Permalänk

Trevliga bostadsorter norröver?

Jag och sambon har planer på att flytta norröver när tiden är inne. Från att bo just nu i Södra Sverige.
Har kroniska atopiska eksem, vilket gör att mina eksem blir mycket sämre nu på höst och vintertiden, då klimatet här neråt i landet blir väldigt fuktigt. Eftersom jag inte kan bli av med denna sjukdom, har jag därför funderat på att flytta mer norrut, där det sägs vara bättre klimat och luft.
Det svåra är bara att hitta den stad man vill bosätta sig på och varför den är så speciell.

Mitt krav är att jag ska kunna ha nära till en flygplats, samt att orten ska ligga väster eller norr om Stockholm.

Ni som bor lite mer norrut;

Vilken stad bor ni i?
Bra buss, tåg och flygförbindelser?
Vad trivs du med bäst där?
Känner du dig trygg utanför dörren vilken tid på dygnet som helst?
Uppfyller staden det du behöver?
Är det bara stad eller finns det nära till skog och öppen mark?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hur pass långt norrut?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Mellan Stockholm och Umeå ungefär.

Permalänk
Medlem

Borlänge är världens bästa stad!

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Om ni planerar att skaffa kids någon gång framöver vill jag faktiskt slå ett litet slag för byn jag är uppvuxen i.
Täfteå heter den, och ligger ungefär en mil nordost om umeå. Bor väl runt 2000 pers där tror jag (byn växer så det knakar, så befolkningsmängden har nog ökat en del sen jag flyttade därifrån). Väldigt vackert, mycket öppna ytor och i direkt anslutning till både havet och skogen. Hur busstrafiken ser ut idag vet jag inte, men när jag bodde där gick det en buss in till umeå en gång i timmen på vardagar och lite sämre på helgerna. En nattbuss tillbaka från umeå runt kl 00:30 på helgerna.
ca 10-15 min in till umeå och kanske 15-20 till umeå flygplats.

Edit:
Ang dina frågor:

Vad trivs du med bäst där?

Närheten till havet är vad jag idag skulle säga är bäst. I övrigt bor det väldigt många barnfamiljer där, vilket säkert såklart är kul om ni är sugna på att skaffa ungar.

Känner du dig trygg utanför dörren vilken tid på dygnet som helst?

Vi låste ALDRIG ytterdörren under hela min uppväxt, om vi säger så. Det värsta brotten jag var med om under min uppväxt var väl att nån snodde nån cykel vid en busshållplats. Men eftersom att ingen låser sina cyklar där kan knappast enstaka cykelstölder räknas som direkt allvarligt.

Uppfyller staden det du behöver?
Svårt att svara på när jag inte längre bor där, men i Umeå finns väl det mesta man behöver.

Är det bara stad eller finns det nära till skog och öppen mark?

Som sagt, skog och mark i överflöd, och stad en halv snus bort.

För övrigt fiberkablar dragna rakt in i villorna, så 100/100 som faktiskt håller 10+mb/s både upp och ner.

Permalänk

Bor iofs inte kvar där, men har bott där och har familj där.

Vilken stad bor ni i? - Östersund

Bra buss, tåg och flygförbindelser? - Finns flygplats, det går bra med stadsbussar, går rätt bra med landsbussar också mig veterligen. Tågförbindelser är också bra, går 4 turer till Sundsvall, där det går bra med tåg/buss och flyg.

Vad trivs du med bäst där? - Naturen. Helt klart. Nära till Åre, där man kan göra allt möjligt, inte bara vintersäsong. Bra miljö för alla. Lite kallt kanske. Men det är nog en vanesak.

Känner du dig trygg utanför dörren vilken tid på dygnet som helst? - Ja, det är inte så mycket slagsmål eller oprovocerat våld.

Uppfyller staden det du behöver? - Jag tycker det. Finns dock inget IKEA så värst nära. Men det är 19mil till Birsta, Sundsvall, där IKEA och annat finnes. Tar bara 3h att köra emellan, typ. Finns dock mycket butiker i stan.

Är det bara stad eller finns det nära till skog och öppen mark? - Det är nära till skog och mark.

Permalänk
Medlem

@hapone

kanske är dags att köra en liten räd där uppe, man borde kunna hitta en hel del schysta grunkor;)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Ähh. Flytta till Sävast vid Luleå. Fridfullaste orten i hela Sverige!
Raka motsatsen mot Rosengård.

Permalänk
Medlem

Flytta till Surahammar ! 1.5mil från västerås, och du får typ punga ut runt 120k för en nyrenoverad trea i suras finest kvarter. Lungn och fin stad med allt som behövs ! Nej, det är inte en bonde håla, utan mer ett industri samhälle.

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk

Det låter väldigt lockande att förflytta sig uppåt, mer natur och bättre luft känns det som, vad jag hört från många som bor däruppe

Det som skrämmer en mest är nog avståndet till familjen, speciellt när man har småsyskon som man alltid vill finnas till hands för.
Därför jag vill ha nära till flygplats, för att på så kort tid som möjligt kunna ta mig neråt om det skulle hända något.

Jag lockas även en hel del av att bege mig uppåt pga vården, då den är urusel här nere i södra Sverige. Uppåt har jag läst det ska finnas lite mer kompetenta och utbildade personer, men man kan ju aldrig vara säker någonstans på den biten.

Kids... jadu, än så länge står det klart att det inte blir några barn förutom djuren ^^ men man ska väl aldrig säga aldrig. Mina småsyskon har och står mig så pass nära, att jag inte känner någon längtan efter eget/egna barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metalie:

Det låter väldigt lockande att förflytta sig uppåt, mer natur och bättre luft känns det som, vad jag hört från många som bor däruppe

Det som skrämmer en mest är nog avståndet till familjen, speciellt när man har småsyskon som man alltid vill finnas till hands för.
Därför jag vill ha nära till flygplats, för att på så kort tid som möjligt kunna ta mig neråt om det skulle hända något.

Jag lockas även en hel del av att bege mig uppåt pga vården, då den är urusel här nere i södra Sverige. Uppåt har jag läst det ska finnas lite mer kompetenta och utbildade personer, men man kan ju aldrig vara säker någonstans på den biten.

Kids... jadu, än så länge står det klart att det inte blir några barn förutom djuren ^^ men man ska väl aldrig säga aldrig. Mina småsyskon har och står mig så pass nära, att jag inte känner någon längtan efter eget/egna barn.

Bo i Sävast. 25min till Kallax Flygplats!

Permalänk
Skrivet av RemixV2:

Bo i Sävast. 25min till Kallax Flygplats!

Haha dagens

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Jag ska väl slå ett slag för Umeå. Jag har aldrig trivts så bra!
Jag tycker att kollektivtrafiken är bra.
På vintern blir bussar dock försenade ibland p.g.a. stora snöfall.
Flygplats finns med flyg till bl.a. Stockholm flera gånger per dag.
Tågtrafiken håller väl på att utökas just nu.

Umeå är bara en underbar liten studentstad med nära till allt.
Naturen finns runt knuten och nattlivet duger väl om sånt är viktigt.
Staden satsar mycket på kultur(vill bli/är? kulturhuvudstad 2014).

Personligen är jag ju inte vidare skrajsen av mig men jag har aldrig varit rädd i Umeå.
Visst står det om slagsmål i tidningarna men medan jag fortfarande jobbade som servitris kunde jag gå hem från jobbet mellan 1 och 4 på natten utan att känna obehag.
Sen så finns det ju alltid mer eller mindre trygga områden.

Enda nackdelen är väl att det kan bli lite kallt och snöigt.
Tål du att gå ut om det blir mellan 20 och 30 minusgrader?
Ibland blåser fuktiga havsvindar in, IBLAND.

Umeå är i.a.f. var jag tänker leva och bo.
Uppfostra min dotter och ev. kommande barn.

Angående vården Umeå har ett universitetssjukhus!

Visa signatur

Asleep in my casket, all rotting and gory. Now, watch me dance in the purgatory!
I waltz with the devil, "Till death do us part". I tango with demons, eating my heart.
They feast on my soul, they feed on my fear. Hugs and Kisses, I wish you were here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av No:

Jag ska väl slå ett slag för Umeå. Jag har aldrig trivts så bra!
Jag tycker att kollektivtrafiken är bra.
På vintern blir bussar dock försenade ibland p.g.a. stora snöfall.
Flygplats finns med flyg till bl.a. Stockholm flera gånger per dag.
Tågtrafiken håller väl på att utökas just nu.

Umeå är bara en underbar liten studentstad med nära till allt.
Naturen finns runt knuten och nattlivet duger väl om sånt är viktigt.
Staden satsar mycket på kultur(vill bli/är? kulturhuvudstad 2014).

Personligen är jag ju inte vidare skrajsen av mig men jag har aldrig varit rädd i Umeå.
Visst står det om slagsmål i tidningarna men medan jag fortfarande jobbade som servitris kunde jag gå hem från jobbet mellan 1 och 4 på natten utan att känna obehag.
Sen så finns det ju alltid mer eller mindre trygga områden.

Enda nackdelen är väl att det kan bli lite kallt och snöigt.
Tål du att gå ut om det blir mellan 20 och 30 minusgrader?
Ibland blåser fuktiga havsvindar in, IBLAND.

Umeå är i.a.f. var jag tänker leva och bo.
Uppfostra min dotter och ev. kommande barn.

Angående vården Umeå har ett universitetssjukhus!

Kan bara instämma på allt.

Visa signatur

Intel Core i5-2500K @ 4.2Ghz | MSI P67A-C45 | KFA2 GeForce GTX 560Ti 1024MB | Corsair Force 3 120GB + 3.2TB | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz | Fractal Design Define R3 | Cooler Master Hyper 212 EVO PnP

Permalänk
Skrivet av No:

Jag ska väl slå ett slag för Umeå. Jag har aldrig trivts så bra!
Jag tycker att kollektivtrafiken är bra.
På vintern blir bussar dock försenade ibland p.g.a. stora snöfall.
Flygplats finns med flyg till bl.a. Stockholm flera gånger per dag.
Tågtrafiken håller väl på att utökas just nu.

Umeå är bara en underbar liten studentstad med nära till allt.
Naturen finns runt knuten och nattlivet duger väl om sånt är viktigt.
Staden satsar mycket på kultur(vill bli/är? kulturhuvudstad 2014).

Personligen är jag ju inte vidare skrajsen av mig men jag har aldrig varit rädd i Umeå.
Visst står det om slagsmål i tidningarna men medan jag fortfarande jobbade som servitris kunde jag gå hem från jobbet mellan 1 och 4 på natten utan att känna obehag.
Sen så finns det ju alltid mer eller mindre trygga områden.

Enda nackdelen är väl att det kan bli lite kallt och snöigt.
Tål du att gå ut om det blir mellan 20 och 30 minusgrader?
Ibland blåser fuktiga havsvindar in, IBLAND.

Umeå är i.a.f. var jag tänker leva och bo.
Uppfostra min dotter och ev. kommande barn.

Angående vården Umeå har ett universitetssjukhus!

Och när han säger stora snöfall så menar han STORA och inte som i stockholm

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Borlänge är världens bästa stad!

Bäst på vad? Är det inte fortfarande väldigt mycket kriminalitet där? Jag säger inte att Ludvika där man själv bor är bra. Det skulle jag aldrig sträcka mig till.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk

Jag vill helst att det ska finnas en hundrastgård i den stad vi ev ska flytta till.
Nära till grönområde, badstrand, kollektivtrafik (gärna även flygplats), tåg, affärer.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja slå ett slag för Luleå.
har själv pluggat i staden i 3 år samt gjort Lumpen i närheten.

Fördelar/Nackdelar med Luleå jmfrs andra Norrlandsstäder:

+
* Mycket bättre flygförbindelser, 11 dagliga avgångar mot Stockholm, bra pris att flyga.
Lördagar kan man exempelvis flyga till London, flera charter avgångar mot Thailand/grancan etc...
* Februari-April är en fantastiska friluftsmånader om man tycker om skidåkning, skoteråkning, pimpling
* "Nära" till finska gränsen och därmed Ikea
* Havstomt är relativt billigt om man jämför med andra städer i Sverige
* Isvägar som man kan åka bil över
* Finns ganska mkt jobb uppe
* Bra skärgård

-
* Staden är ganska utspridd, så det förutsätter att du har en diesel Mercedes.
* Få fik/restauranger
* Mycket korvmojar (smaksak)
* Bedrövliga tågförbindelser

TS: Lova att du "bumpar" tråden om några år med resultatet

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Skrivet av m3rnel:

TS: Lova att du "bumpar" tråden om några år med resultatet

Tack för det tipset, låter helt okej!

Det kommer jag absolut att göra!

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Borlänge är världens bästa stad!

Hört att De Lyckliga Kompisarna säger samma sak!

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3rnel:

Jag skulle vilja slå ett slag för Luleå.
har själv pluggat i staden i 3 år samt gjort Lumpen i närheten.

Fördelar/Nackdelar med Luleå jmfrs andra Norrlandsstäder:

+
* Mycket bättre flygförbindelser, 11 dagliga avgångar mot Stockholm, bra pris att flyga.
Lördagar kan man exempelvis flyga till London, flera charter avgångar mot Thailand/grancan etc...
* Februari-April är en fantastiska friluftsmånader om man tycker om skidåkning, skoteråkning, pimpling
* "Nära" till finska gränsen och därmed Ikea
* Havstomt är relativt billigt om man jämför med andra städer i Sverige
* Isvägar som man kan åka bil över
* Finns ganska mkt jobb uppe
* Bra skärgård

-
* Staden är ganska utspridd, så det förutsätter att du har en diesel Mercedes.
* Få fik/restauranger
* Mycket korvmojar (smaksak)
* Bedrövliga tågförbindelser

TS: Lova att du "bumpar" tråden om några år med resultatet

-Blåser _alltid_ i den staden.
-Kriminaliteten har ökat enormt senaste åren.

Permalänk
Medlem

Gävle eller i närheten (alla byar)... Ganska torrt här men kriminaliteten ökar som på alla andra håll här i landet.. För 10 år sen var det lugnt på dom mesta område men nu har det spridit sig...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RemixV2:

Bo i Sävast. 25min till Kallax Flygplats!

Ne, fyfan, inte Sävast, världens håla dit ingen vill frivilligt.

Någonstans i Luleå däremot, det är grejer.

Bra buss, tåg och flygförbindelser?
Jag har 25min promenad till flygplatsen. Tåg går det mycket av men de har en tendens att bli försenade på vintern när man närmar sig de södra delarna av landet. Buss tar lite lång tid för att vara bekvämt.

Vad trivs du med bäst där?
Snö på vintern och sol nästan dygnet runt på sommaren. Vinner överlägset i mest antal soltimmar i Sverige varje år.

Känner du dig trygg utanför dörren vilken tid på dygnet som helst?
Visserligen har Hells Angels öppnat någon klubb här men inte sett mycket av dem.

Uppfyller staden det du behöver?
Antar det.

Är det bara stad eller finns det nära till skog och öppen mark?
Öppen mark skulle väl vara isen i sådana fall, finns vägar där man kan åka skridskor eller så på den. Skog finns det dock och blir över, måste dock erkänna att jag föredrar lövskogarna i söder.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jckssn:

-Blåser _alltid_ i den staden.
-Kriminaliteten har ökat enormt senaste åren.

Det blåser väl mest på sommaren och då är det ju i princip vid bestämda tider det brukar blåsa.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Ne, fyfan, inte Sävast, världens håla dit ingen vill frivilligt.
Känner du dig trygg utanför dörren vilken tid på dygnet som helst?
Visserligen har Hells Angels öppnat någon klubb här men inte sett mycket av dem.
.

haha, fullvärdiga HA lär du knappast behöva oroa dig för om du nu inte själv pysslar med skumraskaffärer

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Det blåser väl mest på sommaren och då är det ju i princip vid bestämda tider det brukar blåsa.

Det blåser bra mycket mer än exempelvis Piteå där jag bor vilket beror av flera anledningar.
Dels ligger Luleå längre ut mot bottenviken, sen är Luleå stad byggd på det sättet att alla gator går uppåt från vattnet så det blåser rakt genom hela staden.

Och nej det blåser inte bara på sommaren, det är väldigt få dagar per år det är vindstilla. Har flera ggr varit med om -20 på vintrarna med något som kan upplevas som storm.
Bor inte själv i Luleå men har jobbat rätt mycket där och det är en stad jag aldrig skulle flytta till.

Och nej, Luleå har inte överlägset mest soltimmar per sommar i Sverige, dom ligger visserligen högt upp placerade men senaste 20åren har dom legat i topp 3ggr. Det är inte att vara överlägset högst upp på alla listor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Ne, fyfan, inte Sävast, världens håla dit ingen vill frivilligt.

Någonstans i Luleå däremot, det är grejer.

Bra buss, tåg och flygförbindelser?
Jag har 25min promenad till flygplatsen. Tåg går det mycket av men de har en tendens att bli försenade på vintern när man närmar sig de södra delarna av landet. Buss tar lite lång tid för att vara bekvämt.

Vad trivs du med bäst där?
Snö på vintern och sol nästan dygnet runt på sommaren. Vinner överlägset i mest antal soltimmar i Sverige varje år.

Känner du dig trygg utanför dörren vilken tid på dygnet som helst?
Visserligen har Hells Angels öppnat någon klubb här men inte sett mycket av dem.

Uppfyller staden det du behöver?
Antar det.

Är det bara stad eller finns det nära till skog och öppen mark?
Öppen mark skulle väl vara isen i sådana fall, finns vägar där man kan åka skridskor eller så på den. Skog finns det dock och blir över, måste dock erkänna att jag föredrar lövskogarna i söder.

Håla? Nej nu fan får de...

Jo det är psov en håla. OKQ8 stängdes just...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jckssn:

Och nej, Luleå har inte överlägset mest soltimmar per sommar i Sverige, dom ligger visserligen högt upp placerade men senaste 20åren har dom legat i topp 3ggr. Det är inte att vara överlägset högst upp på alla listor.

Överlägset är väl kanske lite att ta i, öarna ligger bra till också. Att tänka på är dock att många av topplistorna endast räknar mellan 8 och 18 eller liknande.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Stockholm är Sveriges enda bra stad.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se är de enda tipsen från kuststäder. Då har du fuktproblemet oavsett var du bor, om du inte får vintrar där isen lägger sig och därmed förflyttas kustklimatet utåt (som de senaste två).

/fd Umebo

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF