EU-standard för mobiltelefonladdare färdigställd

Permalänk
Medlem

HTC har haft det på sina mobiler sedan långt tillbaka. Men att apple ska gå över till en enad standard kan ju inte vara möjligt att tro.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mkt skit som kommer ut ur EU så blir man alltid glad när det kommer en sådan här positiv grej som visar att Eu iaf delvis fungerar som det var tänkt: För att med mer centraliserad makt ha förmågan att förbättra för sina invånare.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Minst ett år gamla nyheter att det skulle bli en gemensam standard runt Micro USB! Vad är nytt, vad mer säger specifikationerna?

Har en HTC Legend och en HTC Desire (Privat & jobb mobil) med Micro USB. Men tyvärr sitter kontakter inte åt samma håll på båda mobilerna, så skaffar jag en pryl med en dockningsstation för mobiler så kommer den en telefonen att sitta bakochfram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boldtaar:

Minst ett år gamla nyheter att det skulle bli en gemensam standard runt Micro USB! Vad är nytt, vad mer säger specifikationerna?

Har en HTC Legend och en HTC Desire (Privat & jobb mobil) med Micro USB. Men tyvärr sitter kontakter inte åt samma håll på båda mobilerna, så skaffar jag en pryl med en dockningsstation för mobiler så kommer den en telefonen att sitta bakochfram.

jag tror sådanna "dockningsstationer" kommer ha en sladd så att man kan koppla in micro USB. alla enheter har ju den på olika ställen.

någon som vet om det finns, eller kommer dyka upp dockningsstationer eller liknande för micro usb?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikn911:

jag tror sådanna "dockningsstationer" kommer ha en sladd så att man kan koppla in micro USB. alla enheter har ju den på olika ställen.

någon som vet om det finns, eller kommer dyka upp dockningsstationer eller liknande för micro usb?

Här finns det lite iaf

Visa signatur

2500k@4.1Ghz - MSI P67A GD55 - 12GB 1600Mhz - A-Data 120GB SSD - Fractal Design Define R3 - Powercolor 7970

Permalänk
Musikälskare

Kul så klart men har aldrig stört mig på detta

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Äntligen, all my hate åt sony ericsson och deras värdelösa kontakt som alltid går sönder.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

HTCs micro-USB mobiler går ju även att ladda med Mini-B kontakter!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

äntligen! vet inte hur många gånger man frågat till kompisar osv "har du någon sony ericsson laddare?" -"nej, tyvärr, har bara nokia/samsung/HTC"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu vill jag inte vara den, men den här nyheten är lastgammal.

2009-06-29 skriver SvD

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/eu-norm-pa-mobilladdare_...

Visa signatur

Senior

Permalänk
Entusiast

Jo, nyheten är lite till ålders.
Samsung, Sony ericsson med flera har redan implementerat den här standarden sedan 2009/2010

Dock en trevlig nyhet.
Äntligen börjar EU att ge sig på vettiga saker och inte bara bananernas böjning och jordgubbarnas storlek.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av omnia:

HTC har haft det på sina mobiler sedan långt tillbaka. Men att apple ska gå över till en enad standard kan ju inte vara möjligt att tro.

Jo. Verkar mycket lustigt att Apple skulle komma överens om den här standarden, då deras egna kontakt är designad för alla dem tillbehör som som finns därute.

Jag kan dock tänka mig att apple väljer att komplettera sina framtida iPhones/iPads med en extra microUSB kontakt bredvid den ordinarie "expansions-porten"

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

nu vet jag inte riktigt om jag är hundra på vad du menar med magnet laddare men är det att den inte har någon fysisk kontakt och att man bara lägger den över så laddar den?

för den tekniken har funnits till elektriska tandborstar i över 4 år

Den har fysisk kontakt med koppar"piggar", men den hålls fast av magnet.. ist för att man har en klassisk pinne man stoppar in i en hona, pigger löper risk att gå av om man sliter i kabeln (tex om ett barn ramlar på den eller liknande, olyckor händer hela tiden)..

Jag kan med min MacBook laddare ställa datorn på bordet i princip och sedan dra i kabeln hur jag vill utan att datorn faller i marken.

OBS! Testa ej med vanlig PC!

Film som visar ungefär hur den sitter: http://www.youtube.com/watch?v=xK5tsZmhcSo

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Simpledream:

usch för EU :/ tycker att de lägger sig i alldeles för mycket... det är ju bra att de vill minska elektroniksskrot men vafan...

Bakåtsträvare!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

Vad finns det för negativt med detta?

Att det är EU som har bestämt det

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Gibbe:

Att det är EU som har bestämt det

Njae, egentligen var det ju Mobile Alliance som satte grundstenen, sen satte EU sin slutstämpel på det.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7