VIA presenterar tvåkärniga Nano X2

Permalänk
Melding Plague

VIA presenterar tvåkärniga Nano X2

Taiwanesiska VIA lanserar efter mycket om och men en tvåkärnig variant av processorn Nano. Målet är energieffektiv prestanda för minidatorer och integrerade system.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Företaget lanserar efter lång väntan en tvåkärnig variant av processorn Nano, en modell som såg dagens ljus tidigt 2008." Att det ska ta mer än 2 år. Ska ut och testas nu. Finns säkert massor med buggar och testar som måste genomgå en ny process.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av syntaxVI:

"Företaget lanserar efter lång väntan en tvåkärnig variant av processorn Nano, en modell som såg dagens ljus tidigt 2008." Att det ska ta mer än 2 år. Ska ut och testas nu. Finns säkert massor med buggar och testar som måste genomgå en ny process.

Tja Via är ju ett ganska litet företag

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Tror tyvärr att denna hamnar i skuggan av AMD:s Fusion Zacate/Ontario. Sen är inte VIA direkt lätttillgängligt här i Sverige samt att de ofta kostar mycket pengar!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Tja Via är ju ett ganska litet företag

hoppas du är ironisk

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikrokiwi:

hoppas du är ironisk

Hoppas jag med.

Permalänk
Medlem

"Ökad prestanda till lägre strömförbrukning!"

Nej, minsann. Det blir något mindre sunk än tidigare men fortfarande low budget crap.
Strömförbrukningen kommer säkert att ligga något över konkurenterna, såvida man inte sätter den i "Sleep".
Nano blir Nono för min del.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

Tja, med en kärna var den ju snabbare än atom, synd att det inte kom i princip i någon produkt här i Sverige, hoppas det får ut den tvåkärniga lite mer, borde prestera bra!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av mitrix:

Tja, med en kärna var den ju snabbare än atom, synd att det inte kom i princip i någon produkt här i Sverige, hoppas det får ut den tvåkärniga lite mer, borde prestera bra!

Orly?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Japp, true story.

http://www.trustedreviews.com/cpu-memory/review/2008/08/14/VI...
"Despite VIA's insistence that Nano really is faster than Atom, the results of our real world tests were still surprising. The sheer extent to which Nano beats Atom in nearly all our tests is quite compelling."

Permalänk
Medlem

Jag antar att alla dessa nyheter är från CES?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

Å sen heter det här inte "minidator" - skärpning redaktörn!

Jag antar att du syftar på den gamla termen av minidator som användes under sent 60-tal och 70-tal.

2008 slog Språkrådet fast att "minidator ny anv.: mycket liten bärbar dator". Så det redaktören skriver om är helt riktigt minidatorer.

OT: Hoppas verkligen de lyckas med dessa CPUs, behövs med konkurrens i detta segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

"Ökad prestanda till lägre strömförbrukning!"

Nej, minsann. Det blir något mindre sunk än tidigare men fortfarande low budget crap.
Strömförbrukningen kommer säkert att ligga något över konkurenterna, såvida man inte sätter den i "Sleep".
Nano blir Nono för min del.

Jag skulle inte kalla via lågbudget

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Jag antar att du syftar på den gamla termen av minidator som användes under sent 60-tal och 70-tal.

2008 slog Språkrådet fast att "minidator ny anv.: mycket liten bärbar dator". Så det redaktören skriver om är helt riktigt minidatorer.

OT: Hoppas verkligen de lyckas med dessa CPUs, behövs med konkurrens i detta segment.

Och varför ska vi, på en tekniskt inriktad sida, bry oss om vad "språkrådet" anser? Ska vi även kalla våra maskiner data eller kanske hårddisk? Ska vi trycka in grafiken i modermodemet eller ansluta grafikkortet i moderkortet?
Man måste skilja mellan tekniska termer och vardagsspråk. Minidator kan naturligtvis användas för att beskriva en liten dator (och inte bara en bärbar sådan!) men vad som avses kan ganska enkelt utläsas av sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Det som är synd är nano-itx korten, dem är äckligt dyra och finns för få chassin för att det ska bli intressant för ett hemmabygge. Där ligger iaf mitt intresse för dessa processorer.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megol0:

Och varför ska vi, på en tekniskt inriktad sida, bry oss om vad "språkrådet" anser? Ska vi även kalla våra maskiner data eller kanske hårddisk? Ska vi trycka in grafiken i modermodemet eller ansluta grafikkortet i moderkortet?
Man måste skilja mellan tekniska termer och vardagsspråk. Minidator kan naturligtvis användas för att beskriva en liten dator (och inte bara en bärbar sådan!) men vad som avses kan ganska enkelt utläsas av sammanhanget.

Jag tycker vi riktigt våldstrycker in det i modermodemet!!

OT: Ett sånt här kort med typ 10 sata portar, totalt 20W under drift och någon pci port av något slag. Detta till ett sjysst pris, MUMMA på den skulle jag säga! xD