Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyEr0n:

Det jag undrar över är var den här jävla globala uppvärmningen tagit vägen?
Den måste ju ha blivit besegrad med råge.
Alltså kan vi ta bort alla miljöskatter och avskaffa miljöpartiet!

Det brukar vara en bra idé att veta lite om ett ämne innan man avfärdar det, speciellt när det är en fråga där det råder så stark konsensus bland de insatta som i frågan om global uppvärmning.
Höjningen av jordens medeltemperatur som än så länge orsakats av växthusgaser beräknas ligga på strax under en grad C. De mer temporära och framför allt lokala avvikelserna från förväntad temperatur (baserat på tid på året och plats) är ofta många gånger större än detta (du har säkert inte missat koncept som vargavinter och brittsommar) vilket resulterar i att förändringen som skett pga växthusgaser drunknar i all kortsiktig variation.
Det är därför forskare har andra metoder än att titta på termometern utanför fönstret när de skapar modeller av globala klimatsystem.

flancen: Nä, några så simplistiska uttalanden kommer aldrig att vara i närheten av allmängilltiga.
Mer specifikt till just denna uppfattning så är det ju dessutom så att vi här uppe i norr kommer att få se en större förändring av temperatur än de närmare ekvatorn, om man nu ska tro de mer accepterade modellerna.

SirMacke: Det var mer något som föreslogs tidigare men är inte längre något som verkar troligt.

Permalänk
Medlem

När vi ändå snackar kyla och snö. Hur går det för er andra med bilkörningen på morgonen och parkeringen på kvällen?

Känner på mig att många av er har det betydligt värre men så här ser iallafall min dag ut när det snöar.

Morgon:

1. Upp kl 5:00.
2. Alla försysslor inne.
3. Ut och skotta fri väg till parkeringsfickan ända ut i gatan så man även får svängrum med bilen eftersom jag måste backa ut runt en hörna varje morgon.
4. Sopa fram bilen. Känner mig som en arkeolog varje morgon (look I found something!) :).
5. Kör iväg.

Kvällen:

1. Anländer till bostadsområdet.
2. Letar efter en tillfällig parkeringsplats vilket ibland tar upp till 10 min.
3. Går flera kvarter till mitt bostadshus.
4. Ner i källaren och hämta skyffel.
5. Skotta fram parkeringsfickan samt en stor fyrkant för svängrum i gatan.
6. Lämna tillbaka skyffeln i källaren ifall någon annan skall ha den.
7. Gå tillbaka flera kvarter bort för att hämta bilen.
8. Kör in lungt och sansat utan problem till min parkering.
9. Tar mig in i lägenheten och slår på en kanna Zoégas Skånerost :).

GOD JUL förresten

Permalänk
Medlem

31grader här i morse, inte så farligt som förra året då det var 34, kändes som töväder i veckan när det var 14grader. Vi har iaf vintrar och somrar nu som man minns när man var liten tycker det är som det ska. Naturligt med variation, så även globala uppvärmningen, naturen reder sig själv, förmodligen så kommer det rensas lite bland mänskligheten så ordnar det sig, antingen gör naturen det eller vi själva. Förmodligen naturen, för vi är för dumma för att fatta att det inte går att rädda/hålla liv i alla. God Jul.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Har ju ocskå med luftfuktighet och vindstyrkan att göra.. i Stockholm är det väl mycket fuktigare än hos dig

Luftfuktigheten spelade ju ingen roll enligt SMHI...
Dock så har vinden med det att göra. Hade motvind nu ett tag på promenaden och då försvann känseln i ansiktet och det var inte så jätteskönt med -25 och motvind... När man hade medvind så var det mycket mycket varmare, man fick tillbaka känseln i ansiktet och det var nästan skönt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Luftfuktigheten spelade ju ingen roll enligt SMHI...
Dock så har vinden med det att göra. Hade motvind nu ett tag på promenaden och då försvann känseln i ansiktet och det var inte så jätteskönt med -25 och motvind... När man hade medvind så var det mycket mycket varmare, man fick tillbaka känseln i ansiktet och det var nästan skönt.

Ursäkta att jag säger det rätt ut. Men sluta 'skryt' med att du bor där det är kallare än resten i sverige. Visst det är intressant att veta tempen i övriga sverige osv, javisst. Men ingen gillar en viktigpetter

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Adaktusson:

Ursäkta att jag säger det rätt ut. Men sluta 'skryt' med att du bor där det är kallare än resten i sverige. Visst det är intressant att veta tempen i övriga sverige osv, javisst. Men ingen gillar en viktigpetter

Hej, jag vet att du älskar mig och jag älskar dig också! <3

Men det ÄR ju faktiskt kallast här, har ni missat vädret dom senaste dagarna? Precis där jag är just nu stod det -32 med röd ring runt, i övrigt var det -15 till -20 med blåa ringar runt.
Idag är det dock riktigt varmt, runt -10 så idag ska man försöka vara ute lite grann iaf

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Luftfuktigheten spelade ju ingen roll enligt SMHI...
Dock så har vinden med det att göra. Hade motvind nu ett tag på promenaden och då försvann känseln i ansiktet och det var inte så jätteskönt med -25 och motvind... När man hade medvind så var det mycket mycket varmare, man fick tillbaka känseln i ansiktet och det var nästan skönt.

Spelar ingen stor roll vid väldigt låga temperaturer och då skillnader mellan olika ställe är små men desto högre temperatur är desto mer ånga finns det i luften och desto mer intensivt upplever man temperaturen. Så om det är -5 C ute så kan det kännas som -15 C.

Luftfuktighet | Meteorologi | Kunskapsbanken | SMHI

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Ja det har varit ganska kallt denna vinter, runt Sthlm så har det bara varit ett fåtal dagar där det varit varmare än -10 sen har det varit -2x också nattetid.

Vi Svenskar är extremt dåliga på att klä oss, långkallingar, mössa och vantar hjälper inte alltid lite beroende på vad man köper, fleecevantar och bomulls mössa/långkallingar är ingen höjdare utan det gäller att köpa rediga saker som stoppar vinden...fick ett par bomulls långkallingar som är sköna hemma men ute så funkar dom inte speciellt bra trots fodrade byxor ovanpå.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SirMacke:

Precis.
Det varma klimatet kommer (kanske) störa golfströmmen, vilket gör att vi får kallare.

Det där med Golfströmmen är en myt.
Om Växthuseffekten ökar, kommer vi att få det varmare inte kallare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det där med Golfströmmen är en myt.
Om Växthuseffekten ökar, kommer vi att få det varmare inte kallare.

Du menar att vi får det varmare om golfströmmen stannar?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det där med Golfströmmen är en myt.
Om Växthuseffekten ökar, kommer vi att få det varmare inte kallare.

Nja. Visst är det så men kanske inte på många år. Först kanske isen behöver smälta först sen efter det kanske det blir varmt i vattnet.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Haricots:

Det brukar vara en bra idé att veta lite om ett ämne innan man avfärdar det, speciellt när det är en fråga där det råder så stark konsensus bland de insatta som i frågan om global uppvärmning.
Höjningen av jordens medeltemperatur som än så länge orsakats av växthusgaser beräknas ligga på strax under en grad C. De mer temporära och framför allt lokala avvikelserna från förväntad temperatur (baserat på tid på året och plats) är ofta många gånger större än detta (du har säkert inte missat koncept som vargavinter och brittsommar) vilket resulterar i att förändringen som skett pga växthusgaser drunknar i all kortsiktig variation.
Det är därför forskare har andra metoder än att titta på termometern utanför fönstret när de skapar modeller av globala klimatsystem.

flancen: Nä, några så simplistiska uttalanden kommer aldrig att vara i närheten av allmängilltiga.
Mer specifikt till just denna uppfattning så är det ju dessutom så att vi här uppe i norr kommer att få se en större förändring av temperatur än de närmare ekvatorn, om man nu ska tro de mer accepterade modellerna.

SirMacke: Det var mer något som föreslogs tidigare men är inte längre något som verkar troligt.

Köper inte argumenten längre, när temperaturen ökar är det klimatet som håller på att ändras, när den minskar är det vädret och tillfälliga variationer.
Jorden hade en ovanligt varm detta år pga El Niño, att det berodde på just El Niño "glömdes" att nämnas i alla kris-rapporteringar.
Varför ljuger man om man nu har så jädra mycket på fötterna?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Det där med Golfströmmen är en myt.
Om Växthuseffekten ökar, kommer vi att få det varmare inte kallare.

Ja, det är förstås riktigt. Det senare alltså. På vilket sätt menar du skulle golfströmmen vara en myt?

Skrivet av Ratatosk:

Köper inte argumenten längre, när temperaturen ökar är det klimatet som håller på att ändras, när den minskar är det vädret och tillfälliga variationer.
Jorden hade en ovanligt varm detta år pga El Niño, att det berodde på just El Niño "glömdes" att nämnas i alla kris-rapporteringar.
Varför ljuger man om man nu har så jädra mycket på fötterna?

Till att börja med kanske du skulle ta och lyssna på vad som sägs?

Temperaturen har ju ökat hela tiden och det blir varmare trots lokala och regionala väderfenomen. Det är inte sant att varje värmebölja skylls på växthuseffekten och varje kallperiod sägs vara "variation". Vem säger det? Kan du peka på några forskare som säger så?

Det finns så in i helsikes mycket belägg för AGW att det är ungefär samma stoff hos klimatförnekare som hos kreationister.

Vilka är "man" och vad ljuger "man" om?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Nyckelordet i "global uppvärmning" är "global" inte "uppvärmning". Anledningen till att vi haft så kallt här den senaste tiden är att vi haft långvarigt lågtryck på ena sidan och ett långvarigt högtryck på anda sidan. Luften cirkulerar åt olika håll runt dessa och nu har de lagt sig så att en nordlig vind har kunnit blåsa under lång tid vilket dragit ned kall luft från arktis. Hade högtrycket och lågtrycket bytt plats så hade det blivit tvärt om. Det är mao ett lokalt fenomen och har inget med global uppvärmning eller ej att göra.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd

Väl talat, TheJerk!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Men det ÄR ju faktiskt kallast här, har ni missat vädret dom senaste dagarna? Precis där jag är just nu stod det -32 med röd ring runt, i övrigt var det -15 till -20 med blåa ringar runt.
Idag är det dock riktigt varmt, runt -10 så idag ska man försöka vara ute lite grann iaf

Ähh, klaga lagom. Ni är ju över -100C sträcket i alla fall, ni kan ju säkert fortfarande gå ut.
Kostade mig tredjegradens frostskador att bara ta bilden. ^^

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Ähh, klaga lagom. Ni är ju över -100C sträcket i alla fall, ni kan ju säkert fortfarande gå ut.
Kostade mig tredjegradens frostskador att bara ta bilden. ^^

http://i212.photobucket.com/albums/cc168/Evil_AnAnAs/SSL12820...

Mhm, vart har du sensorn?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Köper inte argumenten längre, när temperaturen ökar är det klimatet som håller på att ändras, när den minskar är det vädret och tillfälliga variationer.
Jorden hade en ovanligt varm detta år pga El Niño, att det berodde på just El Niño "glömdes" att nämnas i alla kris-rapporteringar.
Varför ljuger man om man nu har så jädra mycket på fötterna?

Du verkar ha svårt att skilja mellan nyhetsrapportering om vetenskap och vetenskapen i sig.
Jag tycker mig också minnas ett par fall där värmeböljor rapporterats i kontext av en global uppvärmning trots att den AGW vi upplevt än så länge lär ha en väldigt måttlig effekt på frekvensen eller graden av dessa värmeböljor.
Däremot så tycker jag att det finns en möjlighet att göra detta på ett ansvarsfullt sätt om man är öppen med att man talar om att något fler eller svårare värmeböljor lär följa med AGW, utan antydan om att den som det rapporteras om för tillfället skulle vara ett resultat av AGW. Men jag har inte tillräckligt stort tilltro till journalister i stort för att kunna påstå att de fall du tänker på egentligen var rimliga.

Om du verkligen är engagerad i frågan och verkligen är intresserad av att veta vad de seriösa klimatmodellerna grundar sig på så finns det många ställen där du kan ta reda på detta, att klimatforskare skulle vara ovanligt dunkla figurer som inte vill avslöja data är en orättvis bild skapad av paranoida autodidakter.
Här är ett bra ställe att börja: http://www.realclimate.org/

Om du inte är intresserad av frågan, vilket du naturligtvis inte behöver vara, så föreslår jag att du tar det lite lugnt med anklagelser om vad forskarna bygger sina modeller på. Att antyda att de skulle ha så lösa grunder som du gjorde är inte bara okunnigt utan otroligt orättvist.
Har du inga riktiga grunder att stå på när du anklagar ett helt forskningsfält för så unikt djup inkompetens som det du antydde skulle innebära om det stämde så tycker jag faktiskt att du bör undvika anklagelserna.
Det är säkert väldigt lätt att kritisera dessa människors arbete så lättvindigt när du inte har någon insikt i hur det arbetar. Har du fler arbetsgrupper du saknar insikt i som du vill anta arbetar som inkompetenta idioter? Vet rörmockare ens att rör är ihåliga?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SirMacke:

Precis.
Det varma klimatet kommer (kanske) störa golfströmmen, vilket gör att vi får kallare.

Skrivet av MBY:

Ja, det är förstås riktigt. Det senare alltså. På vilket sätt menar du skulle golfströmmen vara en myt?

Till att börja med kanske du skulle ta och lyssna på vad som sägs?

Temperaturen har ju ökat hela tiden och det blir varmare trots lokala och regionala väderfenomen. Det är inte sant att varje värmebölja skylls på växthuseffekten och varje kallperiod sägs vara "variation". Vem säger det? Kan du peka på några forskare som säger så?

Det finns så in i helsikes mycket belägg för AGW att det är ungefär samma stoff hos klimatförnekare som hos kreationister.

Vilka är "man" och vad ljuger "man" om?

Om du läst vad jag svarade på, hade du sett att jag syftade på att myten att golfströmmen skulle minska så mycket att det skulle bli kallare för oss.

Skrivet av Haricots:

Du verkar ha svårt att skilja mellan nyhetsrapportering om vetenskap och vetenskapen i sig.
Jag tycker mig också minnas ett par fall där värmeböljor rapporterats i kontext av en global uppvärmning trots att den AGW vi upplevt än så länge lär ha en väldigt måttlig effekt på frekvensen eller graden av dessa värmeböljor.
Däremot så tycker jag att det finns en möjlighet att göra detta på ett ansvarsfullt sätt om man är öppen med att man talar om att något fler eller svårare värmeböljor lär följa med AGW, utan antydan om att den som det rapporteras om för tillfället skulle vara ett resultat av AGW. Men jag har inte tillräckligt stort tilltro till journalister i stort för att kunna påstå att de fall du tänker på egentligen var rimliga.

Om du verkligen är engagerad i frågan och verkligen är intresserad av att veta vad de seriösa klimatmodellerna grundar sig på så finns det många ställen där du kan ta reda på detta, att klimatforskare skulle vara ovanligt dunkla figurer som inte vill avslöja data är en orättvis bild skapad av paranoida autodidakter.
Här är ett bra ställe att börja: http://www.realclimate.org/

Om du inte är intresserad av frågan, vilket du naturligtvis inte behöver vara, så föreslår jag att du tar det lite lugnt med anklagelser om vad forskarna bygger sina modeller på. Att antyda att de skulle ha så lösa grunder som du gjorde är inte bara okunnigt utan otroligt orättvist.
Har du inga riktiga grunder att stå på när du anklagar ett helt forskningsfält för så unikt djup inkompetens som det du antydde skulle innebära om det stämde så tycker jag faktiskt att du bör undvika anklagelserna.
Det är säkert väldigt lätt att kritisera dessa människors arbete så lättvindigt när du inte har någon insikt i hur det arbetar. Har du fler arbetsgrupper du saknar insikt i som du vill anta arbetar som inkompetenta idioter? Vet rörmockare ens att rör är ihåliga?

Min kritik var nog lite väl svepande det har du rätt i.
Stämmer bra att det är främst nyhetsrapporteringen domedagspredikanterna som jag retar mig på, men varför rättar inte fler seriösa forskare de värsta dumheterna?
Visst är forskarna seriösa och kunniga, men det krävs inte mycket för att inse att det är oerhört svårt att göra en fungerande klimatmodell för hela planeten, vilket göra att osäkerheten i antagandet är stor.

Jag är ingen expert på växthuseffekten men vet ändå att koldioxiden står för en väldigt liten del av den, det är vattenångan som är den absolut största växthusgasen, vår jord har haft så mycket som 7000 ppm koldioxid utan att ha blivit kokt tidigare.
Antagandet att koldioxiden skulle ge en starkt växthuseffekt, förutsätter att den ger en stark positiv återkoppling av mängden vattenånga, men varför kokades då inte jorden tidigare när koldioxidhalten var så mycket högre?
Innan någon kan ge en bra förklaring på detta är jag fortfarande skeptiker och nej detta att solen var något kallare förr räcker inte, i så fall hade Jorden varit en isboll under tider med lägre ppm koldioxid.
Jag vill poängtera att jag absolut inte tvivlar på att en ökad koldioxidhalt, kommer att höja Jorden medeltemperatur något, jag tvivlar dock på den kommer att höjas till katastrofala nivåer.
Vi kommer också få se en del positiva saker, tex större skördar och ett mer stabilt klimat.

Framtiden får se vem som hade rätt, för jag är ganska säker på att I-världen inte kommer få med U-världen på sänkta koldioxidutsläpp, halten av koldioxid kommer att öka och världen kommer att fortsätta bränna kol och olja i ökad takt.
En sak som jag dock tycker är bra, är att kraven på sänkta utsläpp, äntligen gör att vi kan börja bygga ut kärnkraften igen, kanske kommer vi få se Toriumreaktorer om några år?
Den största nackdelen är att kraft och fokus tas från vårt största problem, människans överbefolkning av Jorden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Min kritik var nog lite väl svepande det har du rätt i.
Stämmer bra att det är främst nyhetsrapporteringen domedagspredikanterna som jag retar mig på, men varför rättar inte fler seriösa forskare de värsta dumheterna?

Det är en annan fråga som är helt irrelevant till den som diskuteras.

Skrivet av Ratatosk:

Visst är forskarna seriösa och kunniga, men det krävs inte mycket för att inse att det är oerhört svårt att göra en fungerande klimatmodell för hela planeten, vilket göra att osäkerheten i antagandet är stor.

Ja, men de räknar med felmarginaler också.
Felmarginalerna är inte nog stora för att ingen uppvärmning skulle ske vid radikalt höjda nivåer av koldioxid.

Skrivet av Ratatosk:

Jag är ingen expert på växthuseffekten men vet ändå att koldioxiden står för en väldigt liten del av den, det är vattenångan som är den absolut största växthusgasen, vår jord har haft så mycket som 7000 ppm koldioxid utan att ha blivit kokt tidigare.

Så?
Du talar om vattenånga som om det skulle kunna vara något som varierade mer än koldioxid och därför hade större signifikans, men vattenånga skiljer sig från koldioxid på så sätt att den har väldigt kort livstid i atmosfären.
Du gör en total halmdocka när du skriver om tidigare koldioxidhalter och att vi inte blivit kokta då. Jag förstår att du tyckte att du var rolig men tar man bort ditt skämt så kommer du inte kunna skriva något liknande.
Skulle du skrivit att jorden då inte hade högre växthuseffekt pga den förhöjda koldioxidhalten? Så övertygad tror jag inte att du är i dina vanföreställningar.

Skrivet av Ratatosk:

Antagandet att koldioxiden skulle ge en starkt växthuseffekt, förutsätter att den ger en stark positiv återkoppling av mängden vattenånga

Nej, det är skitsnack.

Skrivet av Ratatosk:

men varför kokades då inte jorden tidigare när koldioxidhalten var så mycket högre?

"Om vi går upp i vikt av att äta energirik mat som godis, varför väger jag då inte 400 kg när jag precis åt godis?"
Cheezuz christ, jag är glad över att jag inte måste leva med dig om din argumentationsstil här är representativ för hur du brukar resonera med människor.

Skrivet av Ratatosk:

Innan någon kan ge en bra förklaring på detta är jag fortfarande skeptiker och nej detta att solen var något kallare förr räcker inte, i så fall hade Jorden varit en isboll under tider med lägre ppm koldioxid.

Ehm... det har hänt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Snowball_Earth#Initiating_.22Sno...
Men ingen påstår att koldioxid är allt som är relevant för klimatet, men det är vad vi förändrar (som påverkar mest). Förstår du det?

Skrivet av Ratatosk:

Jag vill poängtera att jag absolut inte tvivlar på att en ökad koldioxidhalt, kommer att höja Jorden medeltemperatur något, jag tvivlar dock på den kommer att höjas till katastrofala nivåer.

Skitsnack.
Läs vad du skrivit tidigare. Du argumenterar inte för en speciell typ av modell som förutspår mildare klimatförändringar eller mot sensationalistiska nyheter som gör ett dåligt jobb med nyhetsrapporteringen. Du gör tafatta försök till att ifrågasätta vetenskapen. Men du vet inte ens vad det är du ifrågasätter, vilka seriösa forskare förutspår "katastrofala" temperaturer där vatten kokar?

Skrivet av Ratatosk:

Vi kommer också få se en del positiva saker, tex större skördar och ett mer stabilt klimat.

På vissa håll kommer vi få större skördar, på andra håll mycket mindre. "Stabilt klimat" betyder inget specifikt.

Skrivet av Ratatosk:

Framtiden får se vem som hade rätt, för jag är ganska säker på att I-världen inte kommer få med U-världen på sänkta koldioxidutsläpp, halten av koldioxid kommer att öka och världen kommer att fortsätta bränna kol och olja i ökad takt.

Jag håller med om att det är otroligt att vi genom diplomati skulle få stora oljefält att ligga oexploaterade i speciellt många länder.
Oavsett så kan vi inte fortsätta med ökningen så länge till då det inte verkar finnas så många fler stora exploaterbara källor.

Permalänk

Skitväder tycker jag, nu får gärna all snö försvinna, ge mig +25c direkt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Många undrar om det stämmer att tjugo minusgrader i södra Sverige "känns" kallare än samma temperatur i norra Sverige. Ryktet säger att det beror på till exempel luftfuktighet. Detta är en myt, en omhuldad sådan, men inte desto mindre en myt.

Den mycket lilla mängd vattenånga som finns i luften vid så låga temperaturer kan inte påverka luftens värmeledningsförmåga nämnvärt. Att man ändå fryser mer i söder än i norr beror snarare på att man är mindre van vid kyla i söder och att det faktiskt går att vänja sig vid kyla.

SMHI, Upplevd temperatur
Så kom igen när mätaren närmar sig -40 grader och det börjar bli svårt att starta olika motorredskap.

Det som jag dock tycker påverkar mycket är omgivningen (homo sapiens), med trevligt folk så kan man ut och ta långpromenader i kylan utan att frysa.

Mössan skyddar väl inte häcken emot förfrysning? Skämt åsido, jag förundras precis som du. Speciellt kvinnor kan gå lättklädda, att gå i kortkort kjol när mätaren närmar sig minus 30 drar till sig uppmärksamhet. Men jag tror inte många män är så intresserade av sex i denna kyla utan orsaken vi tittar en extra gång är inte vad de vill.

Annars funderar jag på att ta ett bad den första januari i år, då det för en gång kan bli en sport som skiljer skilja agnarna från vetet. (om det nu fryser på lite till)

Varför hoppade du över det sista som stod från SMHI? Kan vara viktigt i sammanhanget varför folk i söder upplever kylan som kallare.

Citat:

En annan viktig faktor är att det ofta blåser något när det är kallt i söder, och det behövs endast svag vind för att en låg temperatur skall upplevas som mycket obehaglig.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1