Jack daniels eller Grants whiskey till nyår VILKEN ??

Permalänk
Avstängd

Jack daniels eller Grants whiskey till nyår VILKEN ??

Som rubriken lyder har inte bestämt mig vilken whiskey jag skall sätta mig och smutta på till tolvslaget på nyår.
vilken tycker ni ?
kom med era åsikter!

Mvh Pekå

Visa signatur

Citera för SVAR!

i5 750 @ 4.3 Ghz Vattenkylt. 8gb Corsair. 6950 Crossfire. 3x 1 tb Samsung Spinpoint F3 2x 120 gb Corsair SSD Force Series. Fractal Define r2 Svart.

Permalänk
Hedersmedlem

Mellan de två: JD utan tvekan.

Är du ute efter billig whisky kan jag rekommendera Islay Mist Deluxe. En rökig blended som inte smakar allt för pyton.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rich:

Mellan de två: JD utan tvekan.

Är du ute efter billig whisky kan jag rekommendera Islay Mist Deluxe. En rökig blended som inte smakar allt för pyton.

nej men är ganska ny whiskey drickare och polaren rekommenderade dessa två. kom gärna med andra förslag

Visa signatur

Citera för SVAR!

i5 750 @ 4.3 Ghz Vattenkylt. 8gb Corsair. 6950 Crossfire. 3x 1 tb Samsung Spinpoint F3 2x 120 gb Corsair SSD Force Series. Fractal Define r2 Svart.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på bilken budget du har. Är du ute efter riktigt whisky, single malt får du lägga minst 400 kr. Bland blended finns det inte så mycket att hurra för. JD är åtminstone lite rock n roll.

Personligen föredrar jag Islay-whiskys. Där har vi bland annat Bowmore som är en favorit.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Hjälpsam

JD duger som billigt substitut. Finns många blend som är hårdare, strävare och mer bensinkaraktär såsom Grants till exempel.

Min personliga favorit som jag inte kan vara utan hemma är Glenfiddich single malt. 12årig är helt OK, det är den som går mest. När man skall lyxa till det lite finns oftast en 15årig hemma med. Den 18åriga tycker jag börjar få lite mycket smak av torv och ekflis jämfört med 15åriga.

Kan ta en liten flaska för att smaka en len och fruktig (ej rökig) single malt av god kvalité;
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=440&But...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

JD duger som billigt substitut. Finns många blend som är hårdare, strävare och mer bensinkaraktär såsom Grants till exempel.

Min personliga favorit som jag inte kan vara utan hemma är Glenfiddich single malt. 12årig är helt OK, det är den som går mest. När man skall lyxa till det lite finns oftast en 15årig hemma med. Den 18åriga tycker jag börjar få lite mycket smak av torv och ekflis jämfört med 15åriga.

Kan ta en liten flaska för att smaka en len och fruktig (ej rökig) single malt av god kvalité;
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=440&But...

Tackar! prövar på en sådan liten flaska så återkommer jag med hur jag tyckte den smakade!

tack alla andra också!
god fortsättning på er!

mvh Pekå

Visa signatur

Citera för SVAR!

i5 750 @ 4.3 Ghz Vattenkylt. 8gb Corsair. 6950 Crossfire. 3x 1 tb Samsung Spinpoint F3 2x 120 gb Corsair SSD Force Series. Fractal Define r2 Svart.

Permalänk

Seriöst, ta en Famous Grouse istället. Alla whisky-nördar jag känner håller den som bäst bland billiga blended. JD och Grants är ju rena rävgiftet i jämförelse.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fastforward:

Seriöst, ta en Famous Grouse istället. Alla whisky-nördar jag känner håller den som bäst bland billiga blended. JD och Grants är ju rena rävgiftet i jämförelse.

Jag är själv lite av en whisky-nörd, och jag skulle vilja påstå att Famous Grouse är bland de värre faktiskt. Där kan vi snacka rävgift.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Ta JD. Då känns det iaf lite rocknroll när du ligger och spyr i badkaret.

Permalänk
Medlem

Grants....

JDl utan tvekan den mest överskattade träskvattnet, verkar mets vara en ''cool'' faktor över den än nått annat.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rich:

Jag är själv lite av en whisky-nörd, och jag skulle vilja påstå att Famous Grouse är bland de värre faktiskt. Där kan vi snacka rävgift.

FG Black är rimligt OK faktiskt. Men den vanliga kan man använda till fotogen eller möjligtvis marinader för grillkött.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

FG Black är rimligt OK faktiskt. Men den vanliga kan man använda till fotogen eller möjligtvis marinader för grillkött.

Aldrig testat Black-varianten faktiskt. Den rökiga tonen kan säkert dölja en del.

Tyvärr förlorar många sin whisky-oskuld med ren dynga köpt i Tax Freen vilket avskräcker många. Jag föll för rökig whisky direkt, föredrar det framför Highland. Inte sagt att jag inte gillar Highland-whisky, en Glenfiddich går ner finfint!

Sen, med handen på hjärtat tycker jag inte JD alls är så dumt faktiskt. Är jag ute och inte vill ha någon öl blir det lätt en fyra JD.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Ta JD, speciellt om man inte är van vid whisky. JD är "mild" och lite fruktig och gillar du det inte rent funkar det utmärkt att göra grogg på (med te.x. cola).
Förresten är JD en whisky eller en bourbon?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kryll:

Ta JD, speciellt om man inte är van vid whisky. JD är "mild" och lite fruktig och gillar du det inte rent funkar det utmärkt att göra grogg på (med te.x. cola).
Förresten är JD en whisky eller en bourbon?

Enligt JD själva är det en whisky. Många vill dock kalla det för bourbon.

"Despite many misconceptions by consumers and even in the marketplace, it is not marketed as a bourbon according to the official Jack Daniels web site. The lack of any reference to Bourbon on the label also negates any relationship to Bourbon."

https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Jack_Daniel%27...

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

JD är en Tennessee Whiskey, inte en Bourbon Whiskey. JD filtreras genom ett tjockt lager kol innan den tappas på fat för lagring. P.g.a. det så skulle den inte få kallas för Bourbon, ens om producenten ville det.

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

En del av definitionen av bourbon är att den är destillerad på majs, vilket JD är så per definition till viss del en bourbon trots att det står whiskey på etiketten och hemsidan.

Whiskey skall vara på korn eller malt för att vara en whiskey.

Lite som "kalla-det-vad-du-vill boll";
http://www.youtube.com/watch?v=qdVp5i6wsOw

Vad säger du Rich, det var längesedan vi sågs. Skall vi ta några goa gubbar från Swec redaktionen och från mitt kontor och ta några virre på Rover som i the old days?

Var ute och rajtade lite med Edin och Andreas och en av era Emil i höstas, det var riktigt nice Kanske dra med Tommy och Adriana från Fractal som ändå är i Göteborg?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

JD är en helt ok bourbon (det känns helt klart fel att kalla det whiskey i alla fall. ) och skulle jag välja mellan grants och JD så tror jag att jag skulle valt JD. Men om du är ny på att dricka whiskey så skulle jag nog säga att du ska testa någon med lite mer rökighet. De flesta jag känner har lärt sig den vägen. Islay Mist som Rich nämner är inte så tokig för att vara en billigare rökig blended. Ska du inte ha rökig så skulle jag säga att du vill gå upp i 3-400 kronors klassen då dessa brukar ha en väldigt mycket mer nyanserad smak och det spritigt vassa försvinner. För tillfället är jag ganska så såld på Dalwhinnie eller Glenmorangie som båda är väldigt milda och trevliga (Dalwhinnien saknar nästan all rökighet medans Glenmorangie har en väldigt svag rökighet).

EDIT: stavning.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Skrivet av Rich:

Jag är själv lite av en whisky-nörd, och jag skulle vilja påstå att Famous Grouse är bland de värre faktiskt. Där kan vi snacka rävgift.

Du gillar Grants bättre alltså?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Varför ska du dricka fotogen om du nu ska prova på whisky? Du ska ju naturligtvis dricka nånting som faktiskt är gott! Annars är det ju som att introducera datorspel till någon genom att spela Daikatana.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fastforward:

Du gillar Grants bättre alltså?

Jag har faktiskt aldrig smakat Grants. Av de blended jag har smakat var FG bland de värre.

EDIT: Haha, kom precis på att jag skrev "JD utan tvekan" i första inlägget när jag inte ens har smakat Grants. Så, aja, jag vet inte. Fail på mig.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

köp lord calvert och ge till någon du inte gillar

JD brukar gå hem hos de flesta, är det blandat klientel kanske den är bäst men igentligen ska jag nog inte utala mig då jag inte testat grants

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Dricker både fina rökiga grejer och billiga blended, varje sak har sin charm. Vill du ha något billigt så är mina favoriter:

* Famous Grouse Black (den vanliga är inget vidare)
* Grants
* Tullamore Dew
* Jack Daniels
* Jim Beam
* Jameson

Permalänk
Hedersmedlem

Förresten, är det bara jag som tycker att JD luktar lite övermogen banan? Tänk på det nästa gång ni luktar på den!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Avstängd

Har faktiskt lite dyrare whisky hemma som man fått i present (skulle aldrig få för mig o köpa så dyr sprit) men kommer nog aldrig o öppna dem eftersom de kostar så pass mycket.

Håller mig till mina kära Bowmore Black och Glengoyne.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Av min erfarenhet så är billig whiskey är nästan alltid detsamma som äcklig whiskey. JD fungerar dock utmärkt som grogg, vilket jag kanske kan tro att du tänker använda den till också? (som hårdrocksmänniska vågar jag dock knappt dricka JD).

Förövrigt så behövs det fler whiskeytrådar! Jag är också nybörjare, men har några vänner som introducerat mig för god whiskey (som i mitt tycke gott kan drickas 3cl åt gången! Förstår verkligen inte charmen med att hälla i sig 30 cl på en gång så man blir påverkad... Enda problemet med detta är att det tar olidligt lång tid att bli av med en flaska, speciellt om man inte gillar smaken. Är jag ensam med detta puttenuttiga drickande?). Jätterökigt ska det vara!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Ta den billigaste, efter 2 groggar(antar du spär ut dom) så kommer du knappast märka vad som är vad ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nmc:

Ta den billigaste, efter 2 groggar(antar du spär ut dom) så kommer du knappast märka vad som är vad ändå.

Det är väl ganska dumt att anta då han faktiskt frågar vilken vi rekommenderar. Spär man ut det känner man ju ändå knappt nån skillnad vilket vem som helt kan klura ut.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Förövrigt så behövs det fler whiskeytrådar! Jag är också nybörjare, men har några vänner som introducerat mig för god whiskey (som i mitt tycke gott kan drickas 3cl åt gången! Förstår verkligen inte charmen med att hälla i sig 30 cl på en gång så man blir påverkad... Enda problemet med detta är att det tar olidligt lång tid att bli av med en flaska, speciellt om man inte gillar smaken. Är jag ensam med detta puttenuttiga drickande?). Jätterökigt ska det vara!

Nej du är inte ensam. Håller med dig fullständigt! Whisky skall avnjutas i små mänger

Har länge gillat whisky men hållt mig till de lite mindre röka sorterna. Var dock på en whiskyprovning i sommras av skotska sorter och fick då upp ögonen för rökig islay whisky. Fan va gott det var! Laphroaig är numera en favorit, härligt rökig! Häromdan köpte jag mig också en Bowmore Darkest efter att den vunnit "maltwhisky-VM" i kategorin rökig nu innan Jul. Den var riktigt god den också! Är nyfiken på att testa en Japansk whisky, det blir mitt nästa köp tror jag.

Sorry för lite utsvävande men prova gärna en rökig maltwhisky, vem vet du (trådskaparen) kanske fastnar för det du med

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av S_Z:

Nej du är inte ensam. Håller med dig fullständigt! Whisky skall avnjutas i små mänger

Har länge gillat whisky men hållt mig till de lite mindre röka sorterna. Var dock på en whiskyprovning i sommras av skotska sorter och fick då upp ögonen för rökig islay whisky. Fan va gott det var! Laphroaig är numera en favorit, härligt rökig! Häromdan köpte jag mig också en Bowmore Darkest efter att den vunnit "maltwhisky-VM" i kategorin rökig nu innan Jul. Den var riktigt god den också! Är nyfiken på att testa en Japansk whisky, det blir mitt nästa köp tror jag.

Sorry för lite utsvävande men prova gärna en rökig maltwhisky, vem vet du (trådskaparen) kanske fastnar för det du med

Har många gånger tänkt prova japansk whisky på restauranger med stort sortiment och kunnigt folk. De har varje gång sagt: lägg pengarna på bra whisky istället.

Mao, den skall vara overpriced och sämre än skotsk whisky.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen