Permalänk
Medlem

Vad göra?

Hej, eftersom jag hade förstört mitt moderkort behöver jag nu lite hjälp. Ska jag uppgradera mitt system eller ska jag köpa allt nytt? Jag är inte värst rik, men jag har pengar ifall det behövs. För jag kommer ändå att behöva uppdatera mitt system så.

Mitt system förtillfället:

AMD Phenom II 555 B.E(unlockat till x4)
MSI 790GX-65(tror jag, men det är dött iaf)
Gigabyte GTX460 1GB
GT9500(physx)
Samsung 1TB
? 500GB

Visa signatur

Gillar du dubstep? Kolla då min musik-blogg, på engelska. Dela gärna med dig kommentarer hit.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet behöver du absolut inte uppgradera, tycker du att det är för klent så kan du köpa ett till i stället, du ska ju ändå ha nytt moderkort och då kan du köpa ett som stödjer SLI.
Sedan beror det på vad du tycker om din processor. Om du tycker att den fortfarande hänger med så får du köpa ett moderkort som passar, annars kan du byta processor när du ändå ska byta moderkort.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Hur har du kommit fram till att moderkortet är dött? Prova reseta BIOS

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

En liten uppgradering är ju att köpa nytt mobo och ddr3 minnen.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Hur har du kommit fram till att moderkortet är dött? Prova reseta BIOS

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Skrivet av Piece of Cake:

Grafikkortet behöver du absolut inte uppgradera, tycker du att det är för klent så kan du köpa ett till i stället, du ska ju ändå ha nytt moderkort och då kan du köpa ett som stödjer SLI.
Sedan beror det på vad du tycker om din processor. Om du tycker att den fortfarande hänger med så får du köpa ett moderkort som passar, annars kan du byta processor när du ändå ska byta moderkort.

Mm, det var lite åt det hållet jag tänkte. Men hur länge kommer min processor att "hålla"? Jag tänker för framtiden.

Skrivet av Gauz:

En liten uppgradering är ju att köpa nytt mobo och ddr3 minnen. =

Ja, men jag har redan 4GB DDR3.

Visa signatur

Gillar du dubstep? Kolla då min musik-blogg, på engelska. Dela gärna med dig kommentarer hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceY!:

Mm, det var lite åt det hållet jag tänkte. Men hur länge kommer min processor att "hålla"? Jag tänker för framtiden.

Den som lever får se...
Nä skoja, men det är svårt att säga. Det beror mycket på vad du använder datorn till och hur mycket pengar du har att lägga ut nu.
Om du tänker uppgradera processor snart så är det dumt att köpa ett nytt AM3-kort för AMD släpper AM3+ snart. Intel kommer ju också att släppa nya plattformar snart.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Den som lever får se...
Nä skoja, men det är svårt att säga. Det beror mycket på vad du använder datorn till och hur mycket pengar du har att lägga ut nu.
Om du tänker uppgradera processor snart så är det dumt att köpa ett nytt AM3-kort för AMD släpper AM3+ snart. Intel kommer ju också att släppa nya plattformar snart.

Haha, mm

Alltså jag spelar helt klart mest, sedan musik och film men det lyssnar/ser jag bara på.
Jag har försökt hitta ett begagnat AM3 moderkort men ingen av mina vänner har ett till salu, och jag vet att jag borde uppgradera mitt system. Så att..

Edit: jag behöver också ett nytt nätaggregat..

Visa signatur

Gillar du dubstep? Kolla då min musik-blogg, på engelska. Dela gärna med dig kommentarer hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceY!:

Haha, mm

Alltså jag spelar helt klart mest, sedan musik och film men det lyssnar/ser jag bara på.
Jag har försökt hitta ett begagnat AM3 moderkort men ingen av mina vänner har ett till salu, och jag vet att jag borde uppgradera mitt system. Så att..

Edit: jag behöver också ett nytt nätaggregat..

Corsair AX eller be quiet! Dark Power Pro. Det är vad jag rekommenderar.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb