Priser på netbookdatorer i fritt fall

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kazutoyo:

Jo, en netbook ska säljas med 2GB Och Windows Home Premium. Inte 1GB och Windows Starter som >90% av dagens netbooks.

Inte ifall du vill ha en =< 1,5kg bärbar dator för billig peng och med vettig batteritid. Windows Premium skulle inte tillföra något positivt om det inte matchas av annan hårdvara, och då talar vi redan om något annat än netbook-konceptet. Kanske är problemet snarare att medan smartphone-användare accepterar viss skillnad mellan OS så trodde gemene man att en netbook var ekvivalent med vilken annan dator som helst. Personligen tycker jag inte Windows är ett bra alternativ för netbooks.

Skrivet av Leeloo:

Usch och blä för netbooks. De må vara billiga men jag verkligen AVSKYR pekplattan på dessa datorer som är åt dvärgar! Tagentbordet är inte heller så mycket att hänga i.

Kommer aldrig köpa en netbook igen, oavsett pris.

Ifall det handlar om större arbetsmängd är nog den mest optimala användningen att köra ett OS+WM där mus eller pekplatta inte behövs. Ett tiling WM är perfekt, fast då hamnar vi ofrånkomligen i ett kundsegment som inte passar väl in i massvolymerna som krävs. Jag tror nog vi "geeks" tjänat mest på netbook-konceptet.

Skrivet av Zyriak:

Problemet är snarare att det är en så begränsad produkt, som sagt min smartphone med tangentbord klarar det som en netbook klarar, börjar man stoppa in mer grejer eller bättre komponenter ja då blir det en laptop av det hela.

Återigen beror det nog på vilken kundkrets du tillhör. Det finns massor av saker dessa netbooks är bra på, som bara är jobbigt och klumpigt, och ibland inte alls möjligt att få till på smartphones. Att försöka tvinga på netbook-användare standard-OS var nog det mest begränsande, inte själva netbooken i sig.

Permalänk
Hjälpsam

2000-3000 verkar ganska vettigt, mer vill jag inte ge, kör också gärna med Linux.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Netbooks råckar

Netbooks är grymma tycker jag!

Har en Asus 901 och en Asus 1008HA. Den senare använder jag mest hela tiden främst för att skriva. Kan inte tänka mig att skriva en längre text på en smartphone som dessutom kostar 2-3 gånger så mycket.

Den senare har dessutom stort tangentbord, bra batteritid, bra att surfa med osv. Enda nackdelen skulle vara att AVG Free suger dess kraft emellanåt. Men AV är ju valfritt förstås.

Permalänk
Medlem

Det finns snabbare och kraftigare = dyrare datorer med 10-12"

Permalänk

Synd att det går ner för netbooks. Hade en Acer One förut och tyckte väl den var lite slö. Nästa jag köpte vart en Point of View Mobii ION. Intel Atom 230 och Nvidia ION GPU. Dessutom trimmade jag upp den lite extra med en Intel\Kingston X25 SSD och nytt Kingston 900Mhz 2GB minne och lyckades även få tag i ett program så jag kunde klocka Atomen från 1,6GHz till 1,9Ghz. Den kör jag crysis och L4D2 på någorlunda flytande. Jäkligt nöjd med den.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kRYSSET:

Först när det här finns, blir tablet-marknaden intressant för mig som fotograf.

Jag känner flera fotografer, alla springer runt med ipads och visar bilder. Man kan tro att bilderna gör sig bättre på en ipad.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlp:

Jag känner flera fotografer, alla springer runt med ipads och visar bilder. Man kan tro att bilderna gör sig bättre på en ipad.

Det är den fina skärmen man vill åt och där är man ensam idag vad jag förstår.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Nån som vet när prissänkningen kommer ske i Sverige?
För hittills har väl bara några få netbooks med 4 timmars batteri reats ut för 1900:- medan de med 8~ timmars batteri max har sänkts 300:-
Kommer de chocksänkas närmsta månaden?

Jag såg inga med intressanta batteritider på julrean därav min fråga.

Kommer det komma mer kraftfulla "netbooks" billigt inom snar framtid?
Kommer fler satsa på högre skärmupplösning? eller kommer 1024x600 bestå?

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Sund

Skrivet av snausman:

Nån som vet när prissänkningen kommer ske i Sverige?
För hittills har väl bara några få netbooks med 4 timmars batteri reats ut för 1900:- medan de med 8~ timmars batteri max har sänkts 300:-
Kommer de chocksänkas närmsta månaden?

Jag såg inga med intressanta batteritider på julrean därav min fråga.

Kommer det komma mer kraftfulla "netbooks" billigt inom snar framtid?
Kommer fler satsa på högre skärmupplösning? eller kommer 1024x600 bestå?

Det är varumärket netbook som sätter dessa gränser. Annars skulle såklart fler varianter dyka upp. Lägg därtill att Intel inte vill att deras Atom-processor ska inkräkta på de dyrare processorna. Men det kan bli ändring på detta nu när AMD kommer med sin motsvarighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Jo, en netbook ska säljas med 2GB Och Windows Home Premium. Inte 1GB och Windows Starter som >90% av dagens netbooks.

Det värsta med Win 7 starter är att Microsoft begränsat grafik inställningarna när man kopplar in en extern skärm. Räcker inte att med bättre drivrutiner osv utan man måste även byta ut till en annan Win 7 versionerna för att kunna kör skärmen i full upplösning mm. Netbook som såldes med XP gick det hur bra som helst när man kopplade en extern skärm.

Edit:
Jag föredrar också netbooks framför mobiltelefoner av skälen som redan nämnts. Tillägger att netbook har större utrymme till lägre pris. Kan koppla externa hårddiskar. Tömma telefonen på bilder man tagit eller hantera musiken man har lagt på den. Även lättare att installera program för att hantera format som de inte kunde hantera från början.

Telefonen har dock för mig ersatt mp3 spelaren och enkla kameror.

Permalänk
Medlem

Det jag har behov av är en dator där jag kan dumpa bilder och video till när jag är iväg och reser. Samtidigt som jag ska kunna göra lite anteckningar, organisera/kolla på bilderna, surfa samt kolla kartor.
Då är netbook det vettigaste alternativet idag. iPad är ju lika användbar som en mobiltelefon i detta fallet, alltså funkar inte alls till uppgiften.
Men dyker det upp en smidig surfplatta med USB och kortläsare så känns det som ett självklart val framför netbook. Har man grova händer så är tangentbordet på en netbook ändå värdelöst, så varför inte skippa den helt. Så förstår skiftet från netbook till tablet. Sen att priset går ner på saker kan ju aldrig vara fel från konsumentens sida ;P

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Skrivet av hejsann:

SHENZHEN HAINA DIGITAL TECHNOLOGY CO.,LTD---WWW.HAIPAD.NETss

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

~macbook air
Annars har HP haft två stycken netbooks i metall, ganska billiga också.

Macbook Air är inte tillräckligt energisnål (~30W under tung belastning) och är tvungen att använda en fläkt. Men får kolla upp det där från HP om det är något som passar mig.

Skrivet av Anonymous FTW:

Du verkade missat Nokia booklet den hade aluminiumchassie. Men den kostade därefter också.

Nokia Booklet var väldigt trevlig med dess metallchassi och fläktlösa design, tyvärr så kom den med bara med Windows Starter och ännu värre, 1GB RAM som satt fast på moderkortet så det var omöjligt att uppgradera minnet. Skulle gärna se att Nokia släpper en ny uppgraderad Booklet med 2GB, men det kommer antagligen inte ske då jag tror den floppade rätt så rejält?

Permalänk
Medlem

Ja, vi får hoppas på AMD's nya arkitektur som kommer. Inte för att den kommer revolutionera prestandan direkt, men framförallt kanske släpper tillverkarnas handklovar!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Det enda jag tycker en netbook erbjuder utöver en smartphone eller tablet är möjligheten att skriva längre saker någorlunda vettigt iom tangentbordet och skärmstorleken (jämfört med en smartphone).

Men jag tror det kommer dyka upp fler lösningar som clamcase till iPad, kanske tom från tillverkarna till tablets själva. För det vore väl det optimala att ha tangentbord, mus och extra batteri inbyggt i skyddet för sin tablet och sedan kunna plocka ur skärmen när man ska iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyqol:

Det enda jag tycker en netbook erbjuder utöver en smartphone eller tablet är möjligheten att skriva längre saker någorlunda vettigt iom tangentbordet och skärmstorleken (jämfört med en smartphone).

Men jag tror det kommer dyka upp fler lösningar som clamcase till iPad, kanske tom från tillverkarna till tablets själva. För det vore väl det optimala att ha tangentbord, mus och extra batteri inbyggt i skyddet för sin tablet och sedan kunna plocka ur skärmen när man ska iväg.

http://clamcase.com/skin/frontend/pro/cc/images/ipad_product1...

Dell har ju en maskin som är lite åt det hållet. Den kan växla mellan att vara netbook och surfplatta, om än en tjock sådan.
http://www.dell.com/us/p/inspiron-duo/pd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Dell har ju en maskin som är lite åt det hållet. Den kan växla mellan att vara netbook och surfplatta, om än en tjock sådan.
http://www.dell.com/us/p/inspiron-duo/pd

http://alltompc.se/cms/wp-content/uploads/2010/11/Dell_Inspir...

Om man kunde plocka ur skärmen ur ramen så visst, nu är det bara en variant på en Convertible likt de från HP, Acer mfl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyqol:

Om man kunde plocka ur skärmen ur ramen så visst, nu är det bara en variant på en Convertible likt de från HP, Acer mfl.

Nej det är det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyqol:

Det enda jag tycker en netbook erbjuder utöver en smartphone eller tablet är möjligheten att skriva längre saker någorlunda vettigt iom tangentbordet och skärmstorleken (jämfört med en smartphone).

Men jag tror det kommer dyka upp fler lösningar som clamcase till iPad, kanske tom från tillverkarna till tablets själva. För det vore väl det optimala att ha tangentbord, mus och extra batteri inbyggt i skyddet för sin tablet och sedan kunna plocka ur skärmen när man ska iväg.

http://clamcase.com/skin/frontend/pro/cc/images/ipad_product1...

Vore mycket behagligt om det kom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Nej det är det inte

Hur menar du, enda skillnaden är att man här snurrar skärmen innuti en ram istället för att snurra hela skärmen 180 grader.

Permalänk

Man har faktiskt kunnat köpa en netbook i sverige för 2000 kronor länge, morsan köpte sin för 1888 för 1,5 år sedan, och man har sedan dess i omgångar kunnat köpa för samma pris, och det har sällan legat långt från 2000 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyqol:

Hur menar du, enda skillnaden är att man här snurrar skärmen innuti en ram istället för att snurra hela skärmen 180 grader.

Stora skillnader mot de traditionella tablet pc:
Kapacitiv skärm
I "slateläget" är interfacet pekvänligt.
Priset
Helt annan målgrupp i allt vad det innebär

Vidare vill jag tipsa om att IBM lanserade just det du efterfrågar för några år sedan (om inte minnet sviker). Dock en helt annan målgrupp.

Permalänk
Inaktiv

Har en HP 311 Mini och är mycket nöjd med den. Den skall uppgraderas med en OCZ Vertex 2, 120 GB samt Win 7 Pro. 3GB ram sitter redan i den. Skulle vara skönt att slippa vibrationerna från den mekaniska hårddiskens om sitter i den idag.

Macbook Pro 13, ligger hemma och har inte startats sen 2-3 månader tillbaks. Den skall doneras till kusinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kRYSSET:

Ge mig en tablet/surfplatta som jag kan använda i min studio som ett vettigt verktyg. Hårdvaran måste vara en kraftig dual-core eller helst quad-core, minst 4GB internminne (för bildhanteringens skull) samt iaf en 500GB disk och som dessutom inte har begränsningar för att kunna behandla raw bilder i 24Mpix storlekar.

Från applikationen skall man ju givetvis kunna ställa in slutartid, bländarval samt även iso och exponeringskompensation. När bilden sedan tas från tableten till kameran så skall bilderna föras över direkt till disken på tableten och visas på skärmen, där snabb redigeringsverktyg så som svartvit, oskarp mask, histogram och crop verktyg finns tillgängliga för att kunna visa brudparet/modellen hur bilden kommer att kunna se ut.

För övrigt är funktionen att kunna markera bilder med en stjärna (favorit) som man vill "låsa" (så även om man raderar bildbibloteket följer inte de här med). På det här sättet kan man sortera ut dåliga bilder med en gång.

Först när det här finns, blir tablet-marknaden intressant för mig som fotograf.

thinkpad x201t?
http://www.engadget.com/2010/02/23/lenovo-thinkpad-x201-table...
lite för lågt upplöst skärm kanske om man ska hålla på med stora bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Stora skillnader mot de traditionella tablet pc:
Kapacitiv skärm
I "slateläget" är interfacet pekvänligt.
Priset
Helt annan målgrupp i allt vad det innebär

Det finns flera convertibles/tablet pc med kapacitiv skärm så det är inget nytt. Windows 7 har också inbyggd pekfunktionalitet så det är inget tillverkarna behöver utveckla själva.

Permalänk
Medlem

Visste att det bara var en fluga.