Fått en faktura på helt orimliga saker!

Permalänk
Medlem

Fått en faktura på helt orimliga saker!

Hej!

Måste bera kolla med någon som kanske är lite insatt. Skit i att skriva om ni ska skriva att jag får skylla mig själv osv.

Iaf gick in på en sida för en månad sen, smscash.se ansökte om något. Fick ett erbjudande men tackade aldrig ja till något utan jag ångrade mig.

Fick dock någon vecka senare hem en faktura på typ 400:- för en ansökningsavgift från dom. Fine tänkte jag. Pallar inte krångla så jag betalade den för två veckor sedan.

Kommer hem idag och ser en faktura från dom på följande:

Ansökningsavgift/kundavgift
Administrativ kostnad
Inkassokostnad
Avtalad Årsränta 2000%

Totalt: 1165:-

Hur i helvete kan det gå till så?

Sökte lite på google om dom och det verkar vara scam över det. Men vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

kontakta dom och polisen verkar vara det vettigaste. skulle du gjort redan vid 400kr räkningen men jag vet ibland orkar man inte krongla men ibland så måste man som i ditt fall.

känns verkligen som scam på alla sätt och vis faktiskt!

EDIT: var faktiskt med om en liknande grej, jag sa upp en parkerings plats för lite över 2 år sen. fick inga räkningar föränn förra månaden med en saftig klumpsumma på alla månader ihopslagna. men jag ringde och det löste sig. hade tydligen blivit något helknasigt då jag inte fått räkningar så låg jag kvar på parkeringen och så blev jag "bortglömd" i 2 år.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kontakta dom och polisen verkar vara det vettigaste. skulle du gjort redan vid 400kr räkningen men jag vet ibland orkar man inte krongla men ibland så måste man som i ditt fall.

känns verkligen som scam på alla sätt och vis faktiskt!

EDIT: var faktiskt med om en liknande grej, jag sa upp en parkerings plats för lite över 2 år sen. fick inga räkningar föränn förra månaden med en saftig klumpsumma på alla månader ihopslagna. men jag ringde och det löste sig. hade tydligen blivit något helknasigt då jag inte fått räkningar så låg jag kvar på parkeringen och så blev jag "bortglömd" i 2 år.

De har inget tlfnummer bara en mail. Dom svara typ aldrig. Sist när jag fick den första räkningen skickade jag mail om att jag betalat. Tog en vecka att få svar och jag fick detta:

"Hej,

Det är okej, då har du förmodligen redan betalat in skulden för detta inkassokrav nu?

Med vänlig hälsning

Mathias

smscash.se"

Så jag förstår inte vad fan som händer.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av 'K-D:

[Aramis;10655368']De har inget tlfnummer bara en mail. Dom svara typ aldrig. Sist när jag fick den första räkningen skickade jag mail om att jag betalat. Tog en vecka att få svar och jag fick detta:

"Hej,

Det är okej, då har du förmodligen redan betalat in skulden för detta inkassokrav nu?

Med vänlig hälsning

Mathias

smscash.se"

Så jag förstår inte vad fan som händer.

läste länken och det är helt klart scam. det du bör göra är att kontakta polisen och göra en anmälan. räkningen bör du kunna skita i eftersom dom lär nog inte lämna in den till inkasso eller fogden om du inte betalar men det kan du även fråga polisen om. väldigt tråkigt när sånt där händer. den första summan du betalade in kommer du nog aldrig få se igen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

What the fuck, ränta på 2000%.
Och att du tackade Nej också?

Nej fan du ska kontakta polisen och få tillbaka dina 400kr.
Vi kan ju samla ett antal biff sweclockers medlemmar och ta ett "snack" med dom, så får du nog allt tillbaka dina 400kr

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk

Polisanmälan är det enda vettiga, betalar du räkningen på 1165:- så kommer du troligen få en ny räkning efter ett tag, så kan de hålla på tills du slutar att betala in. Bara söka på företaget och se vad det är för typ.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Undra dock om Polisen ens kommer bry sig om detta med tanke på den låga summan...

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Undra dock om Polisen ens kommer bry sig om detta med tanke på den låga summan...

Om det var enstaka fall så knappast inte, men det verkar ha varit flera som har polisanmält.
I vilket fall så ska man inte bara strunta i räkningar utan först polisanmäla, då vissa skumma personer kan anlita skumma indrivare.

Huvudproblemet i såna hära fall är att banker m.m verkar som målvakter och det är svårt att på egen hand exakt veta vem det är som utpressar en på pengar. Polisen bryr sig såklart inte om småsaker, varvid många betalar in småsummor och de kan hålla på och fortsätta med detta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Om det var enstaka fall så knappast inte, men det verkar ha varit flera som har polisanmält.
I vilket fall så ska man inte bara strunta i räkningar utan först polisanmäla, då vissa skumma personer kan anlita skumma indrivare.

Huvudproblemet i såna hära fall är att banker m.m verkar som målvakter och det är svårt att på egen hand exakt veta vem det är som utpressar en på pengar. Polisen bryr sig såklart inte om småsaker, varvid många betalar in småsummor och de kan hålla på och fortsätta med detta.

jobbigt om baltic inkasso får uppdraget och man hittar ett ko huvud brevid sig i sängen :/

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

För det första. Betala aldrig en faktura du är osäker på. Regeln är att ifall man fått en faktura som man är osäker på så ska man kontakta firman direkt. Och dokumentera allt! Spela in alla försök att ringa dem etc om det går. Normalt sätt så kommer du inte få tag på dem och ingenting mer kommer att hända. Du kan göra en polisanmälan men de gör ingenting förrän det är ganska många eller stora summor vi talar om.

Läs mer här:
http://www.konsumentverket.se/Klaga/Vara-du-inte-har-bestallt...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

En anledning till att polisanmäla är att få det just dokumenterat.

Permalänk

Fyfan, var inne på sidan nu.
Inga som helst kontaktuppgifter, ingenting om F-skattsedel eller liknande.
Ingen besöksadress, inget telefonnummer.

"Vår ambition är att tänka i nya banor, vara kreativa samt till hjälp för dig som kund."

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Någon "Baltic Inkasso" är jag inte orolig över. Är själv Jugge och har väldigt bra kontakter.

Jag tänker inte betala den här skiten och skulle något mer hända från den här scamen så åker jag fan till han som har företaget och tar ett snack själv med honom.

Hålla på att lura folk sådär...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'K-D:

[Aramis;10663947']Någon "Baltic Inkasso" är jag inte orolig över. Är själv Jugge och har väldigt bra kontakter.

Jag tänker inte betala den här skiten och skulle något mer hända från den här scamen så åker jag fan till han som har företaget och tar ett snack själv med honom.

Hålla på att lura folk sådär...

Sorry att jag dammar av tråden, men nyfiken hur det har gått.
Märkt att fler åker på liknande skit.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Entusiast

Får man en konstig faktura så är det bara att bestrida den. De där bedragarna vet att de aldrig skulle vinna en tvist så bestrider du fakturan skiter de i det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24