AMD återupplivar FX med Bulldozer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2good4you:

Nej och återigen nej. I så fall så är en 4 kärnig Intel processor med hyperthreading en 8 kärnig processor också. AMD har dubbla beräkningsenheter per modul, men delar på resten av en enkelkärnig processors enheter såsom fetch, decode, schemaläggare och cachenivåer. En teknologi likt Hyperthreading i praktiken, men långt mycket bättre.

Finns att läsa lite här:
http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/948597-amd-bulldozer-...

exakt, just därför är jag lite inne på att först uppgradera moderkortet till am3+ och sedan inhandla en bulldozer med 8 moduler när priserna har blivit humana.

jag är medveten om att denna modell är för servrar men om kanske ett år så kan jag nog få råd med det. vad för vision blir det då?

vision fxx?

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Trevligt, aldrig haft nån FX men trånat efter dom har man ju gort. Hoppas och tror verkligen på AMD denna gång, det behövs lite fight i råprestanda också.
Hoppas dock inte AMD gör samma misstag(?) som Intel och bara tillåter överklockning av upplåsta processorer, inget jag fått nån indikation på iofs, halva nöjet med klockning är ju att hitta en billigare modell och pressa den...

Skrivet av adolf512:

exakt, just därför är jag lite inne på att först uppgradera moderkortet till am3+ och sedan inhandla en bulldozer med 8 moduler när priserna har blivit humana.

jag är medveten om att denna modell är för servrar men om kanske ett år så kan jag nog få råd med det. vad för vision blir det då?

vision fxx?

CPUer till AM3+ skall väl max bestå av 4 moduler vad jag fattat, kanske kommer fler senare dock inget jag sett nån info om dock. Om man vill ha 8 moduler krävs G34-sockel, iaf till att börja med. Hoppas på ett Dual-G34 liknande EVGAs SR-2, med fint överklockningspotential.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk

Trevligt! Tycker personligen att FX låter bättre och simplare än "Black Edition", men det kanske inte går att jämföra rakt av. Vad vet jag. Hoppas också att Bulldozer slår till hårt, riktigt hårt. Så hårt att marknadsandelarna blir 50% var till AMD och Intel (önsketänkande)!

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Nej och återigen nej. I så fall så är en 4 kärnig Intel processor med hyperthreading en 8 kärnig processor också. AMD har dubbla beräkningsenheter per modul, men delar på resten av en enkelkärnig processors enheter såsom fetch, decode, schemaläggare och cachenivåer. En teknologi likt Hyperthreading i praktiken, men långt mycket bättre.

Finns att läsa lite här:
http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/948597-amd-bulldozer-...

Att överhuvudtaget jämföra Bulldozer moduler med HT är fel. Bulldozer har 2 beräkningsenheter (som du sa) och delar en del enheter, som i de flesta fall är överdimensionerade, för att göra en mindre och strömsnålare CPU med i stort sett samma prestanda. HT går ut på att feeda en enkel beräkningsenhet med 2 trådar för att den ska få tag i mer arbete snabbare när beräkningsenheten inte används fullt ut.

Angående hur många kärnor en CPU har så måste vi först bestämma vad en kärna är, för det finns ingen definition vad en kärna är. AMD säger att en kärna är en integer beräkningsenhet, vilket iaf för mig låter väldigt logiskt. Om du säger att bara för att Bulldozer har delade enheter mellan sig så är den singelkärnig kan man lika gärna kalla en Core2Duo för singelkärnig då den har delad L2$ eller om man vill gå ännu längre en Phenom som har delad L3$.
När bil enligt din definition en dubbelkärnig CPU singelkärnig?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zarper:

Att överhuvudtaget jämföra Bulldozer moduler med HT är fel. Bulldozer har 2 beräkningsenheter (som du sa) och delar en del enheter, som i de flesta fall är överdimensionerade, för att göra en mindre och strömsnålare CPU med i stort sett samma prestanda. HT går ut på att feeda en enkel beräkningsenhet med 2 trådar för att den ska få tag i mer arbete snabbare när beräkningsenheten inte används fullt ut.

Angående hur många kärnor en CPU har så måste vi först bestämma vad en kärna är, för det finns ingen definition vad en kärna är. AMD säger att en kärna är en integer beräkningsenhet, vilket iaf för mig låter väldigt logiskt. Om du säger att bara för att Bulldozer har delade enheter mellan sig så är den singelkärnig kan man lika gärna kalla en Core2Duo för singelkärnig då den har delad L2$ eller om man vill gå ännu längre en Phenom som har delad L3$.
När bil enligt din definition en dubbelkärnig CPU singelkärnig?

Fast det blir ju konstigt att definiera kärnor efter heltalsoperationer eftersom flyttal faktiskt behövs också. Tror snarare att den klassiska definitionen av en kärna snart har spelat ut sin roll med tanke på hur processorerna utvecklas.
Det går ju inte riktigt att helt definiera om ordet kärna för då går det ju inte alls att prata om processorer från olika tillverkare i samma mening. AMD har skapat något som är ett mellanting mellan en 4 och 8 kärnig processor och det blir ju fel att kalla den det ena eller det andra. Bättre att då helt enkelt prata moduler rakt av när det gäller AMD. Lite samma koncept som att man inte jämför antalet beräkningsenheter på grafikkort eftersom det är helt meningslöst då de fungerar på olika sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hjälpsam

Lite samma tänk som för AMD:s grafikkort, vilket ju har visat sig vara en mycket effektiv lösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det blir ju konstigt att definiera kärnor efter heltalsoperationer eftersom flyttal faktiskt behövs också. Tror snarare att den klassiska definitionen av en kärna snart har spelat ut sin roll med tanke på hur processorerna utvecklas.
Det går ju inte riktigt att helt definiera om ordet kärna för då går det ju inte alls att prata om processorer från olika tillverkare i samma mening. AMD har skapat något som är ett mellanting mellan en 4 och 8 kärnig processor och det blir ju fel att kalla den det ena eller det andra. Bättre att då helt enkelt prata moduler rakt av när det gäller AMD. Lite samma koncept som att man inte jämför antalet beräkningsenheter på grafikkort eftersom det är helt meningslöst då de fungerar på olika sätt.

Säger inte att integerenheter är den riktiga definitionen på en kärna, men det är nog den bästa enskilda del i processorn som går att kalla en kärna. Flyttalsenheten är i stort sett en inbyggd hjälpprocessor och även om den togs bort helt skulle det vara en CPU.

Det går att jämföra olika arkitekturers kärnor, men mer i ett ingenjörsmässigt syfte än i prestanda. Det viktiga är och har alltid varit prestandan på hela CPUn vid en viss kostnad och strömförbrukningen, inte prestanda per kärna eller IPC.

Permalänk

Hoppas att detta inte blir en produkt som bara ser bra ut på pappret och att priset inte blir lika högt som för gamla FX.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Sitter just nu vid en Socket 939 AMD Athlon 64 X2 4400+ 1024 KB L2-Cache, tyckte inte att FX var prisvärd men jag tyckte att Socket 939 med 1024 KB L2-Cache var prisvärd.
Minns att jag gav 1500 kr mer bara för att få 1024 KB L2-Cache istället för 512 KB L2-Cache. I de gamla testerna som man läste på den tiden såg man att den extra cachen ibland gjorde mer för prestandan än 200 extra MHz.

Förhoppningsvis kommer FX vara mer prisvärd nu än då.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

2500K och 2600K är ett par riktiga dräpare. Finns visserligen inget att jämföra med i dagens läge. Förväntningarna är enorma på Bulldozer och det går fortfarande inte att tala om dess prestanda.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2good4you:

2500K och 2600K är ett par riktiga dräpare. Finns visserligen inget att jämföra med i dagens läge. Förväntningarna är enorma på Bulldozer och det går fortfarande inte att tala om dess prestanda.

jo jag skulle bli rätt besviken ifall bulldozer med 4 moduler skulle prestera sämre än i7 990x.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Nostalgi - någon? Ja, det ska bli kul att se vad den nya kommande generationen FX-processorer kan prestera från AMD och sett till historien lär det inte bli en billig processor för vem som helst.
Hur som helst, kul med namnet - "I Will Be Back", som för tankarna (hos mig) till en viss känd fd skådis och fd muskelbyggare och nu även fd politiker (Arnold Schwarzenegger).

/Saint25

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bara att hoppas....jag kan offra lite prestanda om den kommer hålla flera socklar.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]