Permalänk

Hjälp med att hitta felet

Hej!

Har en dator som inte får bild på skärmen. Den ger heller inte ifrån sig ett POST ljud vid uppstart.
Jag har felsökt i form av att plocka ut alla delar och sätta i dom en och en.

När jag hade bara moderkortet och PSU:n inkopplad hände i princip ingenting mer än ett lätt susande från PSU:n
När jag satte i processorn och processorfläkten så gick det igång ett ihållande pip som inte slutar (en enda signal hela tiden)

Jag lutar ju åt att det är processorn som är kass men är lite osäker, skulle det kunna vara moderkortet ?

Kopplar jag i resten av grejerna en åt gången så piper den inte (minnen, diskar, läsare osv)
Grafikkortet är inbyggt i moderkortet.
Kan kolla upp exakta modeller och märken senare om det skulle behövas men vad är era tankar ?

Permalänk
Hedersmedlem

Det ihållande pipet du fick med bara processor inkopplad är typisk felsignal för att BIOS ej känner av något minne, därför tror jag att moderkortet fungerar som det ska men att det interna grafikkortet gett upp. Har du något externt att prova med?

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Skulle också tippa på att det interna grafikkortet har packat ihop...

fan vad jag kör med tre punkter på slutet:)

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk

varför får jag inget POST pip vid uppstart när alla delar är inkopplade då ?
Har 2-3 olika grafikkort liggande att testa med men undrar fortfarande över POST pipet precis när man sätter igång datorn. Eller det kommer inte om grafikkortet gett upp kanske ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Keitaro_swe:

varför får jag inget POST pip vid uppstart när alla delar är inkopplade då ?
Har 2-3 olika grafikkort liggande att testa med men undrar fortfarande över POST pipet precis när man sätter igång datorn. Eller det kommer inte om grafikkortet gett upp kanske ?

POST-pipet kommer ju när BIOS hittat och initialiserat alla delar som behövs för start. Ingen grafik, ingen POST. Iofs borde det komma ett annat pip för att indikera att den inte hittar grafik men det kan man inte vara säker på.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

om jag säger att num lock och liknande inte heller lyser, är ni fortfarande inne på interna grafikkortet då eller det e mer sannolikt med moderkortet ?
Eller tangentbordet initieras inte förrän efter det ?