Permalänk
Medlem

Skjuta raketer på nyårsafton?

Ska du skjuta raketer i år?
Jag har lite smatterbomber, airbombs och någon raket som jag tänkte skjuta på nyårsafton ;P

Permalänk

Verkligen inte.

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Skrivet av Skuttokova:

Verkligen inte.

+1

Onödigt att lägga 500kr på en raket som tar slut på två sec, då kan man istället köpa nya fläktar till datorn så att den lever lite längre....

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Jag gillar tanken men samtidigt så "fuck no" kan inte jag tänka mig se mina pengar gå upp i rök. Avskyr mitt jobb alldeles för mycket

Permalänk

Sprrrrrrrrrit, här var det sprrrrrit!
Seriöst, inga raketer, det finns andra idioter som köper dem och fixar showen åt mig

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Fyrverkerier är överskattat. När jag var mindre var det kul, men inte nu längre.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd

Blir endast en bengalisk eld för att visa min 2 årige son! sen blir det inget mer på grund av att hunden gillar inte raketer!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

kanske, kanske inte, förra året var första jag inte köpt ngt själv. Man vet ju hur det brukar gå med alkohol inblandat, plus att det kostar sjukt mycket pengar för sjukt lite kul

Time will tell

Permalänk

Första gången jag inte tänker skjuta något, jag är annars en sådan som älskar fyrverkerier. Fick vara med och ordna ett riktigt 90k fyrverkeri förra året med Chalmers Pyrot så det går inte riktigt att toppa, därför skippar jag det i år.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Nä, jag hoppar nog över allt vad raketer och smällare heter.
Nog för att det kan vara trevligt men, jag hoppar nog över det här i år.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Antagligen inte. Känns som om man bara missar allt om man står och svär med en tändare och stelfrusna fingrar när det smäller vackra fyrverkerier över hela himlen. Då ska man kolla uppåt, inte nedåt!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av judge:

Blir endast en bengalisk eld för att visa min 2 årige son! sen blir det inget mer på grund av att hunden gillar inte raketer!

Samma här, min ena pinschertik sitter & hyperventilerar till långt fram på natten
dagar med fyrverkerier. Jag bor visserligen enskilt, men de skjuter i samhället 2km bort, det räcker.

Jag tror jag gör som anton_major här ovan & helsatsar på sprit istället.

Permalänk

Mycket möjligt att polarna köper nåt och då får man väl ge en slant. Men inget jag skulle köpa själv iaf. Nog för att fyrverkerier är lite kul, men man kan ha roligare för så mycket pengar.

Permalänk

Tror inte de.. har nog inte blivit något på 3 år tillbaka.. har nog fortfarande kvar lite småfjutt i en påse.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Raketer och smällare är trevligt, dessutom väldigt roliga för barnen. Det komiska med dessa är att de är som med alkohol, de som får köpa det har vuxit ifrån det, medans vi andra inte ser lika stor glädje i det. Obs att jag inte påstår att jag inte skulle vilja skjuta iväg någon större "raketpjäslåda".
Nu är åldergräns väldigt bra, tyvärr så hjälper det inte mycket. Ungdomar springer runt och skjuter själva, t.o.m. nu hör jag enstaka raket plus smällare. Och jag misstänker knappast personer i plus 18 års åldern som gör detta.

För min egen del så skjuter jag inte dyra raketer för mig själv, det blir precis som de +10 senaste åren att jag går ut i stan, ser på fyrverkerierna där + fryser utav bara den f-n, samt bara ser småungar plus enstaka pensioner. Sedan svär åt att Tomahawkmissiler ska vara så förbaskat dyra, annars skulle jag skjuta av ett par sådana.

*edit*
En Kinesiska lykta är jag sugen på att skicka upp.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Brukar skjuta upp lite bombtårtor varje år för ca 3 papp, men detta år blir det för 500 spänn pga att man är en fattig student utan x-tra jobb. Inte för att det gör så mycket då jag och en del av min familj kommer vara ute i byn och se på när andra smäller av

Visa signatur

People are spending dollars on water tapped in fancy bottles. And don't you agree? The gesture is not so much an act of stupidity. It 's just a sign of our destructive mentality. - Raised Fist [Slipping into coma]

Permalänk
Medlem

Hade det funnits thunderkings så hade ja köpt några lådor, men annars blir det inget

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Jag gör egna av svartkrut, stubin och en 6.5tomhylsa, smäller bättre än tigerskott/streetcrackers nånsin gjorde.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Skrivet av Ovard:

Jag gör egna av svartkrut, stubin och en 6.5tomhylsa, smäller bättre än tigerskott/streetcrackers nånsin gjorde.

Knappast laglig. Man kan göra denna smällare med enklare ingredienser att få tag på och den fortfarande smäller bra.(sprängverkan är dock kass) Men risken för blindgångare är stor så det är bara ren idioti. -Tänker inte säga hur, men jag skulle gissa många på forumet har gjort den nämnda, den var mycket populär förr.

Annars tycker jag det är dumt att de har förbjudit smällare, då folk gör egna istället. Och det är inte precis svårt att göra smällare som får rutorna att dallra de närmsta hundra meterna.

Angående hundar så tror jag bara det är att träna dem, jag har inte sett en enda skotträdd hund i hela mitt liv. (som jag vet om) Men så har de hundar jag sett också varit uppväxt med jakt sedan valp.

*edit*
För min egen del så blir det högst en Kinesiska lykta som sagt, det skulle vara skitskoj att skicka upp en skitstor, men jag misstänker luftfartsverket m.m. har något emot detta. Så det blir väl en som typ teknikmagasinet säljer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Knappast laglig. Man kan göra denna smällare med enklare ingredienser att få tag på och den fortfarande smäller bra.(sprängverkan är dock kass) Men risken för blindgångare är stor så det är bara ren idioti. -Tänker inte säga hur, men jag skulle gissa många på forumet har gjort den nämnda, den var mycket populär förr.

Annars tycker jag det är dumt att de har förbjudit smällare, då folk gör egna istället. Och det är inte precis svårt att göra smällare som får rutorna att dallra de närmsta hundra meterna.

Angående hundar så tror jag bara det är att träna dem, jag har inte sett en enda skotträdd hund i hela mitt liv. (som jag vet om) Men så har de hundar jag sett också varit uppväxt med jakt sedan valp.

*edit*
För min egen del så blir det högst en Kinesiska lykta som sagt, det skulle vara skitskoj att skicka upp en skitstor, men jag misstänker luftfartsverket m.m. har något emot detta. Så det blir väl en som typ teknikmagasinet säljer.

ang rädda hundar så tror jag inte det är att de är rädda utan att de hör rätt bra därav en anledning.
Våran hund var inte rädd för smällare eller åska dock var hon livrädd för dammsugaren.
En kompis hund var livrädd för åskan. sprang alltid och la sig under datorbordet hos husse ^^
Sen finns de skotträdda hundar givetvis.

Sen bakpulver ca 50% och vatten ca 50% blanda i kinderägg (de gick i de gamla de nya vet jag inte) och skaka ett par snabba gånger och släng iväg

ashh. vi har någon tomte här som gör och säljer lite fyrverkerier. för många år sedan hade han något projekt för sig. typ största järnröret han hittade. grävde ner de i marken och lämnade mynningen öppen mot luften. Jag vet bla att han fick ha tillstånd av luftfartsverket för att fyra av den där pjäsen.
Hördes rätt bra, dessvärre tror jag inte att jag såg själva 'skottet'

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Blir väl några tjut-raketer, då jag för några år sedan köpte 250st för 40 spänn.

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Knappast laglig. Man kan göra denna smällare med enklare ingredienser att få tag på och den fortfarande smäller bra.(sprängverkan är dock kass) Men risken för blindgångare är stor så det är bara ren idioti. -Tänker inte säga hur, men jag skulle gissa många på forumet har gjort den nämnda, den var mycket populär förr.

Annars tycker jag det är dumt att de har förbjudit smällare, då folk gör egna istället. Och det är inte precis svårt att göra smällare som får rutorna att dallra de närmsta hundra meterna.

Angående hundar så tror jag bara det är att träna dem, jag har inte sett en enda skotträdd hund i hela mitt liv. (som jag vet om) Men så har de hundar jag sett också varit uppväxt med jakt sedan valp.

*edit*
För min egen del så blir det högst en Kinesiska lykta som sagt, det skulle vara skitskoj att skicka upp en skitstor, men jag misstänker luftfartsverket m.m. har något emot detta. Så det blir väl en som typ teknikmagasinet säljer.

Skillnaden är att en jakthund blir tränad till att vänja sig med ljudet. Hundar som blir skotträdda hinner oftast inte få det utan man går i en tunnel och sedan skjuter ett par puckon in en raket och tycker att det är skit kul.

Gillar själv raketer under kontrollerande former, just nu så är det ett svenskt jihad ute när alla snorungar ska skjuta runt dem. Något som inte uppskattas av alla, speciellt inte när man riktar och skjuter raketer mot folk som är ute och går med hundar. Har lyckats undkommit det hittills, men lovar att det kommer stå på i tidningarna när det händer.... Kommer personligen att se till så att ingen av dem kommer att kunna avnjuta något med synen eller sin hörsel. De ska nog vara glada att kunna avnjuta en big tasty genom ett sugrör.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Knappast laglig. Man kan göra denna smällare med enklare ingredienser att få tag på och den fortfarande smäller bra.(sprängverkan är dock kass) Men risken för blindgångare är stor så det är bara ren idioti. -Tänker inte säga hur, men jag skulle gissa många på forumet har gjort den nämnda, den var mycket populär förr.

Annars tycker jag det är dumt att de har förbjudit smällare, då folk gör egna istället. Och det är inte precis svårt att göra smällare som får rutorna att dallra de närmsta hundra meterna.

Angående hundar så tror jag bara det är att träna dem, jag har inte sett en enda skotträdd hund i hela mitt liv. (som jag vet om) Men så har de hundar jag sett också varit uppväxt med jakt sedan valp.

*edit*
För min egen del så blir det högst en Kinesiska lykta som sagt, det skulle vara skitskoj att skicka upp en skitstor, men jag misstänker luftfartsverket m.m. har något emot detta. Så det blir väl en som typ teknikmagasinet säljer.

Skillnad på fyrverkeri/åska och jakt skott! min hund är endast rädd för åska o fyrverkeri men inte gevärsskott!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Miljöförstöring, sprängda fingrar, förlorad syn/hörsel, uppsprängda djur, lägenheter/hus i brand, svåra eldskador på omkringliggande natur och egendom, brända pengar och hål i plånboken.
Ens egna barn som får för sig bygga egna smällare i garaget efter att ha fåt VG på Kemi A och tycker att Phetbook är det tuffaste som någonsin skrivits.
Kvarglömda bomber som grannen får för sig avfyra dagen efteråt.

Om jag ska fira det på ett bra sätt ska jag göra som bud och köpa en kinesisk lykta. De är riktigt vackra och häftiga, speciellt när de är många. Tyvärr är de inte helt brandsäkra de heller, så man ska se till att checka att de verkar ok innan man får för sig släppa iväg en hög.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Men så har de hundar jag sett också varit uppväxt med jakt sedan valp.

Precis. Jag har sett både-och.
Just min hund var inte skotträdd från början, utan det gick till ungefär så här
(Och eftersom hon inte är en jakthund, så hade hon ingen vapenvana innan alls.):

Faktor 1:
För några år sedan åskade det något förjävligt på hösten & blixten gick ner nära vårt hus,
som f.ö. ligger enskilt på en höjd, flera gånger samma vecka.
Vid ett par av dessa nerslag blixtrade det kraftigt runt en elcentral i vår övre hall, där hunden låg.
Hon blev (självklart, jag gjorde själv nästan på mig) väldigt skrämd av det & sedan eskalerade det till:

Faktor 2:
Nytt jaktlag arrenderar i markerna häromkring som övar trap/skeet med en lerduvekastare en bit upp i skogen.
Hunden blir nervös & reagerar likadant som när det åskade förut, när de övar & sedan jagar på hösten.
(De har rätt att göra det så det är inte mycket att göra åt.)

Resultat: Skotträdd hund.

Permalänk
Medlem

Fyrverkerier var kul sålänge det fanns smällare.

När de förbjöd dem så var det inte roligt längre. Dessutom ska jag fira nyår i en lägenhet med utsikt över mer eller mindre heeeeela Göteborg så jag ska njuta av andras pjäser istället.

Ett välkomponerat fyrverkeri tycker jag annars kan bli riktigt maffigt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

synd om dom med djur som får stå ut med raketer i trapphus och utanför fönstret, många valpar som blivit förstörda, en del är rädda för knallen andra för lukten av krutet, kan också bero mkt på ägarna också som börjar dalta med dom när det smäller så de lär sig vara rädda. För övrigt så ska inte en hund i ett samhälle behöva lära sig klara av skott. Men i vilket fall raketer och smällare vill jag inte ha utanför min balkong, om folk smäller lite avsides har jag inget emot. Förra året kom en stor pjäs farande efter backen, precis ovanför min bil. Då var jag allt annat än lycklig.....

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

Nja jag är inte så duktig på hantera de är lite för "våldsam" med de så bättre att inte riskera någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Knappast laglig. Man kan göra denna smällare med enklare ingredienser att få tag på och den fortfarande smäller bra.(sprängverkan är dock kass) Men risken för blindgångare är stor så det är bara ren idioti. -Tänker inte säga hur, men jag skulle gissa många på forumet har gjort den nämnda, den var mycket populär förr.

Annars tycker jag det är dumt att de har förbjudit smällare, då folk gör egna istället. Och det är inte precis svårt att göra smällare som får rutorna att dallra de närmsta hundra meterna.

Angående hundar så tror jag bara det är att träna dem, jag har inte sett en enda skotträdd hund i hela mitt liv. (som jag vet om) Men så har de hundar jag sett också varit uppväxt med jakt sedan valp.

*edit*
För min egen del så blir det högst en Kinesiska lykta som sagt, det skulle vara skitskoj att skicka upp en skitstor, men jag misstänker luftfartsverket m.m. har något emot detta. Så det blir väl en som typ teknikmagasinet säljer.

Du, jag köper såna gröna "bomber" som säljs helt lagligt i affär, sedan tar jag stubinen i från denne och stoppar i. Ingen ingrediens är olaglig, om världen och dess sunkiga "FÖR ATT JAG SÄGER DET" lagar har något emot det så är de välkomna att knacka på min dörr

Jag tycker om att ha roligt, inte mitt fel att nästan allt roligt är olagligt.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Skrivet av Ovard:

Du, jag köper såna gröna "bomber" som säljs helt lagligt i affär, sedan tar jag stubinen i från denne och stoppar i. Ingen ingrediens är olaglig, om världen och dess sunkiga "FÖR ATT JAG SÄGER DET" lagar har något emot det så är de välkomna att knacka på min dörr

Jag tycker om att ha roligt, inte mitt fel att nästan allt roligt är olagligt.

Alla ingredienser för denna lilla nyårssmällare är också lagliga att köpa/inneha. YouTube - 25,000Lb Anfo shot

Nå jag håller dock med det att lagstiftarna har gjort det enkelt för sig genom att förbjuda allt som är lagligt, för då behöver de inte uppdatera lagarna så mycket. Dock rekommenderar jag som sagt inte att plocka isär raketer av flera orsaker.
Jag själv undviker ens att smälla av lågprisraketer, dumt att riskera i onödan.

*edit*
Sedan angående hundar som många kommenterade mig om, så självklart beror det på läten samt om idioter skjuter dessa emot hunden & kanske hundföraren. Gör någon det så tycker jag det är djurplågeri och försök till att skada någon annan. Lite som med mordbrand, det räcker att tända eld på Gävle bocken för att åka dit för det. Detsamma borde vara att skjuta raket mot någon, det borde vara hårt straff fast den ej träffar/gör fysisk skada.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".