Periodiska systemet på ett hårstrå

Permalänk
Melding Plague

Periodiska systemet på ett hårstrå

Vad vill en excentrisk kemiprofessor ha i födelsedagspresent? Kanske det periodiska systemet på ett hårstrå.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hahahahha galen professor men skönt nördigt detta!

Väldigt coolt, vad roligt man hade kunnat ha med en sådan hemma

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Synd att han inte fick det på ett hårstrå som satt kvar på huvudet så att han alltid har det med sig...
Nä men riktigt tufft.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

vad roligt man hade kunnat ha med en sådan hemma

hade varit hur kul somhälst att ha en sån:P göra miniatyr konstverk på nål spetsar eller nått

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Riktigt fränt! Fruktansvärt nördigt men häftigt.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk

Detta var fräckt!
Tänk vad mycket nytta man skulle kunna ha på tentor med så här liten text! Enda som krävs är att man har ett elektronmikroskop i fickan så är saken biff!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Piece of Cake:

Synd att han inte fick det på ett hårstrå som satt kvar på huvudet så att han alltid har det med sig...
Nä men riktigt tufft.

Jobbigt när han skulle behöva klippa sig bara...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Vad ska jag med krypterade hårddiskar till? Bara att gömma hemligheterna på specifika hårstrån på huvudet ... Eller någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Får hoppa över det hårstrået bara...:P

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk

Jag tycker nog det gör sig bättre på en planch. Om inte annat blir det lättare att läsa.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Nice, riktigt fränt

Permalänk
Avstängd

haha ! riktigt cool professor

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jobbigt när han skulle behöva klippa sig bara...

Glädjedödare. Han får väl skaffa ett nytt då.
Helt seriöst så satt jag och väntade på den som skulle säga det, grattis du vann.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hedersmedlem

Såna här nyheter piggar upp vardagen

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Jobbigt när han skulle behöva klippa sig bara...

En galen professor klipper sig inte.

Permalänk
Medlem

Nu kan man säkert också förstå varför våra hjärnor kan lagra så mycket information. Men det kanske man visste redan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk

sjukt roligt

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Skrivet av XzaR:

Nu kan man säkert också förstå varför våra hjärnor kan lagra så mycket information. Men det kanske man visste redan.

Vad har detta med saken att göra?

Permalänk
Medlem

kul med nörderi i alla slags former.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Vad har detta med saken att göra?

Visste du inte att allt lagras som stora textdokument på olika delar i hjärnan? Hjärnstammen fungerar som en slags tryckmaskin som printar ut bokstäver där det behövs, därför en del tror att det är elektriskt saker lagras!

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk

Jag såg videon redan förra veckan. Periodicvideos hör nämligen till mina favoritkanaler på Youtube. Filmklippen är enkelt berättande, och även om man redan vet mycket om olika grundämnen så finns det alltid något man kan lära sig. Jag rekommenderar kanalen varmt för alla.

Skrivet av XzaR:

Nu kan man säkert också förstå varför våra hjärnor kan lagra så mycket information. Men det kanske man visste redan.

Tja, faktiskt. Nu lagrar ju inte hjärnan information på det sättet, utan också på mycket mindre nivå, men det är intressant att se att mycket information kan lagras på så litet utrymme. Exakt hur just hjärnan lagrar information är till stor del fortfarande okänt. Man kan t.ex. fortfarande inte peka ut på en bit dissekerad hjärna, att "precis här lagras minnet av hur det doftade under båtfärden i skärgården 1975, se hur kemikalierna motsvarar dessa data".

Permalänk
Skrivet av bbx8:

Visste du inte att allt lagras som stora textdokument på olika delar i hjärnan? Hjärnstammen fungerar som en slags tryckmaskin som printar ut bokstäver där det behövs, därför en del tror att det är elektriskt saker lagras!

Du jämför en tryckmaskin med hjärnan? Jag har ingen aning om hur data sparas eller tolkas i hjärnan, men betvivlar att det är likt, hur menar du? En cykel och en rymdfärja är väldigt lika om man bara ser till att båda kan föra en människa från en plats till en annan.

Att jämföra en CPU med minne och en hjärna skulle nog vara lite mer rätt. Men som sagt, jag vet faktiskt inte hur data lagras i hjärnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

Detta var fräckt!
Tänk vad mycket nytta man skulle kunna ha på tentor med så här liten text! Enda som krävs är att man har ett elektronmikroskop i fickan så är saken biff!

Haha har bilden framför mig när man ska försöka smyga upp elektronmikroskopet

Permalänk

Det va verkligen på håret...

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem

Ser ut som Einsteins kusin med glasögon

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Du jämför en tryckmaskin med hjärnan? Jag har ingen aning om hur data sparas eller tolkas i hjärnan, men betvivlar att det är likt, hur menar du? En cykel och en rymdfärja är väldigt lika om man bara ser till att båda kan föra en människa från en plats till en annan.

Att jämföra en CPU med minne och en hjärna skulle nog vara lite mer rätt. Men som sagt, jag vet faktiskt inte hur data lagras i hjärnan.

Hahahah Jag drev ju järnet då han jag citerade var så extremt fel ute ... Christ, ironi på Internet kommer man inte långt med

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk

"oohh"

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse