Permalänk
Medlem

Starta datorn utan chassi !

Hej det är så att jag fått ett modekort,processor och ram .
Nätagg och hårdiskar har jag.
Skulle jag kunna starta den på något sätt utan chassi ?

mvh

Permalänk
Medlem

Tänk på vad power knappen har för funktion, du får "simulera" power knappen genom att kortsluta PWR pinnarna i nån sekund. Men försök inte om du inte vet vad du gör.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk

Nej du gör det ju verkligen på egen risk. Har du lite otur så kortsluter du vissa komponenter(dvs dom går sönder), vilket ingen garanti kan täcka.

Permalänk

Har du manualen till moderkortet? Om inte, googla modellnamnet och manual. Sen letar du upp vart "power sw" är, brukar oftast heta så. Sen kortsluter du dem helt enkelt.

Hitta nån random tråd också
http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/937113-system-panel...

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fink3n:

Hej det är så att jag fått ett modekort,processor och ram .
Nätagg och hårdiskar har jag.
Skulle jag kunna starta den på något sätt utan chassi ?

mvh

Jo, detta går helt utmärkt. Dock så skulle jag ha rådgivit dig till att inte göra detta om du inte vet vad håller på med. Man kan som post ovan sa, kortsluta PWR pinnarna för att starta datorn.

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk

Så länge du försiktigt kortsluter mellan rätt pinnar med exempelvis en skruvmejsel ska det inte vara någon fara. Som tidigare inlägg skrivit så hittar du power sw i din manual till moderkort, alternativt kan du se vilka pinnar som representerar power sw direkt på moderkortet.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem

Absolut, ställ moderkortet på lådan den kom i, installera alla dina komponeneter och kortslut

Se dock till att du ABSOLUT INTE har den antistatiska påsen under.

Permalänk
Medlem

Ja, de är möjligt, men gör dig själv en tjänst och köp ett billigt chassi.

http://www.inet.se/artikel/6900425/rasurbo-bc-10
http://www.inet.se/artikel/6901246/cooler-master-elite-334-sv...

Om du inte vet vad du sysslar med så är risken stor att du sabbar komponenterna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av fink3n:

Hej det är så att jag fått ett modekort,processor och ram .
Nätagg och hårdiskar har jag.
Skulle jag kunna starta den på något sätt utan chassi ?

mvh

Ja har en power-on switch på mitt moderkort(Asus P6X58D Prem) som gör att man kan starta utan chassi.Från handboken: Onboard switches allow you to fine-tune performance when working on a bare or open-case system. The motherboard comes with a power-on switch that allows you to power up or wake up the system(något nerkortad text).Beror alltså va du har för moderkort, alla moderkort har väl inte den där power-on switchen, kolla handboken till moderkortet.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

om du har något gammalt chassie som ska skrotas eller som inte används ta den power on switchen

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Absolut, ställ moderkortet på lådan den kom i, installera alla dina komponeneter och kortslut

Se dock till att du ABSOLUT INTE har den antistatiska påsen under.

jodå det funkade fint att göra så :), ville bara testa det för jag var på tippen innan idag så hittade jag ett asusmodekort med en athlon 3700+ och men den står bara och piper asså typ såhär..
pip 3sec mellanrum pip 3sec mellanrum. någon som vet vad det är :D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fink3n:

jodå det funkade fint att göra så :), ville bara testa det för jag var på tippen innan idag så hittade jag ett asusmodekort med en athlon 3700+ och men den står bara och piper asså typ såhär..
pip 3sec mellanrum pip 3sec mellanrum. någon som vet vad det är :D?

Vad är det för modell på moderkortet?