Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Inte mindre precision, men lägre upplevd sens...

Tillhör också den lilla (?) skara som byter DPI mitt i spel och kan inte mer än instämma i ditt lysande inlägg. Jag hade aldrig kunnat förklara det lika utförligt och pedagogisk ens om jag hade orken.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Tygklädd sladd för ökad robusthet? Om vi antar att det är hållbarhet som menas så blir min fråga om det är många som upplever att de sliter ut sladden på sina möss? Händer sånt ofta?

Tygklädd sladd ser ballare ut, men varför låtsas att det är mer än det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Roccat Kova ser riktigt lovande ut!

Visa signatur

Datorn: xfx hd 5850 BE > core i5 750 @ 4.0 ghz > CM storm sniper BE > asus p7p55d EVO > 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ > Corsair 4GB 1600MHz XMS3 >Corsair HX 750W> windows 7 ultimate KÖPT! > corsair h50

Permalänk
Medlem

Designad för vänsterhänta Nej <-- varför står det så när XAI är detta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Tygklädd sladd för ökad robusthet? Om vi antar att det är hållbarhet som menas så blir min fråga om det är många som upplever att de sliter ut sladden på sina möss? Händer sånt ofta?

Tygklädd sladd ser ballare ut, men varför låtsas att det är mer än det?

Har du använt båda med och utan?

Jag kunde märka med min gamla mus, en microsoft, att sladden endå hade en kraft på musen, om den hade t.ex. böjt sig uppåt lite. Så om jag skulle släppt musen så skulle den rört sig tills sladden var platt. Händer eftersom sladden greppar så lätt mitt träbord, då den är rätt matt och har hög friktion, så den viks upp eller åt sidor istället för att tryckas iväg och plattas ut.

Så jag har då märkt skillnad. Nu ligger sladden bara på bordet, istället för att sladden fastnar och lägger tryck mot musen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Har du använt båda med och utan?

Jag kunde märka med min gamla mus, en microsoft, att sladden endå hade en kraft på musen, om den hade t.ex. böjt sig uppåt lite. Så om jag skulle släppt musen så skulle den rört sig tills sladden var platt. Händer eftersom sladden greppar så lätt mitt träbord, då den är rätt matt och har hög friktion, så den viks upp eller åt sidor istället för att tryckas iväg och plattas ut.

Så jag har då märkt skillnad. Nu ligger sladden bara på bordet, istället för att sladden fastnar och lägger tryck mot musen.

Hur böjlig sladden är avgörs inte om den är tygklädd eller inte. Det finns fortfarande ett isolerande gummihölje innanför och dess blandning är i första hand avgörande för dess följsamhet.

Jag har testat båda och upplever ingen skillnad som kan tillskrivas tyghöljet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Okej. Kanske är så att tillverkarna använder sig av hårdare material till gummit då den inte skyddas av tyget?

Finns det något sätt att se när man blir citerad? Jobbigt att kolla igenom alla trådar 15 ggr, om någon skrivit till en haha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Okej. Kanske är så att tillverkarna använder sig av hårdare material till gummit då den inte skyddas av tyget?

Finns det något sätt att se när man blir citerad? Jobbigt att kolla igenom alla trådar 15 ggr, om någon skrivit till en haha.

Högst upp på sidan till höger om reklam-bannern under Inloggad som Huddit finns Inställningar, klicka här för att visa övervakade trådar. Olika ikoner av kuvert indikerar svar till dig, eller allmänt. Är ikonen grå har ingen svarat dig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kan dom aldrig prova lite mer seriösa möss som från tex logitech. Känns som att dessa möss är för dom som är 13 år och spelar cs.. Kan inte störa mig på mer än dessa fjantiga "gaming" designer och blåa led ljus, sammt totalt onödiga snabb knappat o skit...

Slår vad om att minst 9 pers kommer citera detta o säga nått i stil med
"DU MIN MUS MED VIKTER ÄR DEN BÄSTA FÖR GAMING, SÅ KNIP"
Jag kanske låter som en pessimist men riktig kvalitet är det nog bara logitech som kan bjuda på. microsoft också.

Permalänk
Medlem

Tja, det beror väl på vad man ska använda musen till. Ska man inte köra cs eller andra spel på högre nivå eller utföra något precisionsarbete med musen så är de flesta funktioner på mössen rätt onödiga.
Dom testade mössen är väl just det bästa av det bästa när det gäller just gamingmöss.

Visst, hur bra byggkvalitet och hur många år de fungerar är viktigt, men det blir ju lite svårare att testa med nya möss som inte hunnit användas så länge än.
Vet inte om Logitech och Microsoft skulle vara så mycket bättre än någon annan.
Dock har de vanligen gjort mycket enklare möss och då är det givetvis inte lika mycket som kan strula.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Kan dom aldrig prova lite mer seriösa möss som från tex logitech. Känns som att dessa möss är för dom som är 13 år och spelar cs.. Kan inte störa mig på mer än dessa fjantiga "gaming" designer och blåa led ljus, sammt totalt onödiga snabb knappat o skit...

Slår vad om att minst 9 pers kommer citera detta o säga nått i stil med
"DU MIN MUS MED VIKTER ÄR DEN BÄSTA FÖR GAMING, SÅ KNIP"
Jag kanske låter som en pessimist men riktig kvalitet är det nog bara logitech som kan bjuda på. microsoft också.

Har du ens testat någon av dessa möss? Jag har haft en massa Logitech och Microsoft möss. Men ingen har varit bättre än Naos 5000! vad spelar det för roll ifall det lyser lite? Microsoft med display för dpi på musen? vafan!? en brun mus med 2 knappar med sandpapper på kanske vore något för dig?

Slår vad om att ifall du testar en Naos 5000 så kommer du att kolla runt så att ingen ser dig och sen slicka på den bara för att den är så skön!

Har en Logitech MX Revolution(jävligt bra enligt mig) här brevid mig. Riktigt skön att lägga handen på.. men när jag lägger handen på Naosen.. mmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Watain
Har du ens testat någon av dessa möss? Jag har haft en massa Logitech och Microsoft möss. Men ingen har varit bättre än Naos 5000! vad spelar det för roll ifall det lyser lite? Microsoft med display för dpi på musen? vafan!? en brun mus med 2 knappar med sandpapper på kanske vore något för dig?

Slår vad om att ifall du testar en Naos 5000 så kommer du att kolla runt så att ingen ser dig och sen slicka på den bara för att den är så skön!

Har en Logitech MX Revolution(jävligt bra enligt mig) här brevid mig. Riktigt skön att lägga handen på.. men när jag lägger handen på Naosen.. mmmm

Nu blev ju du en av dom som jag sa skulle citera mig.. Visste att det skulle komma nån och börja gnälla utan att kunna hålla en seriös diskussion.

Har du provat någon av de lite värre modellerna från Logitech? Förutom deras egna gaming möss... Det jag menar är tex: Performance Mouse MX, G500 och kanske G9x lazer.. Har du sett nån av de mössen så fattar du vad jag menar. Enligt MIN åsikt så tror jag att Logitechs värre modeller kan dominera i ett test som detta. Och Nej jag skulle nog inte ställa mig o slicka på en Naos 5000, du kanske gjorde det men inte jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Nu blev ju du en av dom som jag sa skulle citera mig.. Visste att det skulle komma nån och börja gnälla utan att kunna hålla en seriös diskussion.

Har du provat någon av de lite värre modellerna från Logitech? Förutom deras egna gaming möss... Det jag menar är tex: Performance Mouse MX, G500 och kanske G9x lazer.. Har du sett nån av de mössen så fattar du vad jag menar. Enligt MIN åsikt så tror jag att Logitechs värre modeller kan dominera i ett test som detta. Och Nej jag skulle nog inte ställa mig o slicka på en Naos 5000, du kanske gjorde det men inte jag.

Men självklart gjorde jag det bara för att du skrev så. Men det jag inte fattar är varför du klagar på något du inte ens testat? Eller har du det? Nåja jag tror inte Logitech skulle dominera precis men visst kan det hända att någon skulle kunna vara bättre. Sitter själv med en massa Logitech prylar här hemma som jag tycker är hur bra som helst.. Varför inte göra ditt eget lilla test? Ett bra betyg behöver inte betyda att det är en bra produkt för just dig.. Har jag fel? näää mister cAWPER köp en Logitech G9x och skriv en recension!

Läste igenom ditt inlägg igen och var tvungen att skratta lite.. Varför skulle Logitech och Microsoft bara ha bra kvalitet? Har/haft 2st Mx revolution(ena gick sönder när jag tappade den 50cm från golvet) Sen har jag Microsoft Explorer(Bluetrack) Visst, nog är det väl bra kvalitet. Men det är minst lika bra på Mionix.

Som sagt.. det är ju bara Ferarri och Porsche som har bra kvalitet. Alla vet att allt annat är skit!

Säkert en massa som kommer att citera mig nu.. men ni är bara noobs isåfall! öööh lol?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Kan dom aldrig prova lite mer seriösa möss som från tex logitech. Känns som att dessa möss är för dom som är 13 år och spelar cs.. Kan inte störa mig på mer än dessa fjantiga "gaming" designer och blåa led ljus, sammt totalt onödiga snabb knappat o skit...

LED:en går att stänga av om man inte vill att den ska lysa

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

En fråga till er som har Xai - Är de extra sidoknapparna på höger sida av musen störande? Om man håller i musen hårt, klickar man då in dessa knappar? Så var nämligen fallet på en Razer mus jag hade som precis som Xai hade extra sidoknappar på höger sida.

Permalänk
Medlem

Har rätt stora händer och har aldrig kommit åt dem med handen. Testade deathadder på siba och tyckte att sidoknapparna på vänter sida satt för dåligt då jag var tvungen att ha greppet mot dom, så skulle nog inte kunna lira med den.

Då dom sitter högt upp och är smala så är dom inte ivägen - om du inte skuller greppa precis vid böjjen med ringfingret (vem gör det?).

Permalänk

köpte en naos 5000 pga massa bra reviews med hur fantastiskt den trackar och hur bra ergonomi den har, då min andra mus gjorde så jag fick ont i underarmen pga dåligt grepp.
Men nu jag har märkt att denna mus trackar helt SÄMST på tygmattor.. och då har jag testat 2 st olika, en SS-QCK och en Roccat Taito, den gör små skips hela tiden när man drar raka linjer.
är den verkligen så dålig på att tracka på tygmaterial och isf varför tas det inte upp i reviewn, eller är det bara jag som har fått ett skitexemplar.
tvivlar dock på det senare då den trackar bra på mina hårda mattor som jag grävde fram ur garderoben bara för att testa.
har dock ingen plan på att gå tebax till hårda mattor.

för att visa vad jag menar (det är inget försök att göra världens rakaste linjer här, jag drog bara en grid med 2 olika underlag för att påvisa hur kass den är på tygmatta:

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Tygklädd sladd för ökad robusthet? Om vi antar att det är hållbarhet som menas så blir min fråga om det är många som upplever att de sliter ut sladden på sina möss? Händer sånt ofta?

Tygklädd sladd ser ballare ut, men varför låtsas att det är mer än det?

tygklädda möss väger mindre vilket faktiskt gör en skillnad om man spelar med låg sens och flyttar musen väldigt mycket väldigt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Tygklädd sladd för ökad robusthet? Om vi antar att det är hållbarhet som menas så blir min fråga om det är många som upplever att de sliter ut sladden på sina möss? Händer sånt ofta?

Tygklädd sladd ser ballare ut, men varför låtsas att det är mer än det?

Tygbeklädda sladden till min razer naga trasslar aldrig och är aldrig i vägen. Tycker det var en smart liten sak dom kom på. Sällan man märker att den finns!

Min microsoftmus med vanlig slim sladd är lite värre. Den märktes även om sladden var tunnare och mindre än vanliga sladdar.

Före det hade jag en logitech dual optical som sög järnet. Bra mus men sladden var som snabeln på en elefant.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeHaggarKJ:

tygklädda möss väger mindre vilket faktiskt gör en skillnad om man spelar med låg sens och flyttar musen väldigt mycket väldigt fort.

Har aldrig sett en tygklädd mus. Har du något exempel

Kablar med strumpa ger möjligen mindre friktion, men under strumpan så är det - vad jag sett - alltid ett isolerande material, så sammantaget finns det inget viktfördel per automatik.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Varför ska det vara sladd på möss år 2010?
Jag har en X8 och har aldrig haft problem med delay, störningar (jo en gång, när jag hade två andra trådlösa möss mindre en en meter ifrån och alla tre gick på 2.4GHz. Men det var ju helt mitt fel.) eller vad man nu är så rädd för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Varför ska det vara sladd på möss år 2010?

För att...

1. Batterier inte är miljövänliga?
2. För att batterier måste laddas/bytas?
3. Kräver separat laddare?

Har själv en Razer Mamba. Funkar hur bra som helst trådlöst, men har specialbatteri som bara laddas i USB-vaggan. Eftersom min dator inte har någon ström på USB-portarna när den är avstängd så måste jag ansluta USB-kabeln till musen emellanåt och då försvinner själva idén med trådlöst Så, i mitt fall...

4. Kan bara laddas när datorn är igång.

Det var vad jag kunde komma på nu.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Varför ska det vara sladd på möss år 2010?
Jag har en X8 och har aldrig haft problem med delay, störningar (jo en gång, när jag hade två andra trådlösa möss mindre en en meter ifrån och alla tre gick på 2.4GHz. Men det var ju helt mitt fel.) eller vad man nu är så rädd för?

1. Delay
2. Störningar
3. Batterier
4. Tyngre så det blir sämre precision och den glider mer när du drar snabbt (pga tyngden)

Det är helt enkelt bättre med en mus som inte väger mycket och har sladd. Sladden stör mindre än tex. tyngden på batterierna.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse
Men överklockning och att försöka dra så mycket ström som möjligt? Nja, miljötänk hör inte ihop med gamers.

@Pimpim666
1. Nej, möjligtvis placebo
2. Mycket ovanligt. Med blåtand borde det vara iprecip borta? (fast då kanske det finns en lite delay istället?)
3. Visst, men det går att ladda dem samtidigt som musen används X8/Mamba
4. Smaksak, ett batteri väger mindre än dem vikterna du kan trycka i i många spelmöss. Bla. ovan^^

Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

@Dr.Mabuse
Men överklockning och att försöka dra så mycket ström som möjligt? Nja, miljötänk hör inte ihop med gamers.

@Pimpim666
1. Nej, möjligtvis placebo
2. Mycket ovanligt. Med blåtand borde det vara iprecip borta? (fast då kanske det finns en lite delay istället?)
3. Visst, men det går att ladda dem samtidigt som musen används X8/Mamba
4. Smaksak, ett batteri väger mindre än dem vikterna du kan trycka i i många spelmöss. Bla. ovan^^

Varför skulle inte el kunna komma från en ren energikälla menar du?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Marwelln:

Hur kan Naos inte ha någon nackdel då den bara funkar för högerhänta?

På samma sätt som en mobiltelefon kan få ett bra omdöme, trotts att den inte har en ugn.
Den är helt enkelt inte gjord för det. De flesta vänsterhänta kör väll ändå med musen i högern?
Åtminstone de jag känner, så jag antar att marknaden för felskapta möss inte är så stor

Skrivet av zekjie:

Designad för vänsterhänta Nej <-- varför står det så när XAI är detta

För att den inte är det?
Den kan användas av vänsterhänta lättare än en mus gjord för högerhänta, men den är inte designad för vänsterhänta (specifikt).

Bra recension, blir nog en Mionix Naos för min del då medlemmarna tycks instämma med recensenterna
Dock finner jag nackdelen "högt pris" lite märkligt då den i praktiken endast är 80 kr dyrare än Steelseris Xai, som inte har någon prisrelaterad nackdel. Sedan så undrar jag hur 900 kr kan bli 630 kr bara sådär?

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Dock finner jag nackdelen "högt pris" lite märkligt då den i praktiken endast är 80 kr dyrare än Steelseris Xai, som inte har någon prisrelaterad nackdel. Sedan så undrar jag hur 900 kr kan bli 630 kr bara sådär?

Den har fått sänkt pris sedan recensionen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

Ikari Optical eller Naos Optisk?