dock högst troligt att 91% effektiviteten ligger vid 50-60% load och är kanske bara 88% vid 100& load.

+1

Visa signatur

asus maximus III formula. i7-860@4.083ghz. northq siberiantiger 2. kingston hyperx 2x2gb @1800mhzddr3. intel ssd 80gb g2. Fractal Design 1000w. Zotac gtx480 amp!(stock 756/1900)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Skolka inte från fysiken!

1350 W (DC, i datorn) / 0.91 (Verkningsgrad) = 1484 W (AC, i väggen)

God jul!

och 1484 W vid väggen på 230 volt ger lite problem om man bara har 6 A propp.

Permalänk

Fortfarande bara FSP som fått upp ett nätagg på 80+ Platinum?

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galna_Dvärgen:

Fortfarande bara FSP som fått upp ett nätagg på 80+ Platinum?

vad jag vet är de bara dom.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av H_Celine:

och 1484 W vid väggen på 230 volt ger lite problem om man bara har 6 A propp.

men ofta man har dator som drar så mycket ström så kör man med 6A trög säkring borde man klara sig om man nu inte har en riktig fragger dator med dubbla förgasare å extra kondensator **ironi**

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galna_Dvärgen:

Fortfarande bara FSP som fått upp ett nätagg på 80+ Platinum?

FInns några till men kommer nog ta ett tag innan det landar på kommersiella marknaden, OEM och framförallt serverdatorer vill väll ha sånt nu i dessa energitider.
Guld räcker gott handlar bara om någon procent.

Permalänk
Skrivet av H_Celine:

och 1484 W vid väggen på 230 volt ger lite problem om man bara har 6 A propp.

man får väl ha 16A proppar i hus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklas12287:

man får väl ha 16A proppar i hus?

Jodå, osäker på hur stor inkommande säkring får vara dock.
Men i proppskåpet ut till väggutagen får du ha större, dock blir det inte selektivt utan kan bli ganska dåligt då inkommande proppen går och släcker ner hela huset istället för just bara den säkringen datorn satt på.
Har man lägenhet får man ju dessutom ringa vaktmästaren/elektrikern då man bara har tillgång till sitt lilla proppskåp i lägenheten

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av brajonk:

men ofta man har dator som drar så mycket ström så kör man med 6A trög säkring borde man klara sig om man nu inte har en riktig fragger dator med dubbla förgasare å extra kondensator **ironi**

Skrivet av niklas12287:

man får väl ha 16A proppar i hus?

Skrivet av Holic:

Jodå, osäker på hur stor inkommande säkring får vara dock.
Men i proppskåpet ut till väggutagen får du ha större, dock blir det inte selektivt utan kan bli ganska dåligt då inkommande proppen går och släcker ner hela huset istället för just bara den säkringen datorn satt på.
Har man lägenhet får man ju dessutom ringa vaktmästaren/elektrikern då man bara har tillgång till sitt lilla proppskåp i lägenheten

Man får i princip ha hur stor inkommande säkring som helst förutsatt att all installation är korrekt utförd, dock så betalar man också i så fall för den (nät avgiften avgörs delvis på hur stor säkring du har inkommande). Däremot får du inte säkra ett vanligt 230V uttag i en fast installation på mer än 10A (det som är allra vanligast i alla någorlunda moderna hem i Sverige).

I äldre hus är det fortfarande inte helt ovanligt med 6A smältkropps säkring. Dessa är dock oftast förhållandevis tröga och då 1484W /230V = 6,452173913043478 A så bör det funka, fast det är på gränsen

OT så är jag fast övertygad om att om man väljer ett nättagg på 1350W så har man valt fel och vet inte riktigt vad man pysslar med i 99 fall av 100

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Man får i princip ha hur stor inkommande säkring som helst förutsatt att all installation är korrekt utförd, dock så betalar man också i så fall för den (nät avgiften avgörs delvis på hur stor säkring du har inkommande). Däremot får du inte säkra ett vanligt 230V uttag i en fast installation på mer än 10A (det som är allra vanligast i alla någorlunda moderna hem i Sverige).

I äldre hus är det fortfarande inte helt ovanligt med 6A smältkropps säkring. Dessa är dock oftast förhållandevis tröga och då 1484W /230V = 6,452173913043478 A så bör det funka, fast det är på gränsen

OT så är jag fast övertygad om att om man väljer ett nättagg på 1350W så har man valt fel och vet inte riktigt vad man pysslar med i 99 fall av 100

Att man inte får säkra ett uttag mer än 10A måste du ha hört från en målare. Inte en elektriker iaf. Du får säkra både Eljo och Elko uttag med 16A då dom är godkända till det (varför ska man ta ett annat märke?).
Och självklart ska det också vara 2,5mm (kvadrat).

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zillio:

Att man inte får säkra ett uttag mer än 10A måste du ha hört från en målare. Inte en elektriker iaf. Du får säkra både Eljo och Elko uttag med 16A då dom är godkända till det (varför ska man ta ett annat märke?).
Och självklart ska det också vara 2,5mm (kvadrat).

jo och det skulle ju vara perfekt i ett vanligt hushåll där sedan en käck gosse men full koll ansluter ett gammalt grenuttag och kopplar in hela sitt liv Friskt kopplat hälften brunnet ^^

Asså med ditt resonemang skulle det även vara fullt ok att skarva på en 230 1 fas på en 125A handske så länge handsken har rätt dimension på kabel.

Att det är 2.5mm för 16a är helt rätt och inget fel i det men känns som du missar poängen lite.

Sure 2,5mm2 hela vägen, nollan måste vara framdragen, en C16 3-POLIG dvärgbrytare samt JFB, då är det tillåtet, Men detta är till tex spisuttag etc Knappast något som folk har i de vanliga vägguttagen.

Dem har till och med ändrat från 16A max till 13A max i nyare byggcentraler för tillfällig el för att minska riskerna.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming