Hjälp en förvirrad person med att rekommendera en processor

Permalänk
Inaktiv

Hjälp en förvirrad person med att rekommendera en processor

Hej!

Så, först och främst så bifogar jag lite bilder om vilken slags dator jag har.
http://dl.dropbox.com/u/2664295/min%20dator.docx

Eftersom den ändå inte är köpt för så många år sedan tänkte jag att jag kanske bara skulle kunna byta ut vissa delar så att min fästman kunde få spela det nya spelet jag köpt åt honom i julklapp, EMPIRE TOTAL WAR...jag min idiot trodde vi hade 2,4 GHz processor när jag köpte spelet, men vi har endast 2,3 visade det ju sej när han skulle börja spela....SUCK!

Och eftersom vi hatar att behöva köpa en ny dator från en affär som tar skitmycket betalt för inget och så kan man ha datorn 2 år innan man ska ha en ny igen, så fick jag idén att kanske jag bara kan byta ut processorn. Vad tror ni om det?

Främst används datorn annars till photoshop, spotify, skype, vanlig internetanvändning, kolla på film och som sagt en del spel.

Så mina frågor är alltså följande:
1.Kan man byta ut processorn bara utan att behöva byta något annat.
2.Tycker ni att jag samtidigt borde byta ut något annat?
3.Vilken slags processor ska man ha så att man klarar sej de kommande åren?
4.Är det svårt att byta ut en processor om man inte har särskilt mycket datorkunskaper?

Hm...ja,det var allt tror jag...

Tacksam för svar!

///caraca83

Permalänk
Entusiast

Hejsan, Den där processor bör klara av Empire total war. Processorn du har i burken har 2 cores och 2 thread's , Alltså ungefär dubbelt så snabb som en 1 core/1thread processor. Så 1 simpelt svar,
Processor klarar av spelet du har köpt till honom.

Dock så tycker jag att ni har väldigt trångt med Ram-minne, Och jag kunde inte se vad ni hade för GPU, (Grafikkort)
Skulle du kunna skriva Namn på Grafikkortet?

Mvh

EDIT: För att kolla grafikkort/Andra komponenter lätt. gör följande.
Start--->Högerklicka på Dator-----> Egenskaper -------> Enhetshanteraren------> Bildskärmskort.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Sitter på jobbdator som blockerar allt vad det mesta heter så jag kan ej se vad du har før dator nu.

MEN.
kan inte tænka mig att sketna 100MHz på CPUn ska gøra någon skillnad alls. Såvida det inte ær en flerkærnig CPU som jæmførs med en enkærnig CPU, vilket då gør att problemet inte ligger i sjælva GHz'en, utan antalet kærnor.
Men svaret på dina frågor:
1) Ja, byt ut och installera læmplig kylare (brukar følja med nær du køper CPU oftast men inte alltid)
2) -
3) jag har haft CPUn i min signatur sen jag byggde datorn før ungefær fyra år sen och den hænger med i allt jag vill gøra. Det beror vældigt mycket på vad du ska gøra med datorn. Har du ett ordentligt grafikkort så avlastar det CPUn vilket gør att en sæmre CPU kan hålla sig i game'et længre.
Men till de saker du næmnt så duger i princip vilka flerkærniga CPUer som helst ute på markanden, det ær inga direkt tunga saker du ska hålla på med med reservation før photoshoppandet.
4) kort skrivet:
Øppna datorn - skruva loss kylaren till CPUn - plocka ur CPUn - Sætt in nya CPUn - på med kylpasta - på med kylare och skruvar - stæng lådan = klart.
Så att få dit CPUn ær inte det svåra, det svåra ær det som har med kylningen att gøra: få bra mængd kylpasta och førdela den bra, få dit kylaren bra etc.
Finns dock bra guider hær och på internet som i detalj beskriver hur du ska gå tillvæga om du vill prova.

Permalänk
Inaktiv

Tack!

Hej!

Ahaa, bra att veta om processorn... då måste det vara ngt annat som gör att spelet inte funkar...hm... grafikkortet är ett: nvidia geforce 9300 ge
kan det vara det? Ungefär 5 min in i spelet stänger datorn av...

En annan fråga också, du nämnde om RAM-minnet, det kan man ju öka, hur går man tillväga då?

Tusen tack för ditt så snabba svar, det var uppskattat!

MVH
caraca83

Permalänk
Entusiast

1. Det kan vara Värme problem.
2. Ram minnet är lätt att öka. Men jag rekommenderar att du köper ett helt 4Gb kit eller 2gb kit med Dual-channel (Alltså 2stickor) http://www.inet.se/artikel/5304208/corsair-2gb-2x1024mb-xms2 är det bästa som är i lager för tillfället om du tänk beställt snarast.

Och det där med grafikkortet, det borde funka bra till spelet.

mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Inaktiv

verkligen tacksam

Hej!

Verkligen tacksam för alla svar, ska köpa ett sådant där kit! bra tips!

Värmeproblem alltså, hur åtgärdar man det?

MVH
caraca83

Permalänk
Medlem

Om spelet startar men datorn sedan stänger av sig så beror det nog inte på att processorn är för klen. Börja med att öppna datorn och kolla så inte kylflänsar och fläktar är igensatta med damm (kolla både processorn och grafikkortet.)

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

1. Det kan vara Värme problem.
2. Ram minnet är lätt att öka. Men jag rekommenderar att du köper ett helt 4Gb kit eller 2gb kit med Dual-channel (Alltså 2stickor) http://www.inet.se/artikel/5304208/corsair-2gb-2x1024mb-xms2 är det bästa som är i lager för tillfället om du tänk beställt snarast.

Och det där med grafikkortet, det borde funka bra till spelet.

mvh

TS har ju 3gb 800mhz minne vilket är alldeles tillräckligt för att köra Vista 32-bit och även spelet i fråga?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nsorling:

TS har ju 3gb 800mhz minne vilket är alldeles tillräckligt för att köra Vista 32-bit och även spelet i fråga?

Vad jag läste stod det 1gb?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av caraca83:

Hej!

Verkligen tacksam för alla svar, ska köpa ett sådant där kit! bra tips!

Värmeproblem alltså, hur åtgärdar man det?

MVH
caraca83

Lugna dig lite med att köpa!
Är datorn en compaq som är köpt färdigbyggd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Vad jag läste stod det 1gb?

Då får du nog kolla igen och läsa mer noggrant innan du tipsar folk om att köpa onödiga delar.

bild
Permalänk
Medlem

Før att gøra dig av med værmeproblemet så har någon redan sagt att du ska øppna datorn och kolla efter damm (vilket garanterat kommer finnas dær om du aldrig gjort det tidigare).

Køp komprimerad luft på burk før dryga hundralappen på tex Clas ohlson och så blåser du skiten ur datorn med det. undvik att dammsuga i datorn.

Permalänk
Entusiast

Okej, Eftersom nsoling hjälpte mig se att du redan har 3GB ram. Så tycker jag att du ska göra rent burken från Damm om det är mycket damm som blokerar luft flödet.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Inaktiv

engagerade personer

Hej!

Uppskattar att ni alla är så engagerade! Har fått jättebra tips!!! Ska kolla efter damm, och om det finns ska jag åka till Clas Ohlson och köpa sådan komprimerad luft på burk och se om det hjälper. Datorn stänger dock bara av pga spelet, inte annars. Ja, lite långsam e den kanske ibland...

MVH
caraca83

Permalänk
Medlem

du kan ladda ner speedfan och kolla temperaturen efter att du rengort den

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av caraca83:

Hej!

Uppskattar att ni alla är så engagerade! Har fått jättebra tips!!! Ska kolla efter damm, och om det finns ska jag åka till Clas Ohlson och köpa sådan komprimerad luft på burk och se om det hjälper. Datorn stänger dock bara av pga spelet, inte annars. Ja, lite långsam e den kanske ibland...

MVH
caraca83

Att den stänger av sig vid spel beror helt enkelt på att kylningen inte orkar hantera den värmeökning som kommer när delarna pressas under användning.

Ett annat tips är att du även försöker dig på att byta kylpasta på CPUn eller om du känner att du inte vill/kan ber en kompis som är kunnig i området (alla har såna kompisar) att göra det för dig.

Rengör från damm och byt kylpasta är mitt råd.

Permalänk
Inaktiv

lär mej ngt nytt hela tiden nu. tack så hemskt mycket för era råd! ska genast sätta igång med detta. jag hör av mej igen om hur det gått!

Permalänk

skulle nog skippa speedfan, då det ger temperaturer som är 10C mindre än vad alla andra program säger...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swinto538:

skulle nog skippa speedfan, då det ger temperaturer som är 10C mindre än vad alla andra program säger...

Vilket annat då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Vilket annat då?

CoreTemp!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Som flera personer tidigare sagt, så rekommenderar även jag att du öppnar burken och blåser rent kylflänsarna från damm.
Jag skulle även rekommendera en grafikkortsuppgradering, då den befintliga grafikkortskretsen inte är mycket att hänga i granen.
Eftersom datorn har ett rätt klent nätaggregat (300W), så skulle jag rekommendera ett effektsnålt kort. Ett HD5770 ligger bra till både pris och effektsnålhet:
http://www.inet.se/artikel/5408924/xfx-radeon-hd5770-1gb-kamp...

Om ni inte vill lägga speciellt mycket pengar på er gamla burk, så kan ett HD5670 vara något:
http://www.inet.se/artikel/5408680/xfx-radeon-hd5670-512mb

Båda korten är mycket bättre än det befintliga kortet (naturligtvis är HD5770 det bättre av korten).

Processorn är mest tänkt för effektsnåla mediedatorer och kontorsburkar, men bör fungera hyfsat ändå med ett lite bättre grafikkort. HD5670 kanske är det mest rimliga valet, då jag själv inte skulle lagt speciellt mycket pengar på en så pass gammal och klen burk.

Om ni väljer att köpa något av korten, så se till att avinstallera Nvidias drivrutiner innan ni byter kort (kan bli strul med drivrutinskonflikter annars) och installera de nya drivrutinerna efter att ni satt i det nya kortet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

byta grafik kort är nog det som kan snabba upp datorn mest i spel. geforce 9300ge är ingen höjdare på något spel, så ett nytt hyfsat billigt grafik kort kan nog lösa prestanda problemen.
värmeproblemen beror nog som många redan sagt på damm i datorn.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Nu var det ett tag sen jag skrev. men har nu en fråga. vi har använt sådan tryckluft på burk för att rengöra datorn flera ggr och dessutom lagt på ny kylpasta. men spelet funkar ändå inte utan datorn stänger av sej. några andra förslag? det står på speedfan att temperaturen är 7 grader när nya kylpastan är på.....förvirrad....